Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

 
 
Discussietools
Oud 26 mei 2006, 18:27   #141
phoebe
Parlementsvoorzitter
 
phoebe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 2.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Wie heeft het hier over starfbare feiten ? Leer eerst lezen en kom dan nog eens terug.
Niettegenstaande ik niet ben begonnen over strafbare feiten, zal in de toekomst echter nog blijken of bovenstaande uitspraken strafbaar zijn...
Toch wel raar dat men altijd valt over de boutades van het Vlaams Belang, terwijl een De Gucht en een Dewaal er ook wel een handje van weg hebben om nog straffere uitspraken te doen.
Geen kat die het nodig vind om naar de rechtbank te stappen, als deze heren over de schreef gaan....
Zou er dan toch een bepaalde politiek achter zitten?

Dewaal: de Islam is een achterlijke godsdienst (maw al diegenen die islamiet zijn zijn dus volgens Dewaal achterlijk)

De Gucht: waar te beginnen er zijn er zo veel...
__________________
cogitationis poenam nemo patitur men straft geen gedachten daar het enkel gedachten zijn

phoebe is offline  
Oud 26 mei 2006, 18:32   #142
phoebe
Parlementsvoorzitter
 
phoebe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 2.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Wat doe je hier dan? Is 't omdat het regent?

Iets zinnigs te zeggen over Professor Lamine die het VB verwijt racistisch te zijn en er zijn conclusies uit trekt?
Die man mag zijn conclusies houden, dat progressief ventje denkt dat hij het water heeft uitgevonden...
Ik heb mijn conclusie al lang genomen met het politieke proces dat tegen de grootste oppositiepartij is gevoerd geweest, niets anders is/was dan het verdedigen van de dictatuur van paars.
__________________
cogitationis poenam nemo patitur men straft geen gedachten daar het enkel gedachten zijn

phoebe is offline  
Oud 26 mei 2006, 19:04   #143
bk232214
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 april 2002
Berichten: 1.309
Standaard

Veel politiekers hopen op de ondergang van het V.B maar dat is natuurlijk noega bollen .Denken de lijkenpikkers dat zij uit het slob geraken wat er in belgie allemaal gebeurt met de asielzoekers kerken bezetten en chantage plegen . Waarom bezetten zij geen moskee's of joodse kerken of het paleis van de koning of onze havens noem een partij die onze eigendommen beschermen of overbevolking tegen houden
bk232214 is offline  
Oud 27 mei 2006, 08:36   #144
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat eerste is al niet juist. De koehandel die gevoerd is, betrof niet de vastlegging van de taalgrens maar wel de afbakening van de provinciegrenzen. Immers, het eerste opzet van de commissie was om de Voerense gemeenten bij Luik te behouden maar dit onder een strikt eentalig Nederlands stelsel. Voor Komen had men iets gelijkaardigs gekozen, maar dan bij West-Vlaanderen. Toen is men beginnen verschuiven. Eerst kwam Komen bij Henegouwen, daarna begon de zaak over Voeren.

Met de taalgrens had dit niets te maken. Wel met de provinciegrens.
niet altijd... ofschoon in heel veel gevallen men er van "profiteerde" om de provinciegrenzen in overeenstemming te brengen...

maar zowel het ene als het andere was vaker een communautaire koehandel die niet altijd rekening hield met de betrokken inwoners...

ik geef wel toe dat de "gekke" oplossingen van beide kanten kwamen...
in België is vaker niets mogelijk zonder compromissen die beide kanten iets geven en niet altijd fundamenteel goed zijn...

in de gevallen waar de beide gemeenschappen niet nagenoeg even grote percentages zouden kennen met marges van plus minus 10 �* 20 percent en waar een gemeenschap sterker is, veel sterker dan de andere geldt de zogenaamde "democratie" van de sterkste...
en wanneer dit niet het geval is komen extreem zotte kronkelingen zoals in Brussel en zijn rand...

