Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2017, 14:18   #41
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik dacht dat er een lerares 'niet confessionele zedenleer' was op de katholieke school van mijn dochter. Ik ga het nakijken, ik laat u iets weten.

Hebt ge ook een reactie over de essentie;
ben ik als atheist een hypocriet omdat ik mijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuur?
Eigenlijk wel. De kwaliteitsverschillen die je aanhaalt zou ik wel eens willen onderbouwd zien.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 14:24   #42
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste is goed mogelijk, net zoals er ook katholieken zijn die er een lagere moraal op nahouden dan atheïsten.
Wit gekalkte graven?
Of farizeeërs?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 14:29   #43
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Eigenlijk wel. De kwaliteitsverschillen die je aanhaalt zou ik wel eens willen onderbouwd zien.
Waarom moet ik mij verantwoorden als ik stel dat 'vrij onderwijs beter is'? Heb ik geen vrije keuze van onderwijs voor mijn kinderen? Als die keuze 'vrij' is, betekent dat dan niet inherent dat ik geen verantwoording moet afleggen voor die keuze?

Als ik vind dat vrij onderwijs het beste is voor mijn kinderen, dan vind ik dat, punt uit! En ik wil het beste voor mijn kinderen, u niet?

Vindt u dat een gelovige die zijn kinderen naar het gemeenschapsonderwijs stuurt (en zo zijn er OOK héél véél) dan ook een hypocriet?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 14:33   #44
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik dacht dat er een lerares 'niet confessionele zedenleer' was op de katholieke school van mijn dochter. Ik ga het nakijken, ik laat u iets weten.

Hebt ge ook een reactie over de essentie;
ben ik als atheist een hypocriet omdat ik mijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuur?
Neen, religie en zijn rituelen hebben de waarde die je er aan geeft.
Zo ben ik wel ook in de kerk getrouwd, waardoor we gespaard zijn gebleven van veel gezaag. Dat uurtje in de kerk had ik er wel voor over. De echte hypocrieten zijn diegene die dat, om één of andere reden, van jou verwachten.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 14:34   #45
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Vindt u dat een gelovige die zijn kinderen naar het gemeenschapsonderwijs stuurt (en zo zijn er OOK héél véél) dan ook een hypocriet?
Uiteraard niet. Het gemeenschapsonderwijs en het gemeentelijk en provinciaal onderwijs zijn neutraal, en staan dus open voor iedereen. Je kan er daarom ook katholieke godsdienst, zedenleer, joodse godsdienst, islam, ... volgen.

Mogelijk is de school waar je kinderen gaan een vrije niet-katholieke school (steiner, of andere niet-confessionele vrije school). Daar kan het zijn dat ze die uren levensbeschouwing een geëigende invulling 'cultuurbeschouwing' geven. Maar eigenlijk zou jij dat moeten weten en niet ik.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 14:57   #46
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik dacht dat er een lerares 'niet confessionele zedenleer' was op de katholieke school van mijn dochter. Ik ga het nakijken, ik laat u iets weten.

Hebt ge ook een reactie over de essentie;
ben ik als atheist een hypocriet omdat ik mijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuur?
De levensbeschouwelijke ongeletterdheid van de gemiddelde Vlaming baart mij meer en meer zorgen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 15:17   #47
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Uiteraard niet. Het gemeenschapsonderwijs en het gemeentelijk en provinciaal onderwijs zijn neutraal, en staan dus open voor iedereen. Je kan er daarom ook katholieke godsdienst, zedenleer, joodse godsdienst, islam, ... volgen.
<Maar ge antwoordt niet op de vraag.

Waarom is een gelovige die zijn kind naar een Katholieke school stuurt een hypocriet?

En een gemeenschapsschool is helemaal niet 'neutraal'. Het maakt levensbeschouwelijke keuzes. Niet iedereen vindt zijn gading in het gemeentelijk onderwijs. Satanisten en Paganisten bvb niet. Om nog niet eens te spreken over wichelroedelaars en mensen van de Flat Earth Society.

Is een gelovige die zijn kind zedenleer laat volgen een hypocriet?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 15:33   #48
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
<Maar ge antwoordt niet op de vraag.

Waarom is een gelovige die zijn kind naar een Katholieke school stuurt een hypocriet?

