Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2014, 08:42   #41
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het lijkt me beter om een indeling te maken ,met Stadsgewesten en
Landelijke Gewesten.
In Stadsgewesten kan veel gebouwd worden en kunnen veel bedrijven bedrijven gevestigd worden.
De landelijke Gewesten zijn bedoeld voor de land en tuinbouw en natuurgebieden.
Ze bevatten kleinschalige woonkernen
Mensen kunnen dan ook kiezen in wat voor Gewest ze willen wonen.

In feite worden dit grote gemeenten en de provincies kunnen dan
afgeschaft worden.

Zie als voorbeeld:
http://www.noord-holland.nl/web/Them...ctuurvisie.htm
kan je dus ook met stadsprovincies en de andere provincies doen ...

gemeenten vergroten tot minimum 40.000 inwoners daar ben ik wel voorstander van.
dan heb je de steden en grote plattelandsgemeenten. dan heb je ook meer stadsgewesten en plattelandsgewesten zonder dat je de provincies moet afschaffen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 december 2014 om 08:49.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 08:44   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die persoon uit Essen kan zich weldegelijk als Vlaming zien. De Vlaamse Beweging is daarom ook veel ruimer dan alleen de provincies West- en Oost-Vlaanderen.

Belangrijk weetje voor u: de betekenisverschuiving van het woord "Vlaanderen" en "Vlaming" is in de Oostenrijkse tijd begonnen.
je kunt ze mss op één hand tellen die zich Vlaming voelen.
voor de rest voelen zich Brabander en willen dit niet vervangen door Vlaamse.

en dat de volledige Nederlanden in de Oostenrijkse tijd, dus ook NEDERLAND, Vlaanderen noemde is voltooid verleden tijd
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 08:46   #43
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als West-Vlaming zie ik alvast geen meerwaarde bij de huidige provinciale structuren. Het Brugse is nu eenmaal Kortrijk en omgeving niet en de kust is de Westhoek niet.
Haspengouw = Limburgse Kempen niet.
en dan? toch leuk die verschillen, maar toch zijn het allemaal Limburgers.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 09:46   #44
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dan heb je ook meer stadsgewesten en plattelandsgewesten zonder dat je de provincies moet afschaffen.
Leg ons eens het bestuurlijk nut uit van provincies? Wat doen provincies speciaal dat niet kan gedaan worden door stadsregio's onderling?
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 10:04   #45
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Leg ons eens het bestuurlijk nut uit van provincies? Wat doen provincies speciaal dat niet kan gedaan worden door stadsregio's onderling?
waarom stadsregio's? dat leg je ook niet uit.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 10:19   #46
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarom stadsregio's? dat leg je ook niet uit.
Nee, ik vroeg het eerst, Shadowke. De eerlijk gebied dat jij eerst antwoord.

Zelf heb ik al geantwoord. Je moet gewoon kunnen lezen. Steden vervullen administratieve centrumfuncties voor grotere regio's. Ze zijn daarmee zowel politiek als sociaal reeds een eenheid. De politieke orde reflecteert dat gewoon nog niet.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 10:28   #47
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Nee, ik vroeg het eerst, Shadowke. De eerlijk gebied dat jij eerst antwoord.

Zelf heb ik al geantwoord. Je moet gewoon kunnen lezen. Steden vervullen administratieve centrumfuncties voor grotere regio's. Ze zijn daarmee zowel politiek als sociaal reeds een eenheid. De politieke orde reflecteert dat gewoon nog niet.
klopt niet wat je zegt! totaal niet!
zonhovenaars en diepenbekenaars zijn géén hasselaars of genkenaars.

steden hebben een centrumfunctie voor middelbare scholen, winkelapparaat, grootwarenhuizen, niet administratief behalve ... de provinciehoofdplaatsen.

terug naar de tekentafel als ik jou was.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 december 2014 om 10:28.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 10:34   #48
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
klopt niet wat je zegt! totaal niet!
zonhovenaars en diepenbekenaars zijn géén hasselaars of genkenaars.

steden hebben een centrumfunctie voor middelbare scholen, winkelapparaat, grootwarenhuizen, niet administratief behalve ... de provinciehoofdplaatsen.

terug naar de tekentafel als ik jou was.
Wat is een winkelapparaat, shadowke?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 10:43   #49
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
klopt niet wat je zegt! totaal niet!
zonhovenaars en diepenbekenaars zijn géén hasselaars of genkenaars.

steden hebben een centrumfunctie voor middelbare scholen, winkelapparaat, grootwarenhuizen, niet administratief behalve ... de provinciehoofdplaatsen.
Zeg, stukske revolutionair Nederlandist van m'n voeten, het enige dat ik kom te zeggen is dat mensen voor de politieke centrumfuncties naar de dichtstbijzijnde stad kijken, ongeacht of dat een provinciehoofdplaats is of niet.

