Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2010, 17:31   #21
delcom
Burgemeester
 
Geregistreerd: 22 juni 2007
Locatie: Zelzate
Berichten: 564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waarom is het geldklopperij ?
Je hebt geen enkel argument aangebracht, integendeel uit jouw tekst lees ik dat je tijd=geld verspilt, en dat je ook jezelf en anderen onnodig in gevaar brengt, ook al rij je met aangepaste snelheid.

Gezien ik mijn snelheid aanpas breng ik anderen niet in gevaar.
ik vind het geldklopperrij omdat ik telkens kosten aan de bandencentrale zou moeten betalen om het wisselen van de banden uit te voeren. als ik op al mijn voertuigen nieuwe banden dien te leggen (inclusief aanhangwagens) hangt hier al gauw een kostprijsje aan vast van om en bij de vier á vijfduizend euro (inclusief banden), komt nog eens bij dat ik extra stockageruimte zou nodig hebben om ze te stockeren


Ik rij met winterbanden ook met aangepaste snelheid, dus eigenlijk irrelevant.

ook irrelevant voor de bandenkeuze dan gezien we beiden onze snelheid aanpassen en dus dezelfde tijd over eenzelfde traject zouden afleggen

Daarbij heb je eerlijk toegegeven dat je er nog nooit hebt laten plaatsen, en dat je er hopen tijd mee verliest, wie betaalt die tijd ?

Zoals je hierboven reeds verkondigt pas jij met je winterbanden ook je snelheid aan zodat het tijdverlies niet ver uiteen ligt. Pakweg dertig banden laten wisselen (en telkens met een voertuig naar de bandencentrale rijden) is ook een enorm tijdverlies, als ik dan met die winterbanden ook mijn snelheid dien aan te passen zie ik het nut niet in om die investering te maken



Het is en blijft een eenmalige investering voor de verkeersveiligheid, een betere bestaat er niet, en door het veiligheids- en tijd-gewin wint men er veel geld mee.

Nu spreekt u van tijdgewin terwijl u daarnet zei dat ook u uw snelheid dient aan te passen. Zoals ik daartnet reeds zei, een dertigtal banden laten verwissellen duurt ook heel lang, op die tijd doe ik met mijn regenbanden behoorlijk wat kilometers

Men is ook niet alleen op de baan vergeet dat niet, ik kan hier een rij aframmelen waarom voertuigen met zomerbanden andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen of hinderen, maar die ken je ook wel.

Wees zo vrij ze te noemen. de langere remafstand enz ken ik uiteraard ook maar bij aangepaste snelheid valt dit te verwaarlozen. best grappig eigenlijk dat ik, met mijn regenbanden, al verschillende depanages uitvoerde voor mensen die geslipt waren, of niet van een helling raakten terwijl verschillende van hen wel degelijk winterbanden hadden.


Mss nog een vraag waarom rij je met regenbanden in de zomer en niet met profielloze banden ? ; als het regent kun je toch ook je snelheid aanpassen...
Ik pas ten alle tijde mijn snelheid aan aan de omstandigheden en verkeer, waarschijnlijk de reden waarom ik nog steeds ongevalvrij rondrij. ook bij regenweer pas ik mijn snelheid aan. Ik rij steeds met regenbanden omdat deze het meest universeel zijn in België om in de meeste gevallen de juiste banden te hebben.
__________________
If you think you can beat me,try it,
don't cry when you fail

Laatst gewijzigd door delcom : 14 februari 2010 om 17:33.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 18:25   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
Ik pas ten alle tijde mijn snelheid aan aan de omstandigheden en verkeer, waarschijnlijk de reden waarom ik nog steeds ongevalvrij rondrij. ook bij regenweer pas ik mijn snelheid aan. Ik rij steeds met regenbanden omdat deze het meest universeel zijn in België om in de meeste gevallen de juiste banden te hebben.
Maar in de winter rij je met onaangepaste banden, namelijk zomerbanden.

Citaat:
Gezien ik mijn snelheid aanpas breng ik anderen niet in gevaar.
Toch wel, uw remweg is veel langer voor onvoorziene hindernissen, dan moogt ge nog uw snelheid aanpassen.