En een gemeenschapsschool is helemaal niet 'neutraal'.
artikel 24 grondwet: "de gemmeschap richt neutraal onderwijs in."

Dat is dus het GO. Hoe langer we discussiëren, hoe dieper je je in volslagen onzin vastrijdt.

Het katholiek onderwijs is er met een specifiek profiel voor wie dat project zelf genegen is.

Het GO is er voor iedereen, ongeacht zijn religie of overtuiging.

Derhalve is een katholiek in het GO normaal, maar een niet-katholiek in een katholieke school ongewoon.

Een katholiek in een katholieke school is zeer normaal. Maar waar die vraag nu opeens vandaan komt, is me minder duidelijk.

Laatst gewijzigd door dalibor : 25 februari 2017 om 15:41.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 16:13   #49
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik dacht dat er een lerares 'niet confessionele zedenleer' was op de katholieke school van mijn dochter. Ik ga het nakijken, ik laat u iets weten.

Hebt ge ook een reactie over de essentie;
ben ik als atheist een hypocriet omdat ik mijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuur?
Natuurlijk, je laat immers uw kinderen iets onderwijzen waar je zelf niet achter staat.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 25 februari 2017 om 16:14.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 16:19   #50
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746



Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?
Ja juist den Dag Allemaal gelezen bij de coiffeur ... van dat gesproken "ze kunnen hier nogal vuil liegen die Heilige Belgen ; kindjes misbruiken en zeggen kweet van niks en ook zijn er die kindjes maken en zeggen t'is niet van mij ...jaja de dikke hypocrieten zijn inderdaad Katholieken ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 16:28   #51
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Ja juist den Dag Allemaal gelezen bij de coiffeur ..l:
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 17:42   #52
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
artikel 24 grondwet: "de gemmeschap richt neutraal onderwijs in."

Dat is dus het GO. Hoe langer we discussiëren, hoe dieper je je in volslagen onzin vastrijdt.
Echt? Ik heb net de omgekeerde indruk!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht

Het katholiek onderwijs is er met een specifiek profiel voor wie dat project zelf genegen is.

Het GO is er voor iedereen, ongeacht zijn religie of overtuiging.
En het vrij onderwijs niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht

Derhalve is een katholiek in het GO normaal, maar een niet-katholiek in een katholieke school ongewoon.
We hebben het niet over 'normaal' of 'abnormaal'. We hebben het over hypocriet.
En wat is 'abnormaal'? Wilt gij alle atheïstische ouders te eten geven die hun kinderen naar het vrij onderwijs sturen?
Het zou wel eens de meerderheid kunnen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht


Een katholiek in een katholieke school is zeer normaal. Maar waar die vraag nu opeens vandaan komt, is me minder duidelijk.
Omdat gij het volgende stelde: De kwaliteitsverschillen die je aanhaalt zou ik wel eens willen onderbouwd zien.

Ik begrijp nog altijd niet waarom dat een reden is voor mij om hypocriet te zijn? Ik denk namelijk dat dit de enige goede reden kan zijn waarom een ouder een kind naar de ene school stuurt, en niet naar een andere: kwaliteitsverschil.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 17:52   #53
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Wel: ik wilde meer vernemen over het kwaliteitsverschil. Ik wacht geduldig af.

Voor de rest hoef je geen mist te spuiten over vrij onderwijs en katholiek onderwijs. Ik ga ervan uit dat je dochter in het katholiek onderwijs zit, omdat je dat zelf zegt. Het katholiek onderwijs is een deel van het vrij onderwijs. En wie het katholicisme niet genegen is, maar toch zijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuurt is hypocriet.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 18:00   #54
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Ja Eduard ik verzorg mijn haar ..... mag dat ook al niet meer..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 18:02   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Een beetje hypocrisie kan geen kwaad.
Het helpt soms om te overleven.

Ge moet bijvoorbeeld al eens water in uwe wijn kunnen doen.
Of gelijk ze zeggen wat het huwelijk is: een beetje wijn in uw water doen ...

