Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2004, 16:14   #1
willemien
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 oktober 2004
Berichten: 1
Standaard Discriminatie in verzekeringen

beste

Ik ben momenteel mijn eindwerk aan het schrijven. Ik heb gekozen voor de titel 'Discriminatie in verzekeringen'.
Misschien kan u mij helpen aan informatie of brochures. Of zou het mogelijk zijn dat u zelf meer uitleg kan geven? Of weet u misschien waar ik nog kan zoeken voor meer informatie over dit onderwerp?
Ik hoop dat u mij kan helpen.

Alvast bedankt voor alle moeite!!

groetjes
willemien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 08:29   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willemien
beste

Ik ben momenteel mijn eindwerk aan het schrijven. Ik heb gekozen voor de titel 'Discriminatie in verzekeringen'.
Misschien kan u mij helpen aan informatie of brochures. Of zou het mogelijk zijn dat u zelf meer uitleg kan geven? Of weet u misschien waar ik nog kan zoeken voor meer informatie over dit onderwerp?
Ik hoop dat u mij kan helpen.

Alvast bedankt voor alle moeite!!

groetjes
Wat bedoel je met 'discriminitatie in verzekeringen' ? Verzekeringen zijn commerciële organisaties. Risico's worden ingeschat volgens objectieve criteria, hierbij is maar 1 parameter van toepassing, winst maken. Als bepaalde groepen van mensen een hoog risico geven van schade, zullen deze ook meer betalen, sociaal gezien lijkt dit discriminiatie maar eigenlijk is dit gewoon een kostprijsberekening. Een fictief vb. : vrouwen hebben voor elke 100 € premie die ze betalen, gemiddeld 60 € schade, -23-jarigen hebben voor elke 100 € premie, een schade van 1600 €. Eigenlijk zou dus de vrouw correct 60 € moeten betalen, en de jongere 1600 € moeten betalen. In praktijk zal dit echter anders zijn, de vrouw betaalt 90 €, de jongere betaalt 400 €. Hier blijkt dus dat de zogenaamde negatieve discriminatie van de jongere eigenlijk een positieve discriminatie is. Want hij moet toch een pak minder betalen dan hij eigenlijk als profiel heeft.

Als je informatie wil kan je altijd aankloppen bij de beroepsvereniging voor verzekeringen : www.assuralia.be
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 08:55   #3
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
In praktijk zal dit echter anders zijn, de vrouw betaalt 90 €, de jongere betaalt 400 €. Hier blijkt dus dat de zogenaamde negatieve discriminatie van de jongere eigenlijk een positieve discriminatie is. Want hij moet toch een pak minder betalen dan hij eigenlijk als profiel heeft.
En waarom vindt je dat een verantwoordelijke jonge chauffeur moet opdraaien voor het risico-gedrag van een beperkte groep leeftijdsgenoten met een teveel aan testosteron, en een vrouw niet?

_____________
Een ander verschil tussen Belgie en de Islamitische Pakistaanse Republiek is dat Pakistan al eens een vrouwelijke premier heeft gehad.
De Openbaringen van Flippend Rund, 315
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 09:09   #4
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
En waarom vindt je dat een verantwoordelijke jonge chauffeur moet opdraaien voor het risico-gedrag van een beperkte groep leeftijdsgenoten met een teveel aan testosteron, en een vrouw niet?
Ik vind dit eveneens onrechtvaardig, maar de wet verbiedt een verzekering (aparte tarief) aan te beiden op een puur persoonlijk profiel. Men mag enkel met profielen werken van 'objectieve groepen'. Dit is wel beperkt, aangezien bvb. vreemdelingen een heel slecht profiel hebben maar om redenen van disciminatie niet zodanig als groep mogen beschouwd worden.

De bemoeienis van de overheid is trouwens immens. Er zijn enorm veel regels waardoor de verzekering ook heel duur wordt. De kostprijs die het personeel behelst, dus diegene die zich bezig houden met de verplichtingen naar de overheid wordt elk jaar groter. Hiernaast moet men ook nog de taksen tellen die naar de overheid gaan. Bvb. de taks op een gewone BA auto bedraagt 27,10 %.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 09:44   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
En waarom vindt je dat een verantwoordelijke jonge chauffeur moet opdraaien voor het risico-gedrag van een beperkte groep leeftijdsgenoten met een teveel aan testosteron, en een vrouw niet?

_____________
Een ander verschil tussen Belgie en de Islamitische Pakistaanse Republiek is dat Pakistan al eens een vrouwelijke premier heeft gehad.
De Openbaringen van Flippend Rund, 315
En waarom vindt je dat een verantwoordelijke oude chauffeur moet opdraaien voor het risicogedrag van een beperkte groep?
Jongeren hebben nog niet het minste kapitaal opgebouwd op het ogenblik dat ze beginnen rijden.
Wanneer ze in hun eerste jaar een ongeval veroorzaken en vervolgens hun verzekering stopzetten hebben ze één premie betaald en daarvoor een kapitaal in de plaats gekregen dat wellicht het tienvoudige of meer van de premie bedraagt.
In feite zou de startpremie nog veel hoger moeten zijn om daarna sneller te verminderen tot een normale premie.
Een soort waarborg zeg maar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 11:57   #6
Arnold
Minister
 
Arnold's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 maart 2004
Berichten: 3.201
Standaard

Ik denk dat je die vraag beter stelt in "Maatschappelijke Discussies". Bij deze verplaatst.
Arnold is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 12:01   #7
Tzuvar Raemborr
Minister
 
Tzuvar Raemborr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3.495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Dit is wel beperkt, aangezien bvb. vreemdelingen een heel slecht profiel hebben maar om redenen van disciminatie niet zodanig als groep mogen beschouwd worden.
Toch straf, discriminatie op basis van ras wordt bestraft, discriminatie op basis van leeftijd niet? Nochtans werden ze door één en dezelfde wet verboden! Hoe selectief die toegepast wordt wordt hier nog maar weer eens aangetoond!

Cfr mijn verzuchtingen over de betiteling "jongere" in de kranten. Allochtonen in een negatief daglicht stellen mag niet dus doen ze het maar met de jongeren.
__________________
I'm still standing, better than I ever did,
Looking like a true survivor, feeling like a little kid.
__________________
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be