Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2002, 14:20   #241
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Luxemburg homogeen? Nu val ik bijna van mijn stoel ! Drie talen in Luxemburg, op zo een klein opervlakte:

- Duits
- Frans
- het Luxemburgs ( of hoe noemen ze dat? )

wat ge homogeen noemt
Ja, maar dat komt gewoon omdat (bijna) alle mensen meertalig zijn. Luxemburgs (Letzebuergesch) is de spreektaal, Frans is de taal van de overheid en Duits de taal van de media bijv. Kinderen krijgen op de basisschool les in het Duits en op de middelbare school in het Frans. Die drie talen hebben niks te maken met verschillende bevolkingsgroepen, zoals in België.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:25   #242
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Luxemburg homogeen? Nu val ik bijna van mijn stoel ! Drie talen in Luxemburg, op zo een klein opervlakte:

- Duits
- Frans
- het Luxemburgs ( of hoe noemen ze dat? )

wat ge homogeen noemt
Ja, maar dat komt gewoon omdat (bijna) alle mensen meertalig zijn. Luxemburgs (Letzebuergesch) is de spreektaal, Frans is de taal van de overheid en Duits de taal van de media bijv. Kinderen krijgen op de basisschool les in het Duits en op de middelbare school in het Frans. Die drie talen hebben niks te maken met verschillende bevolkingsgroepen, zoals in België.
Weer zo ingewikkeld ! maar daarmee kan ik nog leven, zodus: een een Benelux is mogelijk. Evengoed als een Nederlandstalige staat! 4 gewesten met een speciaal statuut voor Duitstalige gemeenschap of die kunnen zich aansluiten bij Luxemburg, want de meeste Duitstaligen in België zijn toch meertalig!

Over Friesland: Friesland is ook een aparte gemeenschap: het Fries is toegekent als taal.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:29   #243
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Weer zo ingewikkeld ! maar daarmee kan ik nog leven, zodus: een een Benelux is mogelijk. Evengoed als een Nederlandstalige staat! 4 gewesten met een speciaal statuut voor Duitstalige gemeenschap of die kunnen zich aansluiten bij Luxemburg, want de meeste Duitstaligen in België zijn toch meertalig!

Over Friesland: Friesland is ook een aparte gemeenschap: het Fries is toegekent als taal.
Nou, ik ben benieuwd wat ze daar in Wallonië van vinden. Voor de Duitstaligen in België zou het wel voordelig zijn, maar die zouden als België uit elkaar valt ook wel naar Luxemburg kunnen overstappen (of evt. het noordelijke deel van de Duitstaligen naar Limburg).

Fries is wel een aparte taal, maar Friesland heeft geen autonomie of iets dergelijks en dat blijken de Friezen ook niet te willen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:32   #244
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Weer zo ingewikkeld ! maar daarmee kan ik nog leven, zodus: een een Benelux is mogelijk. Evengoed als een Nederlandstalige staat! 4 gewesten met een speciaal statuut voor Duitstalige gemeenschap of die kunnen zich aansluiten bij Luxemburg, want de meeste Duitstaligen in België zijn toch meertalig!

Over Friesland: Friesland is ook een aparte gemeenschap: het Fries is toegekent als taal.
Nou, ik ben benieuwd wat ze daar in Wallonië van vinden. Voor de Duitstaligen in België zou het wel voordelig zijn, maar die zouden als België uit elkaar valt ook wel naar Luxemburg kunnen overstappen (of evt. het noordelijke deel van de Duitstaligen naar Limburg).

