Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2022, 16:21   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.348
Standaard Francken vraagt VB niet deel te nemen in 2024

Om België in een andere plooi te kunnen leggen, roept N-VA-kopstuk Theo Francken het Vlaams Belang op om geen federale verkiezingslijsten in te dienen in 2024. Dat schrijft hij op zijn blog.

N-VA-Kamerlid Theo Francken haalt de mosterd bij Nigel Farage, die in 2019 zijn Brexitpartij weigerde te laten deelnemen aan de verkiezingen in kiesdistricten waar de Conservatieven sterk stonden. De bedoeling was om de stemmen binnen het pro-brexitkamp niet te laten opdelen.


Omdat ‘Vlamingen aan één zeel moeten trekken’ is een gelijkaardige beslissing door Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken nodig, vindt Francken. ‘Tom Van Grieken zou kunnen oproepen om op ons te stemmen. Zo kunnen we met volle Vlaamse kracht de onderhandelingen met de Franstaligen aangaan om dit land in een andere plooi te leggen.’

Anders gezegd: omdat de Franstalige partijen toch weigeren met het VB te onderhandelen, zijn stemmen voor de partij van Van Grieken onbruikbaar. Meer nog, de partij wil zélf niet eens onderhandelen, zegt Francken.


Francken benadrukt dat zijn ‘oproep aan Tom’ enkel over de federale verkiezingen gaat. Het VB mag dus wel deelnemen aan de Vlaamse en Europese verkiezingen, die op hetzelfde moment plaatsvinden.

De gewezen staatssecretaris voor Asiel en Migratie zegt klaar te zijn voor mogelijke kritiek vanuit Vlaams-nationalistische middens omdat zijn partij wel wil praten met de Franstaligen. ‘Wij zullen onze handen wel vuil maken. Dat we later door de harde kern worden uitgemaakt voor Vlaamse verraders neem ik er dan wel bij. Zoals het nu gaat kan het gewoon niet meer verder.’

Bron: Knack

Lees ook: Verkiezingen 2024: waarom winst voor het Vlaams Belang geen zegen zou zijn voor de N-VA
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:25   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.733
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Om België in een andere plooi te kunnen leggen, roept N-VA-kopstuk Theo Francken het Vlaams Belang op om geen federale verkiezingslijsten in te dienen in 2024. Dat schrijft hij op zijn blog.

N-VA-Kamerlid Theo Francken haalt de mosterd bij Nigel Farage, die in 2019 zijn Brexitpartij weigerde te laten deelnemen aan de verkiezingen in kiesdistricten waar de Conservatieven sterk stonden. De bedoeling was om de stemmen binnen het pro-brexitkamp niet te laten opdelen.


Omdat ‘Vlamingen aan één zeel moeten trekken’ is een gelijkaardige beslissing door Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken nodig, vindt Francken. ‘Tom Van Grieken zou kunnen oproepen om op ons te stemmen. Zo kunnen we met volle Vlaamse kracht de onderhandelingen met de Franstaligen aangaan om dit land in een andere plooi te leggen.’

Anders gezegd: omdat de Franstalige partijen toch weigeren met het VB te onderhandelen, zijn stemmen voor de partij van Van Grieken onbruikbaar. Meer nog, de partij wil zélf niet eens onderhandelen, zegt Francken.


Francken benadrukt dat zijn ‘oproep aan Tom’ enkel over de federale verkiezingen gaat. Het VB mag dus wel deelnemen aan de Vlaamse en Europese verkiezingen, die op hetzelfde moment plaatsvinden.

De gewezen staatssecretaris voor Asiel en Migratie zegt klaar te zijn voor mogelijke kritiek vanuit Vlaams-nationalistische middens omdat zijn partij wel wil praten met de Franstaligen. ‘Wij zullen onze handen wel vuil maken. Dat we later door de harde kern worden uitgemaakt voor Vlaamse verraders neem ik er dan wel bij. Zoals het nu gaat kan het gewoon niet meer verder.’