Gaat gij nu beweren dat men in regio Kortrijk naar Brugge kijkt? Of in regio Mechelen naar Antwerpen? Of in regio Leuven naar Brussel? Komaan eh jong. Nee, dat doen ze niet. Intern heeft bestuur dan ook niets met identiteit te maken maar met wat praktisch is.

Identiteit is belangrijk voor culturele aangelegenheden, niet voor het besturen van fietsroutes, wandelpaden, sportdiensten, waterwegen, natuurgebieden, ruimtelijke ordening, leefmilieu, werkgelegenheid, crisiscoördinatie en ne resem aan andere dingen die nu plaatsvinden op provinciaal niveau.

Voor mij moogt gij uw romantische cultuurprovincies hebben, als gij dat echt nodig vindt, maar al de rest kan perfect uitgaan van de stadsregio.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
terug naar de tekentafel als ik jou was.
Ge kunt misschien zelf al eens beginnen te antwoorden op de vraag die u gesteld werd vooraleer een ander de les te lezen.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 20 december 2014 om 10:44.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 11:12   #50
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Ik vind het niet slecht om pragmatische toepassing te gebruiken.

Stadsregio's zijn een praktische functie toebedeeld, alsook om administratief een betere controle uit te kunnen oefenen op wat er beweegt binnen de stad zelf alsook in de omgeving van de stad tot een bepaalde straal van pakweg 30 km.

Stadsregio's kunnen dan wel provinciaal een verbeterde gegevensuitwisseling doen zoals verifiëren dat iemand verhuist is van de ene regio naar de andere regio...

Bestuurlijk is dat ook de enigste manier van verantwoorden binnen het duurzaamheidsbeleid, en welke scheidingen heel duidelijk moeten gemaakt worden als het om economische/commerciële activiteiten gaat.

Stel dat alleen in de stad handelspanden toegestaan zijn maar geen bedrijven.
Administratief kan de zetel van een bedrijf wel in een stad toegelaten worden.
Industrie gevestigd als bedrijven die produceren zouden volledig moeten afgescheiden worden tot een aparte regio zoals je bedrijven parken hebt bvb, maar zijn zelf de dag van vandaag te veel gevestigd in de buurt van woongebieden of aan de rand van de stad.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 11:18   #51
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht

Gaat gij nu beweren dat men in regio Kortrijk naar Brugge kijkt? Of in regio Mechelen naar Antwerpen? Of in regio Leuven naar Brussel? Komaan eh jong. Nee, dat doen ze niet. Intern heeft bestuur dan ook niets met identiteit te maken maar met wat praktisch is.


Regio Leuven is wel een slecht voorbeeld, want Leuven is al een provinciehoofdstad.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 11:45   #52
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Regio Leuven is wel een slecht voorbeeld, want Leuven is al een provinciehoofdstad.
In de romantische provinciale wereld van Shadowke zou dat dezelfde provincie zijn hoor.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 12:04   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

  • Brussel rechtstreeks beheerd door Europa met ook het Engels als officiële taal.
  • Vlaanderen en Wallonië gaan elk hun eigen weg
  • Referendum in de Oostkantons om de mensen te vragen of ze naar Duitsland terug willen.
  • Koningshuis wordt 'geprivatiseerd'.

Waarom België niet? Voor mij heeft het veel te maken met Nihoul, Dutroux en aanverwanten. Dat was een oogopener. Verschrikkelijke misdaden niet onderzocht omdat men vreesde voor de gevolgen op België. Moorden om die misdaden de oppervlakte niet te laten zien. Het heeft ook te maken met voortdurend historisch onrecht in dit land. Er is nooit met een propere en vrijwillige lei begonnen. België is het resultaat van Frans kolonialisme, voelbaar tot op de dag van vandaag. Dat is geen basis voor een land. En verder. Ik ben in het verleden gediscrimineerd geweest omdat ik Nederlands sprak in Brussel (ik woonde er een jaar). Niet eens als 'flamingant'. Nee, ik dacht ten onrechte dat België een tweetalig land was als naïeve Maaslander. Ik dacht dat ik het recht had om mijn taal te spreken in mijn hoofdstad. Zovele jaren na de 'onafhankelijkheid' was dat nog steeds geen realiteit. Nee. België hoeft niet meer voor mij.

Vroeger was ik voorstander van België. Ik zag het als een mooi 'experiment' in samenleven. Ik ben nog naar de begrafenis van Boudewijn gegaan en heb er een traan gelaten. Ik was naïef. Er zijn belangrijkere dingen dan goedkoop sentimentalisme en van een waarlijke poging om gezamenlijk een rechtvaardige maatschappij op te bouwen is er nooit sprake geweest. Er is slechts een machtsstrijd vanaf de miskraam tot op heden.

