Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2017, 14:05   #81
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
....

Voor wat neem je me, een debiel ?

CAPEX kost iemand ?
neen, dat was niet echt bij me opgekomen. ik begreep alleen dat je bedoelde dat energie goedkoper ging worden ... zal mijn vergissing zijn dan ...

al weet ik niet wat capex is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 14:23   #82
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
neen, dat was niet echt bij me opgekomen. ik begreep alleen dat je bedoelde dat energie goedkoper ging worden ... zal mijn vergissing zijn dan ...

al weet ik niet wat capex is.
Mijn fout. Excuses.

Capital Expenditure.

Een zonne- of windenergiefarm heeft een hoge CAPEX (kosten van bouw, rentelasten) maar een lage OPEX (geen brandstof nodig, enkel onderhoud en eventuele belastingen). Die som wordt afgeschreven over 20-25 jaar en is uw "energiekost".

Thermische centrales hebben een relatief lage CAPEX en een hoge OPEX (bradstofkosten !).

Op dit moment is in het gros an de wereld die kost/kWh voor wind en zon reeds onder die van kolen, gas en kernenergie gekomen.

Kortom, voor energiebedrijven is het goedkoper om wind en zon bij te zetten want daar kunnen ze hogere marges op nemen, en de variabiliteit (risico) is ook veel lager, zelfs nihil: brandstofkosten kunnen makkelijk verdubbelen in prijs, terwijl de variabiliteit in zonneschijn en wind eerder beperkt is jaar tot jaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 14:51   #83
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We betalen nu al massas belastingen op gas, diesel en kolen.
Dus wat is het verschil?
Meer? Want: niettegenstaande de eventueel goedkopere kost zal de uiteindelijke prijs berekend worden tot maximalisatie van de mogelijkheden.
In een vroegere kursus productie en economie -theorie met dure formules uitgelegd-, lang geleden, was dit ooit toegelicht als winstmaximalisatie (in de privee). De staat vertaalt dit uiteraard in belastingmaximalisatie.
Simpel toch?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 14:59   #84
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Meer? Want: niettegenstaande de eventueel goedkopere kost zal de uiteindelijke prijs berekend worden tot maximalisatie van de mogelijkheden.
In een vroegere kursus productie en economie -theorie met dure formules uitgelegd-, lang geleden, was dit ooit toegelicht als winstmaximalisatie (in de privee). De staat vertaalt dit uiteraard in belastingmaximalisatie.
Simpel toch?
Is correct.

Maar op een vrije energiemarkt zal de speler die goedkoop kan produceren, zijn prijs lager kan zetten als de concurrentie, met de klanten en de winst gaan lopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 15:09   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Ook de USA is overtuigd...

http://www.baystreet.ca/articles/com...rticleid=31882

Baystreet Staff - Monday, August 21, 2017

Why Tesla Is Interested In Offshore Wind

Platt’s recently reported that global offshore wind capacity could double to 34 GWs by 2020, growing at a compound rate of 19 percent per year. The rapid expansion would be driven chiefly by new capacity in the North Sea and China. In fact, offshore capacity in East Asia will outstrip that of Europe by 2022.

But what about the U.S.? Rapidly declining costs, improving reliability and the success of the first offshore installation in Rhode Island are encouraging companies to take further chances on offshore wind. New offshore projects are attracting the interest and attention of major energy companies, as wind power continues to increase its share of the total U.S. energy market.

Leases for offshore wind development are being snapped up by European energy companies, which have decades of experience installing offshore wind farms. Royal Dutch/Shell has been investing in electricity start-ups and other ventures to improve its competitiveness in non-fossil fuel fields. Norway’s Statoil won a license to develop a farm off the coast of New York, and seeks to expand to California and Hawaii, reallocating resources from its oil and gas division. The New York lease went to Statoil after a $42.47 million bid for around seventy-nine thousand acres.

Statoil is on the cutting-edge of wind technology and spearheads the Hywind project off the coast of Scotland, the world’s first floating wind farm.

Denmark’s DONG Energy has won a lease in Massachusetts, holds another lease in New Jersey and recently opted to spin off its oil and gas divisions so it could focus exclusively on renewables. The Danish company holds a dominant share (29 percent) of global installed offshore wind capacity.

DONG recently beat second quarter profit forecast, and is looking to expand into new opportunities in New York, Maryland and Virginia, according to the company’s spokesperson.

An attempt at constructing wind farm off the coast of Massachusetts near Cape Cod failed in 2001 due to local resistance, environmental concerns and other issues. But a new effort is being made by DONG Energy, working with Rhode Island-based Deepwater Wind, to install 144 MW of capacity with a 40 MW/hour Tesla battery storage system, allowing the turbines to collect additional energy at night and securing more reliability from wind turbines that historically have found it difficult to match supply with demand. ...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2017 om 15:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 21:49   #86
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Tis toch niet moeilijk in belgie zijn ze rendabel met dank aan de taksen van de intercommunales, en in Spanje brengen ze drie keer meer op dan in belgie.. dus het is gewoon een nor zinder geworden aps,belegging
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2017, 20:15   #87
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn fout. Excuses.

Capital Expenditure.

Een zonne- of windenergiefarm heeft een hoge CAPEX (kosten van bouw, rentelasten) maar een lage OPEX (geen brandstof nodig, enkel onderhoud en eventuele belastingen). Die som wordt afgeschreven over 20-25 jaar en is uw "energiekost".

Thermische centrales hebben een relatief lage CAPEX en een hoge OPEX (bradstofkosten !).

Op dit moment is in het gros an de wereld die kost/kWh voor wind en zon reeds onder die van kolen, gas en kernenergie gekomen.

Kortom, voor energiebedrijven is het goedkoper om wind en zon bij te zetten want daar kunnen ze hogere marges op nemen, en de variabiliteit (risico) is ook veel lager, zelfs nihil: brandstofkosten kunnen makkelijk verdubbelen in prijs, terwijl de variabiliteit in zonneschijn en wind eerder beperkt is jaar tot jaar.
Windenergie farm offshore een lage Opex? Al eens naar een offshore turbine gewandeld? Ik denk dat 1 turbine van een kerncentrale makkelijker te onderhouden valt dan zo 1 windturbine op zee, waarvan je er voor dezelfde energieproductie zo'n 800 nodig hebt als een 1 GW turbine....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be