Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2024, 15:20   #101
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.430
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb een fietsbel maar ik gebruik die eigenlijk weinig. Standaard probeer ik mezelf kenbaar te maken bij wandelaars door "excuseer" te zeggen. Persoonlijk vind ik dat minder aggressief dan te bellen, maar niet iedereen is het blijkbaar met mij eens op dat vlak.
Toch is dat "excuseer" ook mijn eerste Go to.

Maar er lopen teveel debielen rond die dat niet horen, of niet willen horen. daarom dat ik een ferme klaxon (van een auto) heb.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2024, 16:08   #102
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hoe doe je dat?
Zoals ik doe als ik me licht verwond ver van huis, met een beetje speeksel.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2024, 23:54   #103
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb een fietsbel maar ik gebruik die eigenlijk weinig. Standaard probeer ik mezelf kenbaar te maken bij wandelaars door "excuseer" te zeggen. Persoonlijk vind ik dat minder aggressief dan te bellen, maar niet iedereen is het blijkbaar met mij eens op dat vlak.
Gij rijdt aan 5km/u?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 04:56   #104
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.430
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij rijdt aan 5km/u?
Regelmatig. Ik rijd niet met een speedelec met de minimumsnelheid van 45km/u
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 05:51   #105
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij rijdt aan 5km/u?
Aan 5 km/u zou een beetje wandelaar U dan voorbij steken. Ik stap regelmatig 5 of 6 km in 1 uur. Ik heb nog nooit een fietser voorbijgestoken.

Ik heb mijn grootouders altijd rond de 12 km/u weten fietsen. Die mensen reden nog wel op een fiets en niet op een pseudo electrische motor. Trouwens sneller als 15 per uur is zeer gevaarlijk op een fiets. Zie maar wat er allemaal gebeurt in het hedendaagse wielrennen.....

Wie destijds sneller wou gaan die zette toen die fiets op stal en kocht een auto. Dat waren nog eens mensen met gezond verstand.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 maart 2024 om 05:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 13:30   #106
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zo moet dat. Wat voor een belachelijke regel is dat wel niet, als fietser moeten afstappen of de auto heeft voorrang. Wat maakt het uit of je afstapt of niet ? Noem mij een plaats waar een automobilist moet uitstappen om voorrang te krijgen. Die rotregel moest al lang zijn aangepast. Vroeger maakte ik er satire van en maakte een kniebuiging met zwaaiende arm - een reverence - bij het afstappen. De meeste autodebielisten begrepen dat niet eens of werden in het tegengestelde geval pisnijdig. Dus nu smijt ik me er gewoon al fietsend voor. Ik stap niet meer af, rij me maar omver, de autodebielist betaalt. Fuck die racistische discriminerende regel.
Omdat je dan als fietser, terwijl je een fietspad volgt, bij het eerstvolgende zebrapad gewoon, zonder kijken, de baan over kan/mag steken.

En omdat je dan als automobilist bij elk zebrapad gaat moeten stoppen als er binnen de 10m ofzo van dat fietspad een fietser is. Want naast de kans dat hij gewoon het fietspad gaat blijven volgen, kan hij ook gewoon ineens oversteken.

Daarom heeft een fietser, al fietsend, geen voorrang.
Is het echt zoveel gevraagd om even af te stappen?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 14:12   #107
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Omdat je dan als fietser, terwijl je een fietspad volgt, bij het eerstvolgende zebrapad gewoon, zonder kijken, de baan over kan/mag steken.

En omdat je dan als automobilist bij elk zebrapad gaat moeten stoppen als er binnen de 10m ofzo van dat fietspad een fietser is. Want naast de kans dat hij gewoon het fietspad gaat blijven volgen, kan hij ook gewoon ineens oversteken.

Daarom heeft een fietser, al fietsend, geen voorrang.
Is het echt zoveel gevraagd om even af te stappen?
Je Strava je strava
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 15:23   #108
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Daarom heeft een fietser, al fietsend, geen voorrang.
Is het echt zoveel gevraagd om even af te stappen?
Is het echt teveel gevraagd om als automobilist even te stoppen aan een zebrapad en uit je doppen te kijken?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 15:43   #109
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.430
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is het echt teveel gevraagd om als automobilist even te stoppen aan een zebrapad en uit je doppen te kijken?
Als ik zie hoe sommige idioten auto rijden, ik ga daar niet op gokken als fietser of motorfietser.

Maar als automobilist, weet ik dat er idioten zijn die met welk voertuig dan ook hun engelbewaarder uitdagen.

En mijn engelbewaarder heeft tot 15 jaar terug, verdomd hard gewerkt.

