Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2014, 00:43   #34301
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Klopt.
Jammer dat Vlaanderen nog steeds voor de Fransen kiest en niet voor Nederland.
Kiezen? Hoezo kiezen?

Laatst gewijzigd door Troubadour : 22 juli 2014 om 00:52.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 02:07   #34302
Calvinist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Locatie: Conservatief Nederland
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Alle zaken van economie, energie , vrede en veiligheid ,zijn alleen Europees
te regelen.
Bullshit, anders denk je maar eens aan landen als Zwitserland, Noorwegen, Ijsland, Liechtenstein, Monaco of Andorra. Bewijzen genoeg dat deze welvarende landen geen europees superbestuur nodig hebben.....En ja ook in de 21ste eeuw!!!
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 07:22   #34303
doeme80
Gouverneur
 
doeme80's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2012
Locatie: Maeseyck
Berichten: 1.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Klopt.
Jammer dat Vlaanderen nog steeds voor de Fransen kiest en niet voor Nederland.
Misschien moeten de Nederlanders dan eens wat meer respect tonen voor Vlaanderen. En minder als een hondje achter de Angelsaksen aanlopen.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 07:24   #34304
doeme80
Gouverneur
 
doeme80's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2012
Locatie: Maeseyck
Berichten: 1.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Bullshit, anders denk je maar eens aan landen als Zwitserland, Noorwegen, Ijsland, Liechtenstein, Monaco of Andorra. Bewijzen genoeg dat deze welvarende landen geen europees superbestuur nodig hebben.....En ja ook in de 21ste eeuw!!!
Zwitserland is gewoon nodig als gebied waar rijken kunnen frauderen.
Noorwegen heeft onuitputtelijke gasvoorraden.
Die andere 4 zijn niet serieus te nemen.

Waarom verhuis jij trouwens niet? Je bent altijd zo boos.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 15:41   #34305
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De reformatie is uit Vlaanderen verbannen.
Vele duizenden mensen zijn naar het Noorden gevlucht om de tirannie van de Roomse Kerk te ontwijken.
Daarna is Vlaanderen eeuwen ondergedompeld gebleven in de Roomse middeleeuwen en praktijken.
Nu ben ik het met u eens, maar niet in extreme mate.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 juli 2014 om 15:43.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 16:08   #34306
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Misschien moeten de Nederlanders dan eens wat meer respect tonen voor Vlaanderen. En minder als een hondje achter de Angelsaksen aanlopen.
Vlaanderen is buitenland. Waarom zouden we meer respect voor Vlaanderen moeten hebben dan voor elk ander land?

Als Vlaanderen achter een ander land aanloopt is dat een zaak van Vlaanderen. Niet onze zaak, evenmin een zaak van Vlaanderen als Nederland een andere keuze maakt.
Europees gezien is de orientatie overigens veranderd, Nederland is zich zeer sterk gaan richten op Frankrijk (militair).
Wat op zich ook weer niet vreemd is, Frankrijk is de meest trouwe bondgenoot geworden van de US.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 22 juli 2014 om 16:09.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 20:04   #34307
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Misschien moeten de Nederlanders dan eens wat meer respect tonen voor Vlaanderen. En minder als een hondje achter de Angelsaksen aanlopen.
Ik denk met 1830 in gedachte dat de Vlamingen een beetje op afstand worden gehouden. Maar ook Vlamingen houden Nederlanders op afstand. Tegenover Amerikanen en Britten kunnen wij frank, vrij en ongecompliceerd onze mening uiten en samen leuke dingen doen. Tegenover de Vlamingen is dit niet altijd even eenvoudig. Maar al te vaak hoor je: ge trekt uwe plan of iets in die strekking en dan is het daarna vaak stil. Best wel ingewikkeld zo. Met Britten en Amerikanen is dit niet het geval. Dat is hét grote verschil. Mijn houding, en zeker wanneer ik de persoon niet genoeg ken is aftastend en proberen dat ze mijn suggesties omzetten in een idee dat zij als hun idee zien. Is niet eenvoudig, maar lukt soms.
Wanneer de Vlamingen iets willen, dan zal ik altijd terugkoppeling geven. Het is in onze ogen altijd leuk een gemeenschappelijke vormgeving te creëren.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 juli 2014 om 20:32.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 21:01   #34308
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Misschien moeten de Nederlanders dan eens wat meer respect tonen voor Vlaanderen. En minder als een hondje achter de Angelsaksen aanlopen.
Dat is juist het punt.
Nederland is al te lang uit de middeleeuwen, om zich verwant te voelen met Belgie.
De verwantschap met de Angelsaksen en de Scandinaviers is veel groter en al eeuwen oud.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 21:04   #34309
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht


