Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams Blok arrest
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams Blok arrest Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen die te maken hebben met het Vlaams Blok arrest terecht.

 
 
Discussietools
Oud 21 november 2004, 20:13   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Het is ook een feit dat de Vlaamse (16e eeuw) en Brabantse (15e eeuw?) invloeden verloren nadat Spanje ons gedeelte bezette. Enkel Holland had de echte auteursrechten op wat de lingua franca moest worden (en dat gebeurde niet met die intentie, men wou oorspronkelijk een schrijfstijl onwikkelen die zich niet tot één stad beperkte en zo meer lezerspubliek aan zou trekken).
Het huidige Nederlands heeft bitter weinig van de Zuidelijke Nederlanden overgenomen, protestantse vluchtelingen waren in een te klein aantal en vernoordden enkel maar wat betreft de taalkunde. Het huidige Nederlands is een kunstmatige taal, weliswaar wél gebasseerd op dialecten die natuurlijke talen waren. Dat is uiteraard enkel een goede zaak voor een eenheid. De taal die toen de meeste invloed had heeft meer weg van het Duits dan van het Vlaams.
Natuurlijk drukte het Hollands zwaar op onze algemene cultuurtaal, wat evenwel niet betekent dat de elite uit het Zuiden er ook niet aan bijdroeg.

Maar het is zeker geen "kunstmatig" iets zoals u beweert. Ik zie trouwens niet in wat dit moet betekenen. Zijn er dan "natuurlijke" talen tegenover "kunstmatige" talen?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 20:14   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Dat is uiteraard enkel een goede zaak voor een eenheid. De taal die toen de meeste invloed had heeft meer weg van het Duits dan van het Vlaams.
Wat bedoelt u daarmee???????
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 20:24   #43
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat bedoelt u daarmee???????
Ik ga de lezer mijn gecopy-paste besparen en verzend u enkele interessante links.

http://www.vandale.nl/nieuws/taalnieuws/79807 (over de invloed van het Duits op het AN/ABN)
http://taalschrift.org/reportage/000659.html (over de basis van het Hollands en ook hoe het Duits meer weg heeft van het Nederlands dan het zuidelijke Nederlands)


Desondanks, beschouw ik, als persoon, het Nederlands als een kunstmatige taal, omdat het opgesteld is met grammaticale regels. Een natuurlijke taal is in mijn visie een dialect. Op zich is het resultaat hetzelfde, want ook ik beschouw het Nederlands als de taal waarnaar gestreefd moet worden in ons gebied. Dit hoeft vooral om eenheid in het Nederlandstalige te verzekeren. Een dialect mag uitsterven (al is het wel met spijt), maar een hoofdtaal niet.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 november 2004 om 20:31.
Scarabaeida is offline  
Oud 21 november 2004, 20:41   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Desondanks, beschouw ik, als persoon, het Nederlands als een kunstmatige taal, omdat het opgesteld is met grammaticale regels. Een natuurlijke taal is in mijn visie een dialect. Op zich is het resultaat hetzelfde, want ook ik beschouw het Nederlands als de taal waarnaar gestreefd moet worden in ons gebied. Dit hoeft vooral om eenheid in het Nederlandstalige te verzekeren. Een dialect mag uitsterven (al is het wel met spijt), maar een hoofdtaal niet.
En hier zit uw grote misvatting: een dialect heeft ook grammaticale regels. Heeft u trouwens het onlangs verschenen woordenboek van het Brugs dialect gezien? Achteraan bij de bijlagen zit er een korte spraakkunst met o.m. de werkwoordsvervoegingen in het Brugs, de verbuigingen, enzovoort. Ook dialecten kennen grammaticale regels.

De spraakkundige regels in het AN zijn gewoon de vastlegging van wat er reeds leefde in de taal. Slechts zelden werd er in het AN normerend opgetreden wat de spraakkundige regels betreft (en daar waar het gebeurde, zoals door de dichter en taalkundige P.C. Hooft, liet het op een totale mislukkig af).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 20:43   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Ik ga de lezer mijn gecopy-paste besparen en verzend u enkele interessante links.

http://www.vandale.nl/nieuws/taalnieuws/79807 (over de invloed van het Duits op het AN/ABN)
Daar staat nauwelijks iets. En het gaat trouwens vooral over de woordenschat die op bepaalde moment onder de vorm van germanismen binnendrong.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 23:21   #46
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Labirynt,





Tja, als Raf dat toch beweerd, wie ben ik dan om daaraan te twijfelen.

