Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2015, 22:47   #21
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Kunt ge daar verder over uitweiden...?
Praktisch voorbeeld, de geestelijkheid.
Willem I wou een meer strikte scheiding tussen kerk en staat. Tot dan toe werden dominees gekozen en betaald door de overheid, de burgemeester en wethouders. En in België uitbetaald door de overheid. In Nederland is het nu zo dat dominees niet meer worden gekozen en betaald worden door de overheid. In België worden rk priesters nu nog wel door de overheid uitbetaald, namelijk door justitie. Best wel grappig met in ons achterhoofd de schandalen over de gehele wereld...
Men kan zich nu ook voorstellen dat men vanuit de rk kerk in België toen ook niet echt blij was.
Maar er speelde toen nog veel mee..
Hij wou iets veveranderen aan de kerkelijke structuur , maar de rest wou niet mee. Men wou alles bij het oude houden. Ook logisch gezien de inkomensbelangen van de heren priesters ......
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 april 2015 om 22:49.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 22:54   #22
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt u dat eigenlijk vandaan? Ik sta al heel mijn loopbaan in het onderwijs en weet van geen enkele collega die zoiets zou afgesloten hebben.
Uit een sociologisch onderzoek naar de verschillen in cultuur tussen België en Nederland heb ik dit.
Ik zal later kijken of ik de link nog kan vinden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 01:37   #23
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Kunt ge daar verder over uitweiden...?
als het echt moet:

Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 15:54   #24
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Praktisch voorbeeld, de geestelijkheid.
Willem I wou een meer strikte scheiding tussen kerk en staat. Tot dan toe werden dominees gekozen en betaald door de overheid, de burgemeester en wethouders. En in België uitbetaald door de overheid. In Nederland is het nu zo dat dominees niet meer worden gekozen en betaald worden door de overheid. In België worden rk priesters nu nog wel door de overheid uitbetaald, namelijk door justitie. Best wel grappig met in ons achterhoofd de schandalen over de gehele wereld...
Men kan zich nu ook voorstellen dat men vanuit de rk kerk in België toen ook niet echt blij was.
Maar er speelde toen nog veel mee..
Hij wou iets veveranderen aan de kerkelijke structuur , maar de rest wou niet mee. Men wou alles bij het oude houden. Ook logisch gezien de inkomensbelangen van de heren priesters ......
Goed, maar dat is allemaal historisch. Ik bedoelde verder uitweiden over de these dat B. - bij uitstek - een land van gevestigde belangen is waar men liefst niets verandert.
Ik ben daarvan namelijk niet overtuigd, ondanks dat ik echt niet het tegendeel ga beweren. Ik ben geneigd te denken dat wel elk land zijn gevestigde belangen heeft.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2015 om 16:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 16:05   #25
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
als het echt moet:
Tja, men glijdt zo een beetje met de handen van de hoorns af als men er de stier bij wil vatten...

IK had eerst voor een lange ij gekozen vanwege de associatie met wijd.
Daarna dacht ik, o neen, want wijden is een religieuze aangelegenheid.
Tenslotte vond ik dit advies:
http://taaladvies.net/taal/advies/vr...den_uitweiden/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 17:58   #26
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Goed, maar dat is allemaal historisch. Ik bedoelde verder uitweiden over de these dat B. - bij uitstek - een land van gevestigde belangen is waar men liefst niets verandert.
Ik ben daarvan namelijk niet overtuigd, ondanks dat ik echt niet het tegendeel ga beweren. Ik ben geneigd te denken dat wel elk land zijn gevestigde belangen heeft.
Ik ga er van uit dat verandering onvermijdelijk is.
Geen kerk of instituut kan die dynamiek permanent tegenhouden. Daarom ook is op termijn samengaan in welke vorm dan ook onvermijdelijk en noodzakelijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2015 om 17:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 07:27   #27
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja, men glijdt zo een beetje met de handen van de hoorns af als men er de stier bij wil vatten...

IK had eerst voor een lange ij gekozen vanwege de associatie met wijd.
Daarna dacht ik, o neen, want wijden is een religieuze aangelegenheid.
Tenslotte vond ik dit advies:
http://taaladvies.net/taal/advies/vr...den_uitweiden/
Voila. Weer iets bijgeleerd. Meer moet dat niet zijn. Bedankt.
('k Vond mijn wei anders wel plezierig.)

