Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 14 november 2007, 20:51   #21
van exaerde herman
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF14112007_023

Wat een onzin. Waar zit nu het verschil met de raad der wijzen? Nergens! Ze geven het kind gewoon een andere naam.
mooier beeld van het einde van belgie kan je niet hebben.2 mannen in het zwart met lijkbiddersgezichten.prachtige foto.
__________________
versus
van exaerde herman is offline  
Oud 15 november 2007, 07:17   #22
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.024
Standaard dictatuur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een semi-dictatuur.
En ze hoeft niet opgericht te worden.
Begrijp U, het gelijk is aan Uw kant.
fransV is offline  
Oud 15 november 2007, 07:40   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Volgens De Decker zouden de belangrijkste politici van het land in het College zetelen. Doel van het college is om zich te buigen over de toekomst van België.
Dit is geen staatsgreep hoor, maar een poging om een jobje vast te krijgen met een zekerheid voor het leven. Van de belangrijkste politici van nu, kunnen volgende maand de meest onbelangrijke inwoners van ons land zijn.

Het voorstel is dus het meest onzinnige dat er bestaat, want zelfs wettelijk gezien mag zo'n commissie niet uit politici bestaan, maar moeten instellingen die langer meegaan de een regering onafhankelijk zijn en moeten de mensen die er inzetelen een bekwaamheidstest en een tweetaligheidstest ondergaan.
En zijn het niet de belangrijkste, maar de meest bekwamen die in zo'n instelling moeten zetelen.

De Decker(MR) weet dus blijkbaar heel goed dat hij nu zijn toekomst moet veilig stellen, want dat hij daar mss nooit meer de kans toe krijgt.
Jantje is offline  
Oud 15 november 2007, 10:16   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dit is geen staatsgreep hoor, maar een poging om een jobje vast te krijgen met een zekerheid voor het leven. Van de belangrijkste politici van nu, kunnen volgende maand de meest onbelangrijke inwoners van ons land zijn.

Het voorstel is dus het meest onzinnige dat er bestaat, want zelfs wettelijk gezien mag zo'n commissie niet uit politici bestaan, maar moeten instellingen die langer meegaan de een regering onafhankelijk zijn en moeten de mensen die er inzetelen een bekwaamheidstest en een tweetaligheidstest ondergaan.
En zijn het niet de belangrijkste, maar de meest bekwamen die in zo'n instelling moeten zetelen.

De Decker(MR) weet dus blijkbaar heel goed dat hij nu zijn toekomst moet veilig stellen, want dat hij daar mss nooit meer de kans toe krijgt.
Ik zou dat alles zeker niet uitsluitend vanuit die hoek benaderen; er is immers meer aan de hand. Dit is gewoon het fnuiken van de gewone werkwijze binnen een democratie, nl. de volksvertegenwoordigers worden hun taak ontnomen en een of ander gesloten, duister, niet democratisch te controleren orgaan wordt in het leven geroepen om het land in een door een toplaag gewenste richting te stuwen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 15 november 2007, 12:25   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou dat alles zeker niet uitsluitend vanuit die hoek benaderen; er is immers meer aan de hand. Dit is gewoon het fnuiken van de gewone werkwijze binnen een democratie, nl. de volksvertegenwoordigers worden hun taak ontnomen en een of ander gesloten, duister, niet democratisch te controleren orgaan wordt in het leven geroepen om het land in een door een toplaag gewenste richting te stuwen.
Dat zal ook wel een rol spelen.
Jantje is offline  
Oud 15 november 2007, 12:44   #26
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het wordt hoog tijd dat Leterme een duidelijk signaal heeft door zijn formatieopdracht terug te geven en Albert II goed duidelijk maakt dat het kartel niet in een regering stapt als er geen belofte is voor een staatshervorming. Zo vangt hij twee vliegen in één klap:

1. hij legt de bal in het kamp van de Vlaamse oppositie en de Franstaligen, ofwel werken ze mee ofwel is dit het einde van het land

2. CD&V/NVA is incontournable, dus staan ze dan in een zeer sterke onderhandelingspositie naar Reynders toe. Het postje voor Reynders, de inhoud voor de Vlamingen .

Het wordt ook tijd dat de Vlamingen met een eenzijdige stemming in de senaat die onnozelaar van een Armand Dedecker uit zijn functie zet.
U hebt gelijk, bovendien is YLT volledig aangebrand bijde franstalige partners, hij zou niet functioneren.
Bovendien kan hij ze het leven zuur maken vanuit zijn senaatsstoel en een materlaarsschap.
boerenverstand is offline  
Oud 15 november 2007, 19:55   #27
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.927
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U toont weer eens een veel te groot vertrouwen in Leterme...
Ik behoud nog steeds het vertrouwen in de formateur. Onder zijn leiding is de crisis van deze staat nog nooit zo groot geweest en komen er dagelijks separatisten bij.