Respect verdient men. België heeft mijn respect verloren. Ik weet niet of dat respect ooit terug gewonnen kan worden. Een staatshervorming? Ik verwacht er niet veel van.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 december 2014 om 12:17.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 12:42   #54
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Wat provincies betreft, gewoon naar Zweeds model dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
The provinces of Sweden, Sveriges landskap, are historical, geographical and cultural regions. Sweden has 25 provinces and they have no administrative function, but remain historical legacies and the means of cultural identification.
bron
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 12:51   #55
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Wat provincies betreft, gewoon naar Zweeds model dus.



bron
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de cultuurontwikkeling bepaald wat de centrum administratie zal zijn in de vorm van verwantschap aan de stadsregio's ?

Aan de andere kant naar zweeds model zonder administratief centrum suggereert dat er een vrije individuele migratie/vestingsrecht van toepassing is.

Internationaal is dat beperkt door wetten op migratiestromen, het doet me denken dat dit niveau blijkbaar wel een verbetering kan zijn indien je de verantwoordelijkheid van het individu wel doet verplichten je aan te melden op de lokale administratie waar je voorheen gewoond hebt en dat je gaat verhuizen naar de locatie waar je dat gaat aangeven.

Gemeente, stadsregio, provincie en dan pas de globale (nationale) cultuur ?

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 20 december 2014 om 13:00.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 13:07   #56
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de cultuurontwikkeling bepaald wat de centrum administratie zal zijn in de vorm van verwantschap aan de stadsregio's ?
Nee, totaal niet. Het administratief centrum wordt volledig bepaald door het demografisch landschap, wat op zijn beurt afhankelijk is van het economisch landschap. Administratieve centra ontstaan als gevolg van hoge economische en demografische concentraties, niet als gevolg van 'cultuur'.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 13:10   #57
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Nee, totaal niet. Het administratief centrum wordt volledig bepaald door het demografisch landschap, wat op zijn beurt afhankelijk is van het economisch landschap. Administratieve centra ontstaan als gevolg van hoge economische en demografische concentraties, niet als gevolg van 'cultuur'.
ach, oke, ik snap het !

duidelijke uitleg !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 13:25   #58
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
ach, oke, ik snap het !

duidelijke uitleg !
Om dat nog een beetje te verduidelijken: administratieve centra ontstaan uit hoge economische concentraties omdat men door economische schaalvoordelen hetzelfde goedkoper en daarmee efficiënter kan doen. Het kan daardoor diensten aanbieden die voor kleine dorpen te duur zijn, waardoor de bewoners van die dorpen naar de centrumstad gaan voor die functies. Tenzij je echt pal in het midden van 2 zulke centrumsteden woont, is er altijd één administratief centrum dat duidelijk dichterbij is en waar de bevolking van een bepaald gebied dus bijhoort.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 19:33   #59
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Wat provincies betreft, gewoon naar Zweeds model dus.



bron
wat zit jij af te komen met Zweden als model voor de provincies!

onze provincies zijn er gekomen door Napoleon maar gaan nog verder terug tot de middeleeuwen (graafschap Vlaanderen, hertogdom Brabant) en hebben wel degelijk een geschiedenis itt de Zweedse.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 20:26   #60
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

ik wil de provincies behouden want zij maken deel uit van onze geschiedenis.

de provincies in ere herstellen op basis van historische gronden met de nodige aanpassingen aan de socio-economische realiteit zie ik nog meer zitten.
dan krijg je voor Nederland en Vlaanderen vijftien provincies:
- stadsprovincie Amsterdam (huidige gemeente Amsterdam)
- stadsprovincie Antwerpen (huidige gemeente Antwerpen)
- stadsprovincie Brussel (huidige Brusselse gewest)
- stadsprovincie Den Haag (huidige gemeente Den Haag)
- provincie Friesland (huidige provincie Friesland (+ Texel) want Friezen zijn nu éénmaal Friezen.
- provincie Gelre-IJssel (huidige provincies Flevoland (- Almere), Gelderland en Overijssel
- stadsprovincie Gent (huidige gemeente Gent)
- provincie Groningen (huidige provincies Drenthe en Groningen)
- provincie Limburg (huidige provincies (Belgisch) Limburg en Nederlands Limburg)
- provincie Noord-Brabant (huidige provincie Noord-Brabant)
- provincie Noord-Holland (huidige provincies Noord-Holland en Utrecht + Almere maar zonder Amsterdam)
- stadsprovincie Rotterdam (huidige gemeente Rotterdam)
- provincie Vlaanderen (huidige provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen zonder Gent)
- provincie Zuid-Brabant (huidige provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant zonder Antwerpen)
- provincie Zuid-Holland (huidige provincies Zeeland en Zuid-Holland zonder Rotterdam en Den Haag.

de stadsprovincies zijn de steden die zo groot zijn waarbij de bevolking reeds een eigen subidentiteit hebben gecreërd.

in het kort: grotere provincies en grotere gemeenten.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be