Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2011, 19:23   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard mondiale veganistische landbouw waarschijnlijk haalbaar

Goed nieuws: een mondiale veganistische (en 100% biologische) landbouw zou waarschijnlijk haalbaar zijn en zelfs milieuvoordelen bieden in vergelijking met het huidige landbouwsysteem.
Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...lijk-haalbaar/
Dus nu hebben de vleeseters nog minder om op te staan. We weten al dat een goed gepland veganistische voeding gezond is voor iedereen, en hoogstwaarschijnlijk is het ook mogelijk om aan veganistische landbouw te doen.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 19:28   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarschijnlijk, da's al een goed begin op een hele hypothese op te stoelen.

Ik kan je garanderen dat een wereldbevolking op een veganistisch dieet zetten doenbaar is. Maar alle dagen bonenbrij en artificiële vitamines en mineralen om alleen maar te overleven, en niks meer, geef mijn portie maar aan Bunny. Nadien zal ik bunny wel binnenspelen. (zo'n lief huppelend konijntje... toch heerlijk)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 10 januari 2011 om 19:28.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 20:18   #3
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarschijnlijk, da's al een goed begin op een hele hypothese op te stoelen.
we zijn wetenschappers, hé. we denken nooit in absoluten. In de wetenschap kan men niets 100% zeker bewijzen. en correcte formulering vind ik belangrijk...

Citaat:
Ik kan je garanderen dat een wereldbevolking op een veganistisch dieet zetten doenbaar is. Maar alle dagen bonenbrij en artificiële vitamines en mineralen om alleen maar te overleven, en niks meer, geef mijn portie maar aan Bunny. Nadien zal ik bunny wel binnenspelen. (zo'n lief huppelend konijntje... toch heerlijk)
jij hebt precies nog niet echt lekker veganistisch eten gehad? Ik heb hier 10.000 receptjes, daar zal vast wel minstens 10% lekkers tussen zitten. Dat is dan 1000 lekkere recepten, genoeg voor 3 maal per dag een jaar lang.
En als je durft te beweren dat nog geen 10% ervan echt lekker is dan ben je een superverwende persoon (ik denk hierbij aan een kind dat negen keer op de tien tegen zijn ouders zegt dat het eten niet lekker is - hoe zouden we zo'n kind noemen?)
En als je niet graag zelf kookt, kan ik je een tiental veganistische restaurants aanbevelen.
En als je denkt dat we elke dagen bonenbrij eten... Nee, eigenlijk denk je dat niet. Je weet eigenlijk dat dat niet klopt wat je zegt. Je zegt dat eigenlijk maar om er een karikatuur van te maken. Ik laat het aan u over om eens na te denken waarom je de toevlucht neemt tot het maken van karikaturen. Welke psychologische behoefte zit daarachter?
En wat zijn artificiele vitamines? Ik bedoel: zijn vitamines die door levende wezens worden gemaakt artificieel? Zijn vitamines van het ene levende wezen artificieler dan die van een ander? (ik denk hier aan B12-bacterieën,...)
Toch maar raar wat je schrijft, niet?
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com

Laatst gewijzigd door Deepeco : 10 januari 2011 om 20:18.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 20:26   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als we ecologie, biologische landbouw en veganisme voor 7 000 000 000 mensen in 1 zin willen zetten, dan zit je aan te hikken tegen bonenbrij en zwamsmurrie.

Of je moet al een fabriek gaan neerpoten waar je dat soort van "basisvoedsel" gaat omwerken en spijzen. Maar hoe ecologisch ben je dan weer bezig?

En ik heb al heerlijk vegetarisch gegeten hoor, en ik vermoed dat er veganistische gerechten zijn die ik best eetbaar ga vinden.

Maar ik ben nu eenmaal een rotverwende egoïstische kapitalist, die zelfs Soylent Green zou verkopen, indien de grondstof niet zoveel problemen zou geven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 20:34   #5
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als we ecologie, biologische landbouw en veganisme voor 7 000 000 000 mensen in 1 zin willen zetten, dan zit je aan te hikken tegen bonenbrij en zwamsmurrie.