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 27 april 2015 om 07:28. Reden: sp :-)
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 21:00   #28
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Wat is er gebeurd in 1830 ??
Zeker gebuisd voor geschiedenis?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 02:46   #29
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
"Belgische revolutie was vooral een katholieke Franstalige revolutie".
Toch ziet hij een hereniging niet zitten.
Vanaf tijdcode 24:00
http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/20...gen/21-04-2015
Daarna een item over een Waals meisje dat zichzelf opblies.
Zijn opmerking over de eerste wereldoorlog die aan het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden voorbij zou zijn gegaan, overtuigt me niet.

- Tot 1909 voorzag het Von Schlieffenplan in een schending van het grondgebied van Belgie, Nederland en Luxemburg. Daarna pas heeft Moltke de jongere besloten om Nederland als "Luftrohre" te ontzien.

- Maar dan nog was het Duitse oorlogsdoel de Angliederung van de "kleine Germaanse randstaten", dus van Belgie, Nederland en Luxemburg

- Het was onmogelijk om het Von Schlieffenplan uit te voeren zonder de tegenwijzer-beweging door of Belgie en Luxemburg - of Belgie, Nederland en Luxemburg; de hele Duitse strategie was daarop gebaseerd. Men was in een nieuwe fase van totale oorlogsvoering, niet meer zoals de Frans-Pruisische oorlog (waar Belgie, Nederland en Luxemburg hun neutraliteit bewaarden en toen waren dat toch ook geen continentale grootmachten!?) van 1870

- Zowel Belgie als Nederland w�*ren in 1914 koloniale grootmachten

- een opmars door het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, zou de frontlijn dusdanig hebben uitgestrekt dat het Britse leger zijn krachten moest versnipperen

- Allicht zou het Verenigd Koninkrijk of neutraal gebleven zijn (en dan hadden de Duitsers lak aan het statuut ervan). Maar stel dat ze zich verbonden met de Centralen. Dan zouden Frankrijk en het V.K. er ook oorlog tegen hebben gevoerd. Of ze hadden zich op de één of andere manier verbonden met de entente (en dan waren ze ook meegesleept in de oorlog)

- Waarom zou Duitsland de middelgrote continentale macht die het VKN zou zijn niét aanvallen, maar wel Rusland én Frankrijk én het VK én doelbewust de VS meeslepen in de oorlog?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 10:43   #30
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Wat is er gebeurd in 1830 ??
De aanleiding voor de Britten om een Duitser naar een bufferregio te kicken.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 29 april 2015 om 10:45.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 11:17   #31
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zijn opmerking over de eerste wereldoorlog die aan het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden voorbij zou zijn gegaan, overtuigt me niet.

- Tot 1909 voorzag het Von Schlieffenplan in een schending van het grondgebied van Belgie, Nederland en Luxemburg. Daarna pas heeft Moltke de jongere besloten om Nederland als "Luftrohre" te ontzien.

- Maar dan nog was het Duitse oorlogsdoel de Angliederung van de "kleine Germaanse randstaten", dus van Belgie, Nederland en Luxemburg

- Het was onmogelijk om het Von Schlieffenplan uit te voeren zonder de tegenwijzer-beweging door of Belgie en Luxemburg - of Belgie, Nederland en Luxemburg; de hele Duitse strategie was daarop gebaseerd. Men was in een nieuwe fase van totale oorlogsvoering, niet meer zoals de Frans-Pruisische oorlog (waar Belgie, Nederland en Luxemburg hun neutraliteit bewaarden en toen waren dat toch ook geen continentale grootmachten!?) van 1870

- Zowel Belgie als Nederland w�*ren in 1914 koloniale grootmachten

- een opmars door het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, zou de frontlijn dusdanig hebben uitgestrekt dat het Britse leger zijn krachten moest versnipperen

- Allicht zou het Verenigd Koninkrijk of neutraal gebleven zijn (en dan hadden de Duitsers lak aan het statuut ervan). Maar stel dat ze zich verbonden met de Centralen. Dan zouden Frankrijk en het V.K. er ook oorlog tegen hebben gevoerd. Of ze hadden zich op de één of andere manier verbonden met de entente (en dan waren ze ook meegesleept in de oorlog)

