Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: BOM voor klokkenluiders, een goed idee?
Ja 3 23,08%
Nee 8 61,54%
Ik ga een beredeneerd antwoord formuleren 2 15,38%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juni 2016, 08:50   #61
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

De bekendste klokkenluiders:
Mark Felt, alias Deep Throat

• Wie? Nummer twee van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA.
• Wat? Lekte informatie over de inbraak in het verkiezingshoofdkwartier van de Amerikaanse Democraten in 1972 aan journalisten van The Washington Post.
• Afloop? Lekken leidden tot het ontslag van de Amerikaanse president Richard Nixon.


Daniel Ellsberg

• Wie? Analist bij het Amerikaanse minister van Defensie.
• Wat? Lekte in 1971 de Pentagon Papers aan The New York Times. Toonde aan dat de Amerikaanse overheid jarenlang de publieke opinie had misleid over de oorlog in Vietnam.
• Afloop? De Pentagon Papers dwongen de Amerikaanse regering tot vredesonderhandelingen over Vietnam.


Paul Van Buitenen

• Wie? Europees ambtenaar.
• Wat? Klaagde frauduleus gedrag van sommige leden van de Europese Commissie aan.
• Afloop? Zijn optreden leidde in 1999 tot het aftreden van de hele Europese Commissie.


Paul Demaegt

• Wie? Ambtenaar bij het toenmalige overheidsbedrijf RTT (de voorloper van Belgacom).
• Wat? Bracht in 1973 aan het licht dat de toenmalige topman van de RTT vrienden en familieleden grote bestellingen toespeelde.
• Afloop? Resulteerde uiteindelijk in het ontslag van twee leden van de Belgische regering.



Rudy Aernoudt

• Wie? Kabinetschef van minister Fientje Moerman.
• Wat? Werd in 2007 ontslagen nadat hij een klacht indiende tegen minister Moerman wegens onethische praktijken op haar kabinet.
• Afloop? Een rapport op basis van Aernoudts klachten was zo kritisch tegenover Moerman dat ze nog diezelfde dag ontslag nam.



Julian Assange

• Wie? richtte in 2006 WikiLeaks op.
• Wat? Wikileaks kwam in 2010 in het nieuws met onthullingen over Guantanamo Bay, over de oorlogen in Irak en Afghanistan, en de Amerikaanse diplomatie ('Cablegate').
• Afloop? Het imago van de VS in de wereld krijgt een knauw. Assange wordt in Zweden aangeklaagd voor verkrachting en zit sinds juni 2012 in de Ecuadoriaanse ambassade in Londen. De VS willen Assange verhoren.


Bradley Manning

• Wie? Soldaat in het Amerikaanse leger.
• Wat? Lekte in 2010 duizenden geheime militaire documenten naar klokkenluiderwebsite Wikileaks.
• Afloop? Werd in 2010 in Irak gearresteerd waar hij dienst deed. Zijn proces ging begin juni van start. De zwaarste aanklacht luidt 'hulp aan de vijand', waarop in de VS de doodstraf staat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2016, 08:54   #62
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Vorige maand:


Luxleaks-klokkenluiders en journalist riskeren celstraffen en boete
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160510_02281955


In het proces rond het financiële schandaal Luxleaks is dinsdag achttien maanden cel tegen twee klokkenluiders geëist en een boete tegen een journalist.

Het Openbaar Ministerie (OM) vorderde achttien maanden voor Antoine Deltour en Raphaël Halet, vroegere medewerkers van de consultancyfirma PwC wegens diefstal en schending van het beroepsgeheim, aldus de krant Luxemburger Wort. De aanklager zou geen bezwaar hebben tegen een voorwaardelijke straf.

Voor televisiejournalist Edouard Perrin eiste het OM enkel een niet-gespecifieerde geldstraf.

...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2016, 09:06   #63
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Moest er nu tegelijk een bepaling komen die klokkenluiders beschermd zou je er nog in kunnen geloven dat Geens goede bedoelingen heeft. Anders is het op de keper beschouwd fascisme.

We hebben transparantie nodig om de democratie te vrijwaren.
Voor EU-ambtenaren bestaan er zulke bepalingen, ingevoerd omdat, en vijf jaar nadat Paul van Buitenen de Commissie-Santer had doen aftreden (nou ja, dit is wat algemeen wordt geloofd, en mijn versie houd ik voor mij).

