Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2008, 14:29   #1
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Neoliberalisme vs ecologische economie!

Dames en heren voor wie het debat in echte lijve wil zien en beleven. Haast u dan op Woensdag 7 mei naar het Café Monk in Hartje Brussel vlakbij het "centraal station". Daar zal een confrontatie tussen Dirk Verhofstadt (liberales) en Peter Tom Jones (KUL-Groen!). De toegang is gratis en zeer gemakkelijk te bereiken.

Debattencyclus;Economie ANDERS bekeken
Een cyclus die bestaat uit 4 debatten die telkens vanaf 19u plaatsvinden.

Woensdag 16 april:
Internationale instellingen en de neoliberale mondialisering.
Met Francine Mestrum (ULB) en Jan Orbie (UGent).
Moderator: Johan Malcorps (coördinator politieke cel Groen!)

Woensdag 23 april:
Is een andere invulling van arbeid wenselijk en mogelijk?
Met Greet Castermans (VOSEC) en Anne Snick (FLORA). Moderator: Johan Malcorps (coördinator
politieke cel Groen!)

Maandag 28 april:
Globalisering en rechtvaardigheid.
Met John Vandaele (MO*) en Jan-Frederik Abbeloos (UGent).
Moderator: Johan Malcorps (coördinator politieke cel Groen!)

Woensdag 7 mei:
Neoliberalisme vs ecologische economie.
Slotdebat met Dirk Verhofstadt (Liberales) en Peter Tom Jones (KUL). Moderator: Gie Goris
(hoofdredacteur MO*)

Groei, dat is wat telt. En liefst nog maximalisatie van de groei. Een land waarvan het BNP niet groeit, doet het eenvoudigweg niet goed. Alle beleid is er op gericht om de welvaart te vergroten, want dat is wat begrepen wordt onder BNP-groei. De wereldmarkt wordt één en alle landen worden aangemoedigd om er een rol in te spelen.

Met tal van sociale en milieunormen wordt echter een loopje genomen. En binnen de landsgrenzen worden mensen aangezet om steeds meer en langer te werken. Want dat is schijnbaar de enige remedie tegen een afkalving van onze welvaart. Vanuit verschillende hoeken komt dit model onder vuur te liggen. Met een debattencyclus wil Jong Groen! het huidige economische bestel tegen het licht houden en openstaan voor de her en der aangereikte alternatieven.

zie voor locatie en meer info: http://hosting.groen.be/Jong%20Groen...definitief.pdf

Komaan mensen kruip uit jullie schelp en kom af op deze meeting! Allezins interessant en een uitdagende debatten en visies van verschillende strekkingen. Ik vond het persoonlijk een boeiend gegeven, iedereen is welkom.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 10 april 2008 om 14:32.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 14:39   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Dames en heren voor wie het debat in echte lijve wil zien en beleven. Haast u dan op Woensdag 7 mei naar het Café Monk in Hartje Brussel vlakbij het "centraal station". Daar zal een confrontatie tussen Dirk Verhofstadt (liberales) en Peter Tom Jones (KUL-Groen!). De toegang is gratis en zeer gemakkelijk te bereiken.

Debattencyclus;Economie ANDERS bekeken
Een cyclus die bestaat uit 4 debatten die telkens vanaf 19u plaatsvinden.

Woensdag 16 april:
Internationale instellingen en de neoliberale mondialisering.
Met Francine Mestrum (ULB) en Jan Orbie (UGent).
Moderator: Johan Malcorps (coördinator politieke cel Groen!)

Woensdag 23 april:
Is een andere invulling van arbeid wenselijk en mogelijk?
Met Greet Castermans (VOSEC) en Anne Snick (FLORA). Moderator: Johan Malcorps (coördinator
politieke cel Groen!)

Maandag 28 april:
Globalisering en rechtvaardigheid.
Met John Vandaele (MO*) en Jan-Frederik Abbeloos (UGent).
Moderator: Johan Malcorps (coördinator politieke cel Groen!)

Woensdag 7 mei:
Neoliberalisme vs ecologische economie.
Slotdebat met Dirk Verhofstadt (Liberales) en Peter Tom Jones (KUL). Moderator: Gie Goris
(hoofdredacteur MO*)

Groei, dat is wat telt. En liefst nog maximalisatie van de groei. Een land waarvan het BNP niet groeit, doet het eenvoudigweg niet goed. Alle beleid is er op gericht om de welvaart te vergroten, want dat is wat begrepen wordt onder BNP-groei. De wereldmarkt wordt één en alle landen worden aangemoedigd om er een rol in te spelen.