Dank u Yves en doe zo verder. U doet tenminste alles om woord te houden

Nu is het echter tijd om er defintief de hakbijl in te zetten. Door zelf ontslag te nemen en een echte regimecrisis te ontketenen...
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 15 november 2007 om 19:57.
Max van Dietschland is offline  
Oud 16 november 2007, 00:49   #28
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen enkele reden om federale en regionale verkiezingen te laten samenvallen. In federale landen als Duitsland, Zwitserland, de VS... vallen die ook niet samen. Daar is het zelfs zo dat regionale verkiezingen zelfs niet overal op hetzelfde tijdstip doorgaan.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk volslagen onbelangrijk of die verkiezingen nu al dan niet samenvallen, en ik betwijfel eigenlijk of het veel uitmaakt. Het viel mij gewoon op dat diegenen die voorstellen om de verkiezingen te laten samenvallen, er zelden bijvertellen dat dit dan ook betekent dat ons federaal parlement dan ook een zogenaamd "legislatuur-parlement" moet worden, dat dus niet langer vroegtijdig ontbonden zou kunnen worden.
Dit heeft echter verregaande gevolgen.

Ten eerste vermoed ik dat hiervoor een grondwetswijziging voor nodig zou zijn, en dus een 2/3de meerderheid. Maar misschien bestaat er legislatieve spitstechnologie om een dergelijke verregaande wijziging door te voeren zonder de grondwet te wijzigen. Ik weet het niet zeker, ik ben geen jurist.

Maar wat ik wel weet is dat een parlement dat zichzelf ontbindt (en dus voortijdig op straat zet, zonder zekerheid op een nieuwe termijn) wanneer het de regering laat vallen, normaalgesproken spaarzamer met dit machtsmiddel dan wanneer er gewoon naar een nieuwe meerderheid moet worden gezocht in dat geval, zonder nieuwe verkiezingen. Maar dit moet genuanceerd worden: de meeste regeringen die vallen, vallen wegens interne twisten, niet wegens druk uit het parlement.

Ten derde vind ik een vaste parlementstermijn op zich eigenlijk ondemocratischer dan een parlement dat ontbpnden wordt, want je ontneemt de bevolking het recht om een ordeel uit te spreken.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline  
Oud 16 november 2007, 00:50   #29
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik het eigenlijk volslagen onbelangrijk of die verkiezingen nu al dan niet samenvallen, en ik betwijfel eigenlijk of het veel uitmaakt. Het viel mij gewoon op dat diegenen die voorstellen om de verkiezingen te laten samenvallen, er zelden bijvertellen dat dit dan ook betekent dat ons federaal parlement dan ook een zogenaamd "legislatuur-parlement" moet worden, dat dus niet langer vroegtijdig ontbonden zou kunnen worden.
Dit heeft echter verregaande gevolgen.

Ten eerste vermoed ik dat hiervoor een grondwetswijziging voor nodig zou zijn, en dus een 2/3de meerderheid. Maar misschien bestaat er legislatieve spitstechnologie om een dergelijke verregaande wijziging door te voeren zonder de grondwet te wijzigen. Ik weet het niet zeker, ik ben geen jurist.

Maar wat ik wel weet is dat een parlement dat zichzelf ontbindt (en dus voortijdig op straat zet, zonder zekerheid op een nieuwe termijn) wanneer het de regering laat vallen, normaalgesproken spaarzamer met dit machtsmiddel dan wanneer er gewoon naar een nieuwe meerderheid moet worden gezocht in dat geval, zonder nieuwe verkiezingen. Maar dit moet genuanceerd worden: de meeste regeringen die vallen, vallen wegens interne twisten, niet wegens druk uit het parlement.