Van Buitenen vertelde iedereen die het wilde horen dat de nieuwe regeling "voor klokkenluiders" er eigenlijk een tegen klokkenluiders is. Ik ken zijn redenering en weet dat ze volkomen klopt.

In EU-recht komt een schijnbaar democratisch recht altijd op het omgekeerde neer. Zo zijn de bepalingen in het Verdrag van Lissabon die het een lidstaat mogelijk moeten maken om uit te treden, eigenlijk bedoeld om alle uittredingen te kunnen dwarsbomen. De europarlementariërs worden, als zij al te goeder trouw zijn, misleid. Dat komt ervan als je in het enige parlement ter wereld zit dat zijn eigen wetgeving niet mag voorstellen en ontwerpen (en bovendien ook niet volledig zelf mag goedkeuren).
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 juni 2016 om 09:10.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2016, 13:34   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Geens wil zelfs beroepsjournalisten aanpakken.

hbvl - VVJ: “Voorstel Geens heel gevaarlijk, bronnengeheim bedreigd”


Het voorontwerp van de wet op de inlichtingendiensten, waarbij de erkenning van beroepsjournalisten kan ingetrokken worden, is een ‘serieuze vermindering van de bescherming van beroepsjournalisten’. Pol Deltour, nationaal secretaris VVJ/AVVB, vindt het voorstel heel gevaarlijk omdat het bronnengeheim bedreigd wordt.

Als justitie huiszoekingen bij journalisten wil uitvoeren, of bijvoorbeeld telefoons- of e-mails wil onderscheppen, dan voorziet de huidige wet op de inlichtingendiensten een toestemming van de BIM-commissie. “Wat men nu van plan is in dat ontwerp, is dat inlichtingendiensten zelf zouden kunnen beoordelen wanneer ze die waarborgen ten aanzien van journalisten kunnen overslaan, wanneer ze zelf vinden dat het niet om een echte beroepsjournalist zou gaan”, verduidelijkt nationaal-secretaris Deltour. “Daar hebben wij toch serieuze bedenkingen bij. Met dit voorstel beoordelen inlichtingendiensten soeverein op wie de journalistieke bescherming van toepassing is. Dit is een serieuze vermindering van de bescherming van journalisten. We vrezen voor willekeur, bij mijn weten wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen Belgische en buitenlandse journalisten.”

Dat er een controle achteraf wordt ingebouwd, is voor Deltour geen oplossing. “Ondertussen hebben ze journalisten kunnen screenen, afluisteren en hun bronnen in kaart brengen. Dat is heel gevaarlijk.”

Pol Deltour merkt op dat het voorontwerp in dezelfde sfeer baadt als het voorstel van afgelopen weekend om lekken zwaarder te bestraffen. “Dat baadt in dezelfde sfeer van informatie willen controleren, dat is heel verontrustend.”

De nationaal-secretaris merkt op dat hij de allerlaatste versie van de tekst nog niet te zien kreeg, en dat het voorontwerp zonder ernstig overleg met de journalistenvereniging tot stand is gekomen.
En toen de BOM wetgeving van kracht ging zwegen de journalisten, want het ging maar over de burgers, niemand stoorde zich bijvoorbeeld aan het gegeven dat de procureur onder die wetgeving zelfs geen handtekening meer nodig had van een rechter om mensen te tappen - of er bij in te breken en dergelijke meer, hij mag dat zelf beslissen...
Er was niets aan de hand toen, want het ging tegen boeven en VB'ers...

En nu, algemene verontwaardiging bij de journalisten, want gevaarlijk en verontrustend, omdat men hetzelfde nu gaat flikken bij journalisten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2016, 22:10   #65
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.949
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En toen de BOM wetgeving van kracht ging zwegen de journalisten, want het ging maar over de burgers, niemand stoorde zich bijvoorbeeld aan het gegeven dat de procureur onder die wetgeving zelfs geen handtekening meer nodig had van een rechter om mensen te tappen - of er bij in te breken en dergelijke meer, hij mag dat zelf beslissen...
Er was niets aan de hand toen, want het ging tegen boeven en VB'ers...