Fries is wel een aparte taal, maar Friesland heeft geen autonomie of iets dergelijks en dat blijken de Friezen ook niet te willen.
Het komt er allesinds op neer dat Vlaanderen meer autonomie moet krijgen en dus meer onafhankelijkheid met welke streek ook. We mogen wel niet het kleine broertje worden!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:36   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Rond die tijd was Vlaanderen ook bij Nederland, de Vlamingen waren daar ook niet zo blij mee ! Is Zwistserland een homogeen land? Luxemburg? Ik zie niet in waarom samengaan met Nederland als we het ook grootser kunnen doen en het op hetzelfde neer komt en beter is voor de economie ( -> Luxemburg ).
Eerlijk gezegd herinner ik me niet dat er Vlaamse politici of Vlamingen in het algemeen waren die kritiek hadden op de werking van de Benelux. De Benelux was trouwens in het begin een douane-unie, om aldus het handelsverkeer tussen de drie landen te vergemakkelijken. De rol van de Benelux is ondertussen volledig achterhaald en haar taak en rol werden door de EU overgenomen.

Wel is het zo dat de Waalse politici na verloop van tijd zich tegen een uitwerking in de diepte van de Benelux keerden. De geestdrift waarmee ze aanvankelijk het project steunden, sloeg al vlug om in apathie en later zelfs regelrechte haat toen ze er zich rekenschap van gaven dat ze wel eens een politiek onmachtige groep in die Benelux zouden kunnen worden. Juist daardoor is de Benelux nooit verder uitgebouwd. Op bepaalde ogenblikken kwam het zelfs tot hatelijke discussies in het Belgisch parlement. Toen op een bepaalde ogenblik (jaren zestig meen ik me te herinneren) het comité van ministers (een toporgaan in de Beneluxstructuur) had beslist om voortaan eenzelfde nummerplaat te gebruiken in de drie landen, zorgde dat voor een woedeuitbarsting aan Franstalige kant. In de parlementsnotulen van die tijd las ik dat een vooraanstaande Waals politici op het spreekgestoelte met een nauwelijks verholen woede uitriep: "Nooit komen die fascistische kleuren op onze Belgische wagens! Nooit!" En dit njet van de Walen leidde tot de absurde situatie dat men in Nederlands als Luxemburg de eenvormige nummerplaat (zwart - geel) heeft ingevoerd, terwijl de staat België nog steeds rood-wit gebruikt (een kleurencombinatie die trouwens verre van ideaal is).

Wat zouden wij dus met een dergelijke Benelux moeten doen waar de Walen in het verleden hebben getoond dat ze gewoonweg niet willen samenwerken. In België maken ze ons het leven ook al zuur... Neen, laat de Walen hun eigen gang gaan, laat ons de paden betreden die ons goed dunken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:38   #246
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Het komt er allesinds op neer dat Vlaanderen meer autonomie moet krijgen en dus meer onafhankelijkheid met welke streek ook. We mogen wel niet het kleine broertje worden!
In een confederaal stelsel krijgt Vlaanderen volledige autonomie en is er geen echte federale regering meer zoals in België.

In Nederland zou Vlaanderen zeker niet het kleine broertje worden, want van wie zouden ze dan het kleine broertje moeten worden: van de Hollanders? 7,5 miljoen Hollanders tegenover 6 miljoen Vlamingen, da's niet zo'n groot verschil. Bovendien zullen de Noord-Brabanders en Limburgers (dat zijn er ook weer 3,5 miljoen) zich eerder een voelen met de Vlamingen dan met de Hollanders.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:40   #247
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Jan,

Als we later ooit een EU worden of een EMU ( wat ik het liefst zou hebben, niet met Turkije en co ) dan zitten we toch terug met de Walen! Als benelux kunnen we ons beter concentreren op alles! Want nu dat de Turken er misschien nog bij komen en een stuk van de oostkantons zal dat nodig zijn. Ik ben voor een Benelux maar wel met heel veel bevoegdheden voor Vlaanderen!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:41   #248
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Leuk initiatief dat Taal Aktie Komitee, maar wel jammer dat er in de naam zelf al 2 fouten staan.
U kent het TAK blijkbaar niet! Het is wel degelijk zo geschreven!

Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:44   #249
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Het komt er allesinds op neer dat Vlaanderen meer autonomie moet krijgen en dus meer onafhankelijkheid met welke streek ook. We mogen wel niet het kleine broertje worden!
In een confederaal stelsel krijgt Vlaanderen volledige autonomie en is er geen echte federale regering meer zoals in België.