Citaat:
ik vind het geldklopperrij omdat ik telkens kosten aan de bandencentrale zou moeten betalen om het wisselen van de banden uit te voeren. als ik op al mijn voertuigen nieuwe banden dien te leggen (inclusief aanhangwagens) hangt hier al gauw een kostprijsje aan vast van om en bij de vier á vijfduizend euro (inclusief banden), komt nog eens bij dat ik extra stockageruimte zou nodig hebben om ze te stockeren
Ge zoekt het wel ver, voor mij kost het welgeteld 26 €/jaar (2x 13€) om ze te laten verwisselen, zelfs de moeite niet om het zelf te doen; en een plaats voor 4 banden te stockeren is gewoon thuis.
Natuurlijk heb ik stalen velgen waar mijn winterbanden blijven opliggen, dus enkel omwisselen, niets afmonteren niets uitbalanceren.

Citaat:
ook irrelevant voor de bandenkeuze dan gezien we beiden onze snelheid aanpassen en dus dezelfde tijd over eenzelfde traject zouden afleggen
Dat is uiteraard niet waar ik rij nog altijd aangepast veiliger als ik quasi tweemaal zo snel als jij rijdt naargelang snelheid.

Citaat:
Zoals je hierboven reeds verkondigt pas jij met je winterbanden ook je snelheid aan zodat het tijdverlies niet ver uiteen ligt. Pakweg dertig banden laten wisselen (en telkens met een voertuig naar de bandencentrale rijden) is ook een enorm tijdverlies, als ik dan met die winterbanden ook mijn snelheid dien aan te passen zie ik het nut niet in om die investering te maken
Je sprak over één bestelwagen...

Citaat:
Nu spreekt u van tijdgewin terwijl u daarnet zei dat ook u uw snelheid dient aan te passen.
Logisch rij ik met aangepaste snelheid maar niet zo hinderend als jij.

Citaat:
Zoals ik daartnet reeds zei, een dertigtal banden laten verwissellen duurt ook heel lang, op die tijd doe ik met mijn regenbanden behoorlijk wat kilometers
Bijna irrelevant, je verliest veel meer tijd door overdreven aangepast en toch nog onveilig te rijden; daarbij één ietwat serieuze helling zeggen we 5% en je hoeft maar één iemand voor je te hebben die je tot stilstand brengt, en je kunt al niet verder.

Citaat:
Wees zo vrij ze te noemen. de langere remafstand enz ken ik uiteraard ook maar bij aangepaste snelheid valt dit te verwaarlozen.
Als je stilstaat heb je ook geen remweg...

Citaat:
best grappig eigenlijk dat ik, met mijn regenbanden, al verschillende depanages uitvoerde voor mensen die geslipt waren
Best grappig dat ik al veel bestelwagens heb zien staan onderaan een helling die moesten wachten tot de sneeuw ondooit was door het zout... en ik maar wuiven bij het voorbijrijden... dáág

Citaat:
, of niet van een helling raakten terwijl verschillende van hen wel degelijk winterbanden hadden.
Blijkbaar weet gij maar weinig van winterbanden, blijkbaar ken je het verschil nog niet eens ?
Ermee gereden heb je alleszins nog niet anders zou je het wel weten dat ge onzin verteld.

Even wat cijfers:
Citaat:
http://download.autobild.de/dl/33599..._205_55_16.pdf nog eens hieruit citeren op sneeuw:
1. Traktie of grip rechtdoor:
- ~ winterband 2400 Newton
- zomerband 592 Newton

2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,4 - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²

4. Handling Circuit
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: niet meegedaan of ver buiten tijd
(wslk de moeite niet waard, ttz een combinatie van de cijfers uit 1-2-3)
Video´s:
hoe worden winterbanden getest
http://www.youtube.com/watch?v=L3dGH...eature=related
winterband tegen zomerband
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
winterband tegen gansjaarband
http://www.youtube.com/watch?v=rzB7h...eature=related
alle soorten banden getest op ijs:
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEM...eature=related
vier Suv´s die naargelang soort band een stijle garageoprit nemen:
http://www.youtube.com/watch?v=pXuhfwY74b8
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2010 om 18:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 18:56   #23
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Toch wel, uw remweg is veel langer voor onvoorziene hindernissen, dan moogt ge nog uw snelheid aanpassen.
(...)
De definitie van aangepaste snelheid kan je vinden in artikel 10 van het verkeersreglement: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10
Citaat:
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
Met zomerbanden zal je dus je snelheid meer moeten verminderen dan met winterbanden maar als je conform artikel 10 handelt is het OK.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 19:02   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De definitie van aangepaste snelheid kan je vinden in artikel 10 van het verkeersreglement: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10