een zaak is voor mij duidelijk... in Haspengouw/La Hesbaye heeft al dat taalgekonkelfoes enorm veel kapot gemaakt voor volgende generaties... de ouderen kunnen het nog altijd goed met mekaar vinden...
maar de jeugd????
wat anders te denken van neefjes en nichtjes, kleinkinderen van mijn ooms en tantes, die mekaar niet meer in het Frans of Nederlands spreken, maar in een slecht school Engels.... behalve die van mij, die gelukkig zowel hun Frans als Nederlands en Engels behoorlijk kennen, omdat ik tegen alle stromingen van het onderwijs in, de kans gegeven heb van in hun prille jeugd hun aanleg voor talen ten volle te benutten...
maar ja, dat is weer eens off-topic...
naar aanleiding van een nostalgie naar vervlogen tijden waar het taal extremisme nog niet zo diep inge-"kanker"d was....
misschien heb ik niet helemaal gelijk, maar het beroerd mij diep...

en ook mijn familie op vele plaatsen langs de taalgrens... misschien ook door het vele generaties lang migreren naar de ene en dan weer naar de andere zijde van die taalgrens, destijds geen obstakel, nu door onverdraagzaamheid wel meer en meer een obstakel aan het worden voor de jongeren...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline  
Oud 27 mei 2006, 11:31   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
niet altijd... ofschoon in heel veel gevallen men er van "profiteerde" om de provinciegrenzen in overeenstemming te brengen...
Waar slaat die "niet altijd" eigenlijk op? U beweerde eerst dat er een koehandel gebeurd over het taalstatuut van Komen-Moeskroen enerzijds en Voeren anderzijds. Welnu, dat is fout. De problemen situeerden zich niet op het niveau van de taalaanhorigheid van die gemeenten. Meer zelfs, daar was iedereen het over eens. Zelfs de Waalse PS'ers verklaarden zich akkoord met een eentalig Nederlands statuut voor Voeren op voorwaarde dat de (toen nog) gemeenten bij Luik zouden blijven. In Komen verklaarde de burgemeester zich tegen een overheveling naar Henegouwen... Zelfs in het toen nog Oost-Vlaamse Orroir kantte de bevolking zich tegen de overheveling naar Henegouwen (alhoewel de gemeente eentalig Frans was): er werd daar zelfs een gemeentereferendum georganiseerd dat deze meerderheid bevestigde. Het probleem bleek bij de meeste gemeenten niet te liggen bij het taalstatuut dan wel bij de overheveling en de wijziging van de provinciegrenzen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 27 mei 2006, 11:32   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
een zaak is voor mij duidelijk... in Haspengouw/La Hesbaye heeft al dat taalgekonkelfoes enorm veel kapot gemaakt voor volgende generaties... de ouderen kunnen het nog altijd goed met mekaar vinden...
maar de jeugd????
???

Wat is dat "taalgekonkelfoes"?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 06:15   #147
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Uw versie van het gebeuren....
de wijziging van de provinciegrenzen was slechts aan tweede orde...
een compromis over taalgrensvastlegging was aan eerste orde...
dus taalgekonkelfoes...

de burger aan de taalgrens was geen vragende partij...
men moest de her-opkomende vlaams nationalisten iets geven... toen ten tijde van Gilson... dan ontstond er onenigheid tussen die nationalisten omdat een groep vond dat de franstaligen te veel kregen... wat juist deze laatsten niet dachten... dus weer strubbelingen...

en om kunnen een algemen beleid te voeren ten voordele van de burgers, in die tijd van economische expansie, heeft men de typische Belgische compromissen over van alles en nog wat gesloten...
niet genoeg voor de extremisten want na Egmont kregen die hun kans om te beginnen alle onnadenkende ontevredenen voor alles en nog wat, rond zich te scharen... wat hen lukte... zeer spijtig maar de realiteit...

gelukkig hebben de echte democratische partijen intussen ons land op goede banen geleid... niet alles, maar toch het meeste werd goed gedaan... zeker niet slechter, eerder beter dan in onze nabuurlanden...
en dat vooral sinds 1999....

maar de taalgrensbewoners, die zijn er dik op achteruitgegaan... ook spijtig...

