Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 13 januari 2009, 00:43   #201
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
We zijn het voor een zeer groot gedeelte eens. Maar een (grond)recht .... In het Belgisch Strafwetboek omschrijft de wet van 5 augustus 2003 !).....
Kijk ik ben geen jurist. Er zijn toch een aantal dingen die ik denk te weten.

(1) Het Belgisch recht. Heeft in deze zaak geen jurisdictie. En daarbij. Je bent schuldig wanneer je veroordeeld wordt. Kan je mij een veroordeling van Israël door een Belgische rechter tonen ?

(2) Grondrechten. Wij hebben een grondwet. De VN heeft dat niet. Het heeft een manifest. En elke keer als er moet afgeweken worden van het manifest wordt er een resolutie gestemd. Er is in deze zaak de roep om af te wijken op veel fronten. Er is de roep om het recht tot terugkeer af te dwingen. Dat is in strijd met het recht op zelfbeschikking. En daar moet dus een resolutie voor gestemd worden. Op 't andere fronten is er specifiek over deze zaak internationaal heel wat onenigheid. Dat komt dus niet snel in kannen en kruiken. De omstandigheden waaronder een land recht heeft tot oorlog voeren zijn ook in het manifest vast gelegd. Israël dat recht ontnemen kan wegens een afwijking op 't manifest enkel in een specifieke resolutie. En denk maar niet dat dit snel op gang komt. De verdeeldheid is groot.

Wil je nu echt op je strepen staan ? En de zaak daarmee vastzetten ? Wat de bedoeling is van bijvoorbeeld Amerika ? Of ga je, zoals ik voorstel, werken op 't vlak waar er internationaal wel een grote consensus over bestaat: Staakt 't vuren. Laat de democratie haar werk doen. Bied veilige platformen voor onderhandelingen. Draag er zorg voor dat de onderhandelaars maatschappelijk breed gedragen worden.

Behandel beide kampen gelijkwaardig.

Ga je nu zo vriendelijk zijn om mijn vragen te beantwoorden ?


Citaat:
Ik veronderstel dat dit ook geld voor Art. 1, 55, 51 en 39 van het VN-Handvest, alsook voor resolutie 1514 en 2625 ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline  
Oud 13 januari 2009, 19:40   #202
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Kijk ik ben geen jurist. Er zijn toch een aantal dingen die ik denk te weten. (1) Het Belgisch recht. Heeft in deze zaak geen jurisdictie. En daarbij. Je bent schuldig wanneer je veroordeeld wordt. Kan je mij een veroordeling van Israël door een Belgische rechter tonen?
Volgens u kan geen land oorlogsmisdaden plegen of daden stellen die het humanitair recht schenden, wanneer het niet door België veroordeeld is? Eigenaardige redenering. Blijkbaar nog nooit gehoord van internationale tribunalen... die juist met dit doel opgericht zijn....En inderdaad, Israël is nooit internationaal veroordeeld geweest ... maar dat heeft niets te maken met rechtspraak, wel met politieke macht.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 13 januari 2009 om 19:51.
Jean-Pierre is offline  
Oud 13 januari 2009, 19:49   #203
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Kijk ik ben geen jurist. Er zijn toch een aantal dingen die ik denk te weten. (2) Grondrechten. Wij hebben een grondwet. De VN heeft dat niet. Het heeft een manifest. En elke keer als er moet afgeweken worden van het manifest wordt er een resolutie gestemd.
Blijkbaar hebt ge nog nooit gehoord van de Universele rechten van de Mens. Volgens u is dit een manifest? Dit is wel degelijk als basis aangenomen voor onze rechtspraak (mits aanpassingen)... en onze rechtspraak (de Belgische ditmaal) verwijst daar ook naar. Volgens u kan kan men door stemming telkens afwijken van de Universele Rechten van de Mens...omdat dit volgens u een manifest is?! Eigenaardig... ofwel versta ik u verkeerd ofwel zijt ge hier bezig ons een serieus stukske wijs te maken. Ik hoop dat ik u verkeerd begrepen heb.

Over het beantwoorden van die vragen... Een resolutie is geen wet. Het is een politieke overeenkomst tussen partijen. En zoals ik reeds zegde... gewoonlijk dringt de sterkste partij zijn wil op aan de zwakste. Het kan mij geen moer schelen welke resolutie door de VN gestemd werd. Ik weet altijd zijn veto heeft gesteld aan een resolutie die Israël veroordeelde.
Jean-Pierre is offline  
Oud 13 januari 2009, 19:49   #204
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Volgens u kan geen land oorlogsmisdaden plegen of daden stellen die het humanitair recht schenden, wanneer het niet door België veroordeeld is? Eigenaardige redenering. Blijkbaar nog nooit gehoord van internationale tribunalen... die juist met dit doel opgericht zijn.
Uhhhhhh
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline  
Oud 13 januari 2009, 20:04   #205
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Even ter herinnering brengen:
List of United Nations resolutions concerning Israel
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._and_Palestine

Resoluties welke Israël veroordeelden, zijn nooit opgelegd geweest door het artikel VII (Chapter VII) http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter...ations_Charter van het handvest van de Verenigde Naties.

