Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2009, 20:49   #21
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Jij bent dus één van de veroorzakers van het feit dat niemand in een gewone personenauto zich 's nachts op zijn gemak voelt op een autosnelweg, en nog eens extra op de gaspedaal duwt of hem mijdt uit schrik.


Als jij deze wagens immers te laat ziet liggen ze, en jij, immers ogenblikkelijk in hun graf.

Enig idee wat dat doet met je lichaam als je op deze manier botst, tegen een vangrail, middenberm ofzo bv, al is het maar door een impulsieve uitwijking voor een dier, object of een ongelijkheid in de weg die je te laat opmerkte...?

In Duitsland zijn het trouwens enkel de zeer verlaten gebieden waar je nog onbegrensd mag rijden. Waar er in max. 9 minuten een rescue-team bij je kan staan. Niet dat die nog veel kunnen uitvreten bij die snelheden, maar soit ... Verder heeft Duitsland een andere traditie wat betreft wagens. Mannen vinden er deze belangrijker dan een vrouw en er is dan ook een groot deel van de economie op de 'snelste en beste wagens' gestoeld... Twijfel er aub niet aan dat dit de belangrijkste reden is om geen max.snelheid op te leggen.


Time is money. Maar als je dood bent is je tijd ineens op.

wow, helemaal mijn mening en zo mooi en beheerst verwoord.

ik mag jou wel, jennes.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 21:55   #22
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
In Duitsland zijn het trouwens enkel de zeer verlaten gebieden waar je nog onbegrensd mag rijden. op.
Daar ben ik toch niet mee akkoord. Ik ben vorig jaar zelf van Denemarken naar België gereden over Duitsland en ik vond dat ik vrij veel op onbegrensde snelwegen zat.
Maar toch: dat is een idee wat ik wel steun: strengere regels op gevaarlijke stukken, soepelere regels op de minder gevaarlijke stukken.
Vraag is dan of er wel zoveel veilige stukken in België te vinden zijn...
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 21:58   #23
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het beste pro argument is de stof die Sfax in zijn opleiding heeft gekregen maar blijkbaar even verdringt

Surprise me really

Maar weet evengoed dat die stof een tweesnijdend zwaard is, dus let op met welke argumenten je nu gaat afkomen
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 22:04   #24
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Jij bent dus één van de veroorzakers van het feit dat niemand in een gewone personenauto zich 's nachts op zijn gemak voelt op een autosnelweg, en nog eens extra op de gaspedaal duwt of hem mijdt uit schrik.
Ocharme
Lekker poging om op het gevoel in te spelen, maar argumentele waarde: 0

See me care.

Citaat:
Als jij deze wagens immers te laat ziet liggen ze, en jij, immers ogenblikkelijk in hun graf.
't Is dat een snelweg vol met haarspeldbochten, U-turns en 90° bochten ligt natuurlijk. Was ik dat even vergeten zeg

Citaat:
Enig idee wat dat doet met je lichaam als je op deze manier botst, tegen een vangrail, middenberm ofzo bv, al is het maar door een impulsieve uitwijking voor een dier, object of een ongelijkheid in de weg die je te laat opmerkte...?
Exact hetzelfde als wat er met mijn lijf gebeurt tegen 120...
Tuurlijk, het impulsmoment is nog groter, maar dat maakt voor je lijf verder niets uit. Als men op je slaagt met een voorhamer van 10kg, of men slaagt op je met een voorhamer van 15kg, dan gaat je hoofd nog steeds appelmoes zijn...

Citaat:
In Duitsland zijn het trouwens enkel de zeer verlaten gebieden waar je nog onbegrensd mag rijden.
Ik rij er genoeg rond om te weten waar het mag en wara niet zenne, dus ik behoef geen tekening.

Citaat:
Waar er in max. 9 minuten een rescue-team bij je kan staan. Niet dat die nog veel kunnen uitvreten bij die snelheden, maar soit ... Verder heeft Duitsland een andere traditie wat betreft wagens. Mannen vinden er deze belangrijker dan een vrouw en er is dan ook een groot deel van de economie op de 'snelste en beste wagens' gestoeld... Twijfel er aub niet aan dat dit de belangrijkste reden is om geen max.snelheid op te leggen.


