Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: wie ° wie
De Clercq 1 2,13%
De Croo 1 2,13%
De Wael 0 0%
JJ De Gucht 2 4,26%
K De Gucht 2 4,26%
Margriet Hermans 9 19,15%
Marino Keulen 7 14,89%
Noël Slangen 5 10,64%
Vanderpoorten 0 0%
van quickenborne 1 2,13%
Verhofstadt 2 4,26%
Tommelein 3 6,38%
Tindemans 1 2,13%
een andere smurf 5 10,64%
bertjeu 8 17,02%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2012, 22:44   #61
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
hewel, ik zal als buitenstaander voor u een tip van de sluier lichten : 'Gwendolyn' ........
De openlijke campagne die door Het Laagste Nieuws (Luc Van der Kelen en consoorten) en de links-liberale logeclub olv. Karel de Klucht wordt gevoerd zou wel eens tot het tegenovergestelde resultaat kunnen leiden. Diegenen die ooit gelooft hebben in het "open" van de VLD beseffen ondertussen dat ze er niet aan te pas komen.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 22:51   #62
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Dat de Open VLD eerst eens terug leerd om over anderen te zwijgen en voor zichzelf een programma te maken dat niet afwijkt van haar doelgroep , de zelfstandige ondernemers en de werknemers die met hun werkgever op één lijn zitten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 14:28   #63
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat Bert Anciaux de geknipte man is om de 0-VLD te leiden. .
De beste manier dat O-VLD in no time helemaal naar de haaien is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 12:47   #64
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

Gwendolientje staat er hier niet tusse
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 14:48   #65
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

Ruttekut
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 17:01   #66
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

gwendolyntje
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:54   #67
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.931
Standaard

Na de blamage van 2014 zal Matthias De Clercq worden losgelaten...
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 23:07   #68
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

zijn kwafeur is gebuisd
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 09:54   #69
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

IMHO wordt het Rutten: die komt teveel in de pers dus de blauwe propagandamachine draait op volle toeren. De apparatsjiks zullen al volop aan het rondbellen zijn naar de leden om op Rutten te stemmen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 13 november 2012 om 09:55.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 12:54   #70
Maikel Joosten
Gouverneur
 
Maikel Joosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2011
Locatie: Vlaams-Limburg
Berichten: 1.202
Standaard

Citaat:
‘Hey, we kunnen ook winnen in 2014, hé'
Gwendolyn Rutten kijkt niet achterom

Optimisme is a moral duty voor Gwendolyn Rutten, liberalisme evenzeer. De kroonprinses van Open VLD brandt van verlangen om haar partij weer op de rails te zetten. Daarbij moet niet alleen de Vlaamse maar ook de federale regering – waar haar partij deel van uitmaakt – het ontgelden: ‘De fiscale maatregelen hebben perverse effecten.'

Uitgerekend op de dag dat kamerlid Gwendolyn Rutten (37) haar kandidatuur voor het voorzitterschap bekendmaakte, werd haar zoon acht jaar. ‘We hebben het gevierd om kwart voor zes 's morgens', vertelt ze. ‘Zo gaat dat.' Lap, daar rijst de vraag die we niét willen stellen. De vraag naar de combinatie carrière en gezin. Rutten – niet vies van een vleug emancipatorisch feminisme – grinnikt. ‘Ik heb ze toch al twee keer gekregen. En twee keer met mijn ogen gebliksemd (lacht). Ach, de vraag op zich vind ik niet erg, wél het feit dat ze alleen aan vrouwen gesteld wordt.'

Bij het vormingsinstituut van de VLD en in de Europese instellingen leerde ze de kneepjes van het vak, in de blauwe rangen verwierf ze furore als kabinetschef op het Vlaamse niveau. Sinds 2010 zetelt Rutten in de Kamer, en nu doet ze – voor de tweede keer – een gooi naar de scepter.

We hebben een rondvraag gehouden op de redactie: ‘Wat zou jij op dit moment het liefste leiden: Knack, Open VLD of Club Brugge?' Slechts één collega antwoordde Open VLD.

