Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 15:38   #381
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Als je aanneemt dat God alle leven geeft en wegneemt, is God inderdaad een "moordenaar"...

Toch een leuke bijdrage aan de discussie, filosoof!
Filosoof zegt één zin + één (soms meerdere) link. Dat is zijn bijdrage aan iedere discussie.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 15:43   #382
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Rede botst frontaal met creationisme.
Rede heeft niet persé iets te maken met wetenschap.

Overigens lijkt Zipper de rest van mijn antwoord op zijn zoveelste belediging gewoon te negeren.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 15:46   #383
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

En daarbij, creationisme en de wetenschappelijke oerknal (theorie door een priester) sluiten elkaar niet persé uit.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 15:46   #384
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Rede heeft niet persé iets te maken met wetenschap.

Overigens lijkt Zipper de rest van mijn antwoord op zijn zoveelste belediging gewoon te negeren.
Dat pakt niet weg dat rede botst met creationisme.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 15:47   #385
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En daarbij, creationisme en de wetenschappelijke oerknal (theorie door een priester) sluiten elkaar niet persé uit.
Als je het hele bijbelverhaal letterlijk neemt wel.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 15:54   #386
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.214
Standaard

Ach kom, ratio en blind geloof is water en vuur.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 16:14   #387
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ach kom, ratio en blind geloof is water en vuur.
Blind geloof?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 23:29   #388
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Hoe kan je nu een waarde stellen aan menselijk leven op basis van wetenschappelijke feiten?
Je hebt het volledig mis....

Er wordt zelfs geen 'waarde' op gekleefd in de zin als jij dat bedoelt.
Er wordt/werd zelfs nooit gesproken over een mens.. dat is pas bij de geboorte zo.

Het is enkel de 'waarde' van het wezen ( hier toevallig een mens in wording) die telt en het vermoedelijke leed gerelateerd aan zintuigelijke ervaring gecombineerd met een primaire vorm van bewustzijn....
dat laatste is nu net de bekommernis en het enige wat ons ergens dwingt een zeer veilige marge in te bouwen.
Dat doen we trouwens niet alleen voor 'mensen in wording' maar voor zowat alle andere schepseltjes... en daarop vormen we een soort (medische) 'ethiek' op.

Uiteraard is er ook nog de 'waarde' die men subjectief toekent vanuit bv godsdienstige overtuigingen of gewoon vanwege de band of het verwachtingspatroon van de ouders... dat is dan de ethiek waar jij het in je post over had.
Hoe vaag de grenzen daar dan niet zijn is een totaal onbegonnen discussie



Maar ik had het dus over het dwepen met het tot in het oneindige verschuiven van die niet haarfijn afgelijnde grenzen ... en dat is een logisch denkfoutje en dient enkel de belangen van de tegenstanders.
Je moet toch zelf inzien dat als je zulke redenering doortrekt tot in het absurde alleen maar omwille van de status van mens recht te houden en geheel tot de dag van de conceptie door te trekken je onmiddellijk valt in een paar ongerijmdheden

Citaat:
En dat is nu net m'n punt. Ik heb nergens gesproken over de embryonale/foetale ontwikkeling
Je sprak over je cursus embryologie, dacht ik

Citaat:
omdat het er in een abortusdiscussie niet toe doet.
Ah neen ?
Volgens mij vormt dat toch alvast een methode samen met een hoop andere wetenschappelijke inzichten wat afbakeningen in te bouwen.
Volgens jou waarschijnlijk niet en/of zijn er geen afbakeningen en/of doen afbakeningen niet ter zake maar dan moet je ook consequent zijn hé
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 23:32   #389
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En daarbij, creationisme en de wetenschappelijke oerknal (theorie door een priester) sluiten elkaar niet persé uit.
Dat hangt dan toch af van welke vorm je aanhangt tenzij je je in verschrikkelijke bochten wringt kom je er niet met de letterlijke weergave van het scheppingsverhaal.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 05:49   #390
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Je hebt het volledig mis....

Er wordt zelfs geen 'waarde' op gekleefd in de zin als jij dat bedoelt.
Er wordt/werd zelfs nooit gesproken over een mens.. dat is pas bij de geboorte zo.

Het is enkel de 'waarde' van het wezen ( hier toevallig een mens in wording) die telt en het vermoedelijke leed gerelateerd aan zintuigelijke ervaring gecombineerd met een primaire vorm van bewustzijn....
dat laatste is nu net de bekommernis en het enige wat ons ergens dwingt een zeer veilige marge in te bouwen.
Dat doen we trouwens niet alleen voor 'mensen in wording' maar voor zowat alle andere schepseltjes... en daarop vormen we een soort (medische) 'ethiek' op.

Uiteraard is er ook nog de 'waarde' die men subjectief toekent vanuit bv godsdienstige overtuigingen of gewoon vanwege de band of het verwachtingspatroon van de ouders... dat is dan de ethiek waar jij het in je post over had.
Hoe vaag de grenzen daar dan niet zijn is een totaal onbegonnen discussie



Maar ik had het dus over het dwepen met het tot in het oneindige verschuiven van die niet haarfijn afgelijnde grenzen ... en dat is een logisch denkfoutje en dient enkel de belangen van de tegenstanders.
Je moet toch zelf inzien dat als je zulke redenering doortrekt tot in het absurde alleen maar omwille van de status van mens recht te houden en geheel tot de dag van de conceptie door te trekken je onmiddellijk valt in een paar ongerijmdheden


Je sprak over je cursus embryologie, dacht ik


Ah neen ?
Volgens mij vormt dat toch alvast een methode samen met een hoop andere wetenschappelijke inzichten wat afbakeningen in te bouwen.
Volgens jou waarschijnlijk niet en/of zijn er geen afbakeningen en/of doen afbakeningen niet ter zake maar dan moet je ook consequent zijn hé
Wetenschappelijke afbakeningen zijn nuttig, in de wetenschap. Verder zeggen ze niets over de waarde van een (menselijk) leven. En dan laat ik zelfs uw punt in het midden. Het leed van een wezen dat zou gedood worden is een grijpen naar een laatste strohalm. Als iemand snel gedood wordt (zonder pijn en dergelijke) blijft het immoreel om die optie (zonder keuze) voor te leggen. De moraliteit schuilt ten eerste in de keuze, en ten tweede in de onderdanigheid voor het Goddelijk schema.