Met tal van sociale en milieunormen wordt echter een loopje genomen. En binnen de landsgrenzen worden mensen aangezet om steeds meer en langer te werken. Want dat is schijnbaar de enige remedie tegen een afkalving van onze welvaart. Vanuit verschillende hoeken komt dit model onder vuur te liggen. Met een debattencyclus wil Jong Groen! het huidige economische bestel tegen het licht houden en openstaan voor de her en der aangereikte alternatieven.

zie voor locatie en meer info: http://hosting.groen.be/Jong%20Groen...definitief.pdf

Komaan mensen kruip uit jullie schelp en kom af op deze meeting! Allezins interessant en een uitdagende debatten en visies van verschillende strekkingen. Ik vond het persoonlijk een boeiend gegeven, iedereen is welkom.
We moeten niet op de inhoud vooruitlopen met onze vooroordelen als bagage:
ik kan me best een groeieconomie voorstellen met computergestuurde en computergeproducerde zaken die de behoefte van andere toestellen vervullen
om al die dinges milieuvriendelijk te doen en te consumeren, zodat wij de individueel vrije mens gerust kunnen voortdoen met wat we bezig zijn : gewoon leven.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2008, 18:04   #3
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
We moeten niet op de inhoud vooruitlopen met onze vooroordelen als bagage:
ik kan me best een groeieconomie voorstellen met computergestuurde en computergeproducerde zaken die de behoefte van andere toestellen vervullen
om al die dinges milieuvriendelijk te doen en te consumeren, zodat wij de individueel vrije mens gerust kunnen voortdoen met wat we bezig zijn : gewoon leven.
Ik denk dat we stillaan de omslag aan het maken zijn richting ecologische economie waar ik zo lang op gewacht heb. Waar ik me trouwens zeer verheugd over voel! Lang heb ik mijn kritiek maar al te gemakkelijk gericht op de bedrijven en dito patronaat. Maar als we ons bureaucratisch systeem en incluis het hele politieke stelsel in België onder loep nemen met al die parlementen, ministers en kabinetsmedewerkers, partijen enz...dan kan onmogelijk efficiëntie bereikt worden inzake efficiënt economische beleid.

Wat de economie nodig heeft hier in ons land is dat personen met of zonder diploma en zonder al teveel bureaucratische rompslomp hun talenten kunnen ontwikkelen. Wat ik vooral zeer waardeer de laatste tijd is dat onze partij op dat vlak ook veranderd is en zich meer richt op de economie dan vroeger. En meer inspeeld op de pijnpunten die het kapitalisme en liberalisme soms laten liggen. Maar uiteindelijk vult iedereen elkaar aan (boven alle partijgrenzen heen + ideologieën) en alles op termijn op zijn plaats komt.

In alle geval er veel aan het veranderen in het economische landschap en berichten.

Hamon trekt kaart hernieuwbare energie:
http://www.tijd.be/artikel/Hamon_tre...nergie.6753853

SPE neemt Spepco over:
http://www.tijd.be/artikel/SPE_neemt...o_over.6744177

Shanks koopt houtafvalbedrijf Foronex:
http://www.tijd.be/artikel/Shanks_ko...ronex_.6730328

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 10 april 2008 om 18:05.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 13:44   #4
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Groei, dat is wat telt. En liefst nog maximalisatie van de groei. Een land waarvan het BNP niet groeit, doet het eenvoudigweg niet goed. Alle beleid is er op gericht om de welvaart te vergroten, want dat is wat begrepen wordt onder BNP-groei. De wereldmarkt wordt één en alle landen worden aangemoedigd om er een rol in te spelen.

Nu wil ik hier niet de bitch gaan uithangen, maar het waren weldegelijk de voorstanders van de verzorgingsstaat die hun hele schema baseerden op de veronderstelling dat de economie voortdurend zou groeien, niet de neoliberalen dus.

En je hebt 'n debat tussen Peter-Tom Jones en Dirk Verhofstadt - waar is de neoliberaal?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 17:38   #5
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Nu wil ik hier niet de bitch gaan uithangen, maar het waren weldegelijk de voorstanders van de verzorgingsstaat die hun hele schema baseerden op de veronderstelling dat de economie voortdurend zou groeien, niet de neoliberalen dus.
Tijden veranderen naarmate materiële rijkdom op een breekpunt komt. Blijkbaar bijzonder moeilijk om een dergelijke eenvoud te begrijpen en situationeel te evalueren. Blijven negeren is de beste keuze om er ons bewust van te worden, doet alleen wat pijn.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be