Time is money. Maar als je dood bent is je tijd ineens op.
Maar dan heb je tenminste efficiënt gebruik gemaakt van de tijd die je toebedeeld was
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 22:08   #25
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als er een vogel laag over de weg vliegt is Sfax ook gepeerd in zijne auto tegen 170 per uur.

Gisteren nog ene tegen 80 per uur tegen die van mij aangehad, is geen pretje....
Been there, done that, seen that before. En dat was niet eens tegen 170, dat was ook op een open vrije snelweg bij klaarlichte dag en tegen "slechts" 120...

Dat ontwijk je sowieso niet; niet tegen 120 en niet tegen 170 en je ruit is even stuk aan beide snelheden.

Big deal, daar dienen verzekeringen voor. Je weet evenzeer als ik dat dat beetje extra dat je dan rijdt, het verschil niet meer zal maken. Je hebt die opleiding ook gehad, je kan de berekeningen ook wel zelf maken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 06:51   #26
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Exact hetzelfde als wat er met mijn lijf gebeurt tegen 120...
Wat er met je lijf gebeurt bij een frontale botsing aan 120 is inderdaad hetzelfde als bij een botsing aan 170. Echter wat gebeurt als je plots een hindernis voor je ziet opduiken is iets heel anders.
Uiteindelijk ga je altijd toch wel remmen, en dan is het verschil tussen 120 en 170 dat je in het ene geval met 50 kph op het obstakel knalt (wat je in een moderne auto overleeft) en in het andere met 120 kph op het obstakel knalt...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 07:08   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Ik ben voorstander van zones waar je met een 'intelligente snelheidsbegrenzer' rondrijdt.

Concreet, als je bvb brussel nadert > een baken zendt 90 uit, dan vertraagt uw auto naar 90. Dan in brussel stad heb je een baken die 50 uitzendt, uw auto rijdt niet sneller dan 50. Dan kom je bij een school zone 30, dan vertraagt hij verder tot 30.

Je moet dus geeneen flitspaal zetten, maar je kunt zorgen dat iedereen zich aan de snelheidsgrenzen houdt.

Of het daarmee de verkeersveiligheid zal verhogen is nogal de vraag.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 07:44   #28
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
in dichtbevolkte gebieden in Duitsland mag je 100. Getransponeerd naar vlaanderen zou de vergelijking (ik weet dat je dat niet doet hoor) tot gevolg hebben dat in Vlaanderen de snelheid verl�*�*gd moet worden

en de stukken waar je sneller mag, wordt de snelweg piekfijn in orde gehouden, wat enorm duur is
Misschien kan je eens met kennis van zaken posten, maar dan zal het alvast niet over deze materie gaan. Zelfs in dichtbevolkte gebieden heb je nog grotere zones waar de snelheid vrij is.
De deelstaat Nord-Rhein-Westfalen is een goed voorbeeld. Deze deelstaat komt qua bevolkingsdichtheid en dichtheid van het snelwegennetwerk aardig in de buurt van Vlaanderen. Nochtans kan er nog op grote delen met vrije snelheid gereden worden.
Misschien nog een interessant detail, NRW is zeer verkeersveilig. Er vallen minder doden dan de koplopers in de Europese verkeersveiligheid (NL en UK) en dit geldt ook voor de snelwegen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 07:49   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat er met je lijf gebeurt bij een frontale botsing aan 120 is inderdaad hetzelfde als bij een botsing aan 170. Echter wat gebeurt als je plots een hindernis voor je ziet opduiken is iets heel anders.
Uiteindelijk ga je altijd toch wel remmen, en dan is het verschil tussen 120 en 170 dat je in het ene geval met 50 kph op het obstakel knalt (wat je in een moderne auto overleeft) en in het andere met 120 kph op het obstakel knalt...
Hum, denk... denk...

