Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2015, 17:19   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Een keertje moet dat kunnen denk ik he. In verhouding een zeker mantra..

Tenslotte een Fransman die reeds tientallen jaren in Engeland woont zal ook 'merde' oid peinzen wanneer hij vloekt. Pajoske stoort zich aan het feit dat we in onze huiskamers geen AN praten. Maar ik was gewoon even m'n Antwerpse zelve en zal altijd 'verdoemme' blijven denken.
In tegendeel. Enkel aan het feit dat men in sommige TV-programma's een tussentaal gebruikt.
Waat géér beij uuch in hous kalt kaan miech niks sjèle.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 augustus 2015 om 17:20.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:21   #22
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Maske zijdier wér me uw vlomse anti vlomse vlomsen bullshit.

Zet 's een aander ploat oep seg zagemie.
Ja, want anders zouden de franstaligen met hun Vlaamse vazallen het wel eens wat moeilijker kunnen hebben of wat meer tegenwind kunnen ondervinden nu ze heel Vlaams Brabant willen verfransen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:24   #23
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In tegendeel. Enkel aan het feit dat men in sommige TV-programma's een tussentaal gebruikt.
Waat géér beij uuch in hous kalt kaan miech niks sjèle.
het feit dat RTBF nooit in (de tussentaal van) Waalse dialecten heeft kunnen uitzenden komt door de keiharde taalrepressie van Franstaligen in de jaren stillekes. Zij hebben geplooid, net als de Brusselaars zich laten assimileren hebben en nu ex-Vlamingen zijn.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:29   #24
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

[quote=Johan Bollen;7796642]Men hoeft inderdaad geen Vlaams Nationalist te zijn om geshokeerd te zijn door de Franstalige pogingen elke verwijzing naar het Vlaamse verleden van Brussel uit te pogen wissen. /QUOTE]

Ik zou met een ellenlange lijst kunnen afkomen maar zal mij beperken tot twee voorbeelden:

in het Zoniënwoud ligt een meer dat in het NL De Kinders Verdoncken noemt, de Franstaligen hebben daarvan le lac des enfants noyés gemaakt.

Het cultureel centrum van Ukkel ligt in de Rodestraat ttz de straat die naar Sint-Genesius Rode leidt; de Franstaligen hebben er rue Rouge van gemaakt.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:31   #25
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

[quote=Sukkelaar;7796693]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Men hoeft inderdaad geen Vlaams Nationalist te zijn om geshokeerd te zijn door de Franstalige pogingen elke verwijzing naar het Vlaamse verleden van Brussel uit te pogen wissen. /QUOTE]

Ik zou met een ellenlange lijst kunnen afkomen maar zal mij beperken tot twee voorbeelden:

in het Zoniënwoud ligt een meer dat in het NL De Kinders Verdoncken noemt, de Franstaligen hebben daarvan le lac des enfants noyés gemaakt.

Het cultureel centrum van Ukkel ligt in de Rodestraat ttz de straat die naar Sint-Genesius Rode leidt; de Franstaligen hebben er rue Rouge van gemaakt.
zoiets hou je toch niet voor mogelijk.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:32   #26
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

[quote=Sukkelaar;7796693]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Men hoeft inderdaad geen Vlaams Nationalist te zijn om geshokeerd te zijn door de Franstalige pogingen elke verwijzing naar het Vlaamse verleden van Brussel uit te pogen wissen. /QUOTE]

Ik zou met een ellenlange lijst kunnen afkomen maar zal mij beperken tot twee voorbeelden:

in het Zoniënwoud ligt een meer dat in het NL De Kinders Verdoncken noemt, de Franstaligen hebben daarvan le lac des enfants noyés gemaakt.

Het cultureel centrum van Ukkel ligt in de Rodestraat ttz de straat die naar Sint-Genesius Rode leidt; de Franstaligen hebben er rue Rouge van gemaakt.
wat dacht je van de Steenweg van Bergen?
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:35   #27
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

[quote=Sukkelaar;7796693]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Men hoeft inderdaad geen Vlaams Nationalist te zijn om geshokeerd te zijn door de Franstalige pogingen elke verwijzing naar het Vlaamse verleden van Brussel uit te pogen wissen. /QUOTE]

Ik zou met een ellenlange lijst kunnen afkomen maar zal mij beperken tot twee voorbeelden:

in het Zoniënwoud ligt een meer dat in het NL De Kinders Verdoncken noemt, de Franstaligen hebben daarvan le lac des enfants noyés gemaakt.