‘Dan zijn er duidelijk weinig liberalen op jullie redactie! Mijn kandidatuur weerspiegelt waar de liberalen voor staan: risico nemen, durven te springen. We roepen mensen op om hun leven in eigen handen te nemen, we dragen ondernemerschap diep in ons blauwe hart en dan moet je ook de daad bij het woord voegen. Je kan niet aan je leden zeggen om initiatief te tonen en risico's te nemen als je zelf aan de kant blijft staan.'

‘Maar natuurlijk ben ik ook niet naïef. Ik besef dat het moeilijk wordt. Maar het liberalisme zit in alle vezels van mijn lijf, ik ga er alles aan doen om te slagen.'

De partijtop aarzelde om u nu al uit te spelen, wegens het gevaar u te ‘verbranden' in 2014.

‘Tja. Je kan niet verwachten dat je alleen maar wint. Daar ben je nooit zeker van. Politiek is als een voetbalmatch, het kan alle kanten uit. En hey, we kunnen ook winnen, hé. Daar ga ik in elk geval alles voor doen. De tijd is kort en de uitdaging groot, maar we beginnen er onmiddellijk aan.'

(beklemtoont) ‘Ik ben overigens niet ‘uitgespeeld' door de partijtop, ik heb mij zelf kandidaat gesteld. Wel hebben we na de gemeenteraadsverkiezingen met een hele brede groep liberalen een denkoefening gehouden hoe we voortaan de clan- en broedertwisten kunnen vermijden. Vincent Van Quickenborne had voor Kortrijk gekozen, Alexander was in de regering gestapt en dus lag het voorzitterschap open. Toen is gezegd: “Kijk, we hebben nog anderhalf jaar, laten we die niét gebruiken om mekaar naar het leven te staan, maar om de rangen te sluiten.” Het goede is dat iedereen intussen doordrongen is van het feit dat de tijd kort is en de uitdaging groot. We trekken aan één zeel.'

Behalve Jong VLD dan?

‘De jongeren maken hun punt en spelen hun rol als jongerenpartij. Dat ze de methode-Verhofstadt vergelijken met Chinese toestanden, is spielerei. Het is hun taak om een beetje kritisch, rebels en speels te zijn. Ik zal het graag tegen ‘hun' tegenkandidaat opnemen. (zie inzet) Drie jaar geleden heb ik bewezen dat een campagne met meerdere kandidaten constructief kan verlopen, ik ga daar ook nu van uit.'

Zonder nationale functie dreigde u in 2014 van het toneel te verdwijnen, nu u in de kieskring Vlaams-Brabant Maggie De Block als vrouwelijke nummer een moet laten voorgaan. Heeft dat meegespeeld?

‘Totaal niet. Wie zo redeneert vertrekt alleen van de postjes en dat is precies wat we niét nodig hebben. Ik heb Maggie al gehoord, en dat zit goed, hoor. Samen maken we Vlaams-Brabant sterker. Kijk, we zitten met de partij in een moeilijke situatie. Daar moeten we niet flauw over doen. Wat ik wil doen, is de partij zowel inhoudelijk als organisatorisch vernieuwen, zodat we klaar zijn voor morgen. Ik wil Vlaanderen vleugels geven, België beter maken en Europa versterken.'

‘België is een 19de-eeuwse constructie. Destijds was de grondwet bijzonder liberaal, maar anno 2012 klopt het plaatje niet meer. We zitten in een overgangsfase. De oude wereld kreunt in zijn voegen, maar de nieuwe wereld is nog niet geboren. Dat voel je in de politiek en in de samenleving. Iedereen zit daarin vast. We moéten moderniseren, met liberale recepten.'

‘Vlaanderen is wél jong, maar de Vlaamse overheid vandaag voelt niet jong aan. Elke keer schreeuwt de Vlaamse overheid om méér bevoegdheden, terwijl ze perfect vooruit kan met de bevoegdheden die ze nu al heeft.'

Geeft u eens een voorbeeld?

‘Op het vlak van onderwijs weet men al héél lang dat er niet genoeg schoolgebouwen zijn voor de kinderen. En toch rijdt men zich elke keer vast in die grote, veel te dure PPS-constructies waarvoor oneindig veel vergunningen nodig zijn. We moeten onderwijs en ruimtelijke ordening op een andere, creatievere manier bekijken. We moeten streven naar maatwerk in de gemeenten. Vlaanderen kán de gemeenten de verantwoordelijkheid geven om zelf kleinschalige initiatieven op te starten, al dan niet met de privésector. Dat zou de zaken vooruit helpen. En toch gebeurt het niet.'

