Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2012, 14:35   #1
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard Heeft er in Belgie ook gedwongen castratie plaatsgevonden binnen de RK kerk?

De feiten die aan het licht komen na sexueel misbruik op Katholieke internaten, worden steeds erger.
Heeft gedwongen castratie ook in Belgie plaats gevonden, of was dit alleen in Nederland?
Citaat telegraaf:
Jongens gecastreerd binnen r-k kerk
AMSTERDAM - Binnen de rooms-katholieke kerk zijn in de jaren vijftig minderjarige jongens gecastreerd.

Dat schrijft het NRC Handelsblad. De jongens moesten zo van hun homoseksuele gedrag afgeholpen worden. In zeker één geval gaat het om een jongen die seksueel misbruikt werd door broeders in een katholiek internaat.

De commissie-Deetman, die het kindermisbruik binnen de kerk onderzocht, werd over de castraties schriftelijk geïnformeerd, maar vermeldde het niet in het eindrapport. Volgens de commissie bevatte de melding 'onderzoekstechnisch weinig aanknopingspunten voor verder onderzoek'. De krant onderzocht de melding wel en vond aanwijzingen voor nog eens tien gevallen van castratie.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 14:40   #2
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik kan me niet voorstellen dat de ouders niet op de hoogte waren.

Als mijn zoon zonder ballen naar huis kwam, zouden er toch een paar andere ballen rollen denk ik.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2012, 16:17   #3
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik kan me niet voorstellen dat de ouders niet op de hoogte waren.

Als mijn zoon zonder ballen naar huis kwam, zouden er toch een paar andere ballen rollen denk ik.
Inderdaad... NU! Maar wie weet nu nog hoe ze in die jaren dachten... de Kerk was toen veel belangrijker hé... en mensen luisterden naar de pastoor.

In elk geval is voor mij nu de maat vol. Dit is simpelweg beyond comprehension in een Westers land... om een barbaarse praktijk toe te passen!

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 19 maart 2012 om 16:18.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 08:23   #4
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Inderdaad... NU! Maar wie weet nu nog hoe ze in die jaren dachten... de Kerk was toen veel belangrijker hé... en mensen luisterden naar de pastoor.

In elk geval is voor mij nu de maat vol. Dit is simpelweg beyond comprehension in een Westers land... om een barbaarse praktijk toe te passen!

Blijkbaar kwamen deze pratijken niet voor in Belgie
citaatVK:
Psychiaters, politici, juristen en medici, zij allen vonden castratie een zegen voor de mensheid. Tot diep in de jaren zestig. 'Men meende met castratie een groot probleem uit de wereld te helpen', zegt historicus Theo van der Meer. 'Het werd heel gewoon gevonden', beaamt collega-historicus Marnix Koolhaas.

AMSTERDAM - Afgelopen weekend werd via NRC Handelsblad bekend dat in 1956 een homoseksuele jongen werd gecastreerd, nadat hij in een katholiek internaat door broeders was misbruikt. Seksuele afwijkingen waren vanaf de jaren dertig reden voor castratie. Onder invloed van de discussie over rasverbetering heerste ook de opvatting dat mensen van 'inferieure kwaliteit' zich niet moesten voortplanten. Misdadigers waren inferieur en dat gold bij uitstek voor zedendelinquenten.

De ziekte van zedendelinquenten zat in hun testikels, zo was in 1935 op een congres vastgesteld. De vanwege zedendelicten opgepakte tbs'ers kregen vanaf dat moment de keuze: langer zitten of castratie. Er zijn tot aan 1968 ten minste 400 mannen gecastreerd. Voor 40 procent homo's, werd gezegd. Een groot deel bleek recidivist voor seks met jongens en meisjes onder de 16 jaar. Er was geen onderscheid tussen homo en pedo.

Pastoor
Er was nog een groep: jongens en mannen die de pastoor naar de psychiater stuurde om hun homoseksualiteit. Velen kwamen bij psychiater Aimé Wijffels, die in 1954 promoveerde op castraties en vanuit Heiloo naam verwierf als nationale 'castreur'. Hij noemde ooit een aantal van 35 dat werd gecastreerd. Het moeten er meer zijn geweest. Elk getal is een slag in de lucht, zegt Van der Meer. Het zijn er wel 1.000 zijn, schat Koolhaas. De nog minderjarige jongen in Harreveld, hoorde bij deze groep.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 09:54   #5
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Inderdaad... NU! Maar wie weet nu nog hoe ze in die jaren dachten... de Kerk was toen veel belangrijker hé... en mensen luisterden naar de pastoor.

In elk geval is voor mij nu de maat vol. Dit is simpelweg beyond comprehension in een Westers land... om een barbaarse praktijk toe te passen!
De Romeinse kerk is een misdadigerskerk die in haar bestaan vanaf de vorming van Rome als stadstaat de wereld heeft geteisterd met een volledig arsenaal aan misdaden tegen de menselijkheid.

Het wordt tijd om naar het ICC te stappen om de kerk als geheel aan te klagen wegens oorlogsmisdaden, en misdaden tegen de menselijkheid.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 19:11   #6
Dazi Martina
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
Standaard

De RKK is een criminele instelling die het best zo snel mogelijk kan verboden worden zoals in de tijd van de reformatie.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 23:39   #7
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik kan me niet voorstellen dat de ouders niet op de hoogte waren.

Als mijn zoon zonder ballen naar huis kwam, zouden er toch een paar andere ballen rollen denk ik.
Als je het gedrag van sommige educatiefloze loosers ziet , is het mogelijk een oplossing . twee ballen lichter en de rust keert terug .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 10:28   #8
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De Romeinse kerk is een misdadigerskerk die in haar bestaan vanaf de vorming van Rome als stadstaat de wereld heeft geteisterd met een volledig arsenaal aan misdaden tegen de menselijkheid.

Het wordt tijd om naar het ICC te stappen om de kerk als geheel aan te klagen wegens oorlogsmisdaden, en misdaden tegen de menselijkheid.
Dit geldt voor eender welke godsdienst en voor eender welke instantie die een politiek dogma probeert door te drukken...het is dus absoluut geen alleenrecht van de katholieke kerk.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 12:31   #9
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Islam volgt ex aequo.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be