Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2016, 14:16   #721
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De Europese Unie en Cuba hebben vandaag in Brussel een akkoord ondertekend dat de moeizame relaties van de voorbije decennia moet verbeteren. Het akkoord focust op meer politieke dialoog en betere bilaterale samenwerking, luidt het.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...sakkoord.dhtml
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 04:04   #722
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het verdict van © Mario Vargas Llosa, 2016.


http://elpais.com/elpais/2016/12/09/...34_957974.html

Een arrogante rechtse zak die uit de elite komt, en nooit iets gedaan heeft tegen de armoede in eigen land of Latijns-Amerika in het algemeen.


(ik kies de Engelse site omdat de meeste hier geen Spaans verstaan denk ik)

He ran for the presidency of Peru in 1990 as the candidate of the FREDEMO coalition. He proposed a drastic economic austerity program that frightened most of the country's poor; this program emphasized the need for privatization, a market economy, free trade, and most importantly, the dissemination of private property.[84]
https://en.wikipedia.org/wiki/Mario_...al_involvement


Vargas Llosa is heel close met figuren als Aznar en ook Pinera, een bekende verdediger van het Pinochet regime.

http://www.redaccionpopular.com/cont...l-pinochetismo

As�*, con esta manera de ser, Mario Vargas Llosa es de los individuos que sin ningún pudor puede ponderar a grandes poetas como César Vallejo o Pablo Neruda, ambos comunistas, sin asumirlos; y al mismo tiempo, reprobar a los sangrientos dictadores Francisco Franco y Augusto Pinochet, asumiéndolos en sus sucesores directos, es decir, en las personas de José Mar�*a Aznar y Sebastián Piñera, sus �*ntimos amigos y socios ideológicos. Con el juego de palabras pretende este escritor aburguesado o intelectual de lujo como se cree, olvidar que su amigo Sebastián Piñera no sólo defendió a Augusto Pinochet, con uñas y dientes, sino acumuló su inmensa fortuna a la sombra de la corrupción de la junta militar de gobierno en sus 17 años de permanencia sangrienta en los destinos de Chile. Pero no sólo pretende ese olvido sino otros mayores que, tanto en España como en Chile, fueron el sueño pol�*tico redentor de los dictadores que costó miles de muertos, desapariciones, persecuciones y violaciones imperdonables; pretende olvidar que estas infracciones redentoras sirvieron para consolidar el poder omn�*modo de los dos tiranos hasta que murieran, sin castigo alguno, en la demencia senil de sus lúgubres camas familiares.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 10:56   #723
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Aznar en LLosa zijn geen antidemocratische bugaloos hé zoals Castro. Net zoals voor Llosa, die tot dan toe een Castro vriend was betekende de zaak Padilla een keerpunt voor de meeste linkse intellectuelen wereldwijd. De slotzin van Llosa die ik citeerde formuleert perfect de eindconclusie die ik steun in het debat hierboven in deze draad over de spanning vrijheid, justitie en armoede en daarmee houdt het dan ook op voor mij, beter kan het toch niet meer gezegd worden, of het nu van links of rechts komt. Zelf ben ik links, weigerde in het Chili van Pinochet te gaan werken, kwam nooit in het Spanje van Franco omdat ik bloedige dictators van links en rechts haat, en Castro, ook een loot van de elite, werd als dictator uiteindelijk ook een bloedige linkse zak.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 december 2016 om 11:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 11:22   #724
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Europese Unie en Cuba hebben vandaag in Brussel een akkoord ondertekend dat de moeizame relaties van de voorbije decennia moet verbeteren. Het akkoord focust op meer politieke dialoog en betere bilaterale samenwerking, luidt het.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...sakkoord.dhtml
Dat ziet er goed uit voor de Cubanen én voor ons, Europeanen.
Hopelijk gooit den Donald nu geen roet in het eten.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 13:56   #725
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Aznar en LLosa zijn geen antidemocratische bugaloos hé zoals Castro. Net zoals voor Llosa, die tot dan toe een Castro vriend was betekende de zaak Padilla een keerpunt voor de meeste linkse intellectuelen wereldwijd. De slotzin van Llosa die ik citeerde formuleert perfect de eindconclusie die ik steun in het debat hierboven in deze draad over de spanning vrijheid, justitie en armoede en daarmee houdt het dan ook op voor mij, beter kan het toch niet meer gezegd worden, of het nu van links of rechts komt. Zelf ben ik links, weigerde in het Chili van Pinochet te gaan werken, kwam nooit in het Spanje van Franco omdat ik bloedige dictators van links en rechts haat, en Castro, ook een loot van de elite, werd als dictator uiteindelijk ook een bloedige linkse zak.
Wat stellen mensenrechten en vrijheid voor in de krottenwijken van Latijns-Amerika waar een groot deel van de bevolking woont? Vargas Llosa heeft nog nooit een voet gezet in zo'n krottenwijk, en net als de bekende Latijns-Amerikaanse soaps leeft hij in z'n eigen wereld waar armoede niet bestaat.
Hij heeft ook nul voeling met de autochtone bevolking in de bergen waar armoede en een strijd om te overleven dagelijkse realiteit zijn.

Het land van Vargas Llosa:






Vargas Llosa daarentegen woont niet in zo'n wijk:



Z'n collega-schrijver en vroegere vriend Gabriel Garcia Marquez schreef tenminste wel over armoede, en had oog voor de sociale ongelijkheid. Daarom is deze onlangs overleden schrijver immens veel populairder in Latijns-Amerika dan de arrogante zak Vargas Llosa.

Laatst gewijzigd door tomm : 13 december 2016 om 14:03.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 14:04   #726
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat ziet er goed uit voor de Cubanen én voor ons, Europeanen.
Hopelijk gooit den Donald nu geen roet in het eten.

Ik denk het niet, z'n collega zakenlui zien mogelijkheden, en willen niet dat de Europeanen alle kansen krijgen terwijl Amerikanen er niet zouden mogen investeren.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2016, 20:44   #727
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Iemand zei m eop een andere website dat de meningen en de houdingen van de vluchtelingen die van vijanden van Castro waren en dus die van de eilanders niet kunnen weerspiegelen.

A.:

Citaat:
.... they are there in the US only because they, or their fathers, or their grandfathers were Castro's enemies (for one reason or another). Hence their opinions and attitudes hardly properly represent those of the Cubans remaining on the island.
Waarop Eno2 antwoordde:

So for you 10 million have to flee instead of 2 million before their opinions and attitudes properly represent those of the Cubans remaining on the island.

A:
Citaat:
They naturally won't ever represent them properly regardless of the numbers. It's a considerable national schism, and if Cubans want to mend it, they must come to some sort of consensus instead of throwing accusations and celebrating the death of people who are greatly respected by the other part (which celebrations I generally find indecent, even if it would be, say, Hitler).
Eno2:
So voting massively with your feet doesn't count.

Of course some form of reconciliation would be nice.
Dancing on other peoples tomb is not nice.
In the case of a bloody dictator though, I can understand.

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2016 om 21:06.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be