Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2014, 16:02   #61
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Blij dat je toegeeft dat je het niet kan ontkennen!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 16:05   #62
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Waw, een fabriek die in brand staat! Goed hoor! Zo kan ik ook foto's posten van het "platgebombardeerde" België! Wel grappig dat je met Sderot afkomt, een voormalig Palestijns dorp!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 16:07   #63
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Verkeerde foto. Probeer eens iets van eigen bodem.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 16:15   #64
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.

Laatst gewijzigd door IanVD : 4 juli 2014 om 16:18.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 16:42   #65
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Waw, een fabriek die in brand staat! Goed hoor! Zo kan ik ook foto's posten van het "platgebombardeerde" België!
Bs'd

Nee, dat kan je niet, want Belgie wordt niet gebombardeerd.

Waarom blijf je leugens verkondigen?

Citaat:
Wel grappig dat je met Sderot afkomt, een voormalig Palestijns dorp!
Nou nee, het is in 1951 gesticht.
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2014, 16:43   #66
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Bs'd

Is het niet schofterig, dat de joden tegenwoordig terugschieten?

Waar zijn de tijden gebleven dat ze als makke schapen ter slachting gingen?
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 08:55   #67
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Waw, een fabriek die in brand staat! Goed hoor! Zo kan ik ook foto's posten van het "platgebombardeerde" België! Wel grappig dat je met Sderot afkomt, een voormalig Palestijns dorp!
Bs'd

Er zijn twee fabrieken afgebrand door de raketbeschietingen.

Maar als je liever huizen hebt:

Familie uit Sderot: Het is een wonder dat we nog leven

http://israeltoday.nl/headlines/9-ne...t-we-nog-leven

Vrijdag, 4 Juli 2014 13:55

Het waren dramatische minuten in het stadje Sderot, nabij de Gazastrook. Tussen het geluid van het luchtalarm en de inslag van een raket hebben de inwoners maar een paar seconden om een veilige plek te bereiken.

Een moeder met twee kinderen haalt het net om in de versterkte kamer in haar woning te komen. Dan slaat het projectiel uit de Gazastrook door het dak en explodeert.

In de nacht van woensdag op donderdag klonk in het stadje Sderot, dat direct grenst aan de Gazastrook, steeds weer het luchtalarm als waarschuwing voor inkomende raketten. De familie Jorno besluit om niet op de bovenverdieping te gaan slapen, maar in hun schuilruimte. Pas de volgende ochtend durft de familie weer uit de veilige schuilplaats te komen; het leek of de rust is weergekeerd.

Tami Jorno was het ontbijt aan het klaarmaken voor haar twee kleine kinderen, toen tegen 8.30 uur de sirene weer klinkt. Uri (4) en Daniella (5) keken net naar de televisie. Tami aarzelde geen seconde en riep: 'Pas op, raketalarm'. Ondanks hun jonge leeftijd waren de kinderen zich bewust van het gevaar. Slechts enkele seconden later sloeg een raket in in de slaapkamer boven, en klonken twee explosies.


Toen Tarni de schuilplaats verliet trilde ze over haar hele lichaam. 'Ik was in tranen, ik was zo bang. Mijn kinderen en ik … het scheelde niet veel. Als we het niet hadden gehaald naar de schuilplaats, geen idee wat er dan gebeurd zou zijn,' vertelde Tami aan The Jerusalem Post.

Zij belde haar man Avihai, die al aan het werk was gegaan. Toen hij thuis kwam, zag hij dat een raket een gat had geslagen in de muur van het huis. Overal was vuil en stof, en voorwerpen lagen kriskras door elkaar. 'Het is een wonder, dat er niets is gebeurd met mijn vrouw en kinderen,' benadrukt Avihai. Sindsdien is hun huis vol vrienden, familieleden, politie, journalisten en politici, waaronder minister van Financiën Yair Lapid (foto).

Avihai en zijn gezin willen nu zo snel mogelijk opruimen en weer normaal in Sderot kunnen leven. 'Ik werd hier geboren, ik ga hier niet weg. Wij zijn sterk en wij zullen sterk blijven', kondigde de vader aan.

Terwijl de familie Jorno en ook andere families, waarvan het huis ook werd beschadigd, bezig waren met het herstellen van de schade, kwamen vijftig burgers van Sderot bijeen voor een demonstratie. Ze riepen het leger op, de Gazastrook aan te vallen en hen te bevrijden van Hamas en andere terreurorganisaties.

Via een megafoon klonk de toespraak van een demonstrant, die premier Netanyahu bekritiseerde omdat hij te links zou zijn. De demonstrant richtte zich ook tot minister van Economie en Handel Naftali Bennett: het is nu tijd om te stoppen met praten en eindelijk te handelen. 'De kinderen van Israël hebben er recht op, rustig te slapen. In andere landen zoals Frankrijk of Rusland zou zoiets niet worden getolereerd. Het lot van Sderot zal ook het lot zijn van Tel Aviv.'
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 14:27   #68
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Nee, dat kan je niet, want Belgie wordt niet gebombardeerd.

Waarom blijf je leugens verkondigen?