Ad majorem Dei gloriam!
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 05:51   #391
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat hangt dan toch af van welke vorm je aanhangt tenzij je je in verschrikkelijke bochten wringt kom je er niet met de letterlijke weergave van het scheppingsverhaal.
Geen enkele katholiek komt met een letterlijke weergave. Als je degelijk onderwijs had genoten, zou je dit weten... De Bijbel is geen wetenschappelijk relaas..
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 06:30   #392
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat hangt dan toch af van welke vorm je aanhangt tenzij je je in verschrikkelijke bochten wringt kom je er niet met de letterlijke weergave van het scheppingsverhaal.
Het scheppingsverhaal letterlijk geloven? Dat blijft zo vaag en onvolledig, omdat dat toendertijd genoeg was. Zelfs over de duur van die dagen kan getwist worden.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 00:23   #393
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Wetenschappelijke afbakeningen zijn nuttig, in de wetenschap. Verder zeggen ze niets over de waarde van een (menselijk) leven. En dan laat ik zelfs uw punt in het midden. Het leed van een wezen dat zou gedood worden is een grijpen naar een laatste strohalm. Als iemand snel gedood wordt (zonder pijn en dergelijke) blijft het immoreel om die optie (zonder keuze) voor te leggen. De moraliteit schuilt ten eerste in de keuze, en ten tweede in de onderdanigheid voor het Goddelijk schema.

Ad majorem Dei gloriam!
Het verschil tussen jou en mij, xtc
Jij hamert steeds op een waarde, een ethiek vanuit je overtuiging.
Dat mag je perfect hoor.
Maar dan moet je ook ergens consequent blijven en toelaten dat ik _al was het maar for the sake of the argument_ dezelfde wapens toebedeeld krijg... en dat ontbreek nu net.
Want als ik dezelfde soort argumentatie gebruik.... rarara dan ben jij de eerste die dat zal counteren door net allerhande wetenschappelijke of rationele bedenkingen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 00:24   #394
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Geen enkele katholiek komt met een letterlijke weergave. Als je degelijk onderwijs had genoten, zou je dit weten... De Bijbel is geen wetenschappelijk relaas..
Ik kan me niet herinneren dat ik jou of Albrecht dat toeschreef....
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 00:34   #395
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het scheppingsverhaal letterlijk geloven? Dat blijft zo vaag en onvolledig, omdat dat toendertijd genoeg was. Zelfs over de duur van die dagen kan getwist worden.
Jep en daar begint het hé.
Als je zegt dat het 'toendertijd' genoeg was dan zeg je net zoveel dat de mensen in dien tijd dat ook letterlijk namen als dagen zoals zij die kenden/ervoeren.
Maar nu moet dat blijkbaar herbekeken worden omdat het anders al te gek wordt en moeten we dat eerder symbolisch of zo bekijken ?
Zo is er na die dagen nog wel heel wat anders te vinden dat niet echt rijmt en van heel dat scheppingsverhaal zal er uiteindelijk niet veel meer overblijven dan : 'God schep het universum incluis de aarde en het leven erin ( universum volgens de laatste consensus ) .
Da's erg fijn ... maar veelzeggend is dat niet en dient zelfs het panentheïsme.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 06:50   #396
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Het verschil tussen jou en mij, xtc
Jij hamert steeds op een waarde, een ethiek vanuit je overtuiging.
Dat mag je perfect hoor.
Maar dan moet je ook ergens consequent blijven en toelaten dat ik _al was het maar for the sake of the argument_ dezelfde wapens toebedeeld krijg... en dat ontbreek nu net.
Want als ik dezelfde soort argumentatie gebruik.... rarara dan ben jij de eerste die dat zal counteren door net allerhande wetenschappelijke of rationele bedenkingen.
Is dat ooit gebeurd?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 06:51   #397
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat hangt dan toch af van welke vorm je aanhangt tenzij je je in verschrikkelijke bochten wringt kom je er niet met de letterlijke weergave van het scheppingsverhaal.
Dat doet Albrecht ook niet..
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 09:19   #398
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Als je zegt dat het 'toendertijd' genoeg was dan zeg je net zoveel dat de mensen in dien tijd dat ook letterlijk namen als dagen zoals zij die kenden/ervoeren.
Dat zie ik toch als twee totaal verschillende stellingen.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 09:26   #399
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Maar nu moet dat blijkbaar herbekeken worden omdat het anders al te gek wordt en moeten we dat eerder symbolisch of zo bekijken ?
Omgekeerd. Nu moet dat blijkbaar herbekeken worden als een natuurwetenschappelijke tekst en mag men dat niet meer symbolisch bekijken.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:36   #400
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Is dat ooit gebeurd?
?
Wat ? .... ik begrijp je niet zo goed en vraag het maar vooraf voor het zoveelste misverstand...
Dat jij rationele of wetenschappelijke argumenten naar voren bracht ?
Dat ik hetzelfde spelletje wou spelen uitgaande van een (vermeende) overtuiging om jou die techniek te laten inzien ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be