Of je moet al een fabriek gaan neerpoten waar je dat soort van "basisvoedsel" gaat omwerken en spijzen. Maar hoe ecologisch ben je dan weer bezig?
nog steeds ecologischer dan veeteelt, zo blijkt uit vele studies.

Citaat:
En ik heb al heerlijk vegetarisch gegeten hoor, en ik vermoed dat er veganistische gerechten zijn die ik best eetbaar ga vinden.

Maar ik ben nu eenmaal een rotverwende egoïstische kapitalist, die zelfs Soylent Green zou verkopen, indien de grondstof niet zoveel problemen zou geven.
jij rotverwende egoistische kapitalist!!!
(hmmm, is dat nu een onterechte belediging? Zou ik nu van het forum gebannen worden? Ik mag dat toch zeggen, hé? Als je het zelf van je eigen denkt...? Ik heb er gewoon drie uitroeptekens achter gezet...)
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 21:17   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
nog steeds ecologischer dan veeteelt, zo blijkt uit vele studies.
Prachtig toch. Ik hou U niet tegen he.


Citaat:
jij rotverwende egoistische kapitalist!!!
(hmmm, is dat nu een onterechte belediging? Zou ik nu van het forum gebannen worden? Ik mag dat toch zeggen, hé? Als je het zelf van je eigen denkt...? Ik heb er gewoon drie uitroeptekens achter gezet...)
Creatieve vrijheid. En neen, ik voel me alvast niet beledigd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 22:37   #7
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als we ecologie, biologische landbouw en veganisme voor 7 000 000 000 mensen in 1 zin willen zetten, dan zit je aan te hikken tegen bonenbrij en zwamsmurrie.
pffffff....

Dan nog liever een compromis... kannibalisme.... zo sparen we ook CO2 uit. (En ja, er mogen groentjes bij)
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 01:02   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
pffffff....

Dan nog liever een compromis... kannibalisme.... zo sparen we ook CO2 uit. (En ja, er mogen groentjes bij)
Vandaar ook mijn opmerking over Soylent Green.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 01:14   #9
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Als dat veganistisch voedsel goedkoper en lekker is, laat het maar komen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 02:12   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Veganistisch voedsel kan best lekker zijn. Maar da's smaak, en da's moeilijk om over te twisten he.

Bier bijvoorbeeld is prima veganistisch, alhoewel, die arme gistcellen die daarvoor gekrepeerd zijn in hun eigen uitwerpselen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 09:55   #11
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als dat veganistisch voedsel goedkoper en lekker is, laat het maar komen.
is even lekker als gewone maaltijden, volgens blinde proeven. Bij een aantal vleeseters is er wel een vooroordeel die hun smaakvoorkeuren beinvloed; blijkt uit experimenten. Als ze denken dat een vegetarisch worstje van vlees is, en een vleesworstje veggie is, dan vinden ze dat vegetarisch worstje lekkerder dan het vleesworstje.

vegan is waarschijnlijk wel veel goedkoper dan dierlijke producten, indien de subsidies wat eerlijker verlopen en de externe kosten worden geinternaliseerd. Momenteel wordt de veeteelt en visserij nog zwaar gesubsidieerd in vergelijking met productie van plantaardige eiwitbronnen. En veeteelt is ook erg inefficient: heel veel energie, water, diergeneesmiddelen, veevoeders en landoppervlakte nodig, voor maar een beetje nuttige output en heel veel schadelijke output (mest, nitraten, verzurende gassen, broeikasgassen,...). Efficientie van plantaardige bronnen is 5 - 10 keer hoger.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 09:56   #12
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Veganistisch voedsel kan best lekker zijn. Maar da's smaak, en da's moeilijk om over te twisten he.

