Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2007, 09:28   #61
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar los van de vraag : "willen wij Brussel hebben?" is er ook "kunnen we het hebben?"! Ik zou daar zo zeker niet van zijn, hoe zien jullie dat?
Ik ben daar ook niet zeker van evilbu, maar ik weet één ding : als we nu al beginnen zeggen dat we Brussel opgeven, dat zullen we het nooit hebben. Ik denk dat we het daar allemaal mee eens kunnen zijn.

We moeten eerst weten wat we willen, dat is de eerste stap. En daarbij moeten wij ons zeker niet laten beïnvloeden door wat franstalige politiek partijen willen. Zij hebben slechts één doel en dat is ervoor te zorgen dat zij zoveel mogelijk Vlaamse gemeenten kunnen losscheuren van Vlaanderen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 09:57   #62
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
"Vlaanderen zonder Brussel wordt een provincie!"
"Brussel is onze poort tot de wereld!"
"Vlaanderen zonder Brussel is niks!"
"Vlaanderen zonder Brussel zal verhongeren!"
......

Als we sommige Vlaamse (meestal in Brussel wonende) politici mogen geloven loopt de nulmeridiaan recht door het gat van Brussel. Brussel, centrum van de Wereld, alle andere Europese steden zijn NIKS in vergelijking met deze Universele Hoofdstad.

Gelooft u dit fabeltje nog?

Laten we nu aub eens even redelijk blijven en het voorbeeld van Denemarken nemen.

Denemarken is kleiner dan Vlaanderen (heeft 5 miljoen inwoners) en heeft Kopenhagen als hoofdstad. Een prachtige (niet zo grote) stad waar alle Denen zich thuis voelen. De stad verwelkomt jaarlijks ontelbare toeristen en is erg populair als citytrip. De Deense economie loopt als een trein, Denemarken behoort qua levenskwaliteit tot de absolute wereldtop.

Vreemd... Denemarken heeft toch geen Europese instellingen? Volgens mijn eerdergenoemde Vlaamse politici is een land zonder Europese hoofdstad slechts een 'provincie'!? Een land zonder toekomst, een land dat niks meer voorstelt? Toch?

De waarheid is inderdaad anders. De tactiek van 'Brussel is ons venster op de wereld' is gewoon een strategie om Vlaanderen af te schrikken. Jaag die sukkels van Vlamingen wat schrik aan, en ze zullen wel inbinden wat betreft verdere zelfstandigheid. Want vergis u niet: vasthouden aan Brussel = vasthouden aan Belgie. En dat weten deze politici maar al te goed.

Mijn boodschap: waarom zou enkel Brussel ons "visitekaartje" in de wereld kunnen zijn? Wat is er mis met een stad als Antwerpen, vergelijkbaar met Kopenhagen? Zijn de Denen minderwaardig omdat zij geen 'Brussel' hebben? Waarom kunnen wij met Antwerpen niet doen wat de Denen met Kopenhagen hebben gedaan: de stad uitbouwen tot hoofdstad die kan dienen als visitekaartje. Antwerpen (wereldcentrum van de diamant, wereldhaven) kan perfect ons 'venster op de wereld' zijn. Antwerpen is trouwens mooier dan Brussel en met het statuut van hoofdstad zal de stad heel wat meer aanzien en bekendheid verwerven.

Laten we dus Antwerpen uitbouwen tot onze hoofdstad (en dat kan voorlopig perfect in een Belgische context). Vlaamse politici zouden daar beter wat energie in steken ipv de zoveelse campagne te lanceren om Vlamingen van Brussel te laten houden, wat toch nooit zal lukken. Maak van Antwerpen de zetel van alle Vlaamse instellingen (parlement, regering, ministeries,...) wat zelfs de mobiliteit ten goede zou komen (zo staat niet iedereen 's morgen in de file richting Bxl.)
Het enige wat u hier bewijst is dat u niks kent over Denemarken. Denemarken doet het kwa economie en zeker kwa welvaart het ongeveer even goed als Belgie, na zwarte jaren tijdens de jaren '80. Wat zeker waar is, is dat Denemarken er erg netjes bijligt. Maar zoiets ga je niet zomaar evenaren door Vlaanderen te splitsen, he. Dat is het resultaat van het eeuwenlang zorgvuldig plannen van de openbare ruimtes. Dat is niet direct iets waar men in Vlaanderen/Belgie sterk in is.