Dus geven jullie eigenlijk volmondig toe dat het proces tegen het Vlaams Blok eigenlijk een proces tegen het Vlaams volk was. Het heeft alweer een hoop belastingsgeld gekost en was niets anders dan een show proces gelijk ze in dictaturen schering en inslag waren.


[/color]
Een gewoon proces in het belang van het Vlaamse volk......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 22 november 2004, 11:13   #47
Jolle
Burgemeester
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Wij spreken Vlaams. Hollanders spreken Dutch.
Vlaams is geen officiële landstaal. Nederlands wel.
__________________
[font=Comic Sans MS]Om een onberispelijk lid van een schaapskudde te zijn, [/font]
[font=Comic Sans MS]moet men vóór alles een schaap zijn[/font]
[font=Comic Sans MS]--- Albert Einstein ---[/font]
Jolle is offline  
Oud 22 november 2004, 11:16   #48
Jolle
Burgemeester
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace

Dus geven jullie eigenlijk volmondig toe dat het proces tegen het Vlaams Blok eigenlijk een proces tegen het Vlaams volk was. Het heeft alweer een hoop belastingsgeld gekost en was niets anders dan een show proces gelijk ze in dictaturen schering en inslag waren.
Schertsproces zeker. Geldverspilling zeker.

Tegen het Vlaams volk? Maar neen gij, tegen drie VZW's.

EN gelijk in dictaturen? Gij vergeet voor het gemak dat in een dictatuur de uitspraak van zo'n showproces "verregaande gevolgen" had voor de veroordeelden. Bij mijn weten is er niemand onthoofd. Zelfs niet in het gevang gesmeten. Neen, drie VZW's moeten een boete betalen. Da's niet alleen een showproces. Da's ook een showverdict
__________________
[font=Comic Sans MS]Om een onberispelijk lid van een schaapskudde te zijn, [/font]
[font=Comic Sans MS]moet men vóór alles een schaap zijn[/font]
[font=Comic Sans MS]--- Albert Einstein ---[/font]
Jolle is offline  
Oud 22 november 2004, 21:48   #49
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
we noted that freedom of speech is granted selectively in Europe.
En in de VS is helemaal GEEN freedom of speech, dus we staan nog altijd voor
CyberpunX is offline  
Oud 22 november 2004, 21:59   #50
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX
En in de VS is helemaal GEEN freedom of speech, dus we staan nog altijd voor
Illusies....... de VS heeft vele kolonies.....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 23 november 2004, 14:30   #51
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jolle
Schertsproces zeker. Geldverspilling zeker.

Tegen het Vlaams volk? Maar neen gij, tegen drie VZW's.

EN gelijk in dictaturen? Gij vergeet voor het gemak dat in een dictatuur de uitspraak van zo'n showproces "verregaande gevolgen" had voor de veroordeelden. Bij mijn weten is er niemand onthoofd. Zelfs niet in het gevang gesmeten. Neen, drie VZW's moeten een boete betalen. Da's niet alleen een showproces. Da's ook een showverdict
Geen verregaande gevolgen ??? Dotaties van een politieke partij afnemen zijn in mijn ogen toch wel al erg vergaande gevolgen he ?
Zeker in het huidig stelsel waarbij geen schenkingen aan partijen meer mogelijk zijn he.
Ik vind het toch wel erg verregaand dat in een democratie de ene partij met andere middelen (lees minder) middelen moet strijden dan de andere...

En hoe kent men dictaturen uit democratieën onder andere ... juist als oppositiepartijen evenveel middelen en kansen krijgen als regeringspartijen he ....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 23 november 2004, 16:20   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.294
Standaard

De KGB (Koninklijke Geschiftenbende van Belgique) heeft altijd al alle middelen ingezet om al te Vlaamsgezinden te kortwieken.

Kiesdrempels en politieke processen zijn enkel de meest recente uitwassen van het belzieke systeem.

Maar zoals elke dictatuur al zijn eigen val bewerkstelligde, zo zal het ook Belgique vergaan.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be