- Waarom zou Duitsland de middelgrote continentale macht die het VKN zou zijn niét aanvallen, maar wel Rusland én Frankrijk én het VK én doelbewust de VS meeslepen in de oorlog?
De Duitsers hebben Nederland en waarschijnlijk ook het VKN ,
niet aangevallen uit eigen belang.
Ze hadden een neutrale haven en gebied nodig ,voor hun handel met Engeland en andere anti Duitse landen en hun kolonies
Deze belangen waren overigens wederzijds.
Neutraliteit wordt in oorlogstijd niet gerespecteerd ,maar gebruikt voor economische doelen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 20:57   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Uit een sociologisch onderzoek naar de verschillen in cultuur tussen België en Nederland heb ik dit.
Ik zal later kijken of ik de link nog kan vinden.
Ondertussen al iets gevonden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2015, 21:01   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Praktisch voorbeeld, de geestelijkheid.
Willem I wou een meer strikte scheiding tussen kerk en staat.
Juist niet. Op meerdere vlakken kwam hij juist tussen in kerkelijke zaken, wat hem het verwijt opleverde dat hij zich gedroeg als de nieuwe keizer-koster... Hij liet bijvoorbeeld meerdere zogenaamde "klein seminaries" sluiten. Hij kwam tussen in de benoemingen in de "grootseminaries".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 00:43   #34
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ze (de Duitsers) hadden een neutrale haven en gebied nodig ,voor hun handel met Engeland en andere anti Duitse landen en hun kolonies
U bedoelt?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 20:53   #35
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen al iets gevonden?
Ik ben niet zo snel en soms wat creatief-chaotisch. Dus lastig terugvinden. Maar bij mij blijven dingen altijd hangen. Daarom draai ik ook nog oude langspeelplaten. Soms ook geef ik mijn ongelijk ook tijdelijk toe. Kan nu ook.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 21:02   #36
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist niet. Op meerdere vlakken kwam hij juist tussen in kerkelijke zaken, wat hem het verwijt opleverde dat hij zich gedroeg als de nieuwe keizer-koster... Hij liet bijvoorbeeld meerdere zogenaamde "klein seminaries" sluiten. Hij kwam tussen in de benoemingen in de "grootseminaries".
U geeft mij dus tevens ook gelijk. In België was het onmogelijk om zaken te veranderen.
Maar heel interessant is het ook zo dat de centralistische politiek een keerzijde had.
Hij wilde een gestructureerd katholiek zuiden, maar ook een gestructureerd noorden.
Later heeft dit in het noorden de splitsing van de gereformeerde-hervormde kerk gevolg gehad. Was vooral ook autoriteitskwestie. Een deel van de protestantse kerk erkende niet de koning, maar alleen christus als hoofd van de kerk in Noord Nederland. Complete families zijn toen uit elkaar gegaan.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 april 2015 om 21:07.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 16:33   #37
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zijn opmerking over de eerste wereldoorlog die aan het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden voorbij zou zijn gegaan, overtuigt me niet.

- Tot 1909 voorzag het Von Schlieffenplan in een schending van het grondgebied van Belgie, Nederland en Luxemburg. Daarna pas heeft Moltke de jongere besloten om Nederland als "Luftrohre" te ontzien.

- Maar dan nog was het Duitse oorlogsdoel de Angliederung van de "kleine Germaanse randstaten", dus van Belgie, Nederland en Luxemburg

- Het was onmogelijk om het Von Schlieffenplan uit te voeren zonder de tegenwijzer-beweging door of Belgie en Luxemburg - of Belgie, Nederland en Luxemburg; de hele Duitse strategie was daarop gebaseerd. Men was in een nieuwe fase van totale oorlogsvoering, niet meer zoals de Frans-Pruisische oorlog (waar Belgie, Nederland en Luxemburg hun neutraliteit bewaarden en toen waren dat toch ook geen continentale grootmachten!?) van 1870

- Zowel Belgie als Nederland w�*ren in 1914 koloniale grootmachten

- een opmars door het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, zou de frontlijn dusdanig hebben uitgestrekt dat het Britse leger zijn krachten moest versnipperen

