Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2017, 13:59   #61
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ooit, heel lang geleden, had ik een vriend die gehinderd werd toen hij zelfmoord wilde plegen.

Er werd heel veel therapie ingestoken zodat mijn vriend nooit meer aan zelfmoord zou denken.

En ja, dagen, weken, zelfs maanden verstreken, een tijd waarbij mijn vriend openlijk sprak over zijn zelfmoordgedachten van toen. Hij sprak ook over het moment waarop hij dat besluit genomen had, het was alsof hij een openbaring had, een moment waarop hij een oplossing zag voor al zijn problemen, een moment waarnaar hij, ondanks al de therapie die hij gekregen had, nog steeds verlangde.

Maar doordat wij er, meer dan ooit tevoren, waren voor hem, zou hij zeker niet meer toegeven aan die drang.

De zomer kwam eraan, de Chiro ging op kamp, zijn vrienden gingen dus op kamp, uitgezonderd ikzelf die niet bij de Chiro aangesloten was en hij dus. Ik ging als 17 jarige in die tijd bij mijn grootouders helpen op de boerderij (tractor rijden).

Onze vriend was plots alleen (met z'n ouders, zijn broer en zijn zus klikte het niet), niemand om mee te praten, niemand om van te houden (hij was 4 jaar ouder dan ons).

Wij hebben hem op 22 juli begraven!

Ik denk er nog regelmatig aan, één ding weet ik zeker, als het in het koppeke zit, dan haal je dat er meestal niet meer uit, tenzij de situatie (voor die persoon) grondig wijzigt.

Wie was hier de schuldige?
Wij omdat we op vakantie gingen?
De ouders?
De zus?
De broer?
De therapeuten?

Ik moet wel zeggen dat onze vriendenkring er versterkt uitkwam, we konden plots openlijk spreken over onze problemen of over hetgeen ons bezighield. Maar .....
Maar zoals steeds verwatert vriendschap door werk, studies, relaties, ...
Citaat:
Wie was hier de schuldige?
Citaat:
al zijn problemen
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 14:19   #62
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.769
Standaard

De wet bepaalt wie er allemaal beroepsgeheim heeft. Priesters zijn erbij, maar in het kader van het biechtgeheim willen sommigen een nog strikter geheim. Zoveelste geval van zich buiten de wet willen stellen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 14:30   #63
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom denkt u dat? Het leed kan zo groot zijn dat het een heel moeilijk verwerkingsproces wordt. En bij sommige mensen leidt dat ertoe dat ze dan ergens een zondebok zoeken.
U misleidt de discussie. De focus moet niet staan bij de verwerking van leed door deze familie maar of het biechtgeheim in te roepen valt, wanneer je weet dat iemand zelfmoord wilt plegen en je niets doet omdat je jezelf beroept op het biechtgeheim.
Dat sussen met " nou ja ze zoeken in hun verdriet een zondebok toont weinig bereidheid tot enige discussie over het onderwerp, de biecht en geheimhouding.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 19:11   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U misleidt de discussie. De focus moet niet staan bij de verwerking van leed door deze familie maar of het biechtgeheim in te roepen valt, wanneer je weet dat iemand zelfmoord wilt plegen en je niets doet omdat je jezelf beroept op het biechtgeheim.
Dat sussen met " nou ja ze zoeken in hun verdriet een zondebok toont weinig bereidheid tot enige discussie over het onderwerp, de biecht en geheimhouding.
Om welke reden gaat u er eens te meer van uit dat er geen kritische benadering kan zijn over de motieven van de familie? Is dat niet evenzeer van uw kant een gebrek aan bereidheid tot enige discussie over het onderwerp, net alsof over dergelijke problematiek bepaalde elementen niet mogen gezegd worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be