Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bent u gelovig
ja 27 38,57%
nee 47 67,14%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2004, 15:45   #21
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

paganism.


Laatst gewijzigd door Mitgard : 31 juli 2004 om 22:57.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 02:16   #22
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Indien ons het (eventuele) bestaan van een god niet wordt aangeleerd zullen we ook niet in een god of meerdere goden geloven, we zullen ons geen god voor ogen halen zoals deze in de verschillende godsdiensten tot uiting komt. Tot de conclusie komen dat god enkel en alleen bestaat wanneer wij mensen hem zijn bestaat gunnen, lijkt dan ook eerder voor de hand liggen dan ver gezocht.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #23
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
paganism.

Amaai , je bent toch wel een sexfreak !!! [img]http://smileys.******************/cat/4/4_1_203.gif[/img]
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 14:47   #24
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Ja ik geloof.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 15:06   #25
Kluizenaar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 34
Standaard

[quote=Rock Against Communism]
* godsdienst leidt helemaal niet tot achterstand, je slaat de bal mis. Voorbeeldje zijn de States, waar vandaag de dag 71% in de hel gelooft.[quote]

Bedoelt u 71% zijn Christen? Dan argumenteer ik met deze laffe tactiek van de Kerk: de Kerk misbruikt het aantal gedoopten door ze in statistieken naar voren te schuiven als actieve gelovigen. Hoevelen zijn gestopt met geloven maar zijn toch nog ingeschreven in het doopregister? Het Christendom is te veel geïntegreerd geraakt in de realiteit, waardoor zuigelingen uit reflex worden gedoopt. Hebt u hier al eens bij stil gestaan, Christen? In mijns inziens een corrupte sekte die op manieren zoals hierboven verklaard haar criminele activiteiten dagdagelijks en ongestoord verderzet.
Kluizenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 13:19   #26
groen!tje
Burger
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Lier
Berichten: 107
Standaard

Wat is gelovig zijn? wat is geloof?
Ja ik geloof, in mezelf, in de maatschappij, in 1001 dingen, in zin en onzin,...
Moet je in de "God" geloven om gelovig te zijn? ik denk het niet.
__________________
groen, blauw, rood maar vooral GROEN!

Omdat een toekomst voor iedereen belangrijk is.
groen!tje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 15:38   #27
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen!tje
Wat is gelovig zijn? wat is geloof?
Ja ik geloof, in mezelf, in de maatschappij, in 1001 dingen, in zin en onzin,...
Moet je in de "God" geloven om gelovig te zijn? ik denk het niet.
geloven jullie niet in weedplantjes?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 17:26   #28
prutske
Burgemeester
 
prutske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Dan weet je nog niet wat de definitie van "god" betekent een van "mens" !

Ik ben niet gelovig,en zou nu wel eens graag weten wat de definitie van god is?

Want jij schijnt het te weten?Vertel maar.
__________________
beste groeten en hou het gezellig.
prutske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 20:45   #29
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Ja, ik ben een vrome heiden.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 22:28   #30
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Ik ben atheïstisch fundamentalist, maar ik heb over het algemeen wel meer sympathie voor Oosterse religie, meer bepaald zen-boeddhisme (wel in een Westerse vorm), of voor Satanisme (gewoon omdat hier de mens centraal geplaatst wordt ipv god of iemand anders), dan voor blind geloof in god(en).

Probeer niet in de voetstappen
van de ouden te treden
Zoek zelf wat zij zochten

Basho

__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 23:03   #31
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

ik ben gewoon hetro
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 23:45   #32
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde
 
Cyperken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik ben atheïstisch fundamentalist, maar ik heb over het algemeen wel meer sympathie voor Oosterse religie, meer bepaald zen-boeddhisme (wel in een Westerse vorm), of voor Satanisme (gewoon omdat hier de mens centraal geplaatst wordt ipv god of iemand anders), dan voor blind geloof in god(en).
Ik denk dat satanisme eerder een levenswijze betreft die echter nauw samenhangd met een atheïstische overtuiging.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 3 augustus 2004 om 16:55.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 23:50   #33
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Nee, wel van huis uit halvelings RK opgevoed (vader was atheïst maar groot-ouders hadden ook nog iets te zeggen). In 1973 eerste maal gehuwd maar enkel voor de wet, niet voor de Kerk, wat wel voor een revolutie zorgde binnen mijn schoonfamilie.