Tot drie jaar geleden zat uw partij nochtans in de Vlaamse regering?

‘Wel, wij hebben heel wat zaken veranderd, denk maar aan de fiscaliteit. We hebben de registratierechten hervormd zodat de inkomsten gestegen zijn. We hebben de werkgelegenheid fiscaal gestimuleerd – noem het dan de jobkorting – en we hebben actief gewerkt aan de tewerkstellingsgraad van 50-plussers. Maar de hervormingen zijn stilgevallen op het moment dat wij vertrokken zijn uit de Vlaamse regering. Meer nog: de Vlaamse regering heeft de activering van ouderen opgegeven omdat het toch niet loont.'

Staatsbank Belfius geeft evenmin het goede voorbeeld: daar worden 250 oudere werknemers vervangen door jongere.

‘Ja, maar zoals ik al zei: we zitten in een overgangsfase. Om te komen tot een rechtvaardiger beleid moeten we eerst enkele perverse effecten van de fiscaliteit wegwerken. Arbeid is op dit moment heel duur in ons land, en de belastingdruk is hoog. Als loontrekkende zit je hier heel snel in een belastingschaal waarin je veertig of vijftig procent van je inkomen moet afdragen, terwijl oudere werknemers veel te duur worden voor bedrijven en hun anciënniteit zich tegen hen keert. Het huidige belastingregime remt jobcreatie af en werkt contraproductief, Belfius is daar een symptoom van.'

Maar hoe krijg je dat als liberale regeringspartij uitgelegd?

‘Wij pleiten al heel lang voor een tabula rasa. We moeten de fiscaliteit hertekenen en beginnen met een wit blad. In Nederland heeft men dat gedurfd met de commissie Van Dijkhuizen, met succes. (op dreef) En bij ons riskeren bedrijfsleiders die hun bonnetjes inbrengen, monsterbelastingen van 309 procent? Of worden gepensioneerden die een centje willen bijverdienen, gestraft. Dat kun je toch niet volhouden, zoiets blokt alle ondernemerschap en werkgelegenheid af.'

Dat lijkt op een terechtwijzing aan het adres van uw voorganger Alexander De Croo?

‘Dat is helemaal geen terechtwijzing. Alexander heeft dat op tafel gelegd, wij als liberalen hebben dat al meermaals gezegd! (De Croo schaarde zich inderdaad voorzichtig achter MR-collega Didier Reynders die de ‘pestbelastingen' voor ondernemers hekelde, Rutten en Patrick Dewael haalden uit naar minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) red.) Je moet het ook willen zien, natuurlijk. Probleem is dat de politici in dit land veel te lang gepraat hebben over Brussel-Halle-Vilvoorde en de zesde staatshervorming, en niet over de sociaal-economische uitdagingen.'

U weet dat er nu een zin volgt met de woorden BHV, stekker en Open VLD...

‘Ja ja, ik weet dat m�*jn partij in april 2010 de stekker uit de federale regering getrokken heeft omdat BHV maar niet gesplitst raakte, maar dat heeft wel geleid tot het oplossen van een probleem dat al decennia aansleept.'

Als u het hebt over de fiscaliteit, horen we vooral het parlementslid praten. Moet een voorzitter niet eerder de dossiers delegeren en zelf de troepen bijeenhouden?

‘Ik wil onze partij niet opdelen in vakjes. Als dat in het verleden door onszelf gebeurd is, dan heeft het geen zin om daarop door te gaan. Ik wil Open VLD klaarstomen voor de samenvallende verkiezingen van 2014 en daarnaast aan de mensen uitleggen waar we voor staan.'

Wat gaat u anders doen dan De Croo?

‘Mijn kandidatuur is een positieve kandidatuur. Bedoeling is nu dat we vooruit kijken, niet achteruit.'

Ook niet om te lessen te trekken uit het verleden?

‘Natuurlijk wel. Als de leden mij hun vertrouwen willen geven, wil ik keihard werken om de partij qua structuren en verhaal weer op de rails te krijgen. Veel mensen vragen mij waar het liberale verhaal voor staat. Wel, wij staan voor een open en eerlijke samenleving, van sterke en vrije mensen.'