mijn overtuiging is dat... voor u geldt enkel de "suksesrijke" vooruitgang van de subversieve extremisten...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 28 mei 2006 om 06:16.
Steenbok66 is offline  
Oud 28 mei 2006, 07:21   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
Uw versie van het gebeuren....
de wijziging van de provinciegrenzen was slechts aan tweede orde...
een compromis over taalgrensvastlegging was aan eerste orde...
dus taalgekonkelfoes...
Helemaal niet "mijn" versie van de feiten. Wel de feiten. De naakte feiten. Iedereen kan de hele zaak nalezen in het boekje "De Zuidnederlandse taalgrens voor het Belgisch parlement" van Paul Martens. Ik zou u het boekje ook aanraden, daar u blijkbaar met allerlei verkeerde ideeën rondloopt.

Het taalstatuut van Voeren noch Komen/Moeskroen vormde een probleem, en was bijgevolg, in tegenstelling tot uw bewering die er enkel uit onwetendheid kan komen, geen onderwerp van een of andere koehandel.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 10:07   #149
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet "mijn" versie van de feiten. Wel de feiten. De naakte feiten. Iedereen kan de hele zaak nalezen in het boekje "De Zuidnederlandse taalgrens voor het Belgisch parlement" van Paul Martens. Ik zou u het boekje ook aanraden, daar u blijkbaar met allerlei verkeerde ideeën rondloopt.

Het taalstatuut van Voeren noch Komen/Moeskroen vormde een probleem, en was bijgevolg, in tegenstelling tot uw bewering die er enkel uit onwetendheid kan komen, geen onderwerp van een of andere koehandel.
Jan, het is hoe ik die dingen beleefd en ondergaan heb en samen met mij een massa mensen aan de taalgrens...

het kan zijn dat iemand daar een boek aan gewijd heeft... kwestie is of die man een taalgrens-""burger was...
zoals ik vroeger reeds zegde ben ik Limburgse- en Luikse Haspengouwer... met veel ooms en tantes (broers en zussen van zowel vader en moeder) die woonden in Crisnée, Heers, Hollogne-aux-Pierres, Voeren, de grens Wonck/Glons in de Jekervallei tussen Tongeren en de Maas, Vreren... en was ik zeer goed bevriend met mensen uit Sint-Genesius Rode....
ik kan er mee akkoord gaan dat mijn gevoelens van beleving ergens deels subjectief zijn want gevoelens zijn nooit obejectief en eerder subjectief...

maar dat maakt ons (ik zeg wel bewust ons) aanvoelen er niet minder reeël door...
gestudeerd heb ik grotendeels in Wallonië maar door een speling van het extremisme van André Renard is Ford naar Genk gekomen en niet naar Hauts-Sarts, op de taalgrens tussen Herstal en de gemeenten in Limburg naast de E313... u kent de story, ik was stagiair economist op het provinciebestuur in Luik en was betrokken bij een deel van de onderhandelingen tussen de Ford top van Europa en de provincie...
toen de Ford top bij een bezoek aan de site door de stoottroepen van André Renard en de vakbonden die staakten tegen de eenheidswet van Eyskens, door die bendes tegengehouden werd en teruggestuurd naar Keulen, toen had Gouverneur Roppe lucht van de zaak gekregen en ontstond dus de onderhandeling met Genk en Limburg...
ik ben destijds gevraagd om de afgebroken onderhandelingen tussen Ford en Luik met Limburg verder te zetten... vandaar mijn carrière in Limburg...

de periode van 40'er, 50'er, 60'er en verdere jaren heb op "on the spot" beleefd en er mijn herinnering uit geput...

nu, die auteur kan ook best van goede intenties geweest zijn, maar elk boek is ook ergens gekleurd naar de doelstelling die hij nastreeft... is die Vlaams nationalistisch, dan is altijd ergens een subjectiviteit in die richting.... het feit dat u dat boek aanhaalt laat mij vermoeden dat aan de huidige goegemeente een boodschap erdoor gegeven wordt in de richting van de intenties die nagestreefd zijn...

