Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2010, 14:25   #1
rikus
Lokaal Raadslid
 
rikus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2008
Locatie: Kraggenburg
Berichten: 345
Standaard In diverse kerken zondag collecte voor Haïti

In diverse kerken zondag collecte voor Haïti

Dit artikel komt voor in dossier: Aardbeving Haïti
Geplaatst: 14 januari 2010 18:25
VEENENDAAL - In diverse kerken wordt zondag gecollecteerd voor Haïti, dat dinsdag werd getroffen door een zware aardbeving. Het diaconale bureau van de Christelijke Gereformeerde Kerken heeft aan alle gemeenten een brief gestuurd met de oproep een collecte te houden.



Ook is een gironummer opengesteld waarop de lidkerken geld kunnen storten. Het bedrag dat binnenkomt, gaat naar de gezamenlijke hulpactie van ZOA Vluchtingenzorg en Woord en Daad voor de slachtoffers van de ramp.
De christelijk-gereformeerden hebben ook een diaconaal werker in Haïti, de 26-jarige Margot de Greef. Hoewel zij zelf geen contact met haar kan krijgen - het telefoonverkeer ligt plat - weet haar moeder dat zij veilig is. ,,Dat hebben we gehoord van een medewerker van de organisatie waarvoor ze in Haïti werkt. Die belde ons donderdag vanuit Amerika.'' De onzekere periode tussen de aardbeving en het bevrijdende telefoontje noemt ze vreselijk. ,,We hebben in grote spanning verkeerd en konden maar geen contact krijgen. Dat is heel moeilijk.''

Verschrikkelijk

Zij zegt de gevolgen van de ramp een beetje te kunnen plaatsen. ,,We zijn er in december geweest, op bezoek bij onze dochter. De armoede op Haïti is heel erg groot. En dan komt dit er overheen. Verschrikkelijk.''
Margot de Greefs diaconale taak op de Caribische eilandenstaat heeft te maken met de Michacampagne. Ze overlegt met allerlei instanties over de invoering van een duurzame manier van landbouw.
De Protestantse Kerk in Nederland heeft geen eigen mensen in het getroffen gebied zitten, meldt haar diaconale poot, Kerk in Actie. De organisatie stuurde eveneens een brief aan alle protestantse gemeenten, met het verzoek zondag een collecte te houden.
Kerk in Actie draait ook mee in de hulpactie - giro 555 - van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO). ,,Dat wil niet zeggen dat het geld dat de kerken bij elkaar brengen naar de SHO-actie gaat. Wij besteden het bedrag dat bij ons binnenkomt, via onze eigen kanalen, aan hulp in het getroffen gebied.''

Kantoor

De diaconale organisatie van de Protestantse Kerk biedt, samen met de protestantse hulporganisatie ICCO, hulp via Action by Churches Together (ACT), de internationale hulporganisatie van de Wereldraad van Kerken en de Lutherse Wereldfederatie.
Bij de aardbeving is overigens een kantoor van ICCO in Port-au-Prince ingestort.
Daar werken drie Haïtiaanse medewerkers. Twee zijn veilig, een van hen is levend onder de puinhopen vandaan gehaald. Een medewerker wordt nog vermist. ,,Ons kantoor was een stevig gebouw, toch is dat ook helemaal ingestort. De ravage is dus enorm, denk ik'', aldus een woordvoerder.
De Rooms-Katholieke Kerk op Haïti - de grootste - is zwaar getroffen. Aartsbisschop Joseph Serge Miot vond de dood, een andere hoge geestelijke, pater Benoit, is vermist.

Kathedraal

De kathedraal in de hoofdstad ligt in puin, evenals het katholieke seminarie. Veel priesters en studenten kwamen om het leven, vertelt een medewerker van Kerk in Nood, een internationale hulporganisatie, nauw verbonden met de Rooms-Katholieke Kerk.
De organisatie besloot donderdag omgerekend 50.000 euro voor noodhulp uit te trekken.
De Verre Naasten (DVN), de zendings- en hulporganisatie van de vrijgemaakt-gereformeerden, verleent alleen structurele hulp, geen noodhulp.
Tenzij er een partnerorganisatie in het getroffen gebied actief is. ,,Maar wij hebben geen contacten in Haïti'', zegt een woordvoerder. ,,Wel komen er bij een ramp giften binnen. Die sturen wij in dit geval door naar ZOA en Tear.''
bron
__________________
Anders zijn is ook gewoon

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 18:36   #2
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Altijd maar oproepen aan de mensen om bij te dragen. Doch wat men niet schijnt te vatten, is dat degenen die de oproep doen meer geld hebben dan allen samen. Dat Benedictus eens eerst zijn gouden deurposten laat smelten en daarmee zelf kerken herbouwt. DAN mag hij spreken.
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 20:07   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Evangelische TV predikant Pat Robertson zegt 'Haïti sloot een pact met de duivel'
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 20:58   #4
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Een duivelse actie van de kerk, zeg ik u in naam van de vrijzinnigen
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 03:30   #5
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Komtda'geld wel aan ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 03:59   #6
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Komtda'geld wel aan ??
Ik heb alleszins meer vertrouwen in katholieke missionarissen die ik in aktie heb gezien in de derde wereld dan in een dikbetaalde ngo-'ontwikkelingshelper' die ik ook 'in aktie' heb gezien.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:27   #7
zeddie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik heb alleszins meer vertrouwen in katholieke missionarissen die ik in aktie heb gezien in de derde wereld dan in een dikbetaalde ngo-'ontwikkelingshelper' die ik ook 'in aktie' heb gezien.
Ga je doneren via je vriend Pat Robertson ?

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:40   #8
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Ga je doneren via je vriend Pat Robertson ?

GreetzZ
GFYS
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be