Bier bijvoorbeeld is prima veganistisch, alhoewel, die arme gistcellen die daarvoor gekrepeerd zijn in hun eigen uitwerpselen.
Daarom doe ik bij mijn altijd een aantal schijfjes kangoeroe. Mjam
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 10:19   #13
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Ik heb de behoefte van vegetariërs om iets 'vleesachtigs' op hun bord te leggen nooit gesnapt. Als je geen vlees wil eten, eet dan gewoon geen vlees meer.
Anderzijds zetten artikels als hetgeen waar in de openingspost naar gelinkt wordt me wel aan het denken over mijn voedingspatroon. Vooral wanneer die op hun beurt een link bevatten naar studies als http://www.eatright.org/about/content.aspx?id=8357.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 10:47   #14
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
is even lekker als gewone maaltijden, volgens blinde proeven. Bij een aantal vleeseters is er wel een vooroordeel die hun smaakvoorkeuren beinvloed; blijkt uit experimenten. Als ze denken dat een vegetarisch worstje van vlees is, en een vleesworstje veggie is, dan vinden ze dat vegetarisch worstje lekkerder dan het vleesworstje.
Het spijt me, maar iedereen die zegt dat een goed stuk vlees qua smaak niet veel verschilt met een vleesvervanger (quorn, tofu, etc), die heeft ofwel nooit vlees gegeten, ofwel nooit vleesvervangers.

Het is triestig om zien hoe de mens steeds maar verder gedirigeerd wordt door the powers that be, of in uw geval, the powers that would very much want to be. De vrije wil uitschakelen "for the benefit of all", George Orwells 1984 is niet veraf meer. Vijftig jaar geleden zouden ze u als communist in de bak hebben gestoken, twintig jaar geleden zou je nog weggehoond worden als cryptocommunist, vandaag is het bijna mainstream geworden. The land of the not so free als wensdroom van ecofundamentalisten. Beschouw mij maar alvast als lid van het verzet.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 11:10   #15
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Goed nieuws: een mondiale veganistische (en 100% biologische) landbouw zou waarschijnlijk haalbaar zijn en zelfs milieuvoordelen bieden in vergelijking met het huidige landbouwsysteem.
Wat is nu precies veganistische landbouw? Vallen maiskippen daar onder?

Overigens is ons huidige landbouwsysteem ook best haalbaar, en levert zelfs lekkerder voedsel op.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 11:22   #16
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Tofu is slecht voor het milieu.

Tenminste, als we het WWF mogen geloven...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 11:32   #17
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik heb de behoefte van vegetariërs om iets 'vleesachtigs' op hun bord te leggen nooit gesnapt. Als je geen vlees wil eten, eet dan gewoon geen vlees meer.
Dat vind ik ook en zo doe ik het ook: als peulvruchten bereide peulvruchten, gekookt of gekiemd, zijn veel lekkerder dan tot vleesvervanger verwerkte peulvruchten.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 11:35   #18
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tofu is slecht voor het milieu.

Tenminste, als we het WWF mogen geloven...
Sojaproducten bevatten heel gezonde stoffen, maar ze mogen slechts met mate gegeten worden, want één van die stoffen lijkt als twee druppels water op het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. En te veel daarvan is slecht voor mannen en vrouwen. Voor pubers is het nog gevaarlijker.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 11:57   #19
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

allee dan, wetenschappers zo onder elkaar zo.

Geef mij alvast maar koeienmelk. De hoogste uitgerekende NDCI-waarde in vergelijking met oa sojamelk, water, soft drinks, en appelsientjessap.
Citaat:
In the present study, we conclude that milk both has the highest nutrient density per se, and has the highest nutrient density in relation to GHG emissions of the compared beverages.
en
Citaat:
The Nutrient to Climate Impact (NDCI) index is Nutrient Density divided by the CO2e for 100 g of the food item.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 11 januari 2011 om 11:59.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2011, 12:02   #20
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
allee dan, wetenschappers zo onder elkaar zo.

Geef mij alvast maar koeienmelk. De hoogste uitgerekende NDCI-waarde in vergelijking met oa sojamelk, water, soft drinks, en appelsientjessap.


en
Als ik een kalf was, zou ik heel blij zijn met dit nieuws.

Geef mij maar water.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be