Met zomerbanden zal je dus je snelheid meer moeten verminderen dan met winterbanden maar als je conform artikel 10 handelt is het OK.
OK, maar uiteraard bij dezelfde snelheid véél onveiliger, en wie gaat nu de aangepaste snelheid van de verkeersstroom hinderen ? Het enige wat overblijft is meer afstand houden, maar doen ze dat wel, hoe zit het met het ontwijken van een onvoorziene hindernis ? (kwetsbare weggebruiker)

Citaat:
10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.


uit vorige post:
Citaat:
2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m


3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,4 - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²
Bvb als iemand met een zomerband op een sneeuwbedekte 70 kmh-weg, - die gaat zeker niet veel minder als 50 kmh rijden - , want bvb om even rap te remmen als een winterband bij 50 kmh zal de zomerbandrijder maar ca. 25-30 kmh mogen rijden...

btw, de top van de winterbanden zijn ondertussen zo goed geworden dat ze zelfs beter zijn als spikesbanden op ijs (zie video):

Citaat:
http://www.tirerack.com/videos/index...o=7&tab=winter
Ice Traction Testing: Studded vs. Studless (01:51)
Category: Winter / Snow Tires

The Tire Rack’s team of testers review the performance of winter / snow tires on ice, comparing the control of studded tires to a new generation of studless. The results show that studless tires proved they have what it takes in the areas of acceleration, control, traction and cornering, surpassing that of studded tires.

Dit is de originele link, als ge daar op de folder bovenaan | test result video | drukt krijgt ge dezelfde bovenstaande videolink :
http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94

En die Bridgestone wordt zelfs nog overtroffen door een Continental:
http://www.tirerack.com/tires/tests/...y.jsp?ttid=122
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2010 om 19:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 19:49   #25
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Wat is abnormaal traag?
Wat is de norm?
Er zijn auto's met 4*4 en weet ik wat voor banden die mij de voorbije weken voorbij zijn gegaan op plaatsen waar ik niet de minste grip had, en tot mijn verbazing in staat waren tot maneuvers die ik onder die omstandigheden als onmogelijk beschouwde.
Vormen die dan de norm?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 20:33   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat is abnormaal traag?
Wat is de norm?
Waarom heb je het plots over "de norm"?

Ik leg toch gewoon maar uit dat elke bestuurder het zelf in de hand heeft te bepalen hoe veilig hij kan rijden, vier handoppervlaktes rubber is het enige contact van een auto met de weg, dat bepaald evenzo "de gladheid", evenzo is het met aangepast schoeisel op gladde voetpaden; waarom wil jan/mia modaal dan niet een kleinigheid investeren in algemene (verkeers)veiligheid ?
Waarom wentelen vele bestuurders hun schuld af op het weer, de strooidienst, de weerman die het niet gezegd heeft.. enz... wat niemand in de hand heeft...
starttopic:
Citaat:
Rijen of glijen?
--------------------------------------------------------------------------Duizenden gewonden door gladheid AMSTERDAM -
In de periode van 16 december tot 15 januari hebben 17.000 mensen zich gemeld bij de eerste hulp van een ziekenhuis omdat zij door gladheid ten val waren gekomen. Bij 16 procent was het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk was. De totale directe medische kosten van deze glijpartijen zijn 38 miljoen euro.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door =PeterCC Bekijk bericht
Er zijn auto's met 4*4 en weet ik wat voor banden die mij de voorbije weken voorbij zijn gegaan op plaatsen waar ik niet de minste grip had, en tot mijn verbazing in staat waren tot maneuvers die ik onder die omstandigheden als onmogelijk beschouwde.
Vormen die dan de norm?
Waarom ga jij daarvoor naar uitzonderingen, die sowieso ook niet de norm zijn :
4 x 4 heeft enkel een voordeel bij tractie, eerder integendeel bij zijdelingse grip (hoger zwaartepunt); integendeel bij remafstand, handling, baanligging (zwaarder, en ... ); natuurlijk wel bij tractie... als die dan ook nog met winterbanden rijden is hun stijgingspercentage nog eens navenant hoger, daarbij zijn er 4x4 met sperdifferentialen tot 100 %...