Ik heb nog alle lichaamsdelen. Om maar een voorbeeld te geven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 maart 2024 om 15:44.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 20:04   #110
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Omdat je dan als fietser, terwijl je een fietspad volgt, bij het eerstvolgende zebrapad gewoon, zonder kijken, de baan over kan/mag steken.
Dat is toch gewoon het basisprincipe van voorrang: zonder te moeten kijken oversteken? Of dat nou een voetganger of fietser is, wat maakt dat uit? Oversteekplaatsen waar de oversteker voorrang heeft, betekent dat chauffeurs er rekening mee moeten houden dat een voetganger, en waarom geen fietser, daar KAN oversteken.
Als een chauffeur voor zich voetgangers ziet op het troittoir, of fietsers op het fietspad, en ie nadert zo een oversteekplaats, dan betekent dat uitkijken.
Onderscheid voetganger of fietser speelt toch geen rol?
Dus waarom moet een fietser dan afstappen om de voorrang die de oversteekplaats betekent, te hebben?
Zie ook steps, die op voetpad mogen, die mogen daarmee blijven rijden;
Dit is de blabla van de verkeersregels:
Citaat:
Wie met skateboard, step, skates, ... niet sneller rijdt dan voetgangers, wordt gelijkgesteld met een voetganger
Maar een fietser die niet sneller rijdt dan voetgangers, niet. En die "snelheid van een voetganger", wat moet je je daar bij voorstellen? De ene sukkelt, de andere jogt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En omdat je dan als automobilist bij elk zebrapad gaat moeten stoppen als er binnen de 10m ofzo van dat fietspad een fietser is. Want naast de kans dat hij gewoon het fietspad gaat blijven volgen, kan hij ook gewoon ineens oversteken.
Dat is ook zo bij wandelaars, bij joggers, bij skateboarders, bij step rijders, ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Daarom heeft een fietser, al fietsend, geen voorrang.
Welke uitleg geven ze eigenlijk in de verkeersregels tekst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Is het echt zoveel gevraagd om even af te stappen?
Ja, dat is sukkelen - extra risico, je pakt meer plaats (je loopt naast je fiets), en meer tijdverlies, ook voor diegenen die voorrang moeten geven.

Tot voor enkele jaren wist ik zelfs niet eens dat een fietser op een zebrapad geen voorrang heeft zoals een voetganger, ik dacht dat dat het normale was, tot een chauffeur mij op het fietspad geen voorrang gaf, maar traag rijden, kijken, je denkt die gaat stoppen, maar nee, die rijdt door, en bonk in de deur, bluts in auto en mijn stuur scheef. Toevallig een agent als getuige, en een fietser achter me ook. De chauffeur vraagt me om bij hem thuis een ongevallenverslag te komen invullen, was langs mijn route dus ik okee.
Wat blijkt: een schets van de verkeerssituatie, waar ik getekend was als zijnde op een parallel voetpad vlak naast fietspad. Ik merk dat op dat dat niet klopt en dat agent en de fietser na me (die me toen zijn contact als getuige gaf) dat kunnen beamen, en precies wat teleurgesteld gezicht, en de man van de chauffeur (vrouw) kijkt naar de vrouw, schudt hoofd en verandert de tekening naar mij toch op fietspad. Ik snapte toen niet waarom ze dat anders wilden tekenen, tot ik later toevallig las dat fietser géén voorrang hebben. Had ik dat origineel schetske getekend ik ging nog de foutmaker geweest zijn. Zo zie je hoe onlogisch het is dat je als fietser moet afstappen om voorrang te hebben.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 20:23   #111
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is het echt teveel gevraagd om als automobilist even te stoppen aan een zebrapad en uit je doppen te kijken?
Het gaat hem er gewoon om, om anderen in het verkeer, de tijd te gunnen op jou te reageren, ongeacht wie, met wat, en waar. Dat lijkt me doodnormaal ageren. Voorrang "pakken", in de zin van naar niks kijken, en zelfs expres zo, is klojo gedrag. In stad zie ik van dat allooi hangjongeren die hun tijd verdoen met aan een zebrapad te gaan "hangen" en louter oversteken als "pakken" van voorrang, zonder enig doel / nut, daarbij expres wachtende tot een auto dicht genoeg is genaderd om zeker te zijn dat die gaat moeten stoppen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 20:25   #112
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is het echt teveel gevraagd om als automobilist even te stoppen aan een zebrapad en uit je doppen te kijken?
Aan elk zebrabad stoppen zonder dat er een oversteker zichtbaar is?

Hallo kroket.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 29 maart 2024 om 20:26.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2024, 20:34   #113
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Omdat je dan als fietser, terwijl je een fietspad volgt, bij het eerstvolgende zebrapad gewoon, zonder kijken, de baan over kan/mag steken.