Het cultureel centrum van Ukkel ligt in de Rodestraat ttz de straat die naar Sint-Genesius Rode leidt; de Franstaligen hebben er rue Rouge van gemaakt.
Het moet vooral Frans klinken. De betekenis is niet zo van belang. Titel van films en boeken zijn soms op een hilarische wijze vertaald van brontaal naar het Frans.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:37   #28
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In tegendeel. Enkel aan het feit dat men in sommige TV-programma's een tussentaal gebruikt.
Waat géér beij uuch in hous kalt kaan miech niks sjèle.
Laatste zin begrijp ik niet. Maar ik vind je pronken met je dialect gewoon misplaatst.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:42   #29
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Laatste zin begrijp ik niet. Maar ik vind je pronken met je dialect gewoon misplaatst.
Ik vind dat ook eigenlijk, ook al spreek ik datzelfde dialect, en hoor ik het graag als ik aan de Maaskant kom.

("Wat ge bij u thuis spreekt kan me niks schelen.")
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 augustus 2015 om 17:50.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 17:52   #30
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
"Zingen in het dialect was voor Wannes Van de Velde echter geen statement, maar een evidentie. Het was nu eenmaal de taal waarin hij zich het beste kon uitdrukken. Hij hield ook met hart en ziel van zijn geboortestad, Antwerpen.

Een Vlaamse volksjongen dus, maar met een afkeer van Vlaams-nationalisme. Dat blijkt zeker uit zijn nummer 'Zwijgd me van de Vlomse kweste' (vertaald: Zwijg me van de Vlaamse kwestie). "

taalblad.be
Het gaat in dit topic over een schilder , eentje die boeren-taferelen schilderde , internationaal erkend .
Het heeft absoluut niets te maken met een taal en haar dialecten .
Het heeft wel te maken met het oude boeren-leven in Broekzele . Ondertussen stad geworden en geanexeerd door Franstaligen . Maar dat willen ze zich niet herinneren , in hun Bruxelles .
Mocht hij vandaag daar leven schilderde hij onthoofding-taferelen van mannen in kleedjes , meisjes met doek over het hoofd en vadsige pooiers .
Realisme in 2015 .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:04   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Het gaat in dit topic over een schilder , eentje die boeren-taferelen schilderde , internationaal erkend .
Dat Breughel boerentaferelen schilderde was een van de redenen waarom de Fransen hem verguisden ten voordele van dikwijls onwichtige academische schilders. Maar Breughel deed zoveel meer dan ons een zicht geven op toenmalige volksgebruiken. Hij schilderde de menselijke aard. Hij vertaalde bijvoorbeeld Bijbelse thema's op zo'n wijze naar de actualiteit dat ze een aanklacht vormden tegen de menselijke hoogmoed. Breughel is gewoon subliem. Maar het is zeker niet dankzij de Fransen dat hij is kunnen ontsnappen slechts een voetnoot in de kunstgeschiedenis te zijn. Integendeel. Als het van de Fransen zou afhangen zouden we nog steeds meewarig over 'boerenbreughel' spreken. Het is de diepgang van zijn werk zelf die Breughel essentieel maken in de kunstgeschiedenis. Men kan gewoon niet rond dat oeuvre heen. Behalve als je een Brusselaar bent misschien.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 augustus 2015 om 18:06.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:17   #32
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ik heb het niet over de vRT, noch over de Nederlanders. Ik heb het over het dialect van Van de Velde.
Wel, ik had het over fobieën
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:22   #33
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In tegendeel. Enkel aan het feit dat men in sommige TV-programma's een tussentaal gebruikt.
Waat géér beij uuch in hous kalt kaan miech niks sjèle.

Come again?


