Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2005, 18:43   #1
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard Noodweer in Vlaanderen.

Verschrikkelijk,niet?Ben ik blij dat ik in Limburg woon,wij hebben zeer zelden last van wateroverlast.Zou dit komen omdat Limburg zich hoger boven de zeespiegel bevind?
Of heeft dit te maken met onze gouverneur?

Toch leef ik zeer fel mee met de mensen uit oost-en west vlaanderen!Je zal maar een huisje hebben gebouwd met zuur verdiende spaarcentjes en het dan zien onderlopen met water en drek,een mens zal voor minder mentaal inéénzakken.

Ik hoop ook van harte dat de belgische regering en lokale politiek zijn verantwoordelijkheid neemt,zo ook de verzekeringsmaatschappij!

Grellig
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 18:47   #2
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Verschrikkelijk,niet?Ben ik blij dat ik in Limburg woon,wij hebben zeer zelden last van wateroverlast.Zou dit komen omdat Limburg zich hoger boven de zeespiegel bevind?
Of heeft dit te maken met onze gouverneur?

Toch leef ik zeer fel mee met de mensen uit oost-en west vlaanderen!Je zal maar een huisje hebben gebouwd met zuur verdiende spaarcentjes en het dan zien onderlopen met water en drek,een mens zal voor minder mentaal inéénzakken.

Ik hoop ook van harte dat de belgische regering en lokale politiek zijn verantwoordelijkheid neemt,zo ook de verzekeringsmaatschappij!

Grellig
Mooie post, Grellig...
Ik hoop hetzelfde...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 18:48   #3
Horus
Gouverneur
 
Horus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2004
Berichten: 1.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Verschrikkelijk,niet?Ben ik blij dat ik in Limburg woon,wij hebben zeer zelden last van wateroverlast.Zou dit komen omdat Limburg zich hoger boven de zeespiegel bevind?
Of heeft dit te maken met onze gouverneur?

Toch leef ik zeer fel mee met de mensen uit oost-en west vlaanderen!Je zal maar een huisje hebben gebouwd met zuur verdiende spaarcentjes en het dan zien onderlopen met water en drek,een mens zal voor minder mentaal inéénzakken.

Ik hoop ook van harte dat de belgische regering en lokale politiek zijn verantwoordelijkheid neemt,zo ook de verzekeringsmaatschappij!

Grellig
Ik heb me laten vertellen dat in Limburg de warme luchtstroom naar boven groter is, aangezien er in die regio lichte zandgrond zou zijn, wat de warmte langer behoudt.

Iemand iets gelijkaardigs gehoord?
Of was het weer toogpraat wat ik in mijn oren heb laten blazen.....
__________________
[size=3]Vlaanderen mijn land[/size]
[size=3]bij het Noordzeestrand [size=1](dixit Raymond v/h Groenewoud)[/size][/size]
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 18:52   #4
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Ik heb me laten vertellen dat in Limburg de warme luchtstroom naar boven groter is, aangezien er in die regio lichte zandgrond zou zijn, wat de warmte langer behoudt.

Iemand iets gelijkaardigs gehoord?
Of was het weer toogpraat wat ik in mijn oren heb laten blazen.....
Pas op,dit zou kunnen Horus,zo is Lommel zeer bekend om de zandgronden.Zou er dan een hoge-druk gebied gevormd worden?Het is zo dat fijn zand zeer goed warmte vast houd,loop maar eens over een strand in de zomer met blote voeten.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 18:52   #5
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

ik hoop dat vooral pandjesmelkers getroffen worden door de wateroverlast

Door de schaarste die grondspeculanten veroorzaken moeten armere mensen echter op gronden gaan wonen die zich daartoe minder goed lenen omdat ze nu eenmaal behoren tot het natuurlijk overstromingsgebied van een rivier. Intussen worden onze beste hoger gelegen gronden in de kempen en in limburg bezet door belastingontduikende rijke hollanders.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 18:57   #6
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
ik hoop dat vooral pandjesmelkers getroffen worden door de wateroverlast

Door de schaarste die grondspeculanten veroorzaken moeten armere mensen echter op gronden gaan wonen die zich daartoe minder goed lenen omdat ze nu eenmaal behoren tot het natuurlijk overstromingsgebied van een rivier. Intussen worden onze beste hoger gelegen gronden in de kempen en in limburg bezet door belastingontduikende rijke hollanders.


Keep up the good work kobaf!!100% gelijk!
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 20:52   #7
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

apenland.

veel mensen willen 'rustig" wonen maar zijn te achterlijk om eens na te gaan wat voor plek het is ...

voor de rest zijn de wolken stout geweest

foei !
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 20:53   #8
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig


Keep up the good work kobaf!!100% gelijk!