Idee: je mag sneller rijden dan 120, als de remmen automatisch uitgeschakeld worden. Dan maakt het geen verschil
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 07:58   #30
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
D�*'s nog eens goed voor onze economie... Denk je dat er nog veel mensen hier een begrensde auto gaan kopen als er daar onbegrensde zijn?
Hoeveel mensen denk je dat hun wagen nu kopen? Als ik eens rond mij kijk op een autostrade dan zie ik meer dan 70% firmawagens (als ik de vrachtwagens nu even weglaat). En ik denk niet dat firma's geneigd zijn om hun leasings te doen in Duitsland want de firma's zuchten nu al onder de schadelast en boetelast...
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 08:19   #31
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Een begrenzer op 130 km/u is bovendien zinloos, want het helpt de verkeersveiligheid geen zier. Zoals hier al vermeld kan je dan nog steeds 130 km/u rijden in de bebouwde kom. Hoe lang gaat het duren voor de mensen gaan inzien dat snelheid niet het probleem is, maar wel onaangepaste snelheid (wegcode art. 10.1.1).

De laatste jaren heeft men de snelheid in Vlaanderen teruggebracht tot belachelijk lage waarden. Men claimt dat dit een effect heeft gehad omdat er blijkbaar minder slachtoffers vallen in het verkeer. Ten eerste valt hierbij op te merken dat men met de statistieken heeft geknoeid (lang niet alle verkeersdoden komen in de statistieken), verder is er maar een kleine daling. Zeker als we die daling vergelijken met onze buurlanden merkt men dat er iets mis is in België. Er is zelfs een kleine stijging van het aantal ongevallen ! De daling van het aantal doden kan trouwens ook andere oorzaken hebben. Als we kijken in België is net in de laatste jaren de gordeldracht sterk toegenomen, de auto's zijn veiliger geworden en men heeft een groot aantal zwarte punten weggewerkt. De lagere snelheden blijken wel een effect te hebben op de voorrangsnegatie. De wagens rijden trager, dus het wordt aantrekkelijker om je er even voor te wringen. Dit is iets wat de meeste chauffeurs de laatste tijd opmerken.
Voorrangsnegatie is de grote oorzaak van de ongevallen ! Snelheid kan een ongeluk erger maken, maar is er zelden de oorzaak van. Willen we nu de oorzaak van de ongevallen wegnemen of enkel de gevolgen verminderen ? Voor men hier het argument aanhaalt dat beide moeten worden aangepakt. Lagere snelheid verergert voorrangsnegatie, dus zo simpel is het niet !
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 08:21   #32
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat er met je lijf gebeurt bij een frontale botsing aan 120 is inderdaad hetzelfde als bij een botsing aan 170. Echter wat gebeurt als je plots een hindernis voor je ziet opduiken is iets heel anders.
Uiteindelijk ga je altijd toch wel remmen, en dan is het verschil tussen 120 en 170 dat je in het ene geval met 50 kph op het obstakel knalt (wat je in een moderne auto overleeft) en in het andere met 120 kph op het obstakel knalt...

Bij plotse hindernissen (laat ons eens aannemen dat die er dan toch kunnen zijn op een snelweg), gaat ook het resultaat bij beiden snelheden hetzelfde zijn: je knalt er radicaal op, zonder al te veel te remmen...

Het is niet die 170 dat plots gaat maken dat alles veel plotser opduikt... Iedereen kijkt zich wel heel graag blind op die absolute snelheid but as said, iemand die dat doet heeft het eigenlijk niet over verkeersveiligheid...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 08:32   #33
Erwinvds
Gouverneur
 
Erwinvds's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.377
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
In Duitsland zijn het trouwens enkel de zeer verlaten gebieden waar je nog onbegrensd mag rijden. Waar er in max. 9 minuten een rescue-team bij je kan staan.

