Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2017, 17:52   #21
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De heilige Koran maakt vermelding van de dromen van 3 profeten die in verschillende tijden leefden.

Profeet Ibrahim as droomde keer op keer dat hij zijn zoon Ismail offerde. In realiteit mocht hij omwille van zijn en z'n zoons geloof een lam offeren. En dat offer werd een ritueel bij de Hajj.

Profeet Jozef as (de jongste van 12 zonen van profeet Jacob of 'Israel') droomde dat hij 11 sterren, de zon en de maan (zijn ouders???) voor hem zag neerknielen. In realiteit beraamden zijn broers uit jaloezie een plan om hem te verwijderen uit hun leven, hij was de oogappel van hun vader. Na heel wat levensgebeurtenissen belandden zijn broers en familie uiteindelijk bij hem om hulp in een periode van grote hongersnood, omdat hij een hoge post bij de farao bekleedde. Ze knielden neer voor hem en smeekten om vergiffenis. In plaats van wraak op zijn broers te nemen, nu hij dat zeker kon, vergaf hij hen.

Profeet Mohammed saw droomde dat hij de Hajj uitvoerde en zijn hoofd kaal schoor. Het hoofd wordt na het offeren van offerdieren bij de Hajj kaalgeschoren.

Mohammed saw is zelfs de vervulling van de twee eerste dromen. De Hajj kan pas worden uitgevoerd als Mekka veroverd is.
Zo, de 'broers' van Mohammed saw deden hem onrecht aan (quraish beraamden ook moordplannen), dreven hem uit de stad die hij uiteindelijk toch veroverde en op die manier er de Hajj en islam kon vestigen. En hij zei tegen zijn 'broederen': ik zal hetzelfde tegen jullie zeggen als wat Jozef as zei.

Wat we hieruit dus kunnen afleiden is dat het nu niet meer uitmaakt of u van Bani Israël of Bani Ismael bent.... Mohammed vzmh verenigt beiden en is de laatste profeet.

!
en u noemt dat een 'Gods'-dienst???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2017, 17:55   #22
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Het hangt stillaan de zak uit ....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 14:01   #23
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat de islam in essentie een primitieve godsdient is gebleven . Dat is nogal evident.
Waarom is offeren en kop kaalscheren primitief? Het is nuttig.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 14:46   #24
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Waarom is offeren en kop kaalscheren primitief? Het is nuttig.
Inderdaad als je vlooien hebt.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 16:06   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad als je vlooien hebt.
Nee, luizen.

Verder is een jaarlijks offerfeest nuttig voor de sociale cohesie in een gemeenschap als de armen niet verplicht worden te offeren en een deel van de slacht ontvangen. Dat heeft echter niets met religie te maken.

Dus nogmaals, vanuit religieus oogpunt: waarom wordt er geofferd en kaalgeschoren?

Niemand die het weet of snapt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 18:49   #26
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nee, luizen.

Verder is een jaarlijks offerfeest nuttig voor de sociale cohesie in een gemeenschap als de armen niet verplicht worden te offeren en een deel van de slacht ontvangen. Dat heeft echter niets met religie te maken.

Dus nogmaals, vanuit religieus oogpunt: waarom wordt er geofferd en kaalgeschoren?

Niemand die het weet of snapt.
Maar alstublieft!

Offeren is een prehistorische bezigheid van de mens die niet begreep waarom er slechte oogsten waren, plagen, aardbevingen, overstromingen etc etc.

De prehistorische mens dacht dat dat een straf was van zijn opperwezen(s).
Omdat hij/zij gezondigd had tegen zijn wetten.

En om het opperwezen gunstig te stemmen had hij een gemakkelijks oplossing gevonden: alle zonden transfereren naar een dier (of soms een andere mens) en dat dan offeren. En hopla, hij verlost van die zonden. En het opperwezen is blij. En hij kunnen weer beginnen met zondigen tot de volgende offering.

Ik schrijf dit wel over de prehistorische mens, maar nu nog denken mensen zo. Ja, ook moslims denken door te offeren dat ze Allah gunstig stemmen en geluk en fortuin hun deel zal zijn. En in de US denken er dat orkanen en tornado's een straf van god zijn.

Het offerfeest bij de moslims is dus geen gezellig familie feest, maar een barbaars religieus ritueel, een feest van de onrechtvaardigheid, want een onschuldig dier moet betalen voor de zonden van anderen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 18:58   #27
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar alstublieft!

Offeren is een prehistorische bezigheid van de mens die niet begreep waarom er slechte oogsten waren, plagen, aardbevingen, overstromingen etc etc.

De prehistorische mens dacht dat dat een straf was van zijn opperwezen(s).
Omdat hij/zij gezondigd had tegen zijn wetten.

En om het opperwezen gunstig te stemmen had hij een gemakkelijks oplossing gevonden: alle zonden transfereren naar een dier (of soms een andere mens) en dat dan offeren. En hopla, hij verlost van die zonden. En het opperwezen is blij. En hij kunnen weer beginnen met zondigen tot de volgende offering.

Ik schrijf dit wel over de prehistorische mens, maar nu nog denken mensen zo. Ja, ook moslims denken door te offeren dat ze Allah gunstig stemmen en geluk en fortuin hun deel zal zijn. En in de US denken er dat orkanen en tornado's een straf van god zijn.