Dat sprookje is stilaan ook gedaan.

Big Fiscal Brother waakt overal over u, zelfs tot op mijn geliefd Gibraltar waar ze ook alles om zeep aan het halen zijn.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 21:52   #9
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Goed dat het hier in het hageland niet te hard heeft geregend want hier is de ene dag geen water en de andere dag staat van oschot tot diest alles onder langs de demer (o.a testelt, zichem en rillaar zijn daar goed in)
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2005, 22:18   #10
Horus
Gouverneur
 
Horus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2004
Berichten: 1.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Pas op,dit zou kunnen Horus,zo is Lommel zeer bekend om de zandgronden.Zou er dan een hoge-druk gebied gevormd worden?Het is zo dat fijn zand zeer goed warmte vast houd,loop maar eens over een strand in de zomer met blote voeten.
Zoiets ja, zo zouden ook de Hechtelse duinen (bij weinigen bekend) voorzien zijn van die zandgronden..........
__________________
[size=3]Vlaanderen mijn land[/size]
[size=3]bij het Noordzeestrand [size=1](dixit Raymond v/h Groenewoud)[/size][/size]
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 11:49   #11
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Het is zo dat fijn zand zeer goed warmte vast houd,loop maar eens over een strand in de zomer met blote voeten.
Zand houdt integendeel zeer slecht warmte vast. De meeste warmte op zandvlaktes wordt weerkaatst (hoge albedo door al die kwartskristallekes), en er is te weinig water in de toplagen om de warmte te absorberen. Gevolg: een zeer hete laag topzand, maar als je je hand 5 cm in het zand duwt is het heerlijk koel. Water daarentegen houdt veel meer warmte vast, maar het duurt veel langer om een volume water warm te krijgen (zeer hoge warmtecapaciteit).

Gevolg: zandgronden (Limburg bvb.) zijn (bij mooi weer) overdag warm, 's nachts (wanneer de opgenomen warmte terug kan afgegeven worden) koud. De kust daarentegen is overdag koeler, 's nachts milder.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 11:51   #12
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Ons aller meest populaire ministerke, Freya VDB, deed trouwens enkele jaren geleden de wel zeer straffe uitspraak dat "die wateroverlast te wijten was aan de opwarming van de aarde, en dat de invoering van de Kyoto normen kon voorkomen dat Vlaanderen nogmaals zou overstromen". Ik vraag me af of het domme wicht nog geneigd zou zijn haar uitspraken te herhalen, en wacht in spanning af...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 11:55   #13
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zand houdt integendeel zeer slecht warmte vast. De meeste warmte op zandvlaktes wordt weerkaatst (hoge albedo door al die kwartskristallekes), en er is te weinig water in de toplagen om de warmte te absorberen. Gevolg: een zeer hete laag topzand, maar als je je hand 5 cm in het zand duwt is het heerlijk koel. Water daarentegen houdt veel meer warmte vast, maar het duurt veel langer om een volume water warm te krijgen (zeer hoge warmtecapaciteit).

Gevolg: zandgronden (Limburg bvb.) zijn (bij mooi weer) overdag warm, 's nachts (wanneer de opgenomen warmte terug kan afgegeven worden) koud. De kust daarentegen is overdag koeler, 's nachts milder.
Klopt. Dat van die stijgende warmte echter ook, omdat zandgronden sneller warmte opnemen.
Daardoor zijn ze bvb beter geschikt voor wijnbouw dan leemgronden, die trager opwarmen.

Maar dé reden waarom Limburg minder last heeft van wateroverlast is dat het minder vlak is.
In West-Vlaanderen is het ook allemaal relatief. De boeren in de Westhoek bouwden vroeger allemaal hun stallen op een verhoog van 1 meter. De nieuwe boeren deden dat niet, en krijgen nu om de twee jaar een vergoeding omdat hun stal ondergelopen is (wat meestal weinig schade veroorzaakt). Met bouwen in overstromingsgebied is niks mis. Zolang je er rekening mee houdt.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 11:57   #14
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Pas op,dit zou kunnen Horus,zo is Lommel zeer bekend om de zandgronden.Zou er dan een hoge-druk gebied gevormd worden?
Neen. Integendeel eigenlijk: warme lucht zorgt voor een lagere druk.
Het weerfenomeen is omgekeerd: mooi weer is het gevolg van hoge druk, en zeker niet omgekeerd.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 12:01   #15
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
In West-Vlaanderen is het ook allemaal relatief. De boeren in de Westhoek bouwden vroeger allemaal hun stallen op een verhoog van 1 meter. De nieuwe boeren deden dat niet, en krijgen nu om de twee jaar een vergoeding omdat hun stal ondergelopen is (wat meestal weinig schade veroorzaakt). Met bouwen in overstromingsgebied is niks mis. Zolang je er rekening mee houdt.
Ik kan me zelfs uit mijn middelbare schooltijd herinneren dat oude dorpkes in West-Vlaanderen op de kam van grote duinen werden gebouwd. Stalhille (? - bij Oostende) zou daar het typevoorbeeld van zijn. Is er hier toevallig iemand uit de streek?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 13:26   #16
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Ik hoop dat ze in West-Vlaanderen klaar zijn voor meer. De opwarming van de aarde is niet meer te ontkennen. Onze zomers worden warmer, onze onweders worden natter, de strenge winters van weleer blijven uit, de zuurstof wordt meer en meer vervangen met fijn stof.

