Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2004, 19:27   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Aanstaande donderdag 10 juni worden in Nederland de Europese parlementsverkiezingen gehouden. Dat is dus drie dagen eerder dan in de meeste Europese landen. Er is nu onenigheid uitgebroken tussen de Europese Commissie en de Nederlandse regering over het bekendmaken van de uitslag. Nederland laat donderdagavond al de voorlopige uitslagen van de gemeenten bekend maken, waarmee dus ook de landelijke uitslag en de zetelverdeling berekend kan worden. De Europese Commissie is hier tegen, omdat dit de verkiezingen in andere landen zou kunnen beïnvloeden. De Commissie zal waarschijnlijk een rechtszaak aanspannen, maar dat heeft voor de gang van zaken nu geen gevolgen: de voorlopige uitslag zal toch bekend worden.

De vraag is: kan de uitslag van Nederlandse EP-verkiezingen de uitslag in andere landen, in het bijzonder Vlaanderen, beïnvloeden?

[size=2]-----
Achtergrondinfo:

Bij alle vorige verkiezingen, waar Nederland ook eerder stemde dan veel andere landen, mocht er pas begonnen worden met het tellen van de stemmen als alle stembureaus in heel Europa gesloten waren. Vanaf dit jaar is die regel geschrapt: alleen de officiële uitslag mag pas na zondagavond bekend gemaakt worden. De Nederlandse regering leest 'officiële uitslag' als de einduitslag zoals deze altijd door de Kiesraad wordt vastgesteld, maar dit gebeurt altijd pas in de volgende week. Er zou dus volgens Nederland geen probleem zijn om de gemeenten hun uitslag al donderdagavond te laten vrijgeven. Op basis van deze uitslagen maakt het Algemeen Nederlands Persbureau dan weer traditiegetrouw de voorlopige landelijke uitslag, net als bij de Kamerverkiezingen. De Commissie is het hier niet mee eens en beschouwt de gemeentelijke uitslagen ook als 'officiële uitslag'. Een rechtszaak bij het Europees Hof zal uitsluitsel moeten geven, maar de zaak zal pas (ver) na de verkiezingen worden behandeld. In Nederland zullen de gemeentelijke uitslagen dus gewoon bekend worden gemaakt, waarmee ook de landelijke uitslag en zetelverdeling berekend zal worden.[/size]
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 19:34   #2
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Aanstaande donderdag 10 juni worden in Nederland de Europese parlementsverkiezingen gehouden. Dat is dus drie dagen eerder dan in de meeste Europese landen. Er is nu onenigheid uitgebroken tussen de Europese Commissie en de Nederlandse regering over het bekendmaken van de uitslag. Nederland laat donderdagavond al de voorlopige uitslagen van de gemeenten bekend maken, waarmee dus ook de landelijke uitslag en de zetelverdeling berekend kan worden. De Europese Commissie is hier tegen, omdat dit de verkiezingen in andere landen zou kunnen beïnvloeden. De Commissie zal waarschijnlijk een rechtszaak aanspannen, maar dat heeft voor de gang van zaken nu geen gevolgen: de voorlopige uitslag zal toch bekend worden.

De vraag is: kan de uitslag van Nederlandse EP-verkiezingen de uitslag in andere landen, in het bijzonder Vlaanderen, beïnvloeden?

[size=2]-----
Achtergrondinfo:

