Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 mei 2009, 20:15   #241
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Sinds ik deelneem aan dit forum ... zeg ik dat
- ik heb niks tegen een eentalig gemeentebestuur
- ik ben wel tegen het feit dat een aantal documenten die op federaal niveau in de 2 talen bestaan kunnen niet in heel Belgie gebruikt worden
- een kieskring zoals BHV, voor een beter bestuur, moet niet gesplitst worden maar naar waals brabant uitgebreid worden !
- Franstaligen meer en meer tweetalig zijn en in Brussel en in Vlaams Brabant en in Waals Brabant dus meer tweetaligheid is niet ontwikkeld door de taalgrens !
Waar zeg ik dat de anderen zich maar moeten aanpassen aan de Franstaligen ?

In "Taalgebruik in faciliteiten gemeenten" kunt U lezen :
Net als in Brussel krijgen we ook hier bij een aantal Franstaligen
de reflex om kinderen in het belang van hun latere professionele carrière
reeds vroeg de Nederlandse taal aan te leren. Net zoals in Brussel
denken de Franstaligen en traditioneel tweetaligen dat in de toekomst
vooral het belang van het Nederlands in de faciliteitengemeenten zal toenemen
(14% van de Franstaligen en 12% van de traditioneel tweetaligen
zijn deze mening toegedaan), veel meer dan het Engels (dat 5% van de
Franstaligen en 1% van de traditioneel tweetaligen terrein ziet boeken) of
het Frans (waarvan 7% van de Franstaligen en 9% van de traditioneel
tweetaligen overtuigd zijn).


Dit betekend voor U dat Franstaligen weigeren Nederlands te spreken ? Dat niemand de moeite doet om de andere taal te leren ?
ze zeggen wel dat ze Nederlands willen leren, maar de praktijk vertelt ons iets anders: in gemeentes met faciliteiten spreken Franstaligen vooral Frans, zowel tegen Franstaligen (uiteraard) maar ook tegen Nederlandstaligen. in gemeentes zonder faciliteiten vlakt zich dat af.

maw, schaf die faciliteiten af en je hebt al een pak minder problemen in België.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 22:53   #242
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ze zeggen wel dat ze Nederlands willen leren, maar de praktijk vertelt ons iets anders: in gemeentes met faciliteiten spreken Franstaligen vooral Frans, zowel tegen Franstaligen (uiteraard) maar ook tegen Nederlandstaligen. in gemeentes zonder faciliteiten vlakt zich dat af.
Die spreken frans als klanten en nederlands met hun nederlandstalige buren ... Dit is beleefdheid !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw, schaf die faciliteiten af en je hebt al een pak minder problemen in België.
maw, uitbreid die faciliteiten naar Waals Brabant die zouden heel wat nuttig zijn voor Leuvenaars die in hun waals-Brabant rand leven ! Dan heb jij een pak minder problemen in Belgie !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 22:57   #243
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
maw, uitbreid die faciliteiten naar Waals Brabant die zouden heel wat nuttig zijn voor Leuvenaars die in hun waals-Brabant rand leven ! Dan heb jij een pak minder problemen in Belgie !
Kun je even linken naar concrete voorbeelden van problemen die Leuvenaars in Waals-Brabant veroorzaken? Alvast bedankt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 23:39   #244
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Die spreken frans als klanten en nederlands met hun nederlandstalige buren ... Dit is beleefdheid !


Een gevoel van onbedaarlijke droefheid zou mij ten deel vallen als ik op het moment supreme in een bakkerij in Wavre niet in staat zou zijn een brood in het Frans te bestellen. En beschaamd zou ik de winkel verlaten.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 mei 2009 om 23:44.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 23:43   #245
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een gevoel van onbedaarlijke droefheid zou mij ten deel vallen als ik op het moment supreme in een bakkerij in Wavre niet in staat zou zijn eeen brood in het Frans te bestellen. En beschaamd zou ik de winkel verlaten.
Als ik mijn brood niet in het frans kan bestellen, dat bestel ik mijn brood in het nederlands ... En hiervoor zal ik geen taalklacht indienen.