- Allicht zou het Verenigd Koninkrijk of neutraal gebleven zijn (en dan hadden de Duitsers lak aan het statuut ervan). Maar stel dat ze zich verbonden met de Centralen. Dan zouden Frankrijk en het V.K. er ook oorlog tegen hebben gevoerd. Of ze hadden zich op de één of andere manier verbonden met de entente (en dan waren ze ook meegesleept in de oorlog)

- Waarom zou Duitsland de middelgrote continentale macht die het VKN zou zijn niét aanvallen, maar wel Rusland én Frankrijk én het VK én doelbewust de VS meeslepen in de oorlog?
Ik denk dat het Verenigd Koninkrijk zich veel beter bewapend zou hebben. Maar niet dat Hitler dat weerhouden zou hebben om de Lage Landen te bezetten.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 15:28   #38
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik denk dat het Verenigd Koninkrijk zich veel beter bewapend zou hebben. Maar niet dat Hitler dat weerhouden zou hebben om de Lage Landen te bezetten.
Keizer Wilhelm II ook niet...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 15:41   #39
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zijn opmerking over de eerste wereldoorlog die aan het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden voorbij zou zijn gegaan, overtuigt me niet.

- Tot 1909 voorzag het Von Schlieffenplan in een schending van het grondgebied van Belgie, Nederland en Luxemburg. Daarna pas heeft Moltke de jongere besloten om Nederland als "Luftrohre" te ontzien.

- Maar dan nog was het Duitse oorlogsdoel de Angliederung van de "kleine Germaanse randstaten", dus van Belgie, Nederland en Luxemburg

- Het was onmogelijk om het Von Schlieffenplan uit te voeren zonder de tegenwijzer-beweging door of Belgie en Luxemburg - of Belgie, Nederland en Luxemburg; de hele Duitse strategie was daarop gebaseerd. Men was in een nieuwe fase van totale oorlogsvoering, niet meer zoals de Frans-Pruisische oorlog (waar Belgie, Nederland en Luxemburg hun neutraliteit bewaarden en toen waren dat toch ook geen continentale grootmachten!?) van 1870

- Zowel Belgie als Nederland w�*ren in 1914 koloniale grootmachten

- een opmars door het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, zou de frontlijn dusdanig hebben uitgestrekt dat het Britse leger zijn krachten moest versnipperen

- Allicht zou het Verenigd Koninkrijk of neutraal gebleven zijn (en dan hadden de Duitsers lak aan het statuut ervan). Maar stel dat ze zich verbonden met de Centralen. Dan zouden Frankrijk en het V.K. er ook oorlog tegen hebben gevoerd. Of ze hadden zich op de één of andere manier verbonden met de entente (en dan waren ze ook meegesleept in de oorlog)

- Waarom zou Duitsland de middelgrote continentale macht die het VKN zou zijn niét aanvallen, maar wel Rusland én Frankrijk én het VK én doelbewust de VS meeslepen in de oorlog?
De Duitsers vroegen eerst om toegang voor hun troepen door België. Na weigering hebben ze het land binnengevallen. Hetzelfde (vraag voor militaire doorgang) zou gebeurd zijn als er nog een verenigd Nederlands koninkrijk was, en de kans lijkt me groot dat de Nederlandse koning en regering die toestemming zou gegeven hebben. Zij konden niet rekenen op Britse garanties voor neutraliteit. Zo had het Schlieffen plan uitgevoerd kunnen worden zoals gepland, een snelle mars naar de noordkust, zonder vervelende gevechten die de Duitse troepen langer dan voorzien ophielden en de uiteindelijke "verzanding" van de opmars in de loopgraven.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 20:12   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U geeft mij dus tevens ook gelijk. In België was het onmogelijk om zaken te veranderen.
Maar heel interessant is het ook zo dat de centralistische politiek een keerzijde had.
Hij wilde een gestructureerd katholiek zuiden, maar ook een gestructureerd noorden.
Later heeft dit in het noorden de splitsing van de gereformeerde-hervormde kerk gevolg gehad. Was vooral ook autoriteitskwestie. Een deel van de protestantse kerk erkende niet de koning, maar alleen christus als hoofd van de kerk in Noord Nederland. Complete families zijn toen uit elkaar gegaan.
Over welke scheiding hebben we hier dan wel? Bij mijn weten is de Nederlandse koning trouwens nooit het hoofd geweest van de Nederlands hervormde Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be