Bij alle vorige verkiezingen, waar Nederland ook eerder stemde dan veel andere landen, mocht er pas begonnen worden met het tellen van de stemmen als alle stembureaus in heel Europa gesloten waren. Vanaf dit jaar is die regel geschrapt: alleen de officiële uitslag mag pas na zondagavond bekend gemaakt worden. De Nederlandse regering leest 'officiële uitslag' als de einduitslag zoals deze altijd door de Kiesraad wordt vastgesteld, maar dit gebeurt altijd pas in de volgende week. Er zou dus volgens Nederland geen probleem zijn om de gemeenten hun uitslag al donderdagavond te laten vrijgeven. Op basis van deze uitslagen maakt het Algemeen Nederlands Persbureau dan weer traditiegetrouw de voorlopige landelijke uitslag, net als bij de Kamerverkiezingen. De Commissie is het hier niet mee eens en beschouwt de gemeentelijke uitslagen ook als 'officiële uitslag'. Een rechtszaak bij het Europees Hof zal uitsluitsel moeten geven, maar de zaak zal pas (ver) na de verkiezingen worden behandeld. In Nederland zullen de gemeentelijke uitslagen dus gewoon bekend worden gemaakt, waarmee ook de landelijke uitslag en zetelverdeling berekend zal worden.[/size]
Bof, "beïnvloeden" misschien wel, maar het zal geen zetels doen verschuiven.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 19:48   #3
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Ik zal niet weten in hoeverre de uitslag van Nederland invloed zou hebben op bv. Vlaanderen! Ik kan me niet voorstellen dat een gunstige uitslag van D66 en VVD zeg maar zou leiden tot een gunstige uitslag voor 'fractiegenoot' VLD of idem bij PvdA-SP.A, CDA-CD&V, GroenLinks-Groen! of Partij voor het Noorden-Spirit (oké, die laatste iig niet! )!
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 19:53   #4
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Indd Sebastiaan, ik zou niet weten wat er daar kan aan veranderen... weer een van die waanbeelden zeker.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:09   #5
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Nou ja, ik denk dat naast dat mensen niets aan hun stemgedrag veranderen, omdat in een buurland op een bepaalde partij meer is gestemd... er ook het feit komt, dat er nauwelijks mensen in het buitenland volgen wat welke partij in Nederland Europees doet!

Ik denk dat het anders zal gaan worden, als we allemaal op zelfde partijen (dus ipv op SP.A in Vld. of PvdA in NL stem je dan PES) kunnen gaan stemmen. Dan zal het best mogelijk zijn dat het het stemgedrag beïnvloedt!

Maar ik zou het wel goed vinden, als we onze fractiegenoten van de VLD (Liefst incl. Vivant! Of wordt dat een niet-gebonden fractie?) een beetje op weg kunnen sturen! 8)
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:42   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Ik zal niet weten in hoeverre de uitslag van Nederland invloed zou hebben op bv. Vlaanderen! Ik kan me niet voorstellen dat een gunstige uitslag van D66 en VVD zeg maar zou leiden tot een gunstige uitslag voor 'fractiegenoot' VLD of idem bij PvdA-SP.A, CDA-CD&V, GroenLinks-Groen! of Partij voor het Noorden-Spirit (oké, die laatste iig niet! )!
Ongetwijfeld beïnvloeden de Nederlandse verkiezingen niet echt het stemgedrag van de mensen hier. Wat wel opvalt - zeker na de moord op Pim Fortuyn - dat de Nederlandse politiek met een veel grotere aandacht wordt gevolgd en dat de Vlaamse politici heel vaak naar Nederland refereren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:48   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk, maar het zou toch kunnen. In ieder geval zien we dezelfde politieke ontwikkelingen in Vlaanderen/België die we eerder in Nederland zagen: in de jaren tachtig rooms-blauw, begin jaren negentig rooms-rood, gevolgd door groot verlies van de regeringspartijen en de vorming van een paarse regering, die na de eerste regeerperiode verlies oplevert voor de kleinste regeringspartij en voor de tweede regeerperiode hard wordt afgestraft, waarna de christen-democraten de grootste partij worden en weer aan zet zijn.
Aangezien er door de Vlaamse politiek over het algemeen ook veel naar de Nederlandse politiek gekeken wordt (veel meer dan omgekeerd), en de Vlaamse media misschien aandacht gaan besteden aan de uitslag in Nederland drie dagen voor de verkiezingen, kan het misschien toch ook gevolgen hebben voor de uitslag in Vlaanderen. Of is dat te ver gezocht?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:52   #8
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Maar ik zou het wel goed vinden, als we onze fractiegenoten van de VLD (Liefst incl. Vivant! Of wordt dat een niet-gebonden fractie?) een beetje op weg kunnen sturen! 8)
De voorspellingen zijn dat zowel de VVD als D66 EP-zetels gaan inleveren. Dat is ook logisch, aangezien VVD en D66 in 1999 er nog veel beter voorstonden (resp. 38 en 14 zetels in de Tweede Kamer, vergeleken met 28 en 6 nu). Maar we zullen zien wat het wordt, het ligt ook aan de opkomst: een hogere opkomst is zeer nadelig voor D66, maar positiever voor de VVD.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:54   #9
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Het gaat om het principe.

