Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2012, 21:30   #1
Dukath
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 mei 2012
Berichten: 3
Standaard Scheiding van de politieke niveau's

Ik heb me altijd al geërgerd aan de vermenging van het federale, het regionale en gemeentelijke niveau. Politici doen aan alle verkiezingen mee, terwijl ze nog volop bezig zijn met een mandaat. Daarom zou ik de volgende regels willen voorstellen. Ik vraag me af welke positieve en negatieve effecten ze zouden hebben op onze politiek.
  • Elke kandidaat moet lid zijn van een politieke partij
  • Een kandidaat mag maximaal lid zijn van 1 enkele politieke partij
  • Een partij mag op maximaal 1 niveau vertegenwoordigd zijn
  • Een kandidaat die een mandaat uitoefent mag dit mandaat wel opgeven, maar mag tijdens de looptijd van dat mandaat geen lid worden van een andere partij

Op deze manier wordt het telkens overlopen van federale naar gemeente naar europa naar provoncie naar ... vermeden. Ook kunnen partijen verkiezingen op een ander niveau niet meer als uitvlucht gebruiken. En belangrijker, mensen zullen voor politici stemmen binnen het juiste niveau. Dus geen de wever die veel stemmen haalt in antwerpen omdat hij bekend is, geen di rupo in mons, maar wel lokale mensen.

Partijen zullen programma's moeten uitwerken op het juiste niveau. Vooral voor europa ben ik benieuwd wat hier uit zou komen. Nu worden de europarlementariers louter verkozen omdat ze op een federale partij staan.

Zou dit een werkbaar idee zijn, en wat zouden de gevolgen zijn? Ik begrijp dat er geenkans is dat dit ooit uitgevoerd wordt omdat dit de macht van de huidige partijen te veel zou aantasten, maar vond het toch te interessant om niet even in de groep te gooien.

Laatst gewijzigd door Dukath : 11 november 2012 om 21:31.
Dukath is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 01:00   #2
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Ik ben gestopt met lezen wanneer ik zag dat je regels wilde opstellen.

Democratie moet niet onderwerpen worden aan regels en andere beperkingen. Het volk beslist.

Vind jij het niet tof dat bepaalde kandidaten bepaalde dingen doen, dan stem jij er maar niet op en laat de anderen zelf kiezen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be