No matter aangezien ik Antwerpenaar ben, een Limburgse moeder had én een aanzienlijk deel van mijn jeugd in 'de vloanders' woonde ben ik een talenknobbel gaan ontwikkelen. Verder dan dat tevens een van de redenen waarom ik niet in één vlaamse identiteit geloof.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 26 augustus 2015 om 18:24.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:25   #34
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Standbeelden?

Hebben we er daar nog niet genoeg van?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:32   #35
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ja, want anders zouden de franstaligen met hun Vlaamse vazallen het wel eens wat moeilijker kunnen hebben of wat meer tegenwind kunnen ondervinden nu ze heel Vlaams Brabant willen verfransen...
Het (erge) aan dat fictief lijntje is onder meer dat het "verfransing" eerder in de hand werkt dan dat het haar blijkt te voorkomen. Niet dus? Maar dat is relatief hoor, afhankelijk van wat men onder 'rampzalig' verstaat.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 26 augustus 2015 om 18:32.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:38   #36
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat Breughel boerentaferelen schilderde was een van de redenen waarom de Fransen hem verguisden ten voordele van dikwijls onwichtige academische schilders. Maar Breughel deed zoveel meer dan ons een zicht geven op toenmalige volksgebruiken. Hij schilderde de menselijke aard. Hij vertaalde bijvoorbeeld Bijbelse thema's op zo'n wijze naar de actualiteit dat ze een aanklacht vormden tegen de menselijke hoogmoed. Breughel is gewoon subliem. Maar het is zeker niet dankzij de Fransen dat hij is kunnen ontsnappen slechts een voetnoot in de kunstgeschiedenis te zijn. Integendeel. Als het van de Fransen zou afhangen zouden we nog steeds meewarig over 'boerenbreughel' spreken. Het is de diepgang van zijn werk zelf die Breughel essentieel maken in de kunstgeschiedenis. Men kan gewoon niet rond dat oeuvre heen. Behalve als je een Brusselaar bent misschien.
Breughel was een groot artiest.
Alleen rest de vraag of een standbeeld anno 2015 nog wel de manier is om iemand hulde te brengen.

Ik denk van niet...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:47   #37
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Breughel was een groot artiest.
Alleen rest de vraag of een standbeeld anno 2015 nog wel de manier is om iemand hulde te brengen.

Ik denk van niet...
Desnoods haal je er een ander standbeeld voor weg als overdaad het probleem zou zijn. Breughel zou er al lang een gehad moeten hebben. Persoonlijk zou ik Madrid of Wenen bezoeken enkel om naar het Prado of naar het Kunsthistorisches museum te gaan en dat enkel om de Breughel verzameling te zien. Dat is me een reis waard. De Brusselaar, onder zijn Franstalige schulp is blind voor het belang van deze kunstenaar. Maar moest Breughel inderdaad Franstalig geweest zijn dan zou hij al lang een standbeeld gehad hebben in Brussel. Het beste bewijs dat het een Vlaming was, zoals iedereen in die tijd in die stad.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 augustus 2015 om 18:48.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:50   #38
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Desnoods haal je er een ander standbeeld voor weg als overdaad het probleem zou zijn. Breughel zou er al lang een gehad moeten hebben. Persoonlijk zou ik Madrid of Wenen bezoeken enkel om naar het Prado of naar het Kunsthistorisches museum te gaan en dat enkel om de Breughel verzameling te zien. Dat is me een reis waard. De Brusselaar, onder zijn Franstalige schulp is blind voor het belang van deze kunstenaar. Maar moest Breughel inderdaad Franstalig geweest zijn dan zou hij al lang een standbeeld gehad hebben in Brussel. Het beste bewijs dat het een Vlaming was, zoals iedereen in die tijd in die stad.
Zou je ook standbeelden gaan bezoeken in Madrid en Wenen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:51   #39
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Breughel was een groot artiest.
Alleen rest de vraag of een standbeeld anno 2015 nog wel de manier is om iemand hulde te brengen.

Ik denk van niet...
Breek de standbeelden af , aangezien ze weinig betekenen , laten we beginnen met die van Leopold .
Effe kijken wie er niet akkoord gaat met uw stelling . .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2015, 18:52   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zou je ook standbeelden gaan bezoeken in Madrid en Wenen?
Je draait rond de pot Jack. Lees het thema van de draad nog eens.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be