En nu, algemene verontwaardiging bij de journalisten, want gevaarlijk en verontrustend, omdat men hetzelfde nu gaat flikken bij journalisten.
Heel wat journalisten gaan hun boekje te buiten.
Een goede zaak.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2016, 06:50   #66
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Heel wat journalisten gaan hun boekje te buiten.
Een goede zaak.
Ik herhaal wat ik in deze topic reeds stelde en benadruk ter afsluiting nogmaals dat de zwijgplicht van de ambtenaren iets heel anders zou moeten zijn dan de omerta opgelegd binnen de maffia.
Spijtig is het dus dat in dit land een melding aan de hiërarchische meerderen van frauduleuze praktijken misbruikt wordt door een paar (?)maffiosi om de ambtenaar te nekken.
Mijn ganse leven heb ik gehoopt op eerherstel.
Maar ondanks de komst van nieuwe politieke partijen die vernieuwing (?)gingen brengen is er nooit iets van gekomen.
Juist door deze vaststelling is voor mij de ganse politieke bedoening gedegradeerd tot een grote maffia-clan.
Voor mij hoeft dat eerherstel niet meer. Ze mogen hun reet opvullen met hun algemeen belang en eerlijkheid. De werkelijkheid is gans anders dan er verkondigd wordt in politieke pamfletten.
Ik heb mij er bij neergelegd dat het eerherstel er niet kwam en nooit zal komen en ik zal in die wetenschap dus wel het hoekje omgaan.
Proficiat dus aan alle onkreukbaren in dit land.
1 % van het kiespubliek wil het misschien wel anders maar 99 % wil dit niet.
Op dit forum heb ik gemerkt dat er zeer weinig empathie is voor de slachtoffers van maffia-praktijken.
Niks aan te doen dus. Wie zal het volgende slachtoffer zijn van ons politiek correct handelen?
Feitelijk had ik deze topic beter afgesloten met een woordje van dank maar....
het zit er dus niet in. Einde topic. Voor mij toch.

Laatst gewijzigd door werkman : 30 juni 2016 om 06:54.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2016, 22:30   #67
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik herhaal wat ik in deze topic reeds stelde en benadruk ter afsluiting nogmaals dat de zwijgplicht van de ambtenaren iets heel anders zou moeten zijn dan de omerta opgelegd binnen de maffia.
Spijtig is het dus dat in dit land een melding aan de hiërarchische meerderen van frauduleuze praktijken misbruikt wordt door een paar (?)maffiosi om de ambtenaar te nekken.
Mijn ganse leven heb ik gehoopt op eerherstel.
Maar ondanks de komst van nieuwe politieke partijen die vernieuwing (?)gingen brengen is er nooit iets van gekomen.
Juist door deze vaststelling is voor mij de ganse politieke bedoening gedegradeerd tot een grote maffia-clan.
Voor mij hoeft dat eerherstel niet meer. Ze mogen hun reet opvullen met hun algemeen belang en eerlijkheid. De werkelijkheid is gans anders dan er verkondigd wordt in politieke pamfletten.
Ik heb mij er bij neergelegd dat het eerherstel er niet kwam en nooit zal komen en ik zal in die wetenschap dus wel het hoekje omgaan.
Proficiat dus aan alle onkreukbaren in dit land.
1 % van het kiespubliek wil het misschien wel anders maar 99 % wil dit niet.
