Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet het cordon worden doorbroken?
ja 32 72,73%
nee 12 27,27%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juni 2004, 18:17   #1
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Bijna 1 000 000 kiezers die opnieuw niet gehoord gaan worden door het ondemocratische cordon. Een constructie die onder het mum van verdraagzaamheid een politieke concurent uitschakeld. Hoe kan men het Blok evalueren als ze geen kans krijgen, is er misschien een beetje vrees dat ze het te goed gaan doen? In andere Europese landen hebben we al gezien dat een rechtse partij wel kan deelnemen in de regering, waarom kan dat bij ons niet? Heeft de CD&V N-VA schrik van de linkse kritiek bij een eventuele toenadering? Het nijgt naar kiezers bedrog om in zee te gaan met één of twee partijen waarvan hun beleid is afgestraft en waarvan de mensen duidelijk neen hebben tegen gezegd.
Geef de kiezer waarom hij vraagt.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 18:24   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.876
Standaard

Het cordon sanitaire is hét uitgelezen middel om het Vlaams Blok ongestoord te laten groeien,
en dit land te doen barsten zonder dat het Vlaams Blok aan de macht komt.
In stand houden, dus.

België geraakt ook wel gesplitst ondanks de Vlaams-nationalisten. 8)
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 18:37   #3
KeyserH
Lokaal Raadslid
 
KeyserH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Gent
Berichten: 345
Standaard

cordon of niet, de partijstandpunten van het VB zijn onverenigbaar met gelijk welke andere partij. Ik zie nog geen regeringsovereenkomsten ontstaan met het VB en een andere partij, tenzij ze een aantal punten bijsnoeien natuurlijk (wat ze reeds gedaan hebben, niet?)
__________________
KeyserH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 18:47   #4
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH
cordon of niet, de partijstandpunten van het VB zijn onverenigbaar met gelijk welke andere partij. Ik zie nog geen regeringsovereenkomsten ontstaan met het VB en een andere partij, tenzij ze een aantal punten bijsnoeien natuurlijk (wat ze reeds gedaan hebben, niet?)
Zo maar even een vraag hoor. Maar als de politieke standpunten toch te ver uit elkaar liggen om een coalitie te vormen waarom spreek je dan van een "cordon sanitair". Als de VLD en CD&V niet met de SP-A kunnen regeren noemen ze dat toch ook niet een "cordon sanitair".
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 19:12   #5
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

ja en dat vind meer dan 50% van de mensen (enquête)
Het Cordon is een kunstmatig opgelegd iets door links om er voor te zorgen dat ze aan de macht blijven. Dat men niet wilt regeren met het blok is hun zaak maar dat ze er niet mee mogen praten of onderhandelen door dit akkoord is schandalig. Het gaat zelfs zo ver dat mensen hun job verliezen op hun werk.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 19:21   #6
Raging Bile Duct
Burger
 
Raging Bile Duct's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Berichten: 146
Standaard

Ik ben absoluut tegen het VB en ik vind dat het cordon sanitaire doorbroken moet worden. Ik ben voorstander van een CD&V/VB coalitie.

De beste manier om het VB terug te dringen is ze laten regeren...
Raging Bile Duct is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 19:39   #7
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raging Bile Duct
Ik ben absoluut tegen het VB en ik vind dat het cordon sanitaire doorbroken moet worden. Ik ben voorstander van een CD&V/VB coalitie.
Misschien dat er ook de keuzemogelijkheid moest zijn van
"Ja. Ik ben VB-er"
"Ja. Ik ben geen VB-er".
"Ja. Ik ben geen VB-er. Regeren zal het VB immers stemmen kosten"
"Nee".
Citaat:
De beste manier om het VB terug te dringen is ze laten regeren...
Dat denk ik ook.
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 19:50   #8
prutske
Burgemeester
 
prutske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH
cordon of niet, de partijstandpunten van het VB zijn onverenigbaar met gelijk welke andere partij. Ik zie nog geen regeringsovereenkomsten ontstaan met het VB en een andere partij, tenzij ze een aantal punten bijsnoeien natuurlijk (wat ze reeds gedaan hebben, niet?)
Vergeet niet dat die correcte politiekers ook al een deel van het blok hebben overgenomen.En ze zullen nog verder moeten gaan,met of zonder het blok?Of de volgende verkiezing zou het nog slechter aflopen.

