Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 25 november 2007, 14:31   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard "De" staatshervorming... wat met Brussel?

Het woord staatshervorming verschijnt tegenwoordig tegen honderd per uur maar ik zie eigenlijk nergens wat dat woord nu precies in houdt. Hoe wordt de staat dan wel hervormd, ik krijg van geen enkele partij eigenlijk een meer concrete uitleg, behalve dan van het vb dat ineens voor de onafhankelijkheid wil gaan, maar zij weten ook wel dat dat niet realistisch is momenteel.

Ook hier op het forum verschijnen er tientallen draden over "de staatshervorming" en over "een vette vis in de pan", maar ik begin me toch af te vragen wat die vette vis nu juist is.

Welke staatshervorming willen we eigenlijk?

Met de tsjeven aan de onderhandelingstafel weten we alvast welke staatshervorming het niet zal zijn, de hervorming van België naar een volwaardige federale staat met twee deelstaten, Vlaanderen en Wallonië. Aan het statuut van het Brussels Gewest zal niet geraakt worden. Het overhevelen van bevoegdheden naar de gewesten zal Brussel zelfs nog verstevigen als onafhankelijke entiteit.
Om net die reden ben ik eigenlijk tégen staatshervorming.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 25 november 2007, 14:33   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Wat denk je van overheveling van alle bevoegdheden naar de gewesten?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 25 november 2007, 15:20   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

niet dus.

Het overhevelen van bevoegdheden naar de gewesten zal Brussel zelfs nog verstevigen als onafhankelijke entiteit.
Pelgrim is offline  
Oud 25 november 2007, 16:32   #4
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
niet dus.

Het overhevelen van bevoegdheden naar de gewesten zal Brussel zelfs nog verstevigen als onafhankelijke entiteit.
Wat willen we dan wel, terug naar de unitaire staat want dan is Brussel geen gewest? Is dat dan beter?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 25 november 2007, 16:41   #5
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Met de tsjeven aan de onderhandelingstafel weten we alvast welke staatshervorming het niet zal zijn, de hervorming van België naar een volwaardige federale staat met twee deelstaten, Vlaanderen en Wallonië. Aan het statuut van het Brussels Gewest zal niet geraakt worden. Het overhevelen van bevoegdheden naar de gewesten zal Brussel zelfs nog verstevigen als onafhankelijke entiteit.
Om net die reden ben ik eigenlijk tégen staatshervorming.
Ik vind niet dat er een reden is om nu het woord tsjeven te gebruiken. Binnen CD&V zijn er een aantal zaken door druk van de achterban drastisch aan het veranderen op een snelheid dat eigenlijk zeer atypisch is voor de christendemocraten. CD&V en NVA krijgen van mij zeker nog de kans om tegen het einde van het jaar de staatshervorming op te nemen in het regeerakkoord met een tijdsschema. Dit moet ook duidelijk ondertekend worden door de partijvoorzitters. En die staatshervorming is zeker nodig, het slechtste wat Vlaanderen kan krijgen is een status quo. Want een status quo levert slecht bestuur en de verfransing van de volledige Rand rond Brussel op. Er moet heel dringend een akkoord komen rond Brussel met maatregelen om de verfransing van de rand tegen te gaan. Dat er hiervoor een aantal toegevingen en misschien zelfs opofferingen moeten gebeuren is heel jammer maar het is noodzakelijk. Vergeet niet dat voor de Franstaligen de huidige situatie altijd de beste is. Zij kunnen perfect de volledige kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde verfransen, zonder enige belemmering. Indien er door een akkoord die kieskring gesplist wordt en er maatregelen komen om de verfransing in die rand te stoppen, zelfs al is er een kleine uitbreiding van het Brusselse gewest, is dit voor de Franstaligen een verlies. Ook al omdat een uitbreiding van Brussel enkel bespreekbaar is door Brussel echt tweetalig te maken, zijnde met paritaire gewestraad en gemeenteraden.

Als een staatshervorming te lang op zich laat wachten vrees ik dat een groot deel van de rand een serieus probleem zal vormen bij een latere onafhankelijkheid. Die verfransing moet onmiddelijk stoppen met effectieve maatregelen (fiscale en andere).
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 25 november 2007 om 16:44.
Max van Dietschland is offline  
Oud 26 november 2007, 00:19   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat willen we dan wel, terug naar de unitaire staat want dan is Brussel geen gewest? Is dat dan beter?
géén staatshervorming. Zowel unitarisme als extra bevoegdheden aan de gewesten zijn een slechte zaak voor Vlaanderen. Er zou maar één Vlaamse eis mogen zijn: de afschaffing van het gewest Brussel.
Pelgrim is offline  
Oud 26 november 2007, 00:27   #7
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
géén staatshervorming. Zowel unitarisme als extra bevoegdheden aan de gewesten zijn een slechte zaak voor Vlaanderen. Er zou maar één Vlaamse eis mogen zijn: de afschaffing van het gewest Brussel.

En dan beweert u dat de eisen van het VB niet realistisch zijn. Deze evenmin, de franstaligen zijn eenvoudigweg te gehecht aan tweetalig frans Brussel.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline  
Oud 26 november 2007, 00:31   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat willen we dan wel, terug naar de unitaire staat want dan is Brussel geen gewest? Is dat dan beter?
Overheveling van bevoegdheden naar DE GEMEENSCHAPPEN.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 26 november 2007, 00:43   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
En dan beweert u dat de eisen van het VB niet realistisch zijn. Deze evenmin, de franstaligen zijn eenvoudigweg te gehecht aan tweetalig frans Brussel.
de eisen van het veebee zijn inderdaad niet realistisch, in het huidige scenario. Maar ik heb dan ook nooit gezegd dat we ons aan het huidige scenario moeten houden, als het aan mij lag wordt gisteren eenzijdig de onafhankelijkheid afgekondigd in het Vlaams Parlement. Helaas zitten we in een scenario van 'staatshervorming' en 'onderhandelen' en ik zie vooral dat men aan het onderhandelen is tegen de Vlaamse belangen in. Elke staatshervorming die niet de afschaffing van brussel gewest inhoudt is per definitie een slechte staatshervorming. Nog liever een complete politieke crisis in dit land.
Pelgrim is offline  
Oud 26 november 2007, 00:44   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Overheveling van bevoegdheden naar DE GEMEENSCHAPPEN.
maar eerst de Franse Gemeenschap splitsen. Wallonië moet een volwaardige en onafhankelijke deelstaat worden, zonder Brusselse bemoeienis.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 26 november 2007, 00:45   #11
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Overheveling van bevoegdheden naar DE GEMEENSCHAPPEN.
Ja dat is juist, ik had gewesten gezegd wat dus niet juist was.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 26 november 2007, 00:45   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Nog liever een complete politieke crisis in dit land.
Correctie: "NIETS liever een complete politieke crisis in dit land."
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be