Nu ben ik het met u eens, maar niet in extreme mate.
Uitspraken hier, zijn meestal extremer gesteld om de discussie te prikkelen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 21:05   #34310
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat is juist het punt.
Nederland is al te lang uit de middeleeuwen, om zich verwant te voelen met Belgie.
De verwantschap met de Angelsaksen en de Scandinaviers is veel groter en al eeuwen oud.
Maar ik denk ook dat de Vlamingen nu eindelijk wakker geworden zijn en er langzaam een kentering aan het komen is.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2014, 21:06   #34311
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Uitspraken hier, zijn meestal extremer gesteld om de discussie te prikkelen.
Weet ik, maar toch.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 01:28   #34312
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Maar ik denk ook dat de Vlamingen nu eindelijk wakker geworden zijn en er langzaam een kentering aan het komen is.
Enerzijds lijkt me dit ook, maar een politieke vertaling lijkt me een andere zaak.
Zie hen nog niet deelnemen aan een UK/NL landing Force of the Joint Expeditonary Force van de UK. Of de gezamenlijke Frans/Britse Joint Force.

Fransen en Britten willen gezamenlijk hun eigen gang kunnen gaan, los van de EU.
Dat is tegen het zere been van België/Vlaanderen, die opteren voor een Europese Defensie. Kun je in de Nederlandse optiek wel vergeten.

Wat is de werkelijke reden denk je dat Nederland nu in Mali zit, behalve Frankrijk het enige Europese land dat actief deelneemt?

Vrij simpel Nederland heeft er oren naar om deel te nemen aan de Frans/Britse Joint Expeditionary Force.
Hiermee geeft het een sein naar de Fransen dat Nederland bereid is om actief deel te willen bij eventuele inzet.
Als voorbode hiervan staat Nederland op het punt om deel te nemen aan de Britse Expeditionary Force.

Waar Hennis op doelde de JSS Karel Doorman oren naar van andere landen om het schip te gebruiken als heli platvorm kwam vanuit deze landen.
De UK heeft onvoldoende capaciteit.
De Marine had eerder al aangegeven dat eventueel wegvallen van het schip deelname in de weg zou kunnen staan. In ieder geval deelname aan de Britse Joint Force.

Voor ons zal dit gaan betekenen dat bij een mogelijke inzet het vrijwel onmogelijk dan wel zeer moeilijk wordt om niet deel te nemen.
Ik zie dit België/Vlaanderen nog niet zondermeer eveneens doen.
Hooguit met F16's, maar troepeninzet op de grond is van heel lang geleden dat deze ingezet zijn geweest.
Ook in Mali werd voor de Europese en veilige deelname besloten. België gaf niet thuis op daadwerkelijke inzet.

De Fransen hebben het volledig gehad met hun Europese broeders. Ze leurden, maar kregen nul op rekest.
Hennis is eveneens rond geweest in Europa om heli inzet voor elkaar te krijgen.
Resultaat, uiteindelijk is ze genoodzaakt om zelf maar drie Chinooks in te zetten.

Wat er nu staat te gebeuren? Een mogelijke samenvoeging van een Franse en een Nederlandse Brigade specifiek voor inzet in Afrika.

In werkelijkheid is de samenwerking met Belgie waar men het over heeft marginaal.
Luchtmobiel geïntegreerd bij de Duitsers, Mariniers geintegreerd bij de UK. Plus dat luchtmobiel ook in de US zit.
Luchtverdediging missiles geintegreerd met de Duitsers. Evenals artillerie.
Nederlandse bemanningen tanks worden door Duitsers getraind om vaardigheid te behouden
Een Nederlandse Brigade met een Franse Brigade.