Bron: Knack

Lees ook: Verkiezingen 2024: waarom winst voor het Vlaams Belang geen zegen zou zijn voor de N-VA
We hebben voor de N-VA gestemd.
Misschien weet Theo nog wat er toen gebeurde. De kiezing erna verloor de N-VA tien % wegens haar "leve Belgie" houding.

Misschien moeten we het nu omgekeerd proberen, laat de N-VA deze keer thuis blijven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:42   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.733
Standaard

Ik hoor Valerie Van Peel nog op TV verklaren dat ze die extreme stemmen van ex-VB kiezers niet moesten hebben.

Nu klinkt het van, we willen ze toch die stemmen...

Ik denk het niet, in geen duizend jaar.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:45   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.689
Standaard

Populistische cafépraat...

Alsof het VB zijn eigen doelstelling (= parlementairen aan een dikbetaalde job helpen en daarna een vet pensioen) gaat torpederen voor de concurrentie slapend rijk te maken...

Dit is van een onnozelheid die in België geen voorgaande kent...

Blijkbaar snappen ze dat bij jouw bron Knack (die je niet eens citeert...) ook want het flut-artikel is nog geen halve pagina groot.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:46   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We hebben voor de N-VA gestemd.
Misschien weet Theo nog wat er toen gebeurde. De kiezing erna verloor de N-VA tien % wegens haar "leve Belgie" houding.

Misschien moeten we het nu omgekeerd proberen, laat de N-VA deze keer thuis blijven.


Ik denk dat Theoke dat voorstel minder genegen gaat zijn...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:47   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.529
Standaard

Theo begint de jongste tijd steeds meer te flippen.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:48   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.733
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht


Ik denk dat Theoke dat voorstel minder genegen gaat zijn...
Ja, hij mag zelf kiezen he.

Eerlijk gezegd, speelt hij nu de naïeve politicus?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:50   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.733
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Populistische cafépraat...

Alsof het VB zijn eigen doelstelling (= parlementairen aan een dikbetaalde job helpen en daarna een vet pensioen) gaat torpederen voor de concurrentie slapend rijk te maken...

Dit is van een onnozelheid die in België geen voorgaande kent...

Blijkbaar snappen ze dat bij jouw bron Knack (die je niet eens citeert...) ook want het flut-artikel is nog geen halve pagina groot.
Ik heb mijn info van op twitter, misschien kwam dat van de Knack, maar ik denk dat het een post van Theo was op een of ander forum of iets dergelijks.

Edit: https://theotuurt.wordpress.com/2022...proep-aan-tom/
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 7 mei 2022 om 17:05.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:55   #9
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.348
Standaard

Misschien vraagt VB binnenkort aan N-Va om niet deel te nemen in 2024
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:57   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, hij mag zelf kiezen he.

Eerlijk gezegd, speelt hij nu de naïeve politicus?
Ik vrees ervoor dat hij dat echt meent. Hij heeft datzelfde truukje trouwens al eens gebruikt toen hij een dubbelinterview gaf samen met de Hopman van het Vlaams Blok.

De journalist van dienst noch de rest van de wereld nam het toen ernstig, dus nu probeert hij het opnieuw.

Misschien denkt hij echt dat Blok parlementariërs onnozel zijn, ik hoor hem NIET voorstellen dat NVA dan die gasten hun parlementaire wedde, hun onkostenvergoeding, hun sociale bijdrage + hun pensioenrechten gaat betalen gedurende 5 jaar + de uittredingsvergoeding die vasthangt aan het statuut...

Dat is Theoke vergeten blijkbaar...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 16:57   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Misschien vraagt VB binnenkort aan N-Va om niet deel te nemen in 2024
Dat zou nog een gedacht zijn. Alle partijen behalve VB en PvdA doen niet mee. Ambiance!
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 17:00   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.789
Standaard

Is er ook nog iemand die geloof hecht aan de uitlatingen van éne zekere Francken?

Had die om de één of andere reden niet in de gevangenis moeten zitten?

Een tekst waar Francken van torens schreeuwde?

