Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2012, 18:39   #1
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Is de Open VLD nog liberaal?

Vandaag stukken gelezen uit het interview met Karel De Gucht. Ik vraag me toch af indien de Open VLD wel nog echt liberaal is. Ze hebben m.i. veel principes laten varen om toch maar een regering te kunnen vormen.

Ik begrijp ook niet zo goed wat de N-VA verweten wordt. Ik heb zelfs de indruk dat de N-VA liberaler is dan de Open VLD. Ze zijn in elk geval rechtlijniger en blijven op hun standpunten staan. Men verwijt ze van hun verantwoordelijkheid te ontlopen maar blijkbaar zijn de kiezers een andere mening toegedaan en je weet, de kiezer heeft altijd gelijk.

Misschien is dit de doorn in het oog van de Open VLD, een partij die doet wat ze zegt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 18:59   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Zoals De Gucht het inderdaad schreef, de OpenVLD heeft idd wel enorme fouten gemaakt, zoals die bedrijfswagenbelasting.

Mja, dat weten ze natuurlij; bij de OpenVLD ook wel, maar de PS is de baas want langs vlaamse kant zijn ze in een minderheidsregering gestapt (wil zeggen dat de PS steeds kan dreigen de stekker eruit te trekken, terwijl de vlaamse federale regeringspartijen zich ge-engageerd hebben om de N-VA ongelijk te bewijzen).
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 19:04   #3
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
terwijl de vlaamse federale regeringspartijen zich ge-engageerd hebben om de N-VA ongelijk te bewijzen).
Ik denk dat je gelijk hebt, maar tot nu toe hebben ze alleen het gelijk van de N-VA bewezen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 19:44   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Zoals De Gucht het inderdaad schreef, de OpenVLD heeft idd wel enorme fouten gemaakt, zoals die bedrijfswagenbelasting.

Mja, dat weten ze natuurlij; bij de OpenVLD ook wel, maar de PS is de baas want langs vlaamse kant zijn ze in een minderheidsregering gestapt (wil zeggen dat de PS steeds kan dreigen de stekker eruit te trekken, terwijl de vlaamse federale regeringspartijen zich ge-engageerd hebben om de N-VA ongelijk te bewijzen).
Open VLD kan met een gerust geweten opnieuw uit de federale regering stappen en zich engageren om de staatshervormingen vanuit de oppositie te stemmen. Zoals Ecolo/Groen! nu doet.

Ben jij hier een voorstander van ? Elio Di Rupo I kan dan verder marcheren. Hij hoeft niet eens Ecolo/Groen! in zijn federale regering te trekken, hij heeft dan nog altijd een meerderheid.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 20:16   #5
mkb
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 30 juli 2011
Berichten: 2.492
Standaard

De VLD is al lang niet meer liberaal, sinds Verhofstadt zijn burgermanifesten in de vuilbak smeet voor paars.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 20:28   #6
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Open VLD kan met een gerust geweten opnieuw uit de federale regering stappen en zich engageren om de staatshervormingen vanuit de oppositie te stemmen. Zoals Ecolo/Groen! nu doet.

Ben jij hier een voorstander van ? Elio Di Rupo I kan dan verder marcheren. Hij hoeft niet eens Ecolo/Groen! in zijn federale regering te trekken, hij heeft dan nog altijd een meerderheid.
Dat is net het probleem, ze kunnen dat niet "met een gerust geweten". Ze zitten met hun twee voeten vast in de PS-berenklem. Uit de regering stappen in het begin van het jaar omdat punten van de nota Di Rupo te zwaar bleken te conflicteren met het liberale gedachten goed is eigenlijk toegeven... dat Dewever gelijk had en met die Nota mocht eigenlijk niet verder zijn gegaan door Vlaanderen.

En dat was nog maar het eerste been, het zeer van het tweede been moet nog komen want men zit met een begrotingscorrectie voor 2013 door de crisis, dit jaar nog uit te voeren. En doen ze het niet, dan hangen ze compleet voor de begroting van 2014, ook nog op te stellen voor de federale verkiezingen.

Maar als het de OpenVLD troost, ook de CD&V en de SP-A zitten tot over hun hoofd in dat wespennest. Niet voor niets dat ze alle drie deze verkiezingen hebben verloren.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 20:18   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Dat is net het probleem, ze kunnen dat niet "met een gerust geweten". Ze zitten met hun twee voeten vast in de PS-berenklem. Uit de regering stappen in het begin van het jaar omdat punten van de nota Di Rupo te zwaar bleken te conflicteren met het liberale gedachten goed is eigenlijk toegeven... dat Dewever gelijk had en met die Nota mocht eigenlijk niet verder zijn gegaan door Vlaanderen.

En dat was nog maar het eerste been, het zeer van het tweede been moet nog komen want men zit met een begrotingscorrectie voor 2013 door de crisis, dit jaar nog uit te voeren. En doen ze het niet, dan hangen ze compleet voor de begroting van 2014, ook nog op te stellen voor de federale verkiezingen.

Maar als het de OpenVLD troost, ook de CD&V en de SP-A zitten tot over hun hoofd in dat wespennest. Niet voor niets dat ze alle drie deze verkiezingen hebben verloren.
Wat moet Open VLD dan doen ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 21:05   #8
Antiochos
Vreemdeling
 
Antiochos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2012
Locatie: Ieper/Gent
Berichten: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat moet Open VLD dan doen ?
Opnieuw echte liberale standpunten innemen en een liberale ideologie uitdragen. En eenmaal ze mee het beleid uitmaken ook trouw blijven hieraan, wat vooral onder paars nogal eens problematisch bleek. Geen eenheidsworst serveren, niet langer een tamme koers voeren waarbij alles wat naar een echt libertaire ideologie ruikt te verbannen, in de hoop die misschien 2% verdwaalde kiezers op te vissen. De OVLD heeft (had?) een kiespubliek, alleen negeren ze het.