Stel even. Croatië en Servië zijn leden van de Europese unie. Extreem-rechts en uitgesproken anti-Servisch doet het opvallend goed in Zagreb. 3 dagen later moeten de Sarben naar de stembus. Zal het ze werkelijk koud laten?
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:04   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk, maar het zou toch kunnen. In ieder geval zien we dezelfde politieke ontwikkelingen in Vlaanderen/België die we eerder in Nederland zagen: in de jaren tachtig rooms-blauw, begin jaren negentig rooms-rood, gevolgd door groot verlies van de regeringspartijen en de vorming van een paarse regering, die na de eerste regeerperiode verlies oplevert voor de kleinste regeringspartij en voor de tweede regeerperiode hard wordt afgestraft, waarna de christen-democraten de grootste partij worden en weer aan zet zijn.
Aangezien er door de Vlaamse politiek over het algemeen ook veel naar de Nederlandse politiek gekeken wordt (veel meer dan omgekeerd), en de Vlaamse media misschien aandacht gaan besteden aan de uitslag in Nederland drie dagen voor de verkiezingen, kan het misschien toch ook gevolgen hebben voor de uitslag in Vlaanderen. Of is dat te ver gezocht?
Eerlijk gezegd denk ik dat de beïnvloeding ergens anders schuilt dan de loutere stembusuitslag. Veeleer waait naar Vlaanderen over wat in de Nederlandse politiek bespreekbaar is geworden of als beleidsmaatregelen naar voor worden geschoven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:05   #11
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De voorspellingen zijn dat zowel de VVD als D66 EP-zetels gaan inleveren. Dat is ook logisch, aangezien VVD en D66 in 1999 er nog veel beter voorstonden (resp. 38 en 14 zetels in de Tweede Kamer, vergeleken met 28 en 6 nu). Maar we zullen zien wat het wordt, het ligt ook aan de opkomst: een hogere opkomst is zeer nadelig voor D66, maar positiever voor de VVD.
Oh, hopen op een lage opkomst dan!
Nou ja, zelfs met evenveel stemmen (5,8%) zal D66 zetels moeten inleveren. Toen (met 31 Ned. zetels) was 5,8% nog genoeg voor 2 zetels en nu (met 27 Ned. zetels) zal er slechts één D66'er een zeteltje in mogen nemen!
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:06   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Het gaat om het principe.

Stel even. Croatië en Servië zijn leden van de Europese unie. Extreem-rechts en uitgesproken anti-Servisch doet het opvallend goed in Zagreb. 3 dagen later moeten de Sarben naar de stembus. Zal het ze werkelijk koud laten?
Neen, maar hier zitten we duidelijk met een zwaar geladen relatie tussen twee landen. Zou er in Turkije een partij aan de macht komen die vijandige taal aan het adres van Griekenland spuit/spuide, dan zal dit ook zwaar doorwegen in het Griekse kieshokje. Maar ik heb niet de indruk dat Nederland-Vlaanderen zich in een dergelijke relatie bevindt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:08   #13
FT
Provinciaal Statenlid
 