Trouwens, Limburg is de laatste plaats waar ik zou willen wonen. De ozon-concentraties & fijn stof is nergens zo hoog in het land als daar. Zelfs op een modale zomerdag van +- 22 graden met iet of ewa zon, zit je met de ùg/m³ ver boven de 3 cijfers, om dan nog te zwijgen van de warmere dagen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 15:53   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Verschrikkelijk,niet?Ben ik blij dat ik in Limburg woon,wij hebben zeer zelden last van wateroverlast.Zou dit komen omdat Limburg zich hoger boven de zeespiegel bevind?
Of heeft dit te maken met onze gouverneur?

Toch leef ik zeer fel mee met de mensen uit oost-en west vlaanderen!Je zal maar een huisje hebben gebouwd met zuur verdiende spaarcentjes en het dan zien onderlopen met water en drek,een mens zal voor minder mentaal inéénzakken.

Ik hoop ook van harte dat de belgische regering en lokale politiek zijn verantwoordelijkheid neemt,zo ook de verzekeringsmaatschappij!

Grellig

Enkele redenen :

Weilanden en akkers zijn geruilverkaveld tot grote vlakken , vroeger waren die kleiner, bol geploegd en omgeven door een grachtenstelsel.

Parkings en autostrades, alsmaar meer en allemaal uit asfalt, dus da water kan daar nie intrekken en moet ergens naartoe.

Alle beken zijn dichtgelegd om grote nieuwe woonwijken, boven en naast te leggen, stopt maar buizen in de grond...

Bouwen op een moeras is natuurlijk nooit een goed idee, ... toch zijn er bouwpromotoren en gemeenten die nie te beroerd zijn om het toch te doen...

Kortom, het is deels de schuld van de overheid die dergelijke idiooteriën heeft geimplemeteerd, en natuurlijk als het echt hard regent ja dan moet het water ergens naartoe.

Bij ons verdampt het momteel bekanst voor het de grond raakt, (bij wijze van spreken... )

Ongeloofelijk ge hebt een regenbui, en een uur later zie je niks meer liggen, alles de grond in of verdampt terplaatse, maar wat wil je, 's middags, 34 ° ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 15:55   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
ik hoop dat vooral pandjesmelkers getroffen worden door de wateroverlast

Door de schaarste die grondspeculanten veroorzaken moeten armere mensen echter op gronden gaan wonen die zich daartoe minder goed lenen omdat ze nu eenmaal behoren tot het natuurlijk overstromingsgebied van een rivier. Intussen worden onze beste hoger gelegen gronden in de kempen en in limburg bezet door belastingontduikende rijke hollanders.

Geef nu zelf toe dat naast ne waterloop gaan wonen of in een overstromingsgebied er echt wel wat achter vragen is...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 16:11   #19
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Geef nu zelf toe dat naast ne waterloop gaan wonen of in een overstromingsgebied er echt wel wat achter vragen is...
ja heb je wel gelijk in idd - maar waar het over ging is diegenen die zich alleen die gronden kunnen permiteren. En dat terwijl onze beste gronden worden bezet door buitenlanders. (ik bedoel rijke hollanders)
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2005, 19:37   #20
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Neen. Integendeel eigenlijk: warme lucht zorgt voor een lagere druk.
Het weerfenomeen is omgekeerd: mooi weer is het gevolg van hoge druk, en zeker niet omgekeerd.
dat mag je me eens verder verklaren Bavo.Ik dacht altijd dat warme lucht zorgt voor een hoge druk,de moleculen hebben toch veel meer kinetische energie bij hoge temperatuur.Allez,dat dacht ik toch.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be