Dikke zever, ik werk reeds bijna 20 jaar in Duitsland. Op het overgrote deel van het autowegennet is de snelheid nog steeds onbegrensd.
Waar het wel begrensd is zijn er ofwel werken aan de hand of is de weg gewoon te gevaarlijk

Wel is het zo dat de mensen er veel gedisiplineerder rijden. De torenhoge boetes gekombineerd met een puntentelling spelen daar ook een grote rol in natuurlijk. Zo is bv begin dit jaar de boete voor het "Rasen" (bumperplakken, lichten trekken, pinker laten op staan enz) opgetrokken tot 2000 Eur en, dacht ik, leveren je 6 strafpunten op. En er rijden zeer vele anonieme wagens rond.
Gekombineerd met een goede campagne rond de verkeersveiligheid heeft dat inderdaad geleid tot aanzienelijke daling van de ongevallen en maakt van Duitsland een van de veiligste landen op het gebied van verkeersveiligheid.
En dit is wat er in Belgie nodig is. Niet nog meer verboden en regeltjes. Daar hebben we zowiezo al veel te veel van.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 09:19   #34
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Inderdaad, in Duitsland is het veel aangenamer rijden op de snelweg. Men rijdt er keurig rechts en bovendien kijkt men eerst alvorens men een inhaalmanoeuvre start. Hier in België krijg je net het tegenovergestelde. Middenstrook-klevers en linksrijders zijn schering en inslag op de snelwegen. Bovendien heb je een reeks schoolmeesterkes die de snelrijders wel even zullen tegenhouden.
Als je regelmatig in Duitsland rijdt zal je ook merken dat snelheidsbeperkingen er zin hebben (op enkele deelstaten na). Bovendien zal de snelheid in dichtbevolkte en drukke gebieden worden teruggebracht door dynamische borden, als het niet druk meer is mag je er terug sneller. Dit is wat men moet implementeren op de Brusselse ring ipv 100 km/u. In de spits kan er dan slechts 50 km/u toegelaten worden, overdag wat meer (80 �* 100 km/u) en 's avonds vanaf ongeveer 21:00 terug 120 km/u of zelfs meer.

De snelheid op een snelweg regelt zichzelf. 's Nachts zal er dus sneller gereden worden, bij druk verkeer trager. Het is daarom dat de flitsers op de snelwegen geen zin hebben. Ze flitsen de mensen wanneer sneller dan 120 km/u perfect kan, maar flitsen de idioot niet, die laverend over alle rijstroken door de file tracht te komen. De flitsers zijn neergezet op zg. gevaarlijke punten. Het zal al wel opgevallen zijn dat deze plaatsen zich bevinden daar waar meestal de file-spits eindigt. De kop-staart botsingen daar hebben weinig te maken met een hogere snelheid dan 120 km/u, eerder met onaangepaste snelheid. De ongevallen daar zullen typisch gebeuren met snelheden die slechts een fractie van 120 km/u zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 09:23   #35
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Een argument pro : Minder CO2 uitstoot, minder gefrustreerde automobilisten die niet zo snel kunnen rijden, minder snelheidscontroles op autosnelwegen met een vermindering van bruuske remmaneuvres van automobilisten dat een flitsbak zien staan tot gevolg...
Minder CO2 uitstoot zal afhangen van de wagen die je gebruikt. De dramatische steiging van het gebruik boven de 120 km/u klopt voor de meeste moderne wagens niet meer.
Ik herinner me een wagen die bij 140 km/u evenveel verbruikte dan bij 70 km/u door de zeer 'lange' zesde versnelling.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 09:30   #36
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik herinner me een wagen die bij 140 km/u evenveel verbruikte dan bij 70 km/u door de zeer 'lange' zesde versnelling.
CVT / multitronic misschien, maar niet met versnellingen.
In één versnelling zal je altijd meer verbruiken aan hogere snelheid. Nogal wiedus, omdat daar meer energie voor nodig is. Wat wel kan is dat je met 70 in vijfde evenveel verbruikt als 140 in zesde.
Ik verbruik +/- 6l/100km in zesde op de snelweg (110-130).
Dat komt overeen met vijfde op autobaan/steenweg (70-90). Maar aangezien mijn low rev turbo diesel friend het aankan, rijd ik toch maar zesde op die autobaan, wat mij met gemak 5l/100km geeft.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 16 juni 2009 om 09:32.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 09:33   #37
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Tegen .
Wat als je in een land komt waar je wel sneller mag ? Dan zit je met die beperking ...

