Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 22 maart 2004, 09:32   #1
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 22 maart 2004, 13:23   #2
Verkracht door Dies
Partijlid
 
Geregistreerd: 5 december 2003
Berichten: 277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
waarschijnlijk het feit dat een of andere kapitalist daar zal van profiteren om er alleen zélf beter van te worden.
Verkracht door Dies is offline  
Oud 22 maart 2004, 14:22   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

awel, tomB, mijn plannen worden alsmaar concreter
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 22 maart 2004, 14:39   #4
groenejongen
Burger
 
groenejongen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 118
Standaard

Dat doen de artsen van Geneeskunde voor het volk toch al?
Of vergis ik me?
__________________
De toekomst maken we nu!
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
groenejongen is offline  
Oud 22 maart 2004, 14:44   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groenejongen
Dat doen de artsen van Geneeskunde voor het volk toch al?
Of vergis ik me?
Ja, en ze zouden er heel wat verder mee geraken als ze eens neerdaalden vanuit hun hoge ivoren toren. Er zijn heel wat mensen die in principe de pvda genegen zouden zijn, maar er een afkeer van hebben omwille van hun soms echt absurde fanatieke houding.

met mij als eerste voorbeeld.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 22 maart 2004, 23:06   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
Nee, dat kan niet. Maar het is al laat. Het antwoord zal voor een andere keer zijn.
solidarnosc is offline  
Oud 22 maart 2004, 23:12   #7
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Ah nee das juist - hoe konden we het vergeten -, de ganse wereld dient overtuigd te worden en zijn van het communistische ideaal zodoende de ganse wereld kan worden omgevormd tot één grote vrolijke communistische samenleving. Want vanaf het ogenblik dat er één het daar niet langer mee eens is, stort het ganse systeem als een slap gebouwd kaartenhuisje in elkaar. Dat brengt me trouwens op een idee voor een nieuw onderwerp.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 23 maart 2004, 10:22   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Weet iemand nog ergens een verborgen onontgonnen en onbewoond continent liggen om een ideale staat te gaan oprichten?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 maart 2004, 16:41   #9
franke fritz
Schepen
 
franke fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Locatie: herent
Berichten: 439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Weet iemand nog ergens een verborgen onontgonnen en onbewoond continent liggen om een ideale staat te gaan oprichten?
ik vrees dat er dan een paar nuce's op ons worden gericht, wegens een potentieel gevaar.
__________________
cogito ergo sum
franke fritz is offline  
Oud 23 maart 2004, 19:55   #10
Thomas O'Malley
Burger
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Berichten: 112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
Moet men daar vandaag de dag communist voor zijn Tom? Ik ben dat allerminst, en ik maak er geen staatszaak van dat ik rechts ben. Toch denk ik dat het niet slecht is van tijd tot tijd het kapitalisme even opzij te schuiven en je medemens eens een dienst te bewijzen. Een vriendendienst, zeg maar, gewoon omdat het je hobby is of omdat je er je plezier in vindt. Maakt dat van mij een communist? Ik dacht het niet.
Ik ben heel graag met muziek bezig in al zijn vormen en facetten. Dus ook achter een draaitafel: ok, toegegeven, het misschien niet de vorm van dienstverlening die jij voor ogen had, maar maar wat vaak bezorg ik een paar honderde mensen in het weekend een zorgeloze avond vol ontspanning en plezier en maar wat vaak zonder winstbejag.
Ben ik dan nu de allereerste rechtse communist?
Soms is het wel eens leuk gewoon tevreden te zijn met een oprechte "dank je" van je medemens en maar wat vaak is dat voor mij van een grotere waarde dan al het geld ter wereld. Zo heb ik op oudejaarsavond afgelopen jaar (toch de avond waar menig persoon enorme winst tracht uit te slaan) een privéfuif gedraaid, waar men mij nadien kwam bedanken voor de meest geslaagde oudejaarsavond in jaren... Wel Tom: ik kan je verzekeren: daar kan geen geld tegenop.
Thomas O'Malley is offline  
Oud 23 maart 2004, 20:04   #11
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

U gaat er verkeerdelijk vanuit dat winst noodzakelijk wordt uitgedrukt in geld/materiële zaken.

Bovendien ontgaat het u, volgens mij, een beetje waar dit topic eigenlijk over bedoelt te gaan.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 23 maart 2004, 20:12   #12
Thomas O'Malley
Burger
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Berichten: 112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
U gaat er verkeerdelijk vanuit dat winst noodzakelijk wordt uitgedrukt in geld/materiële zaken.