EN voor wat betreft Waals Brabant ... Was verleden zaterdag in Louvan-La-Neuve Shopping ... en daar was er een ongelooflijke GROOT aantal Vlamingen ... die in het nederlands bediend werden !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 23:46   #246
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Kun je even linken naar concrete voorbeelden van problemen die Leuvenaars in Waals-Brabant veroorzaken? Alvast bedankt.
Ik woon als Vlaming in Wallonië en heb groot respect voor de Franstalige politici.
De Franstalige politici willen België behouden. Op die manier wonnen alle Franstaligen nog in hetzelfde land.
Veel Vlaamse politici willen zoveel mogelijk autonomie waardoor de Vlamingen in Wallonië hun band met Vlaanderen verliezen en als het ware in het buitenland wonen.
Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen, dan is hij voor de Vlamingen een Waal.
Wanneer Franstaligen in Vlaanderen gaan wonen, laten de Franstaligen hun taalgenoten niet vallen. http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=8

Dfn : Jullie Vlaamsnationali sten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalig e Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen. Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee !http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=7

T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 00:33   #247
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik woon als Vlaming in Wallonië en heb groot respect voor de Franstalige politici.
De Franstalige politici willen België behouden. Op die manier wonnen alle Franstaligen nog in hetzelfde land.
Veel Vlaamse politici willen zoveel mogelijk autonomie waardoor de Vlamingen in Wallonië hun band met Vlaanderen verliezen en als het ware in het buitenland wonen.
Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen, dan is hij voor de Vlamingen een Waal.
Wanneer Franstaligen in Vlaanderen gaan wonen, laten de Franstaligen hun taalgenoten niet vallen. http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=8

Dfn : Jullie Vlaamsnationali sten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalig e Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen. Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee !http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=7

Excuseer maar via mijn internet verbinding kan ik het artikel van uw laatste link niet vinden.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 08:53   #248
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Excuseer maar via mijn internet verbinding kan ik het artikel van uw laatste link niet vinden.
www.prejuges.be > votre avis > Plus d'autonomie, moins de solidarité (bz. 7 en 8)
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 09:28   #249
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik woon als Vlaming in Wallonië en heb groot respect voor de Franstalige politici.
De Franstalige politici willen België behouden. Op die manier wonnen alle Franstaligen nog in hetzelfde land.
Veel Vlaamse politici willen zoveel mogelijk autonomie waardoor de Vlamingen in Wallonië hun band met Vlaanderen verliezen en als het ware in het buitenland wonen.
Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen, dan is hij voor de Vlamingen een Waal.
Wanneer Franstaligen in Vlaanderen gaan wonen, laten de Franstaligen hun taalgenoten niet vallen. http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=8

Dfn : Jullie Vlaamsnationali sten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalig e Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen. Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee !http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=7

Dit rond-de-pot-gedraai is geen antwoord op mijn vraag.

Op één ding wil ik wel verder ingaan: jij vergeet blijkbaar dat er in de Belgische (!!!) grondwet zoiets als gewesten en gemeenschappen bestaan, waardoor Vlaanderen totaal geen bevoegdheden kan en mag uitoefenen over Nederlandstaligen in Wallonië. Anders gaat de Vlaamse regering zijn boekje te buiten. Het zijn juist jullie die door zich steeds te willen inlaten met Franstaligen in Vlaanderen bevoegdheidsoverschrijdend tewerk willen gaan en jullie daardoor op het pad wan de on(grond)wettelijkheid begeven. Deze scheiding in gewesten en gemeenschappen is destijds door zowel Nederlandstaligen als Franstaligen gestemd, dus jullie hebben geen andere keus dan jullie hierbij neer te leggen. Indien jullie het toch anders willen, dienen jullie maar een meerderheid te vinden om de wetten terzake te veranderen. Zolang jullie die meerderheid niet hebben, dienen ook jullie zich aan die wetten te houden in plaats van ze proberen uit te hollen door onwettelijkheid te propageren. Het is immers juist die onwil langs Franstalige kant en het weigeren te erkennen van de Belgische (!!!) wetten die ervoor zorgt dat de communautaire problemen in België voortdurend blijven aanslepen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 09:30   #250
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik woon als Vlaming in Wallonië
Waarom staat er dan bij locatie onder je forumnaam 'Bruxelles'?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 09:39   #251
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom staat er dan bij locatie onder je forumnaam 'Bruxelles'?
Doet dat dan terzake ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 09:41   #252
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Doet dat dan terzake ?
Is T'serclaes niet volwassen genoeg om die vraag zelf te beantwoorden?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 09:50   #253
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dit rond-de-pot-gedraai is geen antwoord op mijn vraag.