prutske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 20:05   #9
Patje
Lokaal Raadslid
 
Patje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2003
Locatie: W-Vlaanderen
Berichten: 352
Standaard

Laat het VB zich maar eens bewijzen. Dit moest trouwens al enkele jaren gebeurd zijn in Antwerpen. Ik vrees alleen dat niemand het aandurft. Het is en blijft een gok. Als ze het goed doen, des te beter. Wanneer ze het slecht doen kan de partij die ze laten meeregeren afgestraft worden. Natuurlijk is het zo dat het VB sommige partijen zo erg heeft aangevallen dat het één en ander zal moeten slijten.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 20:17   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Prof Deschauwer : laat ze op Vlaamse niveau meeregeren zoals de FPO in Oosternrijk en we zijn er snel vanaf... Hij vermelde ook even Pim Fortuyn in Holland !

Moeten ze Filip dan ook neerschieten ?

Die Hollandse prof van Antwerpen stelde het goed, praat met het Vlaams Blok, vergelijk de programmapunten, zeg waar het kan en waar niet dan heb je ten minste de moeite gedaan.

1.000.000 kiezers zijn niet allemaal nazisten en fascisten zoals Vermeersch zei ! Die vond ik zeer grof tegenover deze kiezers en een hartaanval nabij... hij moest zich schamen voor dergelijke uitlatingen.
Hij zou eens met die 76-jarige vrouw uit Molenbeek moeten praten: ze was op een jaar tijd vijf keer slachtoffer, met één sleutelbeenbreuk en één ontwrichte schouder toen een paar "toffe jongens" haar handtas gestolen hebben met geweld... wel zij stemde ook Vlaams Blok !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 20:25   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
De beste manier om het VB terug te dringen is ze laten regeren...
En het beste voorbeeld hiervan zijn alle andere partijen. 8)
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 20:32   #12
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Bijna 1 000 000 kiezers die opnieuw niet gehoord gaan worden door het ondemocratische cordon. Een constructie die onder het mum van verdraagzaamheid een politieke concurent uitschakeld. Hoe kan men het Blok evalueren als ze geen kans krijgen, is er misschien een beetje vrees dat ze het te goed gaan doen? In andere Europese landen hebben we al gezien dat een rechtse partij wel kan deelnemen in de regering, waarom kan dat bij ons niet? Heeft de CD&V N-VA schrik van de linkse kritiek bij een eventuele toenadering? Het nijgt naar kiezers bedrog om in zee te gaan met één of twee partijen waarvan hun beleid is afgestraft en waarvan de mensen duidelijk neen hebben tegen gezegd.
Geef de kiezer waarom hij vraagt.
Als het VB haar racistisch en extremistisch programma aanpast kan er ooit een kans komen dat een andere partij geneigd kan zijn om het cordon te doorbreken. Maar die kans lijkt me maar klein gezien de succeszege op rij van het VB.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 20:45   #13
Patje
Lokaal Raadslid
 
Patje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2003
Locatie: W-Vlaanderen
Berichten: 352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Bijna 1 000 000 kiezers die opnieuw niet gehoord gaan worden door het ondemocratische cordon. Een constructie die onder het mum van verdraagzaamheid een politieke concurent uitschakeld. Hoe kan men het Blok evalueren als ze geen kans krijgen, is er misschien een beetje vrees dat ze het te goed gaan doen? In andere Europese landen hebben we al gezien dat een rechtse partij wel kan deelnemen in de regering, waarom kan dat bij ons niet? Heeft de CD&V N-VA schrik van de linkse kritiek bij een eventuele toenadering? Het nijgt naar kiezers bedrog om in zee te gaan met één of twee partijen waarvan hun beleid is afgestraft en waarvan de mensen duidelijk neen hebben tegen gezegd.
Geef de kiezer waarom hij vraagt.
Als het VB haar racistisch en extremistisch programma aanpast kan er ooit een kans komen dat een andere partij geneigd kan zijn om het cordon te doorbreken. Maar die kans lijkt me maar klein gezien de succeszege op rij van het VB.
Ik vrees enkel dat er een moment komt waar men er niet onderuit zal kunnen om met het VB samen te werken. En dan is het VB zo sterk dat het hek helmaal van de dam is. Het cordon in leven houden werkt tegenovergesteld. Ze laten veroordelen idem dito.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 20:54   #14
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano

Als het VB haar racistisch en extremistisch programma aanpast kan er ooit een kans komen dat een andere partij geneigd kan zijn om het cordon te doorbreken. Maar die kans lijkt me maar klein gezien de succeszege op rij van het VB.
Ik vrees enkel dat er een moment komt waar men er niet onderuit zal kunnen om met het VB samen te werken. En dan is het VB zo sterk dat het hek helmaal van de dam is. Het cordon in leven houden werkt tegenovergesteld. Ze laten veroordelen idem dito.
In dat geval gaan we over naar Plan B: B.O.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 21:29   #15
Bill
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 972
Standaard

Grappig 'prof' Vermeersch te zien vechten tegen de bierkaai. Grappig ook te zien hoe hypocriet politici zijn na deze uitslag. Voor de verkiezingen zijn het de ergste vijanden, en nu zal het welliswaar een zware opdracht zijn de onderlinge standpunten te verenigen (tuurlijk ) maar als die mannen/vrouwen postjes ruiken..... (zelfs Mieke V, wordt gerecycleerd) Sommige mensen kennen geen schaamte maar dat wisten we eigenlijk al. En ja, ze hebben het signaal van de kiezer nu begrepen en ze gaan er hard aan werken. Was ik nu naar een heruitzending van de verkiezingsshow van 1991 aan het kijken?

Het belooft nog een triestige tijd te worden, Antwerpse chaos in het groot. Alles is goed om toch maar dat idiote cordon in stand te houden.
Die kleuterstemkwis, de haatcampagne, het proces, de 'bikkelharde' interview(ers) stijl Alloo, Apers en co ....ze hebben veel uitgehaald. Doe zo voort !
__________________

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2004, 22:58   #16
stijnVL
Provinciaal Statenlid
 
stijnVL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2002
Locatie: Leuven
Berichten: 712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Prof Deschauwer : laat ze op Vlaamse niveau meeregeren zoals de FPO in Oosternrijk en we zijn er snel vanaf... Hij vermelde ook even Pim Fortuyn in Holland !

Moeten ze Filip dan ook neerschieten ?
Alleen als u plots ook nicht zou worden

Voor het overige deel ik de visie van Deschouwer; laat ze mee regeren.

Als ze te veel compromissen moeten sluiten zal het snel gedaan zijn met hun haast sacrale radicaliteit en zuiverheid, hun onmiskenbare aantrekkingskracht.
Als ze hun oplossingen niet gesmaakt worden, zal het snel gedaan zijn bij de volgende stembusgang.
Blijkt daarintegen dat ze daadwerkelijk oplossingen te bieden hebben waarmee de bevoling kan leven, dan is dat nog beter.

Ik gok op het eerste, maar met het laatste kan ik ook leven
__________________
stijnVL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2004, 06:59   #17
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill
Grappig 'prof' Vermeersch te zien vechten tegen de bierkaai. Grappig ook te zien hoe hypocriet politici zijn na deze uitslag. Voor de verkiezingen zijn het de ergste vijanden, en nu zal het welliswaar een zware opdracht zijn de onderlinge standpunten te verenigen (tuurlijk ) maar als die mannen/vrouwen postjes ruiken..... (zelfs Mieke V, wordt gerecycleerd) Sommige mensen kennen geen schaamte maar dat wisten we eigenlijk al. En ja, ze hebben het signaal van de kiezer nu begrepen en ze gaan er hard aan werken. Was ik nu naar een heruitzending van de verkiezingsshow van 1991 aan het kijken?

Het belooft nog een triestige tijd te worden, Antwerpse chaos in het groot. Alles is goed om toch maar dat idiote cordon in stand te houden.
Die kleuterstemkwis, de haatcampagne, het proces, de 'bikkelharde' interview(ers) stijl Alloo, Apers en co ....ze hebben veel uitgehaald. Doe zo voort !
hoe harder je het Vlaams Blok bekampt... hoe harder het cordon wordt aangespannen hoe harder wij er ons uitspartelen !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2004, 15:47   #18
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Veel kan de CD&V niet misdoen door met het blok te regeren. Ofwel wordt het een flop en dan kunnen ze met de 'eer' gaan lopen dat doordat zij met hen geregeerd hebben dat de mensen zien dat het geen goede oplossing is ofwel is het een succes en zullen de kiezers voor dezelfde regering gaan.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be