Er zijn ook gewone auto´s met vierwielaandrijving, maar zijt maar zeker dat die met zomerbanden ook niet ver komen bergop als een 4x2 met winterband, de tractie van een winterband is nu eenmaal 4x maal hoger, daarbij blijft de zijdelingse grip van een zomerband maar de helft, en de remweg ca. 135% slechter bij 50 kmh, 4x4 speelt daar geen rol (ik val in herhaling)

De norm in de winter zijn gewoon aangepaste *winter-banden (voertuig irrelevant), meer hoeft dat niet te zijn; evenzo dat men met aangepaste zomer(regen)-banden rijdt in de andere seizoenen met een minimum aan profiel voor de waterafvoer. * Nederlanders noemen het ook koudweer-banden

Waarom denk je dat Duitsland quasi winterbandenplicht ingevoerd heeft ?
Volg de ongeval- en verkeersdodencijfers maar eens sinds de invoering (winter 2006/2007), na een gewenningsperiode voor ca. de helft van de bestuurders wordt D er alleen maar verkeersveiliger op.

Enkele Bundesländer zijn al verkeersveiliger als Nederland, het dichterbevolkte Nordrhein-Westfalen -ondanks hogere gemiddelde gereden snelheden- is al vele jaren verkeersveiliger, het heuvelachtigere Saarland (even dichtbevolkt als NL) is ondertussen ook veiliger als Nederland (verkeersdoden/inwoners)
(cijfers 2008: NRW 38/milj , Saarland 41/milj , Nederland 45/milj inw.)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2010 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 15:04   #27
Quicksel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.

Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.

Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk.
Inderdaad, die automobilisten mochten ze gerust hun rijbewijs intrekken!
Quicksel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 15:19   #28
Quicksel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
Zoals ik reeds zei twijfel ik er niet aan dat ze ten opzichte van zomerbanden efficienter zijn bij koude temperaturen doch zou ik het geldklopperij vinden als dit verplicht zou worden.
ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad.
ik heb uiteraard ook wel eens geschoven doch kan je dit perfect gecontroleerd doen en er zo zelfs uw voordeel uit halen.
de meeste kilometers doe ik met mijn bestelwagens die een continu gewicht van minstens 3200 kg heeft (zonder mijn aanhangwagen gerekend), een groter risico op schuiven wegens de belasting doch zoals reeds vermeld, nog steeds ongevalvrij.

ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn, ik wou zeker niet stellen dat het geen verschil maakt.
En zoutstrooien �* volonté zelfs bij 3°C en meer, dat het dik ligt dat niet om aan te zien... Dat kan wel, onze wegenbelasting moet ergens voor dienen, nietwaar? Een grote verspilling en dan nog propageren dat het zout op is terwijl je op nog geen 10 km rijden 3 strooiwagens, enz. tegenkomt.
Ze zouden beter die honderden duizend euro besteden aan duurzame en degelijke wegenbouw. Rotondes legt men zo aan dat een hoge vrachtwagen dreigt om te kiepen, men zou zelfs stilstaand beginnen te glijden als men niet oplet...
Quicksel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 15:35   #29
Quicksel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Het zou ook kunnen liggen aan de wegkwaliteit en slecht verwaarloosd onderhoud ervan. Debat nu aant kijke op VRT1.
Belziek staat beroemd om zijn wegkwaliteit.
Wegkwaliteit... het lijkt er op dat wegenaanleg en wegenherstellingen de favoriete nationale sporten zijn! En om dit te bevestigen kan men beter wat zout teveel strooien, tot vernieling toe liefst. Zodat achteraf een veelvoud van normaal benodigde tijd in herstellingen en aanleg kan gestoken worden. En als dat niet volstaat worden ze maar voor een levensduur voor hooguit 6 maanden verzekerd...

De wegenbouw is nu eenmaal een zwaar gesubsidieerde winstgevende industrie in dit land.
Quicksel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 22:23   #30
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom heb je het plots over "de norm"?

(...)
Omdat jij verwijst naar abnormaal traag rijgedrag. Dat vereist een norm. ik begrijp uit jouw reacties dat jij het rijgedrag met winterbanden tot norm stelt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 22:24   #31
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicksel Bekijk bericht
(...)
De wegenbouw is nu eenmaal een zwaar gesubsidieerde winstgevende industrie in dit land.
Is dat zo?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be