Op dit forum heb ik gemerkt dat er zeer weinig empathie is voor de slachtoffers van maffia-praktijken.
Niks aan te doen dus. Wie zal het volgende slachtoffer zijn van ons politiek correct handelen?
Feitelijk had ik deze topic beter afgesloten met een woordje van dank maar....
het zit er dus niet in. Einde topic. Voor mij toch.
Ik heb mij bewust weinig bezig gehouden met deze topic omdat ik mezelf te veel betrokken voelde om een neutraal standpunt te vertolken.
Maar ik heb de inhoud ervan volledig doorgenomen en alle gegevens beschouwd als een voordracht van een gesproken betoog.
Uit de bespreking van de inhoud is gebleken dat er geen enkele deelnemer geslaagd is voor de proef.
Nergens is te voorschijn gekomen wat echte zwijgplicht is en hoe er moet gehandeld worden. Is de zwijgplicht van een ambtenaar tegensprekelijk tegen zijn spreekplicht wanneer hij vaststelt dat er daden worden gesteld die indruisen tegen het belang van de gemeenschap.
Wat moet, mag hij kan hij doen om in orde te blijven met de hem toevertrouwde taak. Kunnen politiekers die bewust en met kwaad opzet de zwijgplicht omzetten tot een omerta gestraft worden. Welke instantie is bevoegd om afhandeling van gerezen problematiek op te lossen?
M.a.w. hoe kan de ambtenaar zich verdedigen zonder naar de rechtbank te moeten stappen? Waar kan hij na neutraak onderzoek van zijn dadingen te weten komen of zijn dadingen schadelijk worden bevonden voor zijn werkgever en toevertrouwde verantwoordelijkheden. Kan hij verantwoording geven van het waarom van zijn dadingen? Niks van dat alles kwam aan bod in deze topic. Bij zware fraude raakt men steeds bepaalde personen.
Meestal zijn deze reeds van zeer verdacht allooi.
Nu krijgen deze personen vrij spel en wordt de ambtenaar kop van jut.
Meestal ook hebben deze personen betrokken vrienden als mede organisator van de feiten. En het zijn juist dezen die buiten schot blijven.
Er is gewoonlijk wel een afgevaardigde beheerder aangesteld die alles tekende en die achteraf wel opdraait met een kleine voorwaardelijke straf en een bepaalde ontzetting uit zijn burgerrechten. En gewoonlijk ook met vele miljoenen beloning op zijn buitenlandse bankrekening. En meestal ook zijn de voornaamste aandeelhouders buitenlanders die zelf officieel geen enkel aandeel bezitten. (aandelen aan toonder)
Natuurlijk is in dergelijke maffia-carrousels geen enkele empathie voor storende elementen in hun zaakjes.
En wie voert de rancunes uit? De sergeantjes in de betrokken administraties zelf natuurlijk. In opdracht en uit kruiperig lijfbehoud.
Niet de generaals straffen de gewone soldaat. De sergeantjes zoveel te harder. En met graagte zelfs. Ik heb het dertig jaar meegemaakt.
Maar op enige empathie heb ik niet moeten rekenen. Noch van de burger noch van enige politieker. Waar bleven de onkreukbaren?
Spijtig. Maar ik heb een heel laag gedacht van de mens.
De laatste jaren heb ik echter lijn les geleerd.
Ik heb vrienden gemaakt door......mee weg te kijken als hun louche zaakjes aan het licht kwamen. Maar.....ik verafschuw die vrienden.
Het zijn geen echte vrienden. Het zijn kruipers uit lijfbehoud.
En nu sluit ik echt af.