Bovendien ontgaat het u, volgens mij, een beetje waar dit topic eigenlijk over bedoelt te gaan.
Neen Dies, ik begrijp wel degelijk waarover het gaat, maar dat neemt niet weg dat men hier en daar wel eens iets kan doen voor zijn medemans, ook als niet communist. Ik hou ook niet van ruilhandel, maar een liefdevolle daad zo nu en dan is een edelmoedig gebaar. Vanuit die gedachte hoeft winst inderdaad niet gekoppeld te zijn aan geld of materie.
Thomas O'Malley is offline  
Oud 23 maart 2004, 21:00   #13
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
Nee, dat kan niet. Maar het is al laat. Het antwoord zal voor een andere keer zijn.
Waarom kan dat niet?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 24 maart 2004, 12:54   #14
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Weet iemand nog ergens een verborgen onontgonnen en onbewoond continent liggen om een ideale staat te gaan oprichten?
Je kan ook gewoon land kopen. In New Hampshire heeft een groep kapitalisten land gekocht met als doel er de ideale staat (kapitalistisch weliswaar) op te richten.

http://www.freestateproject.org/index.jsp

Je zal trouwens snel merken dat zo'n ideale staat (ook al is hij communistisch) oprichten in een ander land het beste gaat in landen die kapitalistisch zijn. Anders moet je constant taksen betalen, papieren invullen, ...
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 24 maart 2004, 13:02   #15
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
Als je diensten verleent heb je altijd winst. Maar daarom niet in geld.
Als ik voor mijn buurman een virusscanner ga installeren, en hij mij daarna helpt met mijn belastingsformulier, hebben we alletwee waarschijnlijk tijd "gewonnen". Anders zouden we het zelf doen.

Ik dat niemand, ook de meest rabiate communist tegen winst is,zij zijn eerder voor een gelijkere verdeling van winst. Over hoe ze dat willen bereiken durven de meningen nogal uiteenlopen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 24 maart 2004, 15:22   #16
Spelev
Minister
 
Spelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 3.199
Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groenejongen
Dat doen de artsen van Geneeskunde voor het volk toch al?
Of vergis ik me?
Ja, en ze zouden er heel wat verder mee geraken als ze eens neerdaalden vanuit hun hoge ivoren toren. Er zijn heel wat mensen die in principe de pvda genegen zouden zijn, maar er een afkeer van hebben omwille van hun soms echt absurde fanatieke houding.

met mij als eerste voorbeeld.
Als je de hulp van PVDA gaat afslagen wegens je persoonlijke meening kan je hun dat niet verwijten.
__________________
Spelev is offline  
Oud 24 maart 2004, 15:29   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

ik heb geen enkel probleem om langs een gvhv dokter te gaan, integendeel. En als ze er in zouden slagen in elke gemeente in heel het land zo'n praktijk te openen, juich ik dat zeker toe.

Aansluiten bij de pvda zelf is al iets heel anders.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 25 maart 2004, 15:30   #18
chiquillo
Partijlid
 
chiquillo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2004
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
Volgens mij kan het en is het zelfs een efficient wapen tegen het kapitalisme omdat het armen en onderdrukten perspectieven bied op een andere maatschapij en het de gebreken van het kapitalisme nog meer bloot legt. Dat is ook de reden waarom dergelijke projecten vaak zwaar worden aangepakt.
__________________
‘Waar gezag is kan geen vrijheid zijn’
chiquillo is offline  
Oud 25 maart 2004, 17:22   #19
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Wat houdt de communisten tegen om zelf te beginnen en diensten te verlenen aan elkaar zonder winst? Kan toch perfect binnen de kapitalistische maatschappij?
Volgens mij kan het en is het zelfs een efficient wapen tegen het kapitalisme omdat het armen en onderdrukten perspectieven bied op een andere maatschapij en het de gebreken van het kapitalisme nog meer bloot legt. Dat is ook de reden waarom dergelijke projecten vaak zwaar worden aangepakt.
Dergelijke projecten worden zwaar aangepakt?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 26 maart 2004, 10:29   #20
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

TomB vroeg zich af:

Citaat:
Dergelijke projecten worden zwaar aangepakt?
Kijk eens naar de manier waarop de artsen van geneeskunde voor het volk aangepakt worden door de orde der geneesheren.
__________________
Gentenaar is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be