Bovendien is dit soort voorbeelden eigenlijk altijd een beetje zinloos. Waarom gebruikt u niet het voorbeeld van zwitserland dat steenrijk is en ook bestaat uit verschillende taalgroepen?
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 10:03   #63
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht

Bovendien is dit soort voorbeelden eigenlijk altijd een beetje zinloos. Waarom gebruikt u niet het voorbeeld van zwitserland dat steenrijk is en ook bestaat uit verschillende taalgroepen?
Die hebben niet eens een hoofdstad, dus ja, da's nog een beter voorbeeld.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 10:31   #64
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter
 
Voodoo Child's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 2.133
Standaard

Ja jongens, jaag dit er maar door. Zodat die van Antwerpen nog nen dikkere nek krijgen.
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 14:05   #65
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Die hebben niet eens een hoofdstad, dus ja, da's nog een beter voorbeeld.
en denemarken is geen land
slim, erg slim
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 17:12   #66
Patrik
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 27 januari 2007
Berichten: 366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Die hebben niet eens een hoofdstad, dus ja, da's nog een beter voorbeeld.
En wat is Bern dan wel?
Patrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 20:35   #67
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Bekijk bericht
En wat is Bern dan wel?
hij bedoelt misschien dat de taalgroepen geen hoofdstad hebben?
maar ook dat zou een waardeloze opmerking geweest zijn
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 20:38   #68
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Hahahaha, sukkelaars. Bern is de bondsstad. Zwitserland heeft GEEN hoofdstad. Doe wat opzoekingswerk voor je iemand belachelijk maakt
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 20:45   #69
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Antwerpen uitbouwen tot Vlaamse hoofdstad
Toch maar liever Brussel terug vervlaamsen. En misschien Luik ook. En Parijs. Een beetje ambitie kan geen kwaad en zal er voor zorgen dat dan toch tenminste Brussel weer nederlandstalig wordt.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 20:53   #70
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Hahahaha, sukkelaars. Bern is de bondsstad. Zwitserland heeft GEEN hoofdstad. Doe wat opzoekingswerk voor je iemand belachelijk maakt
Zwitserland
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:33   #71
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het meest logische is dat je de grootste stad neemt, Antwerpen dus. Voor mij is er zelfs geen discussie.
Ik vrees dat het zo simpel niet is. Maar je hebt wel gelijk: het is een goed argument.

Belangrijker vind ik dat in zowat elke volksemancipatie de latere hoofdstad een belangrijk rol heeft gespeeld. Antwerpen kent een groter aantal independentisten dan de meeste andere steden, dat vind ik een groter argument.

En laat Antwerpen maar de hoofstad worden van de deelstaat Vlaanderen van de Verenigde Nederlanden, dan kan Brussel als federaal district door de rest van de Nederlanden geregeerd worden
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:37   #72
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Jezus Christus, je bent nog een grotere idioot dan vroeger. Word toch is volwassen.
Jeugdtrauma's zijn moeilijk te verwerken...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:38   #73
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zwitserland
Dan zwijgt ons GM'eke wel hé. Nja, wat kun je anders verwachten van zo een mierenbrein.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:39   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Toch maar liever Brussel terug vervlaamsen. En misschien Luik ook. En Parijs. Een beetje ambitie kan geen kwaad en zal er voor zorgen dat dan toch tenminste Brussel weer nederlandstalig wordt.
Uw grapje moet naar "Koetjes en Kalfjes" gaan................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:41   #75
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Uw grapje moet naar "Koetjes en Kalfjes" gaan................
Voel je je eenzaam daar?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:50   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Voel je je eenzaam daar?
Over Brussel kunnen we nog spreken maar leg me eens uit hoe Vlaanderen Luik en Parijs zal vervlaamsen. Ik ben benieuwd.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:51   #77
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Niemand wilt Luik en Parijs vernederlandsen. Wij zijn geen taalimperialisten.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 15 maart 2007 om 21:51.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:52   #78
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Over Brussel kunnen we nog spreken maar leg me eens uit hoe Vlaanderen Luik en Parijs zal vervlaamsen. Ik ben benieuwd.


De nazi's dat we zijn
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 21:57   #79
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Ja idd. Er zal niets anders opzitten dan de kampen te heropenen, en het fransche ras naar daar te vervoeren. Is dat ongeveer wat het FDF over ons zegt, Everytime?
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 22:05   #80
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ja idd. Er zal niets anders opzitten dan de kampen te heropenen, en het fransche ras naar daar te vervoeren. Is dat ongeveer wat het FDF over ons zegt, Everytime?
Het FDF zegt wat hij wil. Belgische politiek volg ik toch bijna niet meer. Weet je wat ik op TV kijk? Ségolène Royal op France 2 in "A vous de juger". Ja, Franse politiek dus. En geloof mij, dat is iets anders dan wat we in België kunnen zien.

Laatst gewijzigd door Everytime : 15 maart 2007 om 22:10.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be