FT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Locatie: Rand
Berichten: 638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Ik zal niet weten in hoeverre de uitslag van Nederland invloed zou hebben op bv. Vlaanderen! Ik kan me niet voorstellen dat een gunstige uitslag van D66 en VVD zeg maar zou leiden tot een gunstige uitslag voor 'fractiegenoot' VLD of idem bij PvdA-SP.A, CDA-CD&V, GroenLinks-Groen! of Partij voor het Noorden-Spirit (oké, die laatste iig niet! )!
Spirit spiegelde zich sinds de oprichting van ID21 aan D66 (links liberaal)
FT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:11   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eerlijk gezegd denk ik dat de beïnvloeding ergens anders schuilt dan de loutere stembusuitslag. Veeleer waait naar Vlaanderen over wat in de Nederlandse politiek bespreekbaar is geworden of als beleidsmaatregelen naar voor worden geschoven.
Dat zie ik inderdaad ook gebeuren. Maar de stembusuitslag en de regeringsontwikkelingen laten toch ook wel gelijkenissen zien: de vorming van paarse regeringen in België zal toch wel beïnvloed zijn door de vorming van een paarse regering in Nederland denk ik. Elders in Europa waren nl. nergens paarse regeringen, voor zover ik weet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:13   #15
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Oh, hopen op een lage opkomst dan!
Nou ja, zelfs met evenveel stemmen (5,8%) zal D66 zetels moeten inleveren. Toen (met 31 Ned. zetels) was 5,8% nog genoeg voor 2 zetels en nu (met 27 Ned. zetels) zal er slechts één D66'er een zeteltje in mogen nemen!
Daarom zal het er voor D66 misschien inderdaad om spannen of die ene zetel behaald wordt of niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:14   #16
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Ik zal niet weten in hoeverre de uitslag van Nederland invloed zou hebben op bv. Vlaanderen! Ik kan me niet voorstellen dat een gunstige uitslag van D66 en VVD zeg maar zou leiden tot een gunstige uitslag voor 'fractiegenoot' VLD of idem bij PvdA-SP.A, CDA-CD&V, GroenLinks-Groen! of Partij voor het Noorden-Spirit (oké, die laatste iig niet! )!
Spirit spiegelde zich sinds de oprichting van ID21 aan D66 (links liberaal)
Ja, klopt! En ik voel me zeer vereerd, dat in Vlaanderen partijen (ook SoLiDe) D66 als voorbeeld hebben genomen. Voor de toetreding van D66 tot de ELDR (Eur. Liberaal-Democraten) hebben mensen als Van Mierlo (D66-oprichter en voormalig minister van buitenlandse zaken) en Brinkhorst (voormalig Europarlementariër en tegenwoordig minister van economische zaken) ook contact gezocht met andere links-liberale en vrijzinnig-democratische partijen in Europa. De Volksunie behoorde daar ook toe.
Maar Spirit heeft het lidmaatschap van de Volksunie binnen de EVA (fractie van regionalistische partijen) overgenomen!
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:16   #17
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Het gaat om het principe.

Stel even. Croatië en Servië zijn leden van de Europese unie. Extreem-rechts en uitgesproken anti-Servisch doet het opvallend goed in Zagreb. 3 dagen later moeten de Sarben naar de stembus. Zal het ze werkelijk koud laten?
Beter zou het natuurlijk zijn als in alle landen op dezelfde dag verkiezingen worden gehouden. Maar in Nederland is het niet mogelijk om in het weekeinde verkiezingen te houden, dus zullen bijna alle andere landen dan verkiezingen op een doordeweekse dag moeten accepteren. Volgens mij zijn alleen GB en Denemarken net als Nederland gewend de verkiezingen op een andere dag dan zondag te organiseren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:24   #18
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT

Spirit spiegelde zich sinds de oprichting van ID21 aan D66 (links liberaal)
Ja, klopt! En ik voel me zeer vereerd, dat in Vlaanderen partijen (ook SoLiDe) D66 als voorbeeld hebben genomen. Voor de toetreding van D66 tot de ELDR (Eur. Liberaal-Democraten) hebben mensen als Van Mierlo (D66-oprichter en voormalig minister van buitenlandse zaken) en Brinkhorst (voormalig Europarlementariër en tegenwoordig minister van economische zaken) ook contact gezocht met andere links-liberale en vrijzinnig-democratische partijen in Europa. De Volksunie behoorde daar ook toe.
Maar Spirit heeft het lidmaatschap van de Volksunie binnen de EVA (fractie van regionalistische partijen) overgenomen!
En houdt nu de N-VA eruit.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 14:02   #19
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Ach, mogen de gelovigen op zondag niet buiten komen in NL?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 14:04   #20
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Het gaat om het principe.

Stel even. Croatië en Servië zijn leden van de Europese unie. Extreem-rechts en uitgesproken anti-Servisch doet het opvallend goed in Zagreb. 3 dagen later moeten de Sarben naar de stembus. Zal het ze werkelijk koud laten?
Beter zou het natuurlijk zijn als in alle landen op dezelfde dag verkiezingen worden gehouden. Maar in Nederland is het niet mogelijk om in het weekeinde verkiezingen te houden, dus zullen bijna alle andere landen dan verkiezingen op een doordeweekse dag moeten accepteren. Volgens mij zijn alleen GB en Denemarken net als Nederland gewend de verkiezingen op een andere dag dan zondag te organiseren.
En waarom zou NL zijn systeem niet aanpassen? (samen met GB en Denemarken) De meerderheid beslist toch?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be