Chapter VII of the United Nations Charter sets out the UN Security Council's powers to maintain peace. It allows the Council to "determine the existence of any threat to the peace, breach of the peace, or act of aggression" and to take military and nonmilitary action to "restore international peace and security".


Tussen 1967 en 1989 waren er 131 resoluties die een aanklacht inhielden ten opzichte van de politiek van Israël... nooit werd Chapter 7 ingeroepen voor de toepassing van die resoluties. Vergelijk dit met Irak ... die 1 (één) resolutie niet wilde toepassen.

Gelijkheid van kampen!???...

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 13 januari 2009 om 20:11.
Jean-Pierre is offline  
Oud 13 januari 2009, 21:52   #206
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Blijkbaar hebt ge nog nooit gehoord van de Universele rechten van de Mens. Volgens u is dit een manifest?
Is dat een manifest volgens mij ? Uuhhhh.

Goed geprobeerd.

Nee, ik ga niet pareren in dezelfde stijl en op 't zelfde niveau. Ik heb mijn interesse verloren.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline  
Oud 14 januari 2009, 00:16   #207
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

Voor de volledigheid: De Neurenbergse principes of Nuremberg principles zijn een geheel van internationale rechtsbeginselen opgesteld na de Tweede Wereldoorlog. Het Handvest van Neurenberg, waar deze beginselen integraal deel van uitmaken, werd geschreven uit noodzaak, men moest immers een rechtsgrond hebben om de Duitse oorlogsmisdadigers te veroordelen op de Processen van Neurenberg, terwijl ze volgens het heersende Duitse recht vaak rechtmatig gehandeld hadden. Ze worden tegenwoordig ook als de basis van het internationaal strafrecht beschouwd.

Neurenbergse principes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurenbergse_principes

Artikel I
Iedereen die een handeling verricht die gelijk staat aan een misdaad naar internationaal recht is daar aansprakelijk voor en kan daarvoor gestraft worden.

Artikel II
Het feit dat het nationaal recht geen straf bepaalt voor een handeling die gelijk staat aan een misdaad naar internationaal recht, ontheft de persoon die de handeling verrichtte niet van zijn aansprakelijkheid naar internationaal recht.

Artikel III
Het feit dat de persoon die een handeling verrichtte die gelijk staat aan een misdaad naar internationaal recht, dat gedaan heeft als staatshoofd of als verantwoordelijk overheidsambtenaar, ontheft deze niet van zijn aansprakelijkheid naar internationaal recht.

Artikel IV
Het feit dat een persoon gevolg gaf aan een bevel van zijn overheid of een bovengeplaatste, ontheft hem niet van zijn aansprakelijkheid naar internationaal recht, mits een morele keuze voor hem in feite mogelijk was.

Artikel V
Iedere persoon die beschuldigd wordt van een misdaad naar internationaal recht heeft recht op een eerlijk proces op basis van de feiten en het recht.

Artikel VI
De navolgende misdaden zijn strafbaar als misdaden naar internationaal recht:

§1 Misdaden tegen de vrede::
Het maken van plannen voor, het bereiden van, het nemen van initiatief tot of het voeren van een aanvalsoorlog of een oorlog in strijd met internationale verdragen, overeenkomsten of garanties, of deelname aan een gemeenschappelijk plan of samenzwering voor het verrichten van eerder genoemde handelingen.

§2 Oorlogsmisdaden: :
Schendingen van wetten of gebruiken van de oorlog. Zodanige schendingen zullen omvatten, doch niet beperkt zijn tot moord, mishandeling of deportatie, met het oog op slavenarbeid of voor enig ander doel, van de burgerbevolking van of in bezet grondgebied, moord of mishandeling van krijgsgevangenen of van personen op zee, het doden van gijzelaars, plunderen van openbaar of particulier eigendom, willekeurige vernietiging van steden, plaatsen of dorpen, of verwoesting, welke niet door militaire noodzaak gerechtvaardigd was.

§3 Misdaden tegen de menselijkheid::
Moord, uitroeiing, het in slavernij voeren, deportatie en andere onmenselijke handelingen, die voor of gedurende een oorlog bedreven zijn tegen de burgerbevolking of vervolgingen op grond van politiek, ras of godsdienst ter uitvoering van of in verband met enig misdrijf behorende tot de rechtsmacht van de Rechtbank, onverschillig of deze geschiedden al dan niet in strijd met het nationale recht van het land, waar deze daden werden bedreven.
Jean-Pierre is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be