Laatst gewijzigd door werkman : 30 juni 2016 om 22:57.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 08:27   #68
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik heb mij bewust weinig bezig gehouden met deze topic omdat ik mezelf te veel betrokken voelde om een neutraal standpunt te vertolken.
Maar ik heb de inhoud ervan volledig doorgenomen en alle gegevens beschouwd als een voordracht van een gesproken betoog.
Uit de bespreking van de inhoud is gebleken dat er geen enkele deelnemer geslaagd is voor de proef.
Nergens is te voorschijn gekomen wat echte zwijgplicht is en hoe er moet gehandeld worden. Is de zwijgplicht van een ambtenaar tegensprekelijk tegen zijn spreekplicht wanneer hij vaststelt dat er daden worden gesteld die indruisen tegen het belang van de gemeenschap.
Wat moet, mag hij kan hij doen om in orde te blijven met de hem toevertrouwde taak. Kunnen politiekers die bewust en met kwaad opzet de zwijgplicht omzetten tot een omerta gestraft worden. Welke instantie is bevoegd om afhandeling van gerezen problematiek op te lossen?
M.a.w. hoe kan de ambtenaar zich verdedigen zonder naar de rechtbank te moeten stappen? Waar kan hij na neutraak onderzoek van zijn dadingen te weten komen of zijn dadingen schadelijk worden bevonden voor zijn werkgever en toevertrouwde verantwoordelijkheden. Kan hij verantwoording geven van het waarom van zijn dadingen? Niks van dat alles kwam aan bod in deze topic. Bij zware fraude raakt men steeds bepaalde personen.
Meestal zijn deze reeds van zeer verdacht allooi.
Nu krijgen deze personen vrij spel en wordt de ambtenaar kop van jut.
Meestal ook hebben deze personen betrokken vrienden als mede organisator van de feiten. En het zijn juist dezen die buiten schot blijven.
Er is gewoonlijk wel een afgevaardigde beheerder aangesteld die alles tekende en die achteraf wel opdraait met een kleine voorwaardelijke straf en een bepaalde ontzetting uit zijn burgerrechten. En gewoonlijk ook met vele miljoenen beloning op zijn buitenlandse bankrekening. En meestal ook zijn de voornaamste aandeelhouders buitenlanders die zelf officieel geen enkel aandeel bezitten. (aandelen aan toonder)
Natuurlijk is in dergelijke maffia-carrousels geen enkele empathie voor storende elementen in hun zaakjes.
En wie voert de rancunes uit? De sergeantjes in de betrokken administraties zelf natuurlijk. In opdracht en uit kruiperig lijfbehoud.
Niet de generaals straffen de gewone soldaat. De sergeantjes zoveel te harder. En met graagte zelfs. Ik heb het dertig jaar meegemaakt.
Maar op enige empathie heb ik niet moeten rekenen. Noch van de burger noch van enige politieker. Waar bleven de onkreukbaren?
Spijtig. Maar ik heb een heel laag gedacht van de mens.
De laatste jaren heb ik echter lijn les geleerd.
Ik heb vrienden gemaakt door......mee weg te kijken als hun louche zaakjes aan het licht kwamen. Maar.....ik verafschuw die vrienden.
Het zijn geen echte vrienden. Het zijn kruipers uit lijfbehoud.
En nu sluit ik echt af.
Even nog een kleine opmerking.
Buiten een paar enkelingen die zich uiten in deze topic haakt het grootste aantal van de kleurenzeveraars op dit forum af.
Slechts 1095 bezoekers van deze topic! Het gaat hier nochtans over essentiële waarden die bepalend zijn of onze democratie echt werkt of niet.
Maar.....het is niet plezant om hier een kleine bijdrage te leveren over een eigen visie omtrent de gestelde problematiek.
Leuker is het om mekaar zwarte pieten door te spelen.
Geel verwijt zwart dat zij het niet zijn en rood ontkent dat ze iets met fraude te maken hebben en blauw zwijgt in alle talen en groen laat pas iets horen als het in hun kraam past. En dan denken sommigen nog dat ze iets bijbrengen in het debat? De gang van zaken bewijst weeral eens dat het niveau van dit forum bedenkelijk laag ligt en dat hetgeen hier gebeurt niet van die aard is dat de politiek zich enige moeite zal getroosten om eventueel gevolg te geven aan bepaalde raadgevingen die.... er trouwens niet zijn.
Een paar enkelingen lossen af en toe iets over feiten die ze te weten kwamen
maar.......over een eigen visie ingevolge de feiten lossen ze niks.
En de overgrote meerderheid kraait hier zelfs mee zonder enige kennis van feiten. Erbarmelijke deelnemers aan een debat!
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 11:51   #69
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Even nog een kleine opmerking.
Buiten een paar enkelingen die zich uiten in deze topic haakt het grootste aantal van de kleurenzeveraars op dit forum af.
Slechts 1095 bezoekers van deze topic! Het gaat hier nochtans over essentiële waarden die bepalend zijn of onze democratie echt werkt of niet.
Maar.....het is niet plezant om hier een kleine bijdrage te leveren over een eigen visie omtrent de gestelde problematiek.
Leuker is het om mekaar zwarte pieten door te spelen.
Geel verwijt zwart dat zij het niet zijn en rood ontkent dat ze iets met fraude te maken hebben en blauw zwijgt in alle talen en groen laat pas iets horen als het in hun kraam past. En dan denken sommigen nog dat ze iets bijbrengen in het debat? De gang van zaken bewijst weeral eens dat het niveau van dit forum bedenkelijk laag ligt en dat hetgeen hier gebeurt niet van die aard is dat de politiek zich enige moeite zal getroosten om eventueel gevolg te geven aan bepaalde raadgevingen die.... er trouwens niet zijn.
Een paar enkelingen lossen af en toe iets over feiten die ze te weten kwamen
maar.......over een eigen visie ingevolge de feiten lossen ze niks.
En de overgrote meerderheid kraait hier zelfs mee zonder enige kennis van feiten. Erbarmelijke deelnemers aan een debat!
Welke visie wil je horen?
De regeringsvisie, zowel van de Europese, federale, regionale en zelfs op gemeentelijk vlak, is dat klokkenluiders bestraft dienen te worden en de plegers van de feiten worden vrijgesproken.
De bevolking wil het anders, maar niemand luistert nog naar de bevolking.
Zeg gewoon hoe het is, aan kapitaal word niet geraakt door politici, want dan zijn ze zelf hun graai en corruptie mogelijkheden kwijt.