In 1982 ben ik uitgetreden, geschrapt van de doopregisters van de RKK. Dat kan mits een aangetekend schrijven naar je bisdom te sturen. Sind 1984 en tot op heden lid van het Humanistisch Verbond.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 16:14   #34
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
Ik ben niet gelovig,en zou nu wel eens graag weten wat de definitie van god is?

Want jij schijnt het te weten?Vertel maar.
Wel ,een mens is een wezen die onperfect is een blijft , al streeft men naar perfectie , god ( of whatever je hem noemt ) is geen wezen een kan je hem ook niet verbeelden hij is de leven die het leven in leven bracht !!!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 16:43   #35
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde
 
Cyperken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Bedoelt u 71% zijn Christen? Dan argumenteer ik met deze laffe tactiek van de Kerk: de Kerk misbruikt het aantal gedoopten door ze in statistieken naar voren te schuiven als actieve gelovigen. Hoevelen zijn gestopt met geloven maar zijn toch nog ingeschreven in het doopregister? Het Christendom is te veel geïntegreerd geraakt in de realiteit, waardoor zuigelingen uit reflex worden gedoopt. Hebt u hier al eens bij stil gestaan, Christen? In mijns inziens een corrupte sekte die op manieren zoals hierboven verklaard haar criminele activiteiten dagdagelijks en ongestoord verderzet.
Ouders krijgen nog steeds de vrije keuze om hun kinderen al dan niet te dopen en het komt minder en minder voor door de golf van 'vijdenkenden' die de laatste 20 jaar erg zen opgang maakt in Europa en vooral zijn werking heeft op de jeugd van vandaag. Ook als 'christen' heb je de vrijheid om je eender welke dag uit te schrijven bij de katholieke kerk dus een corrupte sekte zou ik het niet noemen enkel een beweging die de laatste decennia wat aan aanhang is verloren door het nemen van verkeerde beslissingen.

Het christendom is niet geïntegreerd in de realiteit, mensen zijn altijd erg bewust met hun geloof bezig en een doopsel is een teken als ouder dat het de beste opvoeding voor zijn kind wil en dat hun 'geloof' daarbij een goede hulp kan wezen. Ik denk dat je enigzins wat lichtzinnig over 'geloof' gaat want mag ik er u op wijzen dat je wrokgevoelens tegenover de katholieke kerk niet mag verwarren met het begrip 'geloof' of 'geloof in god', een ernom verschil! Anderzijds gaat u er wss vanuit dat de mens gemaakt is om atheïst te zijn wat trouwens, grote nonsens natuurlijk...het feit dat mensen atheïstisch worden is door de grote mentale zo psychologische vooruitgang die de mens heeft bereikt en niet omdat zijn geloof hem in de steek heeft gelaten.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 3 augustus 2004 om 16:47.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 17:44   #36
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Indien ons het (eventuele) bestaan van een god niet wordt aangeleerd zullen we ook niet in een god of meerdere goden geloven, we zullen ons geen god voor ogen halen zoals deze in de verschillende godsdiensten tot uiting komt. Tot de conclusie komen dat god enkel en alleen bestaat wanneer wij mensen hem zijn bestaat gunnen, lijkt dan ook eerder voor de hand liggen dan ver gezocht.
Om in God te geloven moet het je helemaal niet aangeleerd worden hoor... Gewoon even wat verder denken dan je neus lang is, en wat dieper gaan dan uw alledaagse aardse leventje, gewoon eens goed over nadenken. Wat was er ook al weer vóor de oerknal?

Ik ben ook sterk geinteresseerd in wetenschap, wetenschappelijke vooruitgang, enz. maar dit is niet onverenigbaar - zoals velen beweren - met een geloof in iets hoger dan dit aardse.
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 18:43   #37
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Toch wel, godsdienst is wel onverenigbaar met wetenschap. Het is juist de kritische houding die nodig is om wetenschap te bedrijven die totaal overboord gesmeten wordt door de gelovige. Het zijn niet de atheïsten die 'niet verder kijken dan hun neus lang is', het zijn de gelovigen die uit gemakzucht kiezen voor 'kant en klaar' antwoorden.

Citaat:
Wat was er voor de oerknal?'
Een sandwich. Bewijs maar eens dat het niet zo is.
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 19:05   #38
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Toch wel, godsdienst is wel onverenigbaar met wetenschap. Het is juist de kritische houding die nodig is om wetenschap te bedrijven die totaal overboord gesmeten wordt door de gelovige. Het zijn niet de atheïsten die 'niet verder kijken dan hun neus lang is', het zijn de gelovigen die uit gemakzucht kiezen voor 'kant en klaar' antwoorden.