De kwaliteit van onderwijsnetten vergelijken: moeilijk affaire. Op wat vergelijkt ge ?
- kennis overdracht en "leren leren"? Van de slimmere kindjes of van alle kindjes ?
- goede adviezen van studierichting ? Dat is al wel belangrijker denk ik. Maar: moeilijk te meten. Zeer goed meetbaar, indien men de moed heeft om daar een langduriger systeem voor te voorzien.
- opvoeding, houding, attitude, percentage kinderen dat op het slechte pad geraakt ...

Afijn, we zouden beter terug over die paus beginnen.
Hij wil zijn kiekenkot zuiver houden. Dat vind ik bewonderenswaardig. Zelfs al vind ik dat zijn systeem veeleer de kiekens in een te kleine kooi steekt, in plaats van in kiekenstallen met grote uitloop ... of in de vrije natuur.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 19:09   #56
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Natuurlijk, je laat immers uw kinderen iets onderwijzen waar je zelf niet achter staat.
Dat gebeurt in elke vorm van onderwijs.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 20:45   #57
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat gebeurt in elke vorm van onderwijs.
Het hangt er natuurlijk van af. Ouders moeten inderdaad niet altijd doen alsof ze de waarheid in pacht hebben.

Er zijn echter weinig vakken waar er discussie kan over bestaan. Wiskunde is wiskunde. Men kan de methode bekritiseren maar niet de stof zelf.

Ik heb nooit echt moeite gehad met de stof die mijn kinderen moesten leren en één heeft er humane wetenschappen gedaan en dit is niet echt mijn richting maar toch kon ik me goed vinden in de inhoud. Misschien had ik zelfs het meest kritiek op de les zedenleer.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 23:11   #58
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Wel: ik wilde meer vernemen over het kwaliteitsverschil. Ik wacht geduldig af.

En mijn antwoord is heel duidelijk: Omdat ik dat vind.

Maar uw argument waarom ik hypocriet ben is helemaal niet duidelijk.
Mijn vraag aan u was:
Ben ik als atheist een hypocriet omdat ik mijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuur?
Uw antwoord was:
Eigenlijk wel. De kwaliteitsverschillen die je aanhaalt zou ik wel eens willen onderbouwd zien.
Wat heeft dat met hypocrisie te maken? Zelfs al vergis ik mij, en is de school van mijn kinderen niet beter dan de Gemeenteschool 2 straten verder, waarom is mijn keuze hypocriet?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Voor de rest hoef je geen mist te spuiten over vrij onderwijs en katholiek onderwijs. Ik ga ervan uit dat je dochter in het katholiek onderwijs zit, omdat je dat zelf zegt. Het katholiek onderwijs is een deel van het vrij onderwijs. En wie het katholicisme niet genegen is, maar toch zijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuurt is hypocriet.
Waarom???? Als ik vind dat de katholieke school in de buurt beter is dan de gemeenschapsschool, moet ik mijn kind naar de slechtere school sturen?

En wat bedoelt ge met 'En wie het katholicisme niet genegen is'?

Gij zijt degene die mist zit te spuien met vage termen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 23:14   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En mijn antwoord is heel duidelijk: Omdat ik dat vind.

Maar uw argument waarom ik hypocriet ben is helemaal niet duidelijk.
Mijn vraag aan u was:
Ben ik als atheist een hypocriet omdat ik mijn kinderen naar het katholiek onderwijs stuur?
Uw antwoord was:
Eigenlijk wel. De kwaliteitsverschillen die je aanhaalt zou ik wel eens willen onderbouwd zien.
Wat heeft dat met hypocrisie te maken? Zelfs al vergis ik mij, en is de school van mijn kinderen niet beter dan de Gemeenteschool 2 straten verder, waarom is mijn keuze hypocriet?
Als die kwaliteitsvolle school "om de hoek" er een was met de bijbel, had u uw kinderen dan er ook naar gestuurd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2017, 23:24   #60
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Een agnost of een levensbeschouwelijk onverschillige die kiest voor een katholieke school: dat kan er nog door.

Maar een atheïst die op allerlei vlakken het katholicisme hekelt? Dat is inderdaad hypocriet.

Maar goed: ik ben al blij dat je niet langer insisteert op de stelling dat er niet-confessionele zedenleer zou gegeven worden in katholieke scholen.

En wat we hier meemaken heeft uiteraard ook te maken met het vage profiel dat de meeste katholieke scholen hebben.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be