Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 maart 2017, 18:16   #21
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Jij wordt dus gepest als een Moslima in een bedrijf een hoofddoek draagt terwijl je die madam zelfs niet ziet? Je zal je nogal snel gepest voelen, me dunkt.

Voor het overige heeft Unia uiteraard gelijk: het verbieden van een hoofddoek in een bedrijf is niet zomaar toegelaten. Er zijn voorwaarden aan verbonden.
En dat is nu eenmaal de meerwaarde van het arrest: ook de criteria zijn verduidelijkt. De rechters moeten binnen dat kader werken en oordelen, wat ook betekent dat ze niet zomaar de regelgeving kunnen interpreteren.
Is het dat niet wat je eigenlijk wou?
Wanneer een bedrijf in z'n "Huishoudelijk reglement" verklaart dat ALLE religieuze symbolen verboden zijn , dan geldt dat voor het GANSE bedrijf.
Werkgevers & werknemers lachen NIET met dit (wettelijk) reglement !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2017, 18:35   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wanneer een bedrijf in z'n "Huishoudelijk reglement" verklaart dat ALLE religieuze symbolen verboden zijn , dan geldt dat voor het GANSE bedrijf.
Werkgevers & werknemers lachen NIET met dit (wettelijk) reglement !
Je kan dit met een megafoon in Keytsman's of wie dan ook haar of zijn oor gaan roepen, maar dat zal het arrest van het Hof niet wijzigen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2017, 19:39   #23
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een goede zaak. Het geeft zekerheid aan werkgevers die dit willen regelen en nu misschien nog twijfelden.
Ik ben niet zo zeker. Ik vind het een gemiste kans.

Unia was er namelijk als de kippen bij om te benadrukken dat het enkel gaat om werknemers die in contact komen met klanten. Is dat enkel een receptioniste of een kassierster?

Of geldt dit ook voor een poetsvrouw die de burelen kuist? Of een arbeidster die van haar werkpost naar het toilet gaat en hierbij een vergaderzaal (of waar dan ook waar klanten aanwezig zijn) dient te passeren?

Er zijn ongetwijfeld talloze andere voorbeelden, vermoedelijk vooral bij kleinere KMO's waar de lay-out van het bedrijf zo'n beetje in elkaar loopt.

Contact met klanten... Een wel héél grijze schemerzone. Gegarandeerd dat er nog (vele) rechtszaken zullen volgen.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 14 maart 2017 om 19:45.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2017, 19:56   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je kan dit met een megafoon in Keytsman's of wie dan ook haar of zijn oor gaan roepen, maar dat zal het arrest van het Hof niet wijzigen.
Wat zou er moeten wijzigen aan dat arrest ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2017, 20:08   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wat zou er moeten wijzigen aan dat arrest ?
Heb je de post van Esperanza boven de jouwe niet gelezen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2017, 20:43   #26
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik ben niet zo zeker. Ik vind het een gemiste kans.

Unia was er namelijk als de kippen bij om te benadrukken dat het enkel gaat om werknemers die in contact komen met klanten. Is dat enkel een receptioniste of een kassierster?

Of geldt dit ook voor een poetsvrouw die de burelen kuist? Of een arbeidster die van haar werkpost naar het toilet gaat en hierbij een vergaderzaal (of waar dan ook waar klanten aanwezig zijn) dient te passeren?

Er zijn ongetwijfeld talloze andere voorbeelden, vermoedelijk vooral bij kleinere KMO's waar de lay-out van het bedrijf zo'n beetje in elkaar loopt.

Contact met klanten... Een wel héél grijze schemerzone. Gegarandeerd dat er nog (vele) rechtszaken zullen volgen.
Ze kunnen kiezen.
Citaat:
Tot slot moet de werkgever nagaan of werknemers die openlijk religieuze tekenen willen dragen een andere functie kunnen krijgen, zonder visueel contact met klanten.
Het bedrijf kan de vrouw wel ontslaan als er een intern reglement is dat religieuze uitingen verbiedt.
Als er geen ander functie vrij is dan is het hoofdoek af of andere job gaan zoeken, of werken zonder hoofdoek. Ik ben er zeker van dat moslims ook zonder hoofdoek kunnen werken, ze kunnen hun tijd zonder hoofddoek inhalen thuis op straat of wanneer ze gaan slapen.

Laatst gewijzigd door alberto : 14 maart 2017 om 21:09.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2017, 21:07   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ze kunnen ook hun hoofddoek aan een touwtje onder hun kleed dragen.

Zo hebben ze hun fleeceke altijd dichtbij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 07:20   #28
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik ben niet zo zeker. Ik vind het een gemiste kans.

Unia was er namelijk als de kippen bij om te benadrukken dat het enkel gaat om werknemers die in contact komen met klanten. Is dat enkel een receptioniste of een kassierster?