mijn waarde Jan, het gaat er niet voor mij om van gelijk te hebben... maar van mijn eerlijk aanvoelen kenbaar te maken... want ofschoon u mij vaker van leugens beschuldigde... geloof me vrij... ik ben oprecht... in het aanvoelen van de dingen en ik dacht dat ik hier een spreekbuis mag zijn van andere gedachten dan die van het extreem vlaamsnationalisme...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline  
Oud 28 mei 2006, 10:11   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
het kan zijn dat iemand daar een boek aan gewijd heeft... kwestie is of die man een taalgrens-""burger was...
Dit heeft niets met aanvoelen te maken. Martens heeft de hele geschiedenis van de totstandkoming van de taalgrens in het parlement gereconstrueerd aan de hand van de noodzakelijke documenten alsook zijn eigen ervaring (hij zetelde immers ook in datzelfde parlement). Uw stelling dat er een koehandel zou zijn over de taalaanwijzing van Komen/Moeskroen in verhouding tot Voeren is FOUT. Dat blijkt duidelijk uit het boek. De hele koehandel kwam op niveau van de provinciegrenzen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 10:22   #151
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Martens heeft de hele geschiedenis van de totstandkoming van de taalgrens in het parlement gereconstrueerd aan de hand van de noodzakelijke documenten alsook zijn eigen ervaring (hij zetelde immers ook in datzelfde parlement).
kwestie is, bekeken uit welke hoek hij die reconstructie maakte...
mijn geheugen laat mij even in de steek van welke partij die Paul Martens was...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 28 mei 2006 om 10:23.
Steenbok66 is offline  
Oud 28 mei 2006, 10:29   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
kwestie is, bekeken uit welke hoek hij die reconstructie maakte...
mijn geheugen laat mij even in de steek van welke partij die Paul Martens was...
Objectieve studie. Op basis van de documenten. U maakt u echt belachelijk door dit punt te blijven ontkennen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 10:38   #153
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Uw mening dat ik me belachelijk maak.
????
Mijn vraag was van uit welke hoek.
Precies zoals men in de statistiek met cijfers alle mogelijke stellingen kan bewijzen en/of ontkrachten, zo kan met zogenaamde verslagen en teksten ook datgene in de verf gezet worden dat men wil doen overkomen.
Ik zeg nog eens... mijn "stelling" is geen stelling maar een aanvoelen en beleven van mensen die dagdagelijks aan de taalgrens de dingen beleefd hebben... hieronder ook mijn vlaamstalige oom die boer was in Voeren...
en waar ik heel wat dagen van de schoolvakanties mee op het veld in de vakantie gewerkt heb... ik heb daar dengen gehoord en beleefd....
maar ja.... dat is in uw ogen van generlei belang of tel...
Ten tijde van Gilson was ik een student... ik had weinig geld voor uitgaan... en een gedeelte van mijn vrije tijd ging naar observatie van wat er gebeurde...
Steenbok66 is offline  
Oud 28 mei 2006, 11:08   #154
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Zeg , steenbok, wie stelt er de dag van vandaag de taalgrens in vraag?
In Voeren, in SGR, in de rand.
Zijn dat de Vlamingen?
stab is offline  
Oud 28 mei 2006, 12:10   #155
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zeg , steenbok, wie stelt er de dag van vandaag de taalgrens in vraag?
In Voeren, in SGR, in de rand.
Zijn dat de Vlamingen?
uiteraard de Franstaligen in de rand... omdat ze van in het begin belazerd zijn...

in Haspengouw en het Hageland is het kwaad geschied en leggen de hoofdzakelijk boerenmensen er zich bij neer... maar ze blijven hun nauwe familiebanden onderhouden met hun verwanten aan deze of andere kant...
en de jeugd... daar speelt familieband weiniger...

in Voeren... daar is de kwestie zo dat Limburg een grote inspanning gedaan heeft en vermits er heel veel Nederlanders zijn komen wonen is er nu een broos evenwicht tussen mensen van beider aanhang...
voor wat de rest van de taalgrens naar het Westen toe betreft, dat interesseert( me weiniger omdat ik daar weinig mensen ken...
ga naar het begin van deze draad kijken en volg de evolutie van de discussies...