In Nederland zou Vlaanderen zeker niet het kleine broertje worden, want van wie zouden ze dan het kleine broertje moeten worden: van de Hollanders? 7,5 miljoen Hollanders tegenover 6 miljoen Vlamingen, da's niet zo'n groot verschil. Bovendien zullen de Noord-Brabanders en Limburgers (dat zijn er ook weer 3,5 miljoen) zich eerder een voelen met de Vlamingen dan met de Hollanders.

Dat is een feit! De oost-vlamingen ( en vooral de waaslanders ) zou zich meer een voelen met de Zeeuwse-Vlamingen als met de Antwerpenaren!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:45   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Leuk initiatief dat Taal Aktie Komitee, maar wel jammer dat er in de naam zelf al 2 fouten staan.
U kent het TAK blijkbaar niet! Het is wel degelijk zo geschreven!
Hmmm.

De naam TAK dateert uit de tijd dat er nog een voorkeurs- en toegelaten (of progressieve) spelling bestond. In Vlaanderen schakelde men massaal over naar de progressieve (waarbij men zelfs nog verder ging) en schreef men "apoteek", "ekzamen", "kultuur" en ook "komitee". Een aantal verenigingen hebben nadien hun naam niet meer aangepast (lijkt me ook niet nodig). Sedert 1995 is deze progressieve spelling niet meer toegelaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:47   #251
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Daarbij,

ik vind dit nog vrij grappig, en dit geeft ook een seintje!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:50   #252
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Dat is een feit! De oost-vlamingen ( en vooral de waaslanders ) zou zich meer een voelen met de Zeeuwse-Vlamingen als met de Antwerpenaren!
En dat is omgekeerd precies hetzelfde, dus dan is samenwerking toch niet meer dan logisch?
Woon jij trouwens toevallig in het Waasland?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:53   #253
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik vond die spellingshervorming in die zin ook niet echt geslaagd, door alle vernederlandsingen weer te verbieden. Iedereen schreef bijv. inmiddels 'kado' en ineens moest dat weer 'cadeau' worden. Ik vind een vastgelegde spelling wel goed (anders schrijft iedereen woorden anders en dat is ook niet erg duidelijk), maar had dan die progressieve lijn gevolgd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:54   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nou, ik ben benieuwd wat ze daar in Wallonië van vinden. Voor de Duitstaligen in België zou het wel voordelig zijn, maar die zouden als België uit elkaar valt ook wel naar Luxemburg kunnen overstappen (of evt. het noordelijke deel van de Duitstaligen naar Limburg).
Echt, de Walen voelen niets voor om het een welke Benelux. Als ze aan de Benelux denken, dan doemt bij hem het beeld op van een Nederlands-Vlaamse dominantie. En zolang het in hun macht ligt, zullen ze (hun politici) alles doen om de uitbouw van een soort confederaal Beneluxstelstel tegen te houden.

Heim ins Reich. D�*t lijkt me de beste oplossing voor de Duitstalige Oostkantons. Waarom die mensen laten in een structuur waar de Walen over hun doen en laten beslissen, en hen trouwens uitschelden voor "Duitstalige Walen". Geef die gebieden gewoon aan Duitsland terug, al zal de Belgische staat nooit tot een dergelijke ruimhartige daad komen, vrees ik.

Taalkundig hoort het noorden van die Oostkantons wel bij Nederland-Vlaanderen, maar naar hun identiteit helemaal niet. Het zijn nu eenmaal Duitsers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:54   #255
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Dat is een feit! De oost-vlamingen ( en vooral de waaslanders ) zou zich meer een voelen met de Zeeuwse-Vlamingen als met de Antwerpenaren!
En dat is omgekeerd precies hetzelfde, dus dan is samenwerking toch niet meer dan logisch?
Woon jij trouwens toevallig in het Waasland?
Het wordt logischer met de minuut ( ik begin ook te posten met de minuut )