Theo Francken vraagt Vlaams Belang niet deel te nemen aan federale verkiezingen in 2024

Onder die tekst is de waarschijnlijke reden te vinden waarom Francken niet graag zou hebben dat het VB zou deelnemen.

Dat is wel 'leesgenot' dat te betalen valt.

De link klinkt als:

Citaat:
Lees ook: Verkiezingen 2024: waarom winst voor het Vlaams Belang geen zegen zou zijn voor de N-VA
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 mei 2022 om 17:06.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 17:04   #13
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Misschien vraagt VB binnenkort aan N-Va om niet deel te nemen in 2024


en Vooruit vraagt aan cd&v om niet deel te nemen
en PTB vraagt aan PS om niet deel te nemen
en GROEN! vraagt aan blauw om niet deel te nemen
en de jongeren vragen aan de ouderen om niet te gaan stemmen
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 17:07   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Misschien vraagt VB binnenkort aan N-Va om niet deel te nemen in 2024
Aangezien VB de grootste partij is zou dat maar logisch zijn als een van de twee zou moeten passen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 17:15   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.733
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik vrees ervoor dat hij dat echt meent. Hij heeft datzelfde truukje trouwens al eens gebruikt toen hij een dubbelinterview gaf samen met de Hopman van het Vlaams Blok.

De journalist van dienst noch de rest van de wereld nam het toen ernstig, dus nu probeert hij het opnieuw.

Misschien denkt hij echt dat Blok parlementariërs onnozel zijn, ik hoor hem NIET voorstellen dat NVA dan die gasten hun parlementaire wedde, hun onkostenvergoeding, hun sociale bijdrage + hun pensioenrechten gaat betalen gedurende 5 jaar + de uittredingsvergoeding die vasthangt aan het statuut...

Dat is Theoke vergeten blijkbaar...
Mijn info kwam niet van Knack maar van hier:

https://theotuurt.wordpress.com/2022...proep-aan-tom/

Alleszins, mocht ik nu Tom Van Grieken zijn dan zei ik tegen Theo, ok, we gaan akkoord, het VB dient geen federale kieslijsten in, in ruil voor een Vlaamse N-VA/VB regering.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 18:19   #16
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Mijn info kwam niet van Knack maar van hier:

https://theotuurt.wordpress.com/2022...proep-aan-tom/

Alleszins, mocht ik nu Tom Van Grieken zijn dan zei ik tegen Theo, ok, we gaan akkoord, het VB dient geen federale kieslijsten in, in ruil voor een Vlaamse N-VA/VB regering.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 18:40   #17
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.640
Standaard

Strategisch heeft Francken gelijk: een stem voor het VB is weggegooid.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 18:42   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.036
Standaard

Stel inderdaad eens het omgekeerde,dat de N-VA NU al mededeelt te overwegen geen lijsten te zullen indienen voor de Federale verkiezingen.

Er is dan nog wat tijd eens achterover te zitten en zien wat er gebeurt.

Wij,kiezers kunnen dan,op de Federale lijst,zoals de Romeinse keizers in de arena de duim omhoog of omlaag doen .

Bij de vorige federale verkiezingen,het mag duidelijk zijn,kon een aanzienlijk aantal van de Vlaamse kiezers even nuttig hun duim in hun g*t gestoken hebben...

Laatst gewijzigd door kelt : 7 mei 2022 om 18:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 18:53   #19
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.435
Standaard

Zoals al eerder geconcludeert…..de angst voor een 24 dat niet zal verlopen zoals ze nu al een jaar of twee loeien, neemt toe.
Je voelt het in elk rechts en extreem rechts interview

Rousseau is fenomenaal goed werk aan het doen.
Het wordt nog leuk
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 7 mei 2022 om 18:53.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2022, 19:17   #20
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Zoals al eerder geconcludeert…..de angst voor een 24 dat niet zal verlopen zoals ze nu al een jaar of twee loeien, neemt toe.
Je voelt het in elk rechts en extreem rechts interview

Rousseau is fenomenaal goed werk aan het doen.
Het wordt nog leuk
Mateke is wel een bondgenoot van de N-VA.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be