Of geldt dit ook voor een poetsvrouw die de burelen kuist? Of een arbeidster die van haar werkpost naar het toilet gaat en hierbij een vergaderzaal (of waar dan ook waar klanten aanwezig zijn) dient te passeren?

Er zijn ongetwijfeld talloze andere voorbeelden, vermoedelijk vooral bij kleinere KMO's waar de lay-out van het bedrijf zo'n beetje in elkaar loopt.

Contact met klanten... Een wel héél grijze schemerzone. Gegarandeerd dat er nog (vele) rechtszaken zullen volgen.
Het Hof spreekt van 'contacten met de klant' omdat dat madammeke receptioniste was, en het vrij duidelijk is dat die functie ook een 'imago-functie' is, waar neutraliteit geëist kan worden.

Maar dat neemt niet weg dat andere gevallen mogelijk zijn. De grondrechter zal daar dan in concreto over oordelen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 08:50   #29
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Jij wordt dus gepest als een Moslima in een bedrijf een hoofddoek draagt terwijl je die madam zelfs niet ziet? Je zal je nogal snel gepest voelen, me dunkt.

Voor het overige heeft Unia uiteraard gelijk: het verbieden van een hoofddoek in een bedrijf is niet zomaar toegelaten. Er zijn voorwaarden aan verbonden.
En dat is nu eenmaal de meerwaarde van het arrest: ook de criteria zijn verduidelijkt. De rechters moeten binnen dat kader werken en oordelen, wat ook betekent dat ze niet zomaar de regelgeving kunnen interpreteren.
Is het dat niet wat je eigenlijk wou?
Na dit arrest is de kans groot dat volgende processen waarbij het zou gaan om een moslima van bijvoorbeeld de kuisploeg of iemand uit de productie zonder contact met klanten wel gelijk zouden krijgen.
Toch is het arrest een goede zaak, omdat we nu tenminste zekerheid hebben dat het hof akkoord is met een verbod, zij het dan een verbod met bepaalde voorwaarden.
De volgende strijd zal zeker zijn om van die voorwaarden te proberen de limieten ervan op te schuiven.

Werkgevers kunnen natuurlijk het resterende probleem via een omweg oplossen : een reglement van inwendige orde laten tekenen waarbij om hygiënische redenen, of desnoods een dresscode, whatever, een algemeen verbod op hoofddeksels geldig is binnen het hele gebouw van de onderneming.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 08:51   #30
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vraag me ook af hoeveel belastingsgeld Unia gestopt heeft in deze procesgang.

Met al die geleerde en hoogbetaalde typen daar, konden ze toch zelf wel zo'n eerlijk arrest (waar ze nu schijnbaar zo gelukkig over zijn of toch doen alsof) met zo'n eerlijke onderbouw en motivering , opstellen ?

.
Zou jij graag in een land wonen waar een belanghebbende zelf recht mag spreken ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 08:55   #31
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een officiele Vlaamse Leeuwenvlag mag wel, de Vlaamse Strijdvlag niet.
de enige echte
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 08:59   #32
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik ben niet zo zeker. Ik vind het een gemiste kans.

Unia was er namelijk als de kippen bij om te benadrukken dat het enkel gaat om werknemers die in contact komen met klanten. Is dat enkel een receptioniste of een kassierster?

Of geldt dit ook voor een poetsvrouw die de burelen kuist? Of een arbeidster die van haar werkpost naar het toilet gaat en hierbij een vergaderzaal (of waar dan ook waar klanten aanwezig zijn) dient te passeren?

Er zijn ongetwijfeld talloze andere voorbeelden, vermoedelijk vooral bij kleinere KMO's waar de lay-out van het bedrijf zo'n beetje in elkaar loopt.

Contact met klanten... Een wel héél grijze schemerzone. Gegarandeerd dat er nog (vele) rechtszaken zullen volgen.

Mee eens. Maar vergeet je hier niet dat we hier voor hetzelfde geld een arrest hadden gekregen dat het hoofddoekverbod naar de prullemand had gewezen ? Dan zouden we pas met een probleem gezeten hebben...

Het principe dat een verbod mogelijk is, ligt nu vast. De modaliteiten, daar zal zeker nog veel inkt over vloeien.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 09:02   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Mee eens. Maar vergeet je hier niet dat we hier voor hetzelfde geld een arrest hadden gekregen dat het hoofddoekverbod naar de prullemand had gewezen ? Dan zouden we pas met een probleem gezeten hebben...

Het principe dat een verbod mogelijk is, ligt nu vast. De modaliteiten, daar zal zeker nog veel inkt over vloeien.
dit ligt trouwens volledig in de lijn hoe de overheid werkt. Mensen die in contact komen met de burger moeten neutraal gekleed zijn, voor de rest mag veel zolang het deftig is.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 09:38   #34
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het Hof spreekt van 'contacten met de klant' omdat dat madammeke receptioniste was, en het vrij duidelijk is dat die functie ook een 'imago-functie' is, waar neutraliteit geëist kan worden.
.