Eeeeeh, ja ik woon in het waasland, had dat nog niet door

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:59   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Weer zo ingewikkeld ! maar daarmee kan ik nog leven, zodus: een een Benelux is mogelijk. Evengoed als een Nederlandstalige staat! 4 gewesten met een speciaal statuut voor Duitstalige gemeenschap of die kunnen zich aansluiten bij Luxemburg, want de meeste Duitstaligen in België zijn toch meertalig!
Uit de ervaring van de geschiedenis is gebleken dat een structuur als de Benelux niet levensvatbaar was. Vooral de Waalse politici kanten zich er tegen en dat is nog altijd niet veranderd.

Een Grootnederlandse staat (ja, ik weet wel, dat is een ietwat aangebrand woord) zal taalkundig homogeen zijn (even het Fries buiten beschouwing gelaten). Nu Vlaanderen meer en meer naar Nederland toegroeit, is het ook niet onmogelijk dat de mentaliteit, de opvattingen e.d. in Vlaanderen en Nederland heel wat dichter bij elkaar aansluiten dan in vergelijking met Wallonië (waar men nog altijd met de aloude tred blijft gaan).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 15:04   #257
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Echt, de Walen voelen niets voor om het een welke Benelux. Als ze aan de Benelux denken, dan doemt bij hem het beeld op van een Nederlands-Vlaamse dominantie. En zolang het in hun macht ligt, zullen ze (hun politici) alles doen om de uitbouw van een soort confederaal Beneluxstelstel tegen te houden.
Dat vermoedde ik al.

Citaat:
Heim ins Reich. D�*t lijkt me de beste oplossing voor de Duitstalige Oostkantons. Waarom die mensen laten in een structuur waar de Walen over hun doen en laten beslissen, en hen trouwens uitschelden voor "Duitstalige Walen". Geef die gebieden gewoon aan Duitsland terug, al zal de Belgische staat nooit tot een dergelijke ruimhartige daad komen, vrees ik.

Taalkundig hoort het noorden van die Oostkantons wel bij Nederland-Vlaanderen, maar naar hun identiteit helemaal niet. Het zijn nu eenmaal Duitsers.
Maar dat willen de Duitstaligen zelf absoluut niet. Ik heb gelezen dat door de annexatie in de oorlog en de verplichte militaire dienst voor Duitsland, waar velen omkwamen natuurlijk, er een zekere anti-Duitse stemming is ontstaan. Het lijkt me dan ook logischer dat ze zich bij Luxemburg voegen, als Nederland (Limburg) te 'ver weg' is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 15:13   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ja, maar dat komt gewoon omdat (bijna) alle mensen meertalig zijn. Luxemburgs (Letzebuergesch) is de spreektaal, Frans is de taal van de overheid en Duits de taal van de media bijv. Kinderen krijgen op de basisschool les in het Duits en op de middelbare school in het Frans. Die drie talen hebben niks te maken met verschillende bevolkingsgroepen, zoals in België.
Dit wil ik graag wat nuanceren.

De huidige meertaligheid in Luxemburg is het resultaat van een aantal politieke verwikkelingen uit het verleden. Trouwens, men moet toch een beetje oppassen met die "meertaligheid". Niet iedere Luxemburger spreekt vloeiend én Luxemburgs én Frans én Duits. Meestal spreekt men Luxemburgs en weet men zich in een tweede tamelijk vlot uit te drukken.

Maar terug naar de geschiedenis. Na de totstandkoming van de Noord-Duitse bond en later het Duitse keizerrijk is Luxemburg zich cultureel meer en meer op Frankrijk gaan richten. De Luxemburgse dynastie en de leidende klasse vreesde immers voor haar machtspositie, en het scenario van een opslorping door Duitsland was trouwens helemaal niet denkbeeldig. Immers, wat was het verschil tussen Luxemburg en - ik zeg maar wat - Hessen? Het ging om allemaal kleine Duitstalige vorstendommetjes. Luxemburg behoorde trouwens sedert de Middeleeuwen ononderbroken tot de Duitse Bond. Had de Luxemburgse elite het anders gezien, dan was Luxemburg nu een Bundesland van de BRD.