Nou nee, het is in 1951 gesticht.
Gesticht op de plaats van het Palestijnse dorp Najd, waarvan men de bewoners verdreven had.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 14:29   #69
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Er zijn twee fabrieken afgebrand door de raketbeschietingen.

Maar als je liever huizen hebt:

Familie uit Sderot: Het is een wonder dat we nog leven

http://israeltoday.nl/headlines/9-ne...t-we-nog-leven
Waarom blijf je met Sderot afkomen? Je had het over Israël dat werd platgebombardeerd!

Laatst gewijzigd door Miauw! : 6 juli 2014 om 14:29.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 20:18   #70
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Ja, dat vind ik wel. Maar ja, de overheid hier is te bangelijk.

Om te beginnen moet de doodstraf voor terorrisme ingevoerd worden, en als er raketten komen, gelijk een gedeelte van gaza met de grond gelijk maken.

Maar dat zal nog wel even gaan duren voor de overheid zover is.
Ik denk dat de oplossingen die jij hier voorstelt niet in overeenkomst zijn met je eigen goddelijke regels. Als je je eigen morele regels niet zélf toepast ben je er niet veel mee hé?
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 20:20   #71
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Ja, dat vind ik wel. Maar ja, de overheid hier is te bangelijk.

Om te beginnen moet de doodstraf voor terorrisme ingevoerd worden, en als er raketten komen, gelijk een gedeelte van gaza met de grond gelijk maken.

Maar dat zal nog wel even gaan duren voor de overheid zover is.
Ik denk dat de oplossingen die jij hier voorstelt niet in overeenkomst zijn met je eigen goddelijke regels. Als je je eigen morele regels niet zélf toepast ben je er niet veel mee hé?
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 20:54   #72
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Is dat zo uit het vuistje of kan je me deze passage geven ?
Eh, ik was een beetje verrast door uw vraag aangezien ik ervan overtuigd was dat algemeen bekend was dat dit principe ("Doe een ander niet aan wat gij niet wilt wat uzelf wordt aangedaan"), door het christendom is overgenomen uit de Thora.

Ik heb het even opgezocht voor u: het gaat blijkbaar om een principe ("De gulden regel") dat min of meer terug komt in alle godsdiensten.

In de uiterlijk in 250 v. Chr. afgesloten Thora komt de regel schijnbaar niet expliciet voor, maar wel andere gelijksoortige geboden aangaande goed gedrag ten opzichte van anderen, waaronder de geboden van liefde voor de naasten (Lev. 19:18) en vreemdelingen. Ze worden gemotiveerd met het optreden van JHWH als bevrijder en bondgenoot van de Israëlieten en hun vroegere soortgelijke situatie (Lev. 19:34):

De vreemdeling die bij u vertoeft, zal als een onder u geboren Israëliet gelden en gij zult hem liefhebben als uzelf, want gij zijt vreemdelingen geweest in het land Egypte. Ik ben de Here, uw God.


In het boek Jezus Sirach, geschreven door de joodse Ketubim na het afsluiten van de eigenlijke Thora, (190-175 v. Chr.), verbindt men de negatieve regel met naastenliefde (Sir. 31:15):

„Beoordeel de gevoelens van je tafelgenoot als die van jezelf en denk na bij alles wat je doet.“

Verder, uit de Dode Zeerollen:

"De weg des levens is: ten eerste, gij zult God, uw schepper, liefhebben en ten tweede, uw naaste als uzelf. En alles wat gij niet wilt dat u gedaan wordt, zult gij niemands anders aandoen. En de betekenis van deze woorden is: sla niet dood, bega geen echtbreuk, leg geen valse getuigenis af, steel niet en begeer niet wat uw naaste toebehoort."

Zo gaat het schijnbaar met soorgelijke teksten nog wel even door. Maar het belangrijkste is misschien wél dit:

Volgens fragmenten van zijn Griekse Hypothetica behoorde voor Philo van Alexandrië (ca. 15 v. - 40 n. Chr.) de negatieve regel, „Wat iemand haat te ondergaan, moet hij zelf niet doen,“ tot de ongeschreven, maar algemeen bekende wetten. Haar bekendheid bij de niet-joden werd ook verondersteld door rabbi Hillel (rond 30 v. - 10 n. Chr.), omdat hij, volgens het traktaat Shabbat 31a in de Talmoed, op de vraag van een bekeerling naar het alle overige geboden vervullende hoofdgebod antwoordde:[46]


Wat jij verafschuwt, doe dat ook je naaste niet. Dat is de hele Thora, de rest als commentaar. Ga heen en leer!


(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_(leefregel) )

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 21 juli 2014 om 20:57.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 21:08   #73
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Dat principe geldt in normale omstandigheden.

Als je buurman probeert om je te vermoorden, dan vermoord je hem eerst.

Dat is een belangrijk joods principe.


Leugen en bedrog.


Alleen als er vanuit die boomgaarden op joodse burgers wordt geschoten.


Als ze zonder toestemming op staatsgrond nederzettingen gaan bouwen, dan worden ze gesloopt.