Ten derde vind ik een vaste parlementstermijn op zich eigenlijk ondemocratischer dan een parlement dat ontbpnden wordt, want je ontneemt de bevolking het recht om een ordeel uit te spreken.
Samenvallende verkiezingen zijn een AANSALG op de DEMOCRATIE!!!! En voor wat? Voor onze LUIHEID!
Hashiwokakero is offline  
Oud 16 november 2007, 00:59   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Samenvallende verkiezingen zijn een AANSALG op de DEMOCRATIE!!!! En voor wat? Voor onze LUIHEID!
Ik wil niet bekeken worden voor de dikke, vette leugens waarmee de Belgische politici de zoveelste aanslag op de toch al zo miserabele democratie proberen te verantwoorden!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 18 november 2007, 18:49   #31
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Dat het de CD&V menens is te breken met het verleden kon je vandaag horen in De Zevende Dag.
Ook Martens moest toegeven dat er in het " Comité van Wijzen" geen plaats is voor politieke veteranen.
Tobback kon er niet mee lachen, wij wel....
rik47 is offline  
Oud 18 november 2007, 23:00   #32
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Dat het de CD&V menens is te breken met het verleden kon je vandaag horen in De Zevende Dag.
Ook Martens moest toegeven dat er in het " Comité van Wijzen" geen plaats is voor politieke veteranen.
Tobback kon er niet mee lachen, wij wel....
Bedoelen ze dan met het belgicistisch verleden?
Hashiwokakero is offline  
Oud 19 november 2007, 11:12   #33
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Dat het de CD&V menens is te breken met het verleden kon je vandaag horen in De Zevende Dag. Ook Martens moest toegeven dat er in het " Comité van Wijzen" geen plaats is voor politieke veteranen. Tobback kon er niet mee lachen, wij wel....
Ik heb nog eens nagegaan hoe men door die ‘Raad van de dialoog’ of de ‘Raad der Wijzen’ de Vlaamse meerderheid wil doen ombuigen in een minderheid. Want rekenen kunnen die Waaltjes bijzonder goed!

In de Raad (van de Dialoog/Wijzen) wil men langs Vlaamse kant: CD&V/NV-A (1 234 950 kiezers), Open Vld (789 445 kiezers), SPA-Spirit (684 390 kiezers) en Groen! (265 828 kiezers) samenbrengen. De vermelding kiezers geldt voor de verkiezingen 2007 van de Kamer.

Langs Franstalige kant krijgt men: MR (835 073 kiezers), PS (724 787 kiezers), CDH (404 077 kiezers) en Ecolo (340 378 kiezers).
Door Vlaams-Belang (799 844 kiezers) en LDD (268 648 kiezers) te negeren krijgt men een perfecte zetelverdeling van zowel 61 zetels langs Vlaamse kant en 61 zetels langs Franstalige kant. Merk op dat om aan die verhouding te komen er al serieus geprutst werd met de kiesarrondissementen, waarbij Vlamingen gemiddeld 17% meer stemmen nodig hebben voor een zetel dan Franstaligen.

Het is logisch dat de Franstaligen daarom een stap verder willen gaan en eisen dat de NV-A uit de besprekingen zou gehouden worden. Hierdoor vermindert het aantal zetels van de Vlamingen met 5 zodat we nu een 56/61 verhouding hebben in het voordeel van de Franstaligen. Op dat ogenblik heeft men al een 31% van de Vlamingen uit de verkiezingsstatistieken weggewerkt.

Reken daar nog de 4 Groene! collabo’s die ALTIJD zullen meestemmen met de Waalse haantjes (solidariteit weet ge…) en dan wordt de verhouding 52/65. Hierdoor heeft men een 60% meerderheid (in kamerzetels) herleid tot een 45% minderheid.

Vermits ik zowel Le Soir lees als De Standaard, en evengoed naar La Une kijk als naar VRT, begint bij mij ook een walg op te treden over de manier waarop onze Vlaamse media dit ganse gebeuren verzwijgen en of proberen voor te stellen als …enig alternatief.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 19 november 2007 om 11:28.
Jean-Pierre is offline  
Oud 19 november 2007, 12:17   #34
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
... Een dialoog die tot wel drie legislaturen (niet onbelangrijk daarbij is dat men die termijn ook nog eens van 4 op 5 jaar wil brengen!) kan duren, waar haalt de man het in zijn hoofd?! ...
En wat gaat dat allemaal kosten, gaat men daar speciaal een heel leger van ambtenaren voor uit de grond stampen?

Ik heb ze in de Zevende dag horen zeggen dat men niet tegelijkertijd kan regeren en in zo'n commissie kan zetelen omdat er anders niet veel resultaat zal zijn. Martens vertelde ook dat het geen veteranen mogen zijn.

Ik vraag me echt af wie in die commissie gaat zetelen en hoe de organisatie gaat verlopen? Weer nieuwe postjes!
Ovidius is offline  
Oud 19 november 2007, 12:21   #35
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
En wat gaat dat allemaal kosten, gaat men daar speciaal een heel leger van ambtenaren voor uit de grond stampen?