Het hof spreekt daar helemaal niet van.

"
il faut que cela soit « objectivement justifié par un objectif légitime tel que la poursuite par l’employeur, dans ses relations avec ses clients, d’une politique de neutralité ».


Dat is iets volledig anders. In het Franse geval, dezelfde dag uitgesproken, ging het niet om iemand die in kontakt staat met klanten.

http://www.lemonde.fr/emploi/article...6_1698637.html


Het lijkt me dat Unia de zaak al aan het belazeren is.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 09:59   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dit ligt trouwens volledig in de lijn hoe de overheid werkt. Mensen die in contact komen met de burger moeten neutraal gekleed zijn, voor de rest mag veel zolang het deftig is.
Ik weet het. Persoonlijk ben ik er niet gelukkig om. Zelf ben ik voorstander van een algemeen verbod op dragen van religieuze tekens op de werkvloer. Overal dus.
Zoals Janssens het in Antwerpen op had gelost. Niet zoals Gent waar ze zich laten kloten hebben in 2013. En voor een werkgever in de privé primeert voor mij wat die wenst in zijn arbeidsreglement te schrijven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 10:08   #36
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Laat ons een koe een koe noemen. Het religieuze symbool dat hier centraal staat is de islamitische hoofddoek. Over andere religieuze symbolen werd er in Europa bijna twee eeuwen geen tamtam gemaakt. Die moesten en zouden plots verdwijnen toen het islamieten begon te regeren.

Deze uitspraak wordt verpakt alsof het in het algemeen over religieuze symbolen gaat maar een kind weet dat het specifiek islamitische hoofddeksels voor vrouwen betreft.

Waar deze uitspraak op neerkomt is dat een werkgever het recht heeft om het dragen van hoofddoeken te verbieden op het werk, en dit zonder voor racisme of wegens discriminatie te worden aangepakt door Unia.

Albert Hein zal content zijn.
Het arrest is een goede zaak. Maar je ziet de uitzonderingen al op ons afkomen, het is dus een halfslachtige maatregel die de deur wijd openzet voor allerlei uitvluchten.

Uiteindelijk wint de islam toch. Omdat ze erin slagen symbolen als een eenvoudig kruisje of een ander klein symbool op dezelfde lijn te plaatsen als een hoofddoek en aldus ook te verbieden.

Met welk recht bemoeien deze fanatici zich eigenlijk om ons hier voor te schrijven wat kan en niet kan? Hoe is de toestand in Marokko en andere islamlanden op dit gebied? Oorspronkelijk gastarbeiders, na 60 jaar meesters. En als we niet ingrijpen zal het nog verergeren.

Algemeen verbod op hoofddoeken in ieder Vlaams overheids- of privébedrijf zou wet moeten worden. Contact met klanten zou in deze geen enkele rol mogen spelen. Een wetsvoorstel in die zin moet zo vlug als mogelijk ingediend worden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 10:28   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik weet het. Persoonlijk ben ik er niet gelukkig om. Zelf ben ik voorstander van een algemeen verbod op dragen van religieuze tekens op de werkvloer. Overal dus.
Zoals Janssens het in Antwerpen op had gelost. Niet zoals Gent waar ze zich laten kloten hebben in 2013. En voor een werkgever in de privé primeert voor mij wat die wenst in zijn arbeidsreglement te schrijven.
ik vind dit perfect. Bij ons op het werk zijn er vrouwen met hoofddoek, er is niemand die er een probleem van maakt, het stoort niemand. Ze komen wel niet in contact met de klanten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 10:33   #38
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik vind dit perfect. Bij ons op het werk zijn er vrouwen met hoofddoek, er is niemand die er een probleem van maakt, het stoort niemand. Ze komen wel niet in contact met de klanten.
Gelukkig mogen we in dit land nog van mening verschillen hee

Voorlopig toch nog.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 10:39   #39
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik vind dit perfect. Bij ons op het werk zijn er vrouwen met hoofddoek, er is niemand die er een probleem van maakt, het stoort niemand. Ze komen wel niet in contact met de klanten.
Allemaal goed en wel, maar de bedrijfspolicy ter zake moet vrij zijn. Dit arrest laat hen alleen vrij met betrekking tot werknemers die contact hebben met klanten en dat gaat natuurlijk lang niet ver genoeg. Ook van andere werknemers mag gevraagd worden om de hoofddoek af te zetten. Je mag als bedrijf toch secularisme als waarde uitdragen lijkt me. Als ik bedrijfsleider zou zijn dan zou een openlijk religieus iemand niet in mijn bedrijfscultuur passen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2017, 10:49   #40
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

En nu graag een uitspraak van het Europees Hof inzake het dragen van een hoofddoek (en bij uitbreiding alle hoofddeksels) bij het nemen van een pasfoto.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be