Kijk de bankencrises, de grote hoop zit er nog.
Kijk de panama papers, Optima, Luxleaks etc., alles verdwijnt in commissies en verantwoordelijken blijken geen verantwoordelijkheid te hebben.
Dit terwijl ze, volgens eigen zeggen, zeer vet betaald dienen te worden voor die verantwoordelijkheid.

Die Welt ist krank und kein Arst in der nähe.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 12:19   #70
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Naar aanleiding van de veroordelingen voor de klokkenluiders van het LuxLeaks-lek werkt Ecolo/Groen aan een voorstel om klokkenluiders en de betrokken journalisten beter te beschermen.


LuxLeaks: werk maken van betere bescherming van klokkenluiders
30 Jun, 2016 | Fiscaliteit & begroting

http://www.kristofcalvo.be/2016/06/3...lokkenluiders/

Ecolo-Groen reageert verontwaardigd op de veroordelingen voor de klokkenluiders van de zogenaamde LuxLeaks, Antoine Deltour en Raphaël Halet. “Dit is de omgekeerde wereld. De klokkenluiders worden snel bestraft, maar de echte boosdoeners, de fraudeurs en de betrokken grootbanken, worden amper vervolgd. Het wordt dringend tijd dat we op nationaal en Europees niveau werk maken van een betere wettelijke bescherming van klokkenluiders”, reageren Kristof Calvo (fractieleider Groen) en Georges Gilkinet (kamerlid Ecolo). Beide kamerleden zullen in de Kamer aandringen om de ambassadeur van Luxemburg te sommeren naar de bijzondere commissie Panama Papers.

In Luxemburg is het verdict gevallen in het proces rond het financiële schandaal LuxLeaks. Het feit dat de twee klokkenluiders schuldig werden bevonden en, zij het voorwaardelijk, gestraft werden, is voor Ecolo-Groen een erg fout precedent. “We zouden die mensen op onze blote knieën moeten bedanken. Maar in de praktijk worden zij sneller berecht dan al die fraudeurs”, stelt Calvo.

Ecolo-Groen werkt aan een voorstel om klokkenluiders en de betrokken journalisten beter te beschermen. “Wat ons betreft is die klokkenluiderbescherming een prioritaire aanbeveling die moet voortvloeien uit de bijzondere commissie Panama Papers. Daar waar de officiële instanties falen, kunnen klokkenluiders en onderzoeksjournalisten het verschil maken. Natuurlijk moet dat wettelijk allemaal correct zijn. Maar er kan geen twijfel zijn dat deze mensen het algemene belang voorop stelden in hun acties. Hen bestraffen voor hun acties is het omgekeerde van wat een rationeel rechterlijk systeem zou moeten doen“, besluit Calvo.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 12:27   #71
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Onlangs:


Wetsvoorstel komt er
"Klokkenluiders zijn paria's die geïsoleerd leven met een vervangingsinkomen"

Internationaal platform ook in België actief, wetsvoorstel op komst
30-04-15
http://www.demorgen.be/binnenland/-k...omen-b466c0a4/

Een internationale groep, met onder meer de Belg David Renous, lanceert een platform dat klokkenluiders beter moet beschermen. Renous is ook bezig met een wetsvoorstel dat klokkenluiders in België moet helpen.

De bescherming van klokkenluiders laat heel wat te wensen over. In ons land, maar ook elders. Om daarin verandering te brengen, lanceert een groep van gerenommeerde internationale klokkenluiders een platform dat hen beter moet steunen.

Het platform, dat de naam PILA krijgt, wordt gelanceerd door Stéphanie Gibaud, voormalig directeur communicatie bij UBS France.
Zij bracht enkele jaren geleden aan het licht hoe de Zwitserse zakenbank in Frankrijk klanten ronselde en hen hielp belastingen te ontwijken. Ze krijgt de steun van onder meer Hervé Falciani, die Swiss Leaks aan het rollen bracht, en Antoine Deltour, die achter Lux Leaks zat.