Het offerfeest bij de moslims is dus geen gezellig familie feest, maar een barbaars religieus ritueel, een feest van de onrechtvaardigheid, want een onschuldig dier moet betalen voor de zonden van anderen.
Het een sluit het ander niet uit. Van moslims krijg ik de indruk dat ze het offerfeest een gezellige familiegebeurtenis vinden. Wat het het betalen van zonden betreft, waar haal je dat vandaan?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 19:27   #28
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het een sluit het ander niet uit.
Nee? Ik vind nu echt wel dat het 1 het andere uitsluit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Van moslims krijg ik de indruk
Nooit afgaan op indrukken!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
dat ze het offerfeest een gezellige familiegebeurtenis vinden.
Ja, waarom niet. Een dier de keel oversnijden en dan minuten lang zien doodbloeden. Gezellig!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat het het betalen van zonden betreft, waar haal je dat vandaan?
Is het al niet erg dat ge dat niet weet? Google eens 'scapegoat'.

Of beter, luister naar wat Hitchens erover te zeggen heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=GHYoXHYZZ9A
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 19:58   #29
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee? Ik vind nu echt wel dat het 1 het andere uitsluit.
Nooit afgaan op indrukken! Ja, waarom niet. Een dier de keel oversnijden en dan minuten lang zien doodbloeden. Gezellig!

Is het al niet erg dat ge dat niet weet? Google eens 'scapegoat'.

Of beter, luister naar wat Hitchens erover te zeggen heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=GHYoXHYZZ9A
Of ik af ga op indrukken bepaal ik zelf.
Hoe kom je er bij dat men het gezellig vindt een dier te zien doodbloeden?
Of ik het erg vind dat ik iets niet weet, dat zijn mijn zaken en ik schrijf hier niet om te googelen en om naar Hirchens te luisteren.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 21:05   #30
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Of ik af ga op indrukken bepaal ik zelf.
Wel, en ik geef u de goeie raad om niet op indrukken af te gaan, maar op de feiten. Is dat geen prachtig advies? Allemaal gratis en voor niets!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hoe kom je er bij dat men het gezellig vindt een dier te zien doodbloeden?
Wel, omdat ..... gij het aan mij hebt geschreven. Het oversnijden van de keel van een dier is een essentieel deel van het offerfeest. Zelfs het belangrijkste gedeelte.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Of ik het erg vind dat ik iets niet weet, dat zijn mijn zaken
Ja, en of ik het erg vind dat gij iets niet weet zijn mijn zaken. En ik vind het héél erg dat ge dit niet weet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
en ik schrijf hier niet om te googelen en om naar Hirchens te luisteren.
Hallooooo? GIJ vraagt aan mij waar ik mijn info haal. En ik geef het u, en dan wilt ge het niet weten?
Waarom vraagt ge het dan?????

En ge kunt niet genoeg naar Hitchens luisteren. Maar ik ga u niet dwingen. Your loss.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 10:47   #31
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wel, omdat ..... gij het aan mij hebt geschreven. Het oversnijden van de keel van een dier is een essentieel deel van het offerfeest. Zelfs het belangrijkste gedeelte.
Dat heb ik niet geschreven. Uiteraard is het essentieel maar geen deel van het feest. Ik was in een Tunesische oude stad bij de voorbereidingen van het feest. Er werd geslacht in de ochtend voor de deur, of op de binnenplaats als die er was, of in een portaal naar de binnenplaats. Meestal door 1 man en meestal zonder toeschouwers en zonder feestelijkheden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2017, 15:56   #32
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat heb ik niet geschreven. Uiteraard is het essentieel maar geen deel van het feest. Ik was in een Tunesische oude stad bij de voorbereidingen van het feest. Er werd geslacht in de ochtend voor de deur, of op de binnenplaats als die er was, of in een portaal naar de binnenplaats. Meestal door 1 man en meestal zonder toeschouwers en zonder feestelijkheden.
Dus ...

Het offeren maakt geen deel uit van het offerfeest...

geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 02:45   #33
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.589
Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar alstublieft!

Offeren is een prehistorische bezigheid van de mens die niet begreep waarom er slechte oogsten waren, plagen, aardbevingen, overstromingen etc etc.

De prehistorische mens dacht dat dat een straf was van zijn opperwezen(s).
Omdat hij/zij gezondigd had tegen zijn wetten.

En om het opperwezen gunstig te stemmen had hij een gemakkelijks oplossing gevonden: alle zonden transfereren naar een dier (of soms een andere mens) en dat dan offeren. En hopla, hij verlost van die zonden. En het opperwezen is blij. En hij kunnen weer beginnen met zondigen tot de volgende offering.

Ik schrijf dit wel over de prehistorische mens, maar nu nog denken mensen zo. Ja, ook moslims denken door te offeren dat ze Allah gunstig stemmen en geluk en fortuin hun deel zal zijn. En in de US denken er dat orkanen en tornado's een straf van god zijn.

Het offerfeest bij de moslims is dus geen gezellig familie feest, maar een barbaars religieus ritueel, een feest van de onrechtvaardigheid, want een onschuldig dier moet betalen voor de zonden van anderen.


miaauw geertvdb,

kan je iets zeggen over mensapen die in offeren geloven??

Ik reed vijf jaar geleden nog rond in een auto met drie gelovige vieszwarte Hindoe meiden door een buitenwijk van Den Haag en zij waren bezig met brood en rijst te offeren op straat aan de geesten en goden in Nederland. HEr en der werden bakjes met rijst, brood en spijzen neergezet onder struiken, waarna het meisje hard wegrende en doorreed.

ook negers offeren in Nederland, heb ik in mijn flat naast nog gezien een jaar geleden.

Ik offer kennis aan de hogere (blanke) hindoe goden en godinnen, zie mijn site maar.
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 21:51   #34
Odol
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 juli 2015
Berichten: 1.274
Standaard

If donkeys could fly, I wouldn't eat bacon

Laatst gewijzigd door Odol : 20 februari 2017 om 21:52.
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be