‘Open slaat op de blik die wij op de wereld richten. In de samenleving van morgen is transparantie de norm. Op het internet is de openheid totaal, maar dat vloekt soms met de manier waarop wij ons leven inrichten. Wij willen nadenken hoe we die openheid kunnen rijmen met de privacy.'

‘Eerlijk slaat op het wegwerken van onvrijheden. Wij zijn voor een vrije markt, maar een vrije markt heeft altijd spelregels. En de overheid moet een scheidsrechter zijn die de regels afdwingt. ‘Sterk slaat op de kansen die we mensen willen geven, en vrij wil zeggen dat mensen hun leven zelf moeten kunnen inrichten. Met die basiswaarden willen we aan de slag.'

‘We hebben veel mensen die zich graag bezig willen houden met het uitdiepen van de ideologie. Ja, het klopt dat Mathias De Clercq een manifest gaat schrijven, maar we doen meer. De oefening moet breed gedragen worden. Ik wil bijvoorbeeld ook onafhankelijke maar liberaal voelende organisaties zoals het LVSV (Liberaal Vlaams Studentenverbond, red.) of Liberales betrekken. Waarom niet?'

En Vincent Van Quickenborne, één van de eersten om te zeggen dat Open VLD geen verhaal heeft?

‘Ik hoop, of liever: ik reken erop, dat Vincent meedoet. Net als vele andere mensen. We willen een brede netwerkpartij zijn, die inhaakt op nieuwe media. De kloof tussen de burger en de politiek is er niet meer. Het komt er nu op aan om het engagement dat er wel degelijk is, op te pikken.'

Wat is het streefdoel?

‘Ik denk niet in percentages. Een partij moet vooruitgaan, moet kiezers winnen.'

Gaat u zich laten bijstaan door nieuwe mensen, die nog ‘onder de radar' zitten?

‘De voorbije verkiezingen zijn er heel wat nieuwe mensen gelanceerd, een aantal van hen heeft zeer sterk gescoord. Van hen kunnen we veel leren. En ook de ervaren mensen worden betrokken. Rik Daems? Natuurlijk. Je mag nog zoveel namen noemen als je wil, het is mijn intentie om met iedereen aan dit project te werken.'

U bent een vrouw. Vreest u harder aangepakt te worden?

‘Goh, natuurlijk schept het kransje partijvoorzitters een eentonig mannelijk beeld, maar in mijn eigen partij zijn twee van de drie ministers vrouwen. Het zou wel zwak zijn, mocht dat het enige zijn wat men zegt over mij: ‘zij draagt een kleedje en de rest een kostuum'. Ik wil toch wel meer zijn dan dat. Opmerkingen over mijn uiterlijk glijden trouwens meestal van mij af. (fijntjes) Ik heb niet de indruk dat de mannen in de Wetstraat er zo stijlvol bijlopen.'

U kiest allemaal ‘coole' liedjesteksten om uw programma op te leuken, voor uzelf selecteert u ‘Zeg eens meisje' van Paul Severs.

‘Dat is een knipoog. Je wordt als jonge vrouw toch dikwijls gezien als een meisje, dus waarom er niet mee lachen? Ook Angela Merkel trok ooit naar de kiezer met de slogan das Mädchen kann es.'

Veel voorzitters verliezen onderweg het meisje of het jongetje in zich.

(knikt) ‘Ik heb veel en lang gepraat met mensen die de job kennen. Wat altijd terugkwam, was dat het de mooiste maar tegelijkertijd de zwaarste job is in de politiek. Maar het ligt nu eenmaal in mijn karakter om niet de gemakkelijkste weg te kiezen.'
Het wordt erger ze gaan winnen in 2014. Ik heb zo een gevoel dat Rutten nog meer meester is in het opvoeren van goede nieuwsshows dan de Croo.
__________________
Sic semper tyrannis - Thus always to tyrants - Zo vergaat het tirannen altijd
Maikel Joosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 17:32   #71
Vlanin
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
Standaard

ze doet dat wel goed , was fraktiepijpster , zit in de boudewijnschenking
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be