Gebeurt in Be en NL ook hoor.
Excuseer Eliyahu, akkoord dat er een principe bestaat als 'wettige zelfverdediging' maar dit gaat wel héél wat verder dan dat dat hé:
- Verwoesten van woningen: als we alle cijfers samen tellen wordt het aantal verwoeste woningen op Westbank, Gaza en Oost-Jeruzalem wel degelijk bijzonder groot hoor.
- Het aantal verwoeste boomgaarden is eveneens véél te groot om louter te verklaren alsof vanuit deze boomgaarden geschoten zou zijn.
- Het gaat om verwoesting van volledige Bedouinendorpen, niet om individuele woningen. Niet eens in bezet gebied maar notabene in Israël zélf. Vergunningen krijgen via de normale weg om te bouwen is voor deze Bedouinen ook niet mogelijk.

En neen, zo gortig maken we het hier in België niet.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 21:22   #74
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Als je vijand ZEGT dat hij je gaat aanvallen, en uitmoorden, dan is dat genoeg reden om de beuk er in te gooien.
In combinatie met uw handtekening klinkt deze zin bijna als een pleidooi voor genocide.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 22:13   #75
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
In combinatie met uw handtekening klinkt deze zin bijna als een pleidooi voor genocide.
Wat nu volop in uitvoering is.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 22:18   #76
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Eh, ik was een beetje verrast door uw vraag aangezien ik ervan overtuigd was dat algemeen bekend was dat dit principe ("Doe een ander niet aan wat gij niet wilt wat uzelf wordt aangedaan"), door het christendom is overgenomen uit de Thora.

Ik heb het even opgezocht voor u: het gaat blijkbaar om een principe ("De gulden regel") dat min of meer terug komt in alle godsdiensten.

In de uiterlijk in 250 v. Chr. afgesloten Thora komt de regel schijnbaar niet expliciet voor, maar wel andere gelijksoortige geboden aangaande goed gedrag ten opzichte van anderen, waaronder de geboden van liefde voor de naasten (Lev. 19:18) en vreemdelingen. Ze worden gemotiveerd met het optreden van JHWH als bevrijder en bondgenoot van de Israëlieten en hun vroegere soortgelijke situatie (Lev. 19:34):

De vreemdeling die bij u vertoeft, zal als een onder u geboren Israëliet gelden en gij zult hem liefhebben als uzelf, want gij zijt vreemdelingen geweest in het land Egypte. Ik ben de Here, uw God.


In het boek Jezus Sirach, geschreven door de joodse Ketubim na het afsluiten van de eigenlijke Thora, (190-175 v. Chr.), verbindt men de negatieve regel met naastenliefde (Sir. 31:15):

„Beoordeel de gevoelens van je tafelgenoot als die van jezelf en denk na bij alles wat je doet.“

Verder, uit de Dode Zeerollen:

"De weg des levens is: ten eerste, gij zult God, uw schepper, liefhebben en ten tweede, uw naaste als uzelf. En alles wat gij niet wilt dat u gedaan wordt, zult gij niemands anders aandoen. En de betekenis van deze woorden is: sla niet dood, bega geen echtbreuk, leg geen valse getuigenis af, steel niet en begeer niet wat uw naaste toebehoort."

Zo gaat het schijnbaar met soorgelijke teksten nog wel even door. Maar het belangrijkste is misschien wél dit:

Volgens fragmenten van zijn Griekse Hypothetica behoorde voor Philo van Alexandrië (ca. 15 v. - 40 n. Chr.) de negatieve regel, „Wat iemand haat te ondergaan, moet hij zelf niet doen,“ tot de ongeschreven, maar algemeen bekende wetten. Haar bekendheid bij de niet-joden werd ook verondersteld door rabbi Hillel (rond 30 v. - 10 n. Chr.), omdat hij, volgens het traktaat Shabbat 31a in de Talmoed, op de vraag van een bekeerling naar het alle overige geboden vervullende hoofdgebod antwoordde:[46]


Wat jij verafschuwt, doe dat ook je naaste niet. Dat is de hele Thora, de rest als commentaar. Ga heen en leer!


(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_(leefregel) )
Je hebt de dialoog van Socrates met Crito ( Plato ) nog vergeten.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 22:45   #77
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je hebt de dialoog van Socrates met Crito ( Plato ) nog vergeten.
Dat klinkt zeer interessant, maar weet je,... ik ben niet zo thuis in die oude filosofen.
(Werkelijk, klinkt misschien als een gat in mijn cultuur...).

(Heb die dialoog van Crito en Socrates snel opgezocht... zéér interessant, maar ik denk dat dit het bevattingsvermogen van onze waarde vriend Eliyahu hier te boven gaat).
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 20:35   #78
Jafet
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 juli 2014
Berichten: 9
Standaard

Ik heb ook jaren gezocht, en heb gevonden. De zeven noachidische wetten dienen gevolgd te worden.
Jafet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 21:36   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jafet Bekijk bericht
Ik heb ook jaren gezocht, en heb gevonden. De zeven noachidische wetten dienen gevolgd te worden.
Onnozelaar.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 23:33   #80
Jafet
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 juli 2014
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Onnozelaar.
Jafet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be