In die tijd voerde men het Frans naar het Duits in. Tot aan WO I domineert het Duits echter: taal van administratie, gerecht, letterkunde, krant en tijdschrift, onderwijs, enz. Na WO I wordt tot een regelrechte bijna gedwongen verfransing overgegaan: Frans wordt voortaan de taal van administratie, overheid en gerecht. Dit bleek niet echt werkbaar en algauw wordt daar gedeeltelijk op teruggekomen: Duits doet weer zijn intrede in de overheidsadministratie. Merkwaardigerwijze blijft het Frans echter de taal van de wetgeving en het gerecht, zelfs tot op heden (wat nu evenwel niet betekent dat er alles in het Frans gebeurd). Na WO II, en de pijnlijke ervaring in die tijd, wordt gepleit voor een officialisering van het plaatselijke Duitse dialect. En zo wordt het gesproken dialect tot een standaardtaal uitgeroepen (volgens de Luxemburgse grondwet: de eerste taal van het land) en wordt tot een regularisering van de taal overgegaan.

Het is nogal een hybride toestand. En ik vraag me soms wel eens af of bepaalde Luxemburgers het wel allemaal zo ideaal vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 15:19   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar dat willen de Duitstaligen zelf absoluut niet. Ik heb gelezen dat door de annexatie in de oorlog en de verplichte militaire dienst voor Duitsland, waar velen omkwamen natuurlijk, er een zekere anti-Duitse stemming is ontstaan. Het lijkt me dan ook logischer dat ze zich bij Luxemburg voegen, als Nederland (Limburg) te 'ver weg' is.
De stemming slaat zo stilaan om, vooral na de jongste gebeurtenissen. Enige maanden geleden schreeuwde de Waalse minister-president in het Waals parlement dat het nu eens gedaan moest zijn met die vele eisen voor autonomie van de Duitstaligen. En op het einde van zijn tirade voegde hij er smalend aan toe dat ze Duitstalige Walen waren en dat Wallonië hen nooit zou laten gaan...

Economisch gaat het de Oostkantons immers voor de wind, in tegenstelling tot Wallonië. En dus zijn ze voor Wallonië een soort wingewest (er is op dit ogenblik een procedure bij de Raad van State opgestart omdat de Duitstaligen bepaalde belastingen betalen waarvan de opbrengsten slechts gaan naar de Franstaligen). De Oostkantons betalen immers nu een 2% van de Franse gemeenschapsbelasting, waar ze dus niets voor terugkrijgen (die opbrengsten gaan immers uitsluitend naar Franstalige gemeenschapszaken als cultuur, onderwijs, e.d.).

In de plaatselijke krant Grenz-Echo stond enige tijd geleden trouwens een betrouwbare opiniepeiling waarin een overweldigende meerderheid zich als Duitser identificeerde en niet als Waal of Duitstalige Belg. Het kan verkeren, zei Bredero al...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 15:46   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik vond die spellingshervorming in die zin ook niet echt geslaagd, door alle vernederlandsingen weer te verbieden. Iedereen schreef bijv. inmiddels 'kado' en ineens moest dat weer 'cadeau' worden. Ik vind een vastgelegde spelling wel goed (anders schrijft iedereen woorden anders en dat is ook niet erg duidelijk), maar had dan die progressieve lijn gevolgd.
In die redenering volg ik u volledig. Natuurlijk moet er een vastgelegde spelling zijn; de dubbelspelling die van 1954 tot 1995 geldig was, was geen gelukkige keuze. Waarom heeft men niet de lijn gevolgd die men onlangs ook heeft toegepast in Duitsland: verduitsing, dus vernederlandsing bij ons.

Is het trouwens waar dat de doorsnee Nederlander zich nogal stoorde aan "kultuur" dat hem aan de Duitsers doet/deed denken? Dat wordt hier immers nog al eens gezegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be