Ik heb ze in de Zevende dag horen zeggen dat men niet tegelijkertijd kan regeren en in zo'n commissie kan zetelen omdat er anders niet veel resultaat zal zijn. Martens vertelde ook dat het geen veteranen mogen zijn.

Ik vraag me echt af wie in die commissie gaat zetelen en hoe de organisatie gaat verlopen? Weer nieuwe postjes!
En natuurlijk een minister van de dialoog
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline  
Oud 19 november 2007, 21:31   #36
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Bedoelen ze dan met het belgicistisch verleden?
De oude garde interesseerde voornamelijk de (Begicistische)pluche zetels, het premierschap, goede relaties in de juiste kringen.....
rik47 is offline  
Oud 19 november 2007, 21:36   #37
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
De oude garde interesseerde voornamelijk de (Begicistische)pluche zetels, het premierschap, goede relaties in de juiste kringen.....
Ze hebben de macht geroken van een zelfstandig Vlaanderen waar zij de ENIGE baas zijn. Zij weten natuurlijk ook dat zij dit veel makkelijker kunnen besturen. De CDV is nu gewoon naast het doodbloedend lichaam van België aan het wachten totdat het de laatste kreun heeft gegeven. En dan zal het zijn zoals altijd, macht, macht en macht MAAR in een Onafhankelijk Vlaanderen.
Hashiwokakero is offline  
Oud 19 november 2007, 21:45   #38
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Ze hebben de macht geroken van een zelfstandig Vlaanderen waar zij de ENIGE baas zijn. Zij weten natuurlijk ook dat zij dit veel makkelijker kunnen besturen. De CDV is nu gewoon naast het doodbloedend lichaam van België aan het wachten totdat het de laatste kreun heeft gegeven. En dan zal het zijn zoals altijd, macht, macht en macht MAAR in een Onafhankelijk Vlaanderen.
Qua behoud Vlaams karakter kun je de N-VA beschouwen als de levensverzekering van het kartel, ik heb er deze maal een goed oog in .
rik47 is offline  
Oud 19 november 2007, 21:59   #39
Ambiorix1
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 november 2007
Berichten: 280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Ik heb nog eens nagegaan hoe men door die ‘Raad van de dialoog’ of de ‘Raad der Wijzen’ de Vlaamse meerderheid wil doen ombuigen in een minderheid. Want rekenen kunnen die Waaltjes bijzonder goed!

In de Raad (van de Dialoog/Wijzen) wil men langs Vlaamse kant: CD&V/NV-A (1 234 950 kiezers), Open Vld (789 445 kiezers), SPA-Spirit (684 390 kiezers) en Groen! (265 828 kiezers) samenbrengen. De vermelding kiezers geldt voor de verkiezingen 2007 van de Kamer.

Langs Franstalige kant krijgt men: MR (835 073 kiezers), PS (724 787 kiezers), CDH (404 077 kiezers) en Ecolo (340 378 kiezers).
Door Vlaams-Belang (799 844 kiezers) en LDD (268 648 kiezers) te negeren krijgt men een perfecte zetelverdeling van zowel 61 zetels langs Vlaamse kant en 61 zetels langs Franstalige kant. Merk op dat om aan die verhouding te komen er al serieus geprutst werd met de kiesarrondissementen, waarbij Vlamingen gemiddeld 17% meer stemmen nodig hebben voor een zetel dan Franstaligen.

Het is logisch dat de Franstaligen daarom een stap verder willen gaan en eisen dat de NV-A uit de besprekingen zou gehouden worden. Hierdoor vermindert het aantal zetels van de Vlamingen met 5 zodat we nu een 56/61 verhouding hebben in het voordeel van de Franstaligen. Op dat ogenblik heeft men al een 31% van de Vlamingen uit de verkiezingsstatistieken weggewerkt.

Reken daar nog de 4 Groene! collabo’s die ALTIJD zullen meestemmen met de Waalse haantjes (solidariteit weet ge…) en dan wordt de verhouding 52/65. Hierdoor heeft men een 60% meerderheid (in kamerzetels) herleid tot een 45% minderheid.