Op één ding wil ik wel verder ingaan: jij vergeet blijkbaar dat er in de Belgische (!!!) grondwet zoiets als gewesten en gemeenschappen bestaan, waardoor Vlaanderen totaal geen bevoegdheden kan en mag uitoefenen over Nederlandstaligen in Wallonië. Anders gaat de Vlaamse regering zijn boekje te buiten. Het zijn juist jullie die door zich steeds te willen inlaten met Franstaligen in Vlaanderen bevoegdheidsoverschrijdend tewerk willen gaan en jullie daardoor op het pad wan de on(grond)wettelijkheid begeven. Deze scheiding in gewesten en gemeenschappen is destijds door zowel Nederlandstaligen als Franstaligen gestemd, dus jullie hebben geen andere keus dan jullie hierbij neer te leggen. Indien jullie het toch anders willen, dienen jullie maar een meerderheid te vinden om de wetten terzake te veranderen. Zolang jullie die meerderheid niet hebben, dienen ook jullie zich aan die wetten te houden in plaats van ze proberen uit te hollen door onwettelijkheid te propageren. Het is immers juist die onwil langs Franstalige kant en het weigeren te erkennen van de Belgische (!!!) wetten die ervoor zorgt dat de communautaire problemen in België voortdurend blijven aanslepen.
Nagel op de kop. Anno 2009 "vergeten" de Franstaligen dat bovenstaande op hun eigen aanvraag gerealiseerd is. Voortdurend willen ze Franstalige bevoegdheden in Vlaanderen uitbreiden.

Verder wordt er moord en brand geschreeuwd indien Vlaanderen aangeeft om bv. de gezondheidsgezorg te willen splitsen, maar zelf regionaliseren ze bep. zaken (de wapenwet ?) naarmate het hen goed uitkomt. Bende hypcocrieten ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 11:03   #254
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Dfn : Jullie Vlaamsnationali sten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalig e Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen. Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee !http://www.prejuges.be/index.php?opt...&id=6&Itemid=7

Er zijn ook Nederlandtaligen in Detroit. Zullen we even met Obama praten over een corridor Vlaanderen-Detroit?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 11:14   #255
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er zijn ook Nederlandtaligen in Detroit. Zullen we even met Obama praten over een corridor Vlaanderen-Detroit?
Of met Angela Merkel over een overheveling van Bad Bentheim naar Nederland.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 12:25   #256
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom staat er dan bij locatie onder je forumnaam 'Bruxelles'?
Het was een citaat met link ! Ik heb dit texst niet geschreven ! Ik ben tweetalig maar niet genoeg om zo goed in het nederlands te schrijven !
Mijn locatie is Brussel en zelfs Brussel-Stad (dus de gemeente Brussel) !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 30 mei 2009 om 12:31.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 12:37   #257
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Uw Nederlands is prima. Die tekst in het citaat is overigens ook niet foutloos. En dat hoeft ook niet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 12:55   #258
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Het was een citaat met link ! Ik heb dit texst niet geschreven ! Ik ben tweetalig maar niet genoeg om zo goed in het nederlands te schrijven !
Mijn locatie is Brussel en zelfs Brussel-Stad (dus de gemeente Brussel) !
U kan wel wat Nederlands neerpennen, maar u bent zeker niet tweetalig. Ik hanteer een andere definitie voor tweetalig zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 13:13   #259
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
U kan wel wat Nederlands neerpennen, maar u bent zeker niet tweetalig. Ik hanteer een andere definitie voor tweetalig zijn.
Bedankt
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 15:32   #260
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Wanneer Franstaligen in Vlaanderen gaan wonen, laten de Franstaligen hun taalgenoten niet vallen.
Dfn : Jullie Vlaamsnationali sten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalig e Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen. Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee
De meesten op het Forum hier geloven nu eenmaal niet dat het spreken van een taal genetisch bepaald is.
U gelooft dat wel, zo blijkt uit vele van uw posts. U leeft daarmee in de fantasie van uw eigen racisme (Franstaligen zijn voor u blijkbaar een apart ras)
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be