Zie ook:

http://www.knack.be/opinie/vrije-tri...88381481237582

Laatst gewijzigd door Antiochos : 19 oktober 2012 om 21:06.
Antiochos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 21:50   #9
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
Opnieuw echte liberale standpunten innemen en een liberale ideologie uitdragen. En eenmaal ze mee het beleid uitmaken ook trouw blijven hieraan, wat vooral onder paars nogal eens problematisch bleek. Geen eenheidsworst serveren, niet langer een tamme koers voeren waarbij alles wat naar een echt libertaire ideologie ruikt te verbannen, in de hoop die misschien 2% verdwaalde kiezers op te vissen. De OVLD heeft (had?) een kiespubliek, alleen negeren ze het.
Gans mijn idee. Ze moeten niet vernieuwen maar verouderen ... en consequent liberaal zijn. De standpunten komen misschien inderdaad niet 100% overeen met de N-VA, maar ik zie veel gelijkenissen en dus geen reden om die partij rechtreeks aan te vallen. Er zijn er andere zoals bvb de SP.A, Groen en PVDA (en uiteraard ook de PS)
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 21:58   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

First things first. Moet Open VLD vertrekken uit de federale regering of niet. Ik vind het zielig dat deze lilliputterpartij zo wordt aangevallen zonder dat men stelt wat ze dan beter kunnen doen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:03   #11
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat moet Open VLD dan doen ?
euh, niet collaboreren met een anti-Vlaamse belastingregering misschien?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 19 oktober 2012 om 22:03.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:05   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
euh, niet collaboreren met een anti-Vlaamse belastingregering misschien?
Dus heb jij het liefste dat Open VLD stande pede uit de federale regering stapt. Denk jij dat dit de anti-Vlaamse belastingregering op het juiste spoor zal trekken ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:10   #13
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
First things first. Moet Open VLD vertrekken uit de federale regering of niet. Ik vind het zielig dat deze lilliputterpartij zo wordt aangevallen zonder dat men stelt wat ze dan beter kunnen doen.
Ik vind niet dat ze de stekker uit de vorige regering moesten getrokken hebben en ik vind ook niet dat ze in de huidige moesten gestapt zijn. Nu vind ik dat ze verder moeten doen met het akkoord dat op tafel ligt maar dat ze geen nieuwe belastingen meer mogen aanvaarden en veel strenger zijn op vervroegde pensioenen. Komen er toch meer belastingen en is de pensioenhervorming te zwak, dan vind ik dat ze inderdaad de federale regering moeten verlaten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:12   #14
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dus heb jij het liefste dat Open VLD stande pede uit de federale regering stapt. Denk jij dat dit de anti-Vlaamse belastingregering op het juiste spoor zal trekken ?
zoals JimmyB hierboven zegt
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:13   #15
Antiochos
Vreemdeling
 
Antiochos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2012
Locatie: Ieper/Gent
Berichten: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
First things first. Moet Open VLD vertrekken uit de federale regering of niet. Ik vind het zielig dat deze lilliputterpartij zo wordt aangevallen zonder dat men stelt wat ze dan beter kunnen doen.
De derde partij van het land wordt door een BUB'er lilliputterpartij genoemd. Classic.
Antiochos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 11:43   #16
alesha00
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 oktober 2012
Berichten: 5
Standaard

i just love cars....my passion is car driving,i try almost 15 different cars yet.
new york city real estate law
.i gives me great pleasure while driving...
alesha00 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 18:06   #17
NathanClothes
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 8
Standaard

OpenVLD maakt al lang geen liberale standpunten meer... LDD wel, maar da's dan ook maar een armzalige one man show.
__________________
-m°°m-
-!- evertentes democratia roborat eam.
NathanClothes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 18:51   #18
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NathanClothes Bekijk bericht
OpenVLD maakt al lang geen liberale standpunten meer... LDD wel, maar da's dan ook maar een armzalige one man show.
Ik hoopte ook dat de LDD een alternatief ging bieden. Nu beschouw ik deze partij als een bende ruziemakers waar er totaal geen strategie achter zit. Soms worden ze libertijn genoemd maar ik vind dat dit een te grote eer voor de LDD. Mss is het echter wel tijd voor een echte liberale partij.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 19:02   #19
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
Opnieuw echte liberale standpunten innemen en een liberale ideologie uitdragen. En eenmaal ze mee het beleid uitmaken ook trouw blijven hieraan, wat vooral onder paars nogal eens problematisch bleek. Geen eenheidsworst serveren, niet langer een tamme koers voeren waarbij alles wat naar een echt libertaire ideologie ruikt te verbannen, in de hoop die misschien 2% verdwaalde kiezers op te vissen. De OVLD heeft (had?) een kiespubliek, alleen negeren ze het.

Zie ook:

http://www.knack.be/opinie/vrije-tri...88381481237582
Zoals ik het lees (in het knack-artikel) betekent liberaal: minder belastingen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 19:09   #20
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Zoals ik het lees (in het knack-artikel) betekent liberaal: minder belastingen.
Ja en neen. Belastingen zijn in principe anti-liberaal omdat ze de vrijheid beknotten. Door belastingen op te leggen (en daar eventueel diensten tegenover te stellen) beperkt men de vrijheid van keuze. Tevens centraliseert het ook de macht in individuen op een eventueel onterechte wijze. Vandaar moeten alle belastingen altijd argwanend bekeken worden. Maar laat ons duidelijk zijn, een gemeenschap kan niet overleven zonder belastingen. Dus een gepast belastingsniveau is zeker noodzakelijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be