Vermits ik zowel Le Soir lees als De Standaard, en evengoed naar La Une kijk als naar VRT, begint bij mij ook een walg op te treden over de manier waarop onze Vlaamse media dit ganse gebeuren verzwijgen en of proberen voor te stellen als …enig alternatief.
Dit opzet is inderdaad verwerpelijk.
Hoe laag een land niet vallen kan. En dan durven ze bij hoog en laag beweren dat belgie een internationale uitstraling geniet.
Ambiorix1 is offline  
Oud 20 november 2007, 23:47   #40
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

De blikken trommel van Leterme
20/11/2007 16:00

Formateur Yves Leterme heeft de laatste hand gelegd aan zijn nota voor 'een nieuwe institutionele consensus', die het land moet toelaten de maatschappelijke uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan. 'De nota', zegt een ontgoocheld CD&V-kopstuk, 'lijkt de blikken trommel te worden van formateur Leterme.' De ontgoocheling in CD&V-rangen slaat op de manier waarop elke kans op een ernstige staatshervorming, die nodig is om het voortbestaan van de sociale zekerheid veilig te stellen, wordt afgeblokt.

In zijn nota heeft formateur Leterme het over wetsontwerpen die met een gewone meerderheid kunnen worden goedgekeurd, en die de samenwerking en de afstemming tussen de federale overheid en de gewesten en gemeenschappen regelen.

Waar in een vorige versie nog een lijst stond met mogelijke samenwerkingsakkoorden in verband met werkgelegenheid, de aanpak van de werkloosheid en de gezondheidszorg, en investeringen door gewesten in het spoorvervoer, werden die in de ultieme versie na een eis van CDH-voorzitter Joëlle Milquet geschrapt.

Als er al van een echte staatshervorming, waarvoor een tweederdemeerderheid nodig is, sprake is, dan wordt die toevertrouwd aan een zogeheten Conventie, voorgezeten door de voorzitters van de Kamer en de Senaat, Herman Van Rompuy (CD&V) en Armand De Decker (MR). In die Conventie, met twintig Vlamingen en twintig Franstaligen, hebben zeven vertegenwoordigers van de regering zitting - de ministers die behoren tot de kern, en de twee ministers van Institutionele Hervormingen.

In liberale kringen viel te vernemen dat aan N-VA-voorzitter Bart De Wever wordt gedacht als Vlaams minister van Institutionele Hervormingen.

Daarnaast zouden ook twaalf vertegenwoordigers van gewesten en gemeenschappen in de Conventie zitting hebben, naast een vertegenwoordiger van de Duitstalige regering en twee van de Brusselse regering - een Vlaming en een Franssprekende.

Het bureau van de Conventie zou afwisselend worden voorgezeten door de voorzitters van de Kamer en de Senaat. Maken deel uit van het bureau: acht leden (één per partij), aan te duiden door de Conventie.

De aanwezigheid van de partijen in de Conventie zou worden geregeld volgens het systeem-D'Hondt. Het probleem van de aanwezigheid van het Vlaams Belang zou worden omzeild door de Conventieleden een verklaring te doen afleggen waarin ze hun aanhankelijkheid aan België bevestigen. De grondwettelijkheid van een dergelijke eis werd niet onderzocht.

De Vlaamse liberalen, zeer tegen de zin van CDH, staan erop dat Lijst Dedecker deel kan uitmaken van de Conventie.

Wat de Conventieformule voor een aantal Vlaamse onderhandelaars onverteerbaar maakt, is dat de voorzitters van de Kamer en de Senaat zich bij het indienen van voorstellen bij de Conventie vooraf moeten vergewissen van de eventuele vereiste meerderheid en de overeenstemming tussen Vlamingen en Franstaligen. Wat neerkomt op nog maar eens een grendel.

De zwakte van deze nota is volgens CD&V-kopstukken dat niets is voorzien voor het moment dat het probleem Brussel-Halle-Vilvoorde op de tafel van de nieuwe regering belandt, en dat ook geen enkele timing werd opgesteld - noch voor de Conventie, noch voor de overdracht van bevoegdheden die met een gewone meerderheid kan worden geregeld.

Zowel de CD&V-stuurgroep als kartelpartner N-VA beraadt zich momenteel over zijn antwoord op de nota. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat N-VA op basis van deze nota in een oranje-blauwe regering stapt.

Voor het geval formateur Leterme zou mislukken, wordt in liberale kringen gedacht aan een uitbreiding van de bevoegdheden van de aftredende regering, die eventueel zou worden aangevuld met observatoren van christendemocratische gezindte. Intussen zou een echte Conventie, gedragen door alle democratische partijen en door de gewesten en gemeenschappen, worden samengeroepen om zich tegen de regionale verkiezingen van 2009 over de toekomstige organisatie van het land te beraden.


Rik Van Cauwelaert
boerenverstand is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be