Als België wil samenwerken met Nederland houdt dit bovenal in keuzes maken voor samenwerking met genoemde landen. Maar ook de consequenties, het is niet vrijblijvend.
De kans op daadwerkelijke inzet bij missies neemt flink toe, niet deelnemen wordt nauwelijks of niet mogelijk.

Luchtmacht F35 met Britten en Noorwegen, evt. ook Denemarken
Nederland en de UK overwegen om hun F35 piloten gezamenlijk op te leiden als wel hun vliegers uit te wisselen.
Dit zou kunnen gaan betekenen dat NL piloten ook op de F35B zullen vliegen en mogelijk geplaatst zouden kunnen worden op een Britse carrier.

Dat er samengewerkt wordt met de Belgen, para opleiding, is tamelijk vreemd
Men had eveneens de Duitsers op het oog, maar werd België
Raar, daar juist Luchtmobiel met de Duitsers is samengegaan (parachutisten en Duitse SF)
Vermoedelijk een politieke keuze in plaats van een praktische keuze geweest.

Het zou een brugkeuze kunnen zijn om de Belgen te bewegen eveneens te integreren in deze Duits/Nederlandse eenheid
Overigens moet ook het samengaan van Luchtmobiel met de Duitsers zo gezien worden. Nederland zit tussen de Duitsers en de UK in wat bereidheid tot deelname aan missies betreft (actieve deelname)
Analisten stellen dat dierdoor de kans toe zou kunnen nemen dat Duitsland bereid zal zijn tot actieve deelname aan missies.

De Duitser hebben tevens geen ervaring in assault met heli inzet.
Ze hebben inmiddels Tiger heli's, maar geen ervaring hoe ermee op te treden.
Omgekeerd kunnen wij (grootschalige) inzet met para's van hen leren.

Hmm...... benieuwd waar al die (actieve) inzet dan wel geweest zal zijn?
F16's ja, maar op de grond?
De Belgische militair wil en kan dit ook, maar zie de Belgische politiek dit voorlopig nog niet doen. Als de dood voor mogelijke bodybags.

Belgische Senaat
Theo Francken (N-VA - Wij hebben ongelooflijk veel diplomaten en ook mevrouw
Ashton met haar gevolg moet heel wat geld kosten, maar als puntje
bij paaltje komt en het gaat over het inzetten van militaire capaciteit
om een land te beveiligen of opnieuw veilig te maken, dan geeft
Europa niet thuis. Op dat moment is het aan Frankrijk, België of de
andere grote jongens in deze wereld
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 20:50   #34313
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Imyourmirror Bekijk bericht
wat zit je hier dan nog je tijd te verdoen,doeg!!!
Therapie misschien voor hem, geldt trouwens voor veel mensen op die forum. Nier verder vertellen, maar ik eigenlijk ook een klein beetje....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 juli 2014 om 20:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 21:01   #34314
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Therapie misschien voor hem, geldt trouwens voor veel mensen op die forum. Nier verder vertellen, maar ik eigenlijk ook een klein beetje....
Het is inderdaad niet makkelijk om aan te zien hoe verre familie zich zo minderwaardig kan gedragen.
Vooral als ik zie hoe de Belgen reageren op de vliegtuig/oorlogsslachtoffers in Nederland.
Geef mij maar de Amerikanen ,die zijn meelevend en betrokken en niet zo achterbaks als die Latijnen.
Enige Therapie is inderdaad nuttig.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 21:34   #34315
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is inderdaad niet makkelijk om aan te zien hoe verre familie zich zo minderwaardig kan gedragen.
Vooral als ik zie hoe de Belgen reageren op de vliegtuig/oorlogsslachtoffers in Nederland.
Geef mij maar de Amerikanen ,die zijn meelevend en betrokken en niet zo achterbaks als die Latijnen.
Enige Therapie is inderdaad nuttig.
Gaarne bron of link naar minderwaardig gedrag van onze zuiderburen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:05   #34316
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is inderdaad niet makkelijk om aan te zien hoe verre familie zich zo minderwaardig kan gedragen.
Vooral als ik zie hoe de Belgen reageren op de vliegtuig/oorlogsslachtoffers in Nederland.
Geef mij maar de Amerikanen ,die zijn meelevend en betrokken en niet zo achterbaks als die Latijnen.
Enige Therapie is inderdaad nuttig.
Gewoon aan voorbij proberen laten gaan. Zulk soort lui tref je altijd wel, ook in Nederland.