Een sandwich. Bewijs maar eens dat het niet zo is.
Het idee dat godsdienst niet verenigbaar met wetenschap kwam na de wreedheden in de middeleeuwen ,In tegenstelling kwam de godsdienst voor menselijke verrijking aan informatie een wetenschap !! Kijk maar in andere culturen waarbij godsdienst een instelling vormt waar er gestreefd wordt naar studie over
geneeskunde , astrologie etz etz...., zelfs was er een tijd in israel dat geneeskunde een soort race was tussen wetenschappers !!!

P.s: men kan wel krietisch zijn een tegelijk gelovig !!! ik denk niet dat geloof een bepaalde drempel is voor wetenschap !!!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"

Laatst gewijzigd door Lincoln : 3 augustus 2004 om 19:08.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 20:51   #39
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Het idee dat godsdienst niet verenigbaar met wetenschap kwam na de wreedheden in de middeleeuwen ,In tegenstelling kwam de godsdienst voor menselijke verrijking aan informatie een wetenschap !! Kijk maar in andere culturen waarbij godsdienst een instelling vormt waar er gestreefd wordt naar studie over
geneeskunde , astrologie etz etz...., zelfs was er een tijd in israel dat geneeskunde een soort race was tussen wetenschappers !!!

P.s: men kan wel krietisch zijn een tegelijk gelovig !!! ik denk niet dat geloof een bepaalde drempel is voor wetenschap !!!
Ik geloof niet echt in de stelling dat godsdienst een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan de wetenschap. Voor de godsdienst die het monopolie claimt op de Waarheid (zoals alle openbaringsgodsdiensten hier), is en blijft de wetenschap een concurrent. De Kerk heeft gevochten voor elke meter terrein tegen de oprukkende wetenschap. Dat enkel priesters toevallig ook wetenschapper waren, wil niet zeggen dat de Kerk een groot voorstander was van kritisch denken en wetenschappelijk onderzoek. Integendeel, sommigen moesten hun ontdekkingen verborgen houden om niet op de brandstapel te belanden. Idem geldt trouwens voor de Islam.

Maar misschien heb je wel gelijk dat geloof en wetenschap te combineren zijn: zolang godsdienst zich niet begeeft op het terrein vd wetenschap & de gelovige wetenschapper in kwestie twijfelt aan het bestaan van een god. Twijfel is essentieel.

8)
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 21:12   #40
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik geloof niet echt in de stelling dat godsdienst een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan de wetenschap. Voor de godsdienst die het monopolie claimt op de Waarheid (zoals alle openbaringsgodsdiensten hier), is en blijft de wetenschap een concurrent. De Kerk heeft gevochten voor elke meter terrein tegen de oprukkende wetenschap. Dat enkel priesters toevallig ook wetenschapper waren, wil niet zeggen dat de Kerk een groot voorstander was van kritisch denken en wetenschappelijk onderzoek. Integendeel, sommigen moesten hun ontdekkingen verborgen houden om niet op de brandstapel te belanden. Idem geldt trouwens voor de Islam.

Maar misschien heb je wel gelijk dat geloof en wetenschap te combineren zijn: zolang godsdienst zich niet begeeft op het terrein vd wetenschap & de gelovige wetenschapper in kwestie twijfelt aan het bestaan van een god. Twijfel is essentieel.

8)
Dat was vroeger zo, nu niet meer. De islam zit zoals u weet al 600 jaar vastgeroest, en het kan goed zijn dat men daar nog altijd dezelfde ideeën op na houdt als toen.

Als wetenschapper heb je trouwens niets te zoeken in religie. Waarom zou je w�*llen bewijzen dat god bestaat? het heet toch niet voor niets "geloof"? Als we god's bestaan konden bewijzen zou het gewoon een vaststaand feit worden dat we zondermeer aannemen, en daar zou dus niets van geloof bij komen te zien.

Omgekeerd geldt ook, de Kerk moet zich niet moeien met de wetenschap. Het is waar dat vroeger (o.a. met de Copernicus kwestie) er heel wat ophef is geweest bij nieuwe uitvindingen. Maar de Kerk heeft - zij het zeer recent - de meeste wetenschappelijk bewezen feiten ook zelf aanvaard, ik zie niet in waar er zich vandaag de dag nog een probleem stelt ivm wetenschap.
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be