PILA krijgt ook een Belgische afdeling, die in handen komt van David Renous, de Brusselse diamanthandelaar die onthulde dat het Antwerpse Omega Diamonds jarenlang diamanten met valse documenten het land binnenbracht en zo voor miljoenen belastingen ontdook.

...

Het is de bedoeling dat Hervé Falciani fondsen bij elkaar krijgt waarmee klokkenluiders beter begeleid en beschermd kunnen worden. Op dit moment is er in veel landen geen hulp: het zijn paria's die geïsoleerd leven en het met een vervangingsinkomen moeten doen, zoals ik."

Samen met zijn advocaat Jos Vander Velpen werkt Renous aan een wetsvoorstel dat Belgische klokkenluiders moet beschermen. "Het is een democratisch deficit dat mensen die zo'n grote maatschappelijke meerwaarde hebben niet beter worden geholpen", stelt Vander Velpen. "In de Verenigde Staten bijvoorbeeld is er een veel betere regelgeving. Klokkenluiders uit de financiële wereld krijgen er een stevige vergoeding, zodat ze het financieel niet moeilijk krijgen."

Hij wil het wetsvoorstel in de komende maanden aan enkele politieke partijen voorleggen. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wilde gisteren niet reageren.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 1 juli 2016 om 12:27.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 12:33   #72
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Er is volgens mij een groot fundamenteel verschil tussen een klokkenluider en iemand die lekt uit een gerechtelijk onderzoek.
Zolang onze professionele googelaars dat niet doorhebben, blijft deze draad een grap...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 12:42   #73
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zolang onze professionele googelaars dat niet doorhebben, blijft deze draad een grap...
Zolang jij niet doorhebt dat alle lekken met deze wet geviseerd worden, ben jij de grap.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 12:45   #74
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zolang jij niet doorhebt dat alle lekken met deze wet geviseerd worden, ben jij de grap.
Ben jij de man die 90% belastingen betaalt op zijn pensioen?
Van grappen gesproken...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 12:50   #75
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Waarom zetten klokkenluiders hun leven voor ons op het spel?
https://www.youtube.com/watch?v=m-AeLsvZvII
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 13:00   #76
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En toen de BOM wetgeving van kracht ging zwegen de journalisten, want het ging maar over de burgers, niemand stoorde zich bijvoorbeeld aan het gegeven dat de procureur onder die wetgeving zelfs geen handtekening meer nodig had van een rechter om mensen te tappen - of er bij in te breken en dergelijke meer, hij mag dat zelf beslissen...
Er was niets aan de hand toen, want het ging tegen boeven en VB'ers...

En nu, algemene verontwaardiging bij de journalisten, want gevaarlijk en verontrustend, omdat men hetzelfde nu gaat flikken bij journalisten.
Het werd tijd want sommige journalisten deden maar.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 13:21   #77
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Het werd tijd want sommige journalisten deden maar.
Idd. Wanneer geen enkel journalist het nog aandurft iets bekend te maken dan kunnen ook de klokkenluiders beter hun mond houden. Laat ons dan onmiddelijk ook maar de rechtstaat en bvb. het recht op de vrije nieuwsgaring afschaffen. Strak plan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 13:25   #78
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Het begrip vrije nieuwsgaring wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat journalisten het recht hebben om nieuws - of algemener: informatie - te verzamelen, zonder inmenging van wie dan ook. De vrijheid van nieuwsgaring komt echter niet alleen de pers toe: het is (althans in Nederland) een recht van iedere burger "om inlichtingen en denkbeelden te ontvangen en te garen zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen"[1].
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_nieuwsgaring
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 17:56   #79
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ben jij de man die 90% belastingen betaalt op zijn pensioen?
Van grappen gesproken...
Jij bent leraar?
Begin dan maar met te leren lezen.

OP HET NEDERLANDSE DEEL VAN MIJN AOW.

Dit omdat ik in België aan het werknemers plafond zit.
Ga nu maar terug je leerlingen iets proberen bij te brengen.
Het zal een ramp worden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2016, 18:28   #80
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Jij bent leraar?
Begin dan maar met te leren lezen.

OP HET NEDERLANDSE DEEL VAN MIJN AOW.

Dit omdat ik in België aan het werknemers plafond zit.
Ga nu maar terug je leerlingen iets proberen bij te brengen.
Het zal een ramp worden.
Op 1 juli?
Wees daar maar zeker van!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be