Kan me niet voorstellen dat ook maar één -normale- Belg, ook al heeft hij mogelijk een hekel aan Hollanders, zich niet respectvol (minderwaardig) zou uiten.
Zowel Belgen als Nederlanders delen hetzelfde.

Neem maar eens die wandelaar (67), vierdaagse van Nijmegen. Hij was zo gebelgd over het feit dat er geen feestelijke intocht was hij zijn kruisje persoonlijk terug wilde geven aan de organisatie en een onderhoud eiste. De organisatie had hem dit feestelijk moment ontnomen.
Reactie organisatie; stuur maar over de post

Volgend jaar wil hij weer meedoen. Zou denken als organisatie; loten hem uit en de groeten ... na z'n 100e mag hij het nog eens proberen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:21   #34317
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is inderdaad niet makkelijk om aan te zien hoe verre familie zich zo minderwaardig kan gedragen.
Vooral als ik zie hoe de Belgen reageren op de vliegtuig/oorlogsslachtoffers in Nederland.
Geef mij maar de Amerikanen ,die zijn meelevend en betrokken en niet zo achterbaks als die Latijnen.
Enige Therapie is inderdaad nuttig.
Toegegeven, dit zie ik DiRuppo inderdaad niet doen.

Britten leven mee: Nederlandse vlag halfstok op Downing Street
23 juli, 2014

De Britten leven mee met Nederland. Op Downing Street, de ambtswoning van de Britse premier, hangt de Nederlandse driekleur halfstok.
Cameron: "Flags flying at half-mast over Downing St as we remember all MH17 victims in solidarity with our Dutch friends today."
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...downing-street
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vlaggen%20halfstok%20downing%20street%20cameron_0.jpg‎
Bekeken: 73
Grootte:  33,6 KB
ID: 94847  

Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:27   #34318
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Imyourmirror Bekijk bericht
Nederlanders hebben cultureel veel meer gemeen met Scandinaviers dan met Vlamingen..
Hoeveel onderlinge verschilpunten toont uw kultuurgemeenheidsmeter aan...?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:38   #34319
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hoeveel onderlinge verschilpunten toont uw kultuurgemeenheidsmeter aan...?
Noren zijn gewoon een boterham naar het werk mee te nemen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:49   #34320
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Imyourmirror Bekijk bericht
Nederlanders hebben cultureel veel meer gemeen met Scandinaviers dan met Vlamingen..het klopt wel dat Vlaanderen zich meer en meer aan het ontwikkelen is naar zijn onafhankelijkheid
Pas geleden een leuk gesprek gehad in Vlaanderen. Het grootste verschil met Nederland is vooral de arbo-wetgeving en het taalgebruik daar.
In Nederland is de wetgeving zo dat de overheid vooral doelvoorschriften geeft, in België wordt alles voor, her en nagekauwd tot op de letter. Heeft er ook mee te maken dat onze zuiderburen erg bezig zijn met het creatief omgaan met regels.
Iets wat er niet staat hoeft ook vaak niet gedaan te worden. In Nederland kan men zich niet verschuilen achter niet of wel bestaande regels en normen.
Het moet gewoon veilig. Hoe moet je zelf weten.
Indien er iets ernstigs is gebeurd, dan ben je bijna altijd schuldig en dus strafbaar. De inspectie SZW
is daar genadeloos in. Heeft misschien ook met de cultuur te maken. Nederland is een platte samenleving. België is hiërarchisch en ingewikkeld.

De Noorse samenleving is mogelijk nog platter en opener. Je kunt op internet zien wat je buurman of buurvrouw verdient. Zover gaan wij nog net niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 juli 2014 om 23:15.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be