van daar dat in de rand waar hoofdzakelijk niet nederlandstaligen wonen, uiteraard de vraag naar wijziging gesteld wordt...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 28 mei 2006 om 12:11.
Steenbok66 is offline  
Oud 28 mei 2006, 12:16   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
uiteraard de Franstaligen in de rand... omdat ze van in het begin belazerd zijn...
Ze zijn helemaal niet belazerd. Voor de definitieve vastlegging waren alle latere faciliteitengemeenten in de Rand eentalig Nederlands of Nederlands met wat toen werd omschreven als "kleine faciliteiten". Na de vastlegging wisten al die Franstaligen dat ze in een Vlaamse gemeente gingen wonen en dat de eerste administratieve taal er het Nederlands was. Er waren faciliteiten, maar die zijn en waren er, zoals het woord zelf zegt, om de integratie te "faciliter", te vergemakkelijken dus. NIET om een tweetaligheid uit te bouwen.

Indien de Franstaligen dat zo begrepen hebben, dan waren en zijn ze ofwel heel dom. Ofwel huichelen ze bewust.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 12:18   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
in Voeren... daar is de kwestie zo dat Limburg een grote inspanning gedaan heeft en vermits er heel veel Nederlanders zijn komen wonen is er nu een broos evenwicht tussen mensen van beider aanhang...
De Nederlandse aanwezigheid in Voeren is er al van na WO I en is alleen maar toegenomen de afgelopen jaren. Bepaalde Nederlanders wonen al drie generaties in Voeren. Zijn gewoon Voerenaars onder de Voerenaars geworden en spreken Veurs zoals iedere Voerenaar.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 12:29   #158
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ze zijn helemaal niet belazerd. Voor de definitieve vastlegging waren alle latere faciliteitengemeenten in de Rand eentalig Nederlands of Nederlands met wat toen werd omschreven als "kleine faciliteiten". Na de vastlegging wisten al die Franstaligen dat ze in een Vlaamse gemeente gingen wonen en dat de eerste administratieve taal er het Nederlands was. Er waren faciliteiten, maar die zijn en waren er, zoals het woord zelf zegt, om de integratie te "faciliter", te vergemakkelijken dus. NIET om een tweetaligheid uit te bouwen.

Indien de Franstaligen dat zo begrepen hebben, dan waren en zijn ze ofwel heel dom. Ofwel huichelen ze bewust.
eenzijdige kijk op de zaak van u...
zij zien het anders en hebben het altijd anders gezien...
verschil tussen theorie en praktijk....
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline  
Oud 28 mei 2006, 12:32   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
eenzijdige kijk op de zaak van u...
zij zien het anders en hebben het altijd anders gezien...
verschil tussen theorie en praktijk....
Ja, zij zijn het anders. Ik heb evenwel nog nergens gelezen dat ze "van in het begin belazerd" werden.

Feit is en blijft dat faciliteiten geen tweetaligheid inhouden en dat dit van in het beginne zo was. Als zij dat anders begrepen hebben, dan wisten ze niet wat de wet inhield.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 mei 2006, 12:35   #160
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Nederlandse aanwezigheid in Voeren is er al van na WO I en is alleen maar toegenomen de afgelopen jaren. Bepaalde Nederlanders wonen al drie generaties in Voeren. Zijn gewoon Voerenaars onder de Voerenaars geworden en spreken Veurs zoals iedere Voerenaar.
is waar...
maar de Voerense waarheid is ook nog anders...
de waarheid van de bewoners...
niet die vanuit het verre Waregem... of door de deelnemers tijdens de "wandelingen"...
maar ja... ook hier weer eens welles-nietes naargelang wie het aanvoelt of wie het wil imponeren... (misschien verkeerd woord)....

en of het Veurs of een andere lokale dialecttaal is... dat geldt overal aan de taalgrens... trouwens de Haspengouwers/Hesbignons begrijpen en spreken meestal mekaars taal van deze of de andere kant van de "grens"... het wordt iets minder nu bij de jeugd... omdat die een veel bredere horizon heeft dan de plaatselijke boerenbevolking...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be