Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2005, 22:27   #1
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard voetbalstadions

JM Dedecker en Bellet willen dat de overheid investeert in voetbalstadions en in voetbal in het algemeen. Hmmm. Er moet gesnoeid worden in de sociale zekerheid om geld te kunnen uitgeven voor de gladiatoren. De sportcultuur boert serieus achteruit door vele nieuwe uitvindingen als daar zijn de televisie, de computer en door het schoolwerk dat meer tijd in beslag neemt dan vroeger, door de flexibiliteit in het bedrijfsleven en ga zo maar door. Nochtans heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat om de mensen aan sport te laten doen investeringen nodig zijn in de breedtesport en niet in de topsport. Mensen als Dedecker zien enkel hun eigen ambities en maken iedereen wijs dat door Europees voetbal naar hier te halen iedereen hier vanzelf aan het sporten gaat. De effecten van topsport zijn steeds tijdelijk en werken eerder negatief.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 23:25   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik vond het eigenlijk wel een goed idee. De topsport heeft een voorbeeldfunctie en stimuleert de breedtesport. Aangezien het Belgisch voetbal de laatste jaren niet erg goed presteert en er weinig geïnvesteerd wordt, kan het wel wat steun gebruiken lijkt me. Geld speelt daarbij een belangrijke rol. Dat hoeft natuurlijk niet allemaal van de overheid te komen, die moet vooral ondersteunen. De belangrijkste investeringen zullen van sponsoren moeten komen.

In Nederland heeft men de afgelopen 15 jaar verschrikkelijk veel geld gestoken in stadions. Die investeringen waren niet altijd even verantwoord: veel clubs raakten in de schulden en veel gemeentes moesten bijspringen. Maar ondertussen staan er wel overal moderne stadions en draait het Nederlandse voetbal vrij goed (hoge bezoekersaantallen en kijkcijfers, veel inkomsten, sterke jeugdopleiding, vrij aardige prestaties internationaal).
Als je het Belgische voetbal er weer bovenop wilt helpen, zul je toch ergens moeten beginnen. Het stimuleren van de jeugdopleiding en het verbeteren van de accomodaties lijken me twee belangrijke stappen in de goede richting. Want eerlijk is eerlijk: je kijkt als voetballiefhebber toch liever in een modern stadion naar eigen talent, dan vanaf een tochtige staanplaats in een gammel stadion allemaal middelmatige ingekochte spelers te moeten zien.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 23:25   #3
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Oh hellup ...
Zit er nog iemand met verstand in de politiek vraag ik me dan af?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 10:22   #4
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

En toevallig heeft de Kon. Voetbalbond van België en Nederland dit weekend aangekondigd dat België en Nederland zich kandidaat stellen voor het WK-2018 te organiseren. Zouden die oproep voor nieuwe stadium's er iets mee te maken hebben (om de FIFA te vleien misschien?).
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 10:27   #5
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
JM Dedecker en Bellet willen dat de overheid investeert in voetbalstadions en in voetbal in het algemeen. Hmmm. Er moet gesnoeid worden in de sociale zekerheid om geld te kunnen uitgeven voor de gladiatoren. De sportcultuur boert serieus achteruit door vele nieuwe uitvindingen als daar zijn de televisie, de computer en door het schoolwerk dat meer tijd in beslag neemt dan vroeger, door de flexibiliteit in het bedrijfsleven en ga zo maar door. Nochtans heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat om de mensen aan sport te laten doen investeringen nodig zijn in de breedtesport en niet in de topsport. Mensen als Dedecker zien enkel hun eigen ambities en maken iedereen wijs dat door Europees voetbal naar hier te halen iedereen hier vanzelf aan het sporten gaat. De effecten van topsport zijn steeds tijdelijk en werken eerder negatief.
ik vind dedecker nen dikke idioot, maar je verhaal klopt wel niet helemaal. hij had het namelijk over pps. het geld zou grotendeels uit de privé komen.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 10:52   #6
mad_drone
Gouverneur
 
mad_drone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: destelbergen
Berichten: 1.280
Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik vind dedecker nen dikke idioot, maar je verhaal klopt wel niet helemaal. hij had het namelijk over pps. het geld zou grotendeels uit de privé komen.
als dat zo is, waarom zegt ie dan dat de overheid in den voetbal moet onvesteren?

kvind het trouwens ook een slecht idee. Als er geld is voor sport moet het gestoken worden in breedtesport of regelrecht in de jeugdsport. Zo help je heel veel mensen met beginnen sporten! Ik weet ook dat vele sportclubs die een sport praktiseren die je vooral binnen doet, zoals bvb basