Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat van de Wapper?
Ik volg de studies, als de kostenbatenstudie negatief is, dan doen we het beter niet. 11 36,67%
Tunnel of brug, 't maakt niet uit, zolang ik maar minder in de file sta. 9 30,00%
Ik heb een uitgesproken voorkeur voor tunnel/brug/meccano en wel hierom... 7 23,33%
De lange watte? 3 10,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2010, 13:10   #1
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard De wapper, de kosten en de baten

Elke kostenbaten studie over de Lange Wapper (behalve de allereerste, maar daar werden de investeringskosten onderschat) wijst uit dat dit investeringsproject eigenelijk te duur is; enfin, dat de baten de kosten niet waard zijn. Of het nu een brug een tunnel of het forum2020 Meccano-tracé is, de kostenbatenanalyse is altijd negatief.

En toch heb ik nog geen enkel politicus/partij horen opperen dat het misschien beter is dat belastingsgeld elders te besteden en gewoon niets te bouwen (of te zoeken naar andere oplossingen). Ik begrijp dat niet, er moeten toch ook vele Vlamingen zijn die gewoon niks willen, geen wapper, tunnel of meccano en toch profileren de politieke partijen zich door quasi uitsluitend achter het ene of het andere tracé te staan.

Sta ik hier nu echt alleen in?, wat willen jullie, collega's?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 13:23   #2
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Ik zou willen dat die waanzin stopt.

Beginnen bij het begin, nl. de Liefkenshoektunnel en de tarifering daarvan.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 13:27   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.238
Standaard

Petrik lost het wel op na nog 3 keer van mening te zijn veranderd.
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 13:29   #4
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Je mening herzien als er accuratere kosten-baten-analyses verschijnen is geen schande,
i n t e g e n d e e l.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 18:23   #5
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Elke kostenbaten studie over de Lange Wapper (behalve de allereerste, maar daar werden de investeringskosten onderschat) wijst uit dat dit investeringsproject eigenelijk te duur is; enfin, dat de baten de kosten niet waard zijn. Of het nu een brug een tunnel of het forum2020 Meccano-tracé is, de kostenbatenanalyse is altijd negatief.

En toch heb ik nog geen enkel politicus/partij horen opperen dat het misschien beter is dat belastingsgeld elders te besteden en gewoon niets te bouwen (of te zoeken naar andere oplossingen). Ik begrijp dat niet, er moeten toch ook vele Vlamingen zijn die gewoon niks willen, geen wapper, tunnel of meccano en toch profileren de politieke partijen zich door quasi uitsluitend achter het ene of het andere tracé te staan.

Sta ik hier nu echt alleen in?, wat willen jullie, collega's?
De enige kosten-baten analyze die ik heb kunnen inzien wat er een van de KUL en die stond vol onzin, een universitair instituut onwaardig. Van de rest heb ik geen weet. Maar ik vermoed dat als je de methodes van die mannen gebruikt we vandaag nog altijd de Romeinse heirwegen zouden gebruiken, omdat eender welke andere investering een negatieve kosten-baten analyze zou opgeleverd hebben.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 21:29   #6
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De enige kosten-baten analyze die ik heb kunnen inzien wat er een van de KUL en die stond vol onzin, een universitair instituut onwaardig. Van de rest heb ik geen weet. Maar ik vermoed dat als je de methodes van die mannen gebruikt we vandaag nog altijd de Romeinse heirwegen zouden gebruiken, omdat eender welke andere investering een negatieve kosten-baten analyze zou opgeleverd hebben.
Amai, straffe taal; welke studie is dat? (ik ken ze niet)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 18:24   #7
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Amai, straffe taal; welke studie is dat? (ik ken ze niet)
Kwam van die Proost van het Centrum van Economische Studies. Die man heeft er zich in vastgebeten om de BAM te bestrijden, zonder veel redelijke argumenten overigens.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 19:02   #8
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
De enige kosten-baten analyze die ik heb kunnen inzien wat er een van de KUL en die stond vol onzin,
De fonne is er ook zo één die denkt dat kosten die hij niet in de winkel kan maken niet bestaan.

Maar laat u daar niet aan vangen : hij zal wel weten waar hij gaat wonen en waarom, en zeker waar niet en waarom vooral niet daar...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 19:41   #9
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
De fonne is er ook zo één die denkt dat kosten die hij niet in de winkel kan maken niet bestaan.

Maar laat u daar niet aan vangen : hij zal wel weten waar hij gaat wonen en waarom, en zeker waar niet en waarom vooral niet daar...
Er zijn vooral de kosten van verloren opportuniteiten als je heel Vlaanderen tot een groot Bokrijk wil herleiden. Maar dat kunde gaa nie begraape...
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 22:31   #10
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Er zijn vooral de kosten van verloren opportuniteiten als je heel Vlaanderen tot een groot Bokrijk wil herleiden. Maar dat kunde gaa nie begraape...
Waarom moet ik betalen voor een brug of tunnel die ik niet ga gebruiken en bovendien voor gans Vlaanderen meer gaat kosten dan opbrengen?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 13:31   #11
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard

Voorlopig ligt De Wetenschap op kop met 3 stemmen oftewel 42,86%.
Hoera voor de wetenschap!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 16:06   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Elke kostenbaten studie over de Lange Wapper (behalve de allereerste, maar daar werden de investeringskosten onderschat) wijst uit dat dit investeringsproject eigenelijk te duur is; enfin, dat de baten de kosten niet waard zijn. Of het nu een brug een tunnel of het forum2020 Meccano-tracé is, de kostenbatenanalyse is altijd negatief.

En toch heb ik nog geen enkel politicus/partij horen opperen dat het misschien beter is dat belastingsgeld elders te besteden en gewoon niets te bouwen (of te zoeken naar andere oplossingen). Ik begrijp dat niet, er moeten toch ook vele Vlamingen zijn die gewoon niks willen, geen wapper, tunnel of meccano en toch profileren de politieke partijen zich door quasi uitsluitend achter het ene of het andere tracé te staan.

Sta ik hier nu echt alleen in?, wat willen jullie, collega's?
In een economie moet je alleen rendabele dingen doen. Voila, dat is eenvoudig gezegd. Het hoogste rendement moet je eerst doen. Dus als je met een paar shortcuts of stents het verkeer kunt deblokkeren, dan moet je die stents steken...

En dan voor het geval Wapper. Sowieso moet je linkeroever ontsluiten. Dus dat is liefkenshoektunnel verbinden met E17, superring rond antwerpen bouwen voor het budget dat je gans die BAM en andere affaires doet, heb je volgens mij een 'meer leefbare' oplossing, waar je de linkeroever met een bestaand tracé , en een nieuw tracé ring extra large dezelfde oplossing bouwt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 09:47   #13
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard

Is er eigenlijk een (vooraanstaand) politicus die zich explicitiet heeft uitgesproken tegen brug & tunnel?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 19:28   #14
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Waarom moet ik betalen voor een brug of tunnel die ik niet ga gebruiken en bovendien voor gans Vlaanderen meer gaat kosten dan opbrengen?
Omdat ik moet meebetalen voor dwazigheden als de zeehaven van zeebrugge, de veel te dure tunnel onder de haven van Gent, nutteloze fly-overs in Geel, overbodige heraanleg van het klaverblad van Lummen, ...
De waarheid is natuurlijk dat de rest van Vlaanderen Antwerpen graag uitzuigt, maar aan de andere kant Antwerpen niets gunt. Waarom is Antwerpen de enige stad in Vlaanderen waar tol moet betaald worden in een tunnel?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 19:30   #15
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Is er eigenlijk een (vooraanstaand) politicus die zich explicitiet heeft uitgesproken tegen brug & tunnel?
Die weten wel beter. Het enige alternatief is een tracé buiten grondgebied Antwerpen en daar wonen nogal wat NIMBY-fermettekesbewoners. En het zou ook betekenen dat de rest van het aanvullende investeringsplan voor Antwerpen (openbaar vervoer, heraanleg leien/kaaien, ...) zou wegvallen, want die compensaties zouden dan aan de randgemeenten toekomen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 19:37   #16
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Er zijn vooral de kosten van verloren opportuniteiten als je heel Vlaanderen tot een groot Bokrijk wil herleiden. Maar dat kunde gaa nie begraape..
De beste manier om Vlaanderen tot een één groot Bokrijk te herleiden is met een financieel-economisch avontuur dat de begroting niet kan dragen... en dan bovendien ook nog niks opbrengt maar verlieslatend is met een 'ROI' van vijf tegen één.
Maar je moet natuurlijk wel over enig economisch inzicht beschikken om dat te vatten...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 20:33   #17
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Nu staan we in Sint-Niklaas binnen tien jaar in Gent, of het bedrijf waar je werk is verhuist, dat kan ook.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 22:32   #18
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Omdat ik moet meebetalen voor dwazigheden als de zeehaven van zeebrugge, de veel te dure tunnel onder de haven van Gent, nutteloze fly-overs in Geel, overbodige heraanleg van het klaverblad van Lummen, ...
De waarheid is natuurlijk dat de rest van Vlaanderen Antwerpen graag uitzuigt, maar aan de andere kant Antwerpen niets gunt. Waarom is Antwerpen de enige stad in Vlaanderen waar tol moet betaald worden in een tunnel?
jeuj, wafelijzerpolitiek!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 06:25   #19
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik zie eerder iets in de richting van meer vrachtvervoer per boot en spoor en een betere ontsluiting en gratis maken van de Liefkenshoek tunnel. Ik geloof niet echt in een kosten baten analyse. Daarvoor is de materie veel te complex.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 08:23   #20
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik zie eerder iets in de richting van meer vrachtvervoer per boot en spoor en een betere ontsluiting en gratis maken van de Liefkenshoek tunnel. Ik geloof niet echt in een kosten baten analyse. Daarvoor is de materie veel te complex.
Hoe kunt ge nu "niet geloven in een kosten baten analyse"?!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be