En omdat je dan als automobilist bij elk zebrapad gaat moeten stoppen als er binnen de 10m ofzo van dat fietspad een fietser is. Want naast de kans dat hij gewoon het fietspad gaat blijven volgen, kan hij ook gewoon ineens oversteken.

Daarom heeft een fietser, al fietsend, geen voorrang.
Is het echt zoveel gevraagd om even af te stappen?
Ik heb het vandaag nog voorgehad op deze plaats.

https://maps.apple.com/?address=De%2...GgZIYWFjaHQ%3D

Ik rij aan de kant van het fietspad, rechts voor mij een fietser. Ik had hem gelukkig in het oog want het fietspad eindigt een beetje verder. Bij het zebrapad knalt hij opeens naar links (dat geblokte pad naast het zebrapad geeft géén voorrang).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2024, 06:10   #114
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Dat is toch gewoon het basisprincipe van voorrang: zonder te moeten kijken oversteken? Of dat nou een voetganger of fietser is, wat maakt dat uit?
Dat maakt heel veel uit. Een fietser rijdt op vele plekken sneller dan een auto. Ik wil ze niet te eten geven die e-bikes die meer dan 30 rijden. Eigenlijk zou je er dan al alle Harley rijders ook bij kunnen betrekken....geef die ook allemaal voorrang.

Dus of het nu een auto is of een fietser wat maakt het uit ? Trouwens het zou voor veel fietsers een pak veiliger zijn mochten ze nooit voorrang hebben. Met een fiets ben je altijd beter af om defensief te rijden. Draai of keer het hoe je wil wie met een fiets offensief rijdt en staat op zijn voorrang en deze wil afdwingen loopt zekere dag tegen de lamp. Ieder zijn vrije keuze.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 maart 2024 om 06:12.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2024, 06:11   #115
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb het vandaag nog voorgehad op deze plaats.

https://maps.apple.com/?address=De%2...GgZIYWFjaHQ%3D

Ik rij aan de kant van het fietspad, rechts voor mij een fietser. Ik had hem gelukkig in het oog want het fietspad eindigt een beetje verder. Bij het zebrapad knalt hij opeens naar links (dat geblokte pad naast het zebrapad geeft géén voorrang).
Die gaat dat geen jaren meer doen wees gerust
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2024, 08:09   #116
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Aan elk zebrabad stoppen zonder dat er een oversteker zichtbaar is?

Hallo kroket.
Maar fietsers en voetgangers moeten dat wel doen? Bespeur ik daar een soort superioriteitscomplex?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2024, 12:32   #117
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Is het echt teveel gevraagd om als automobilist even te stoppen aan een zebrapad en uit je doppen te kijken?
Reglement is reglement.
Maar voor vb. kinderen die fietsen stop ik desnoods tien keer op één minuut.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2024, 14:49   #118
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar fietsers en voetgangers moeten dat wel doen? Bespeur ik daar een soort superioriteitscomplex?
U mag als voetganger ook de straat oversteken zonder kijken. Ga gerust uw gang

Er is het verkeersreglement maar ook nog zoiets als gezond verstand.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:03   #119
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar fietsers en voetgangers moeten dat wel doen? Bespeur ik daar een soort superioriteitscomplex?
Die moeten dat ook niet doen. Een voetganger kan in de laatste meters voor hij bij het zebrapad is al lang ingeschat hebben of hij gewoon, zonder verder uitkijken, over gaat kunnen steken of niet.

En voor automobilisten is dat ook makkelijk inschatten. Passeer je op pakweg 10m voor een zebrapad een voetganger weet je dat je eerder bij het zebrapad gaat zijn dan die voetganger en hoef je dus niet te stoppen.

Als je voortaan ook voor fietsers moet stoppen aan zebrapaden gaat dat niet. Passeer je vlak voor het zebrapad nog een fietser, dan stop maar want het is altijd mogelijk dat hij over gaat steken. Of niet.

Dat heeft helemaal niks met superioriteitscomplex te maken. Ik stop met de wagen voor elke voetganger aan een zebrapad. Maar voer die regel ook voor fietsers in en de verkeersveiligheid gaat er zeker niet op vooruit gaan en daar is het ons toch om te doen dacht ik.
Of wil jij de regels gewoon zo aanpassen dat het voor fietsers niet veilig, maar vooral snel moet gaan?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:06   #120
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Trouwens; als we alle 'zwakke' weggebruikers voortaan voorrang moeten geven op zebrapaden; kan je ze dan niet al beter gewoon over de weg laten rijden? Gewoon tussen de auto's die dan nog max 10km kunnen?
Mensen die al fietsend op auto's liggen kakken moeten er ook eens rekening mee beginnen houden dat niet iedereen al zijn verplaatsingen per fiets kan doen.

En dan over 'superioriteitscomplex' beginnen...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be