Ongevallen vermijden = maneuvres verminderen !
De meeste ongevallen op autosnelwegen gebeuren niet omdat wagen te snel rijdt , ze gebeuren meestal door ander verkeer dat niet aan dezelfde condities rijdt ... Om ongevallen te verminderen zou het beter zijn om er voor te zorgen dat ALLE verkeer aan dezelfde snelheid rijdt . Dan heb je geen inhaalmaneuvres , geen remmen-vertragen-optrekken meer .
Laat dus gewoon ALLE verkeer op de autosnelweg (dus ook vrachtverkeer en bussen ) dezelfde snelheid laten houden en de ongevallen zullen echt verminderen . Een 100 Km/u regeling lijkt me best veilig voor alle verkeer ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 10:27   #38
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Tegen .
Wat als je in een land komt waar je wel sneller mag ? Dan zit je met die beperking ...

Ongevallen vermijden = maneuvres verminderen !
De meeste ongevallen op autosnelwegen gebeuren niet omdat wagen te snel rijdt , ze gebeuren meestal door ander verkeer dat niet aan dezelfde condities rijdt ... Om ongevallen te verminderen zou het beter zijn om er voor te zorgen dat ALLE verkeer aan dezelfde snelheid rijdt . Dan heb je geen inhaalmaneuvres , geen remmen-vertragen-optrekken meer .
Laat dus gewoon ALLE verkeer op de autosnelweg (dus ook vrachtverkeer en bussen ) dezelfde snelheid laten houden en de ongevallen zullen echt verminderen . Een 100 Km/u regeling lijkt me best veilig voor alle verkeer ...
Wat als je in een land komt waar je sneller mag is dus een argument...Wel ik wil dat graag aannemen als jij mij 1 land kan geven waar je verplicht bent om sneller te rijden dan 130 km/uur op een autosnelweg.

De meeste ongevallen gebeuren niet omdat de wagen de snel rijdt...toch hoor ik vaak dat aan de oorzaak van een dodelijk ongeval de overdreven snelheid is. Als je de keuze (overdreven snel gaan rijden) voor de autobestuurders wegneemt dan verminder je het aantal doden door overdreven snelheid op autosnelwegen toch? Of ben ik mis?
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 10:39   #39
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Wat als je in een land komt waar je sneller mag is dus een argument...Wel ik wil dat graag aannemen als jij mij 1 land kan geven waar je verplicht bent om sneller te rijden dan 130 km/uur op een autosnelweg.

De meeste ongevallen gebeuren niet omdat de wagen de snel rijdt...toch hoor ik vaak dat aan de oorzaak van een dodelijk ongeval de overdreven snelheid is. Als je de keuze (overdreven snel gaan rijden) voor de autobestuurders wegneemt dan verminder je het aantal doden door overdreven snelheid op autosnelwegen toch? Of ben ik mis?
Hoeveel doden op autosnelwegen door te hoge snelheid op jaarbasis?
En hoeveel doden op reguliere wegen door te hoge snelheid op jaarbasis?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 10:52   #40
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
CVT / multitronic misschien, maar niet met versnellingen.
In één versnelling zal je altijd meer verbruiken aan hogere snelheid. Nogal wiedus, omdat daar meer energie voor nodig is. Wat wel kan is dat je met 70 in vijfde evenveel verbruikt als 140 in zesde.
Ik verbruik +/- 6l/100km in zesde op de snelweg (110-130).
Dat komt overeen met vijfde op autobaan/steenweg (70-90). Maar aangezien mijn low rev turbo diesel friend het aankan, rijd ik toch maar zesde op die autobaan, wat mij met gemak 5l/100km geeft.
Het verbruik zal het laagste zijn wanneer je op het max. koppel van je motor rijdt. Hieronder gaat het verbruik terug omhoog. Zo kan het rijden in een te hoge versnelling ook een meerverbruik opleveren. Dan hebben we het trouwens nog niet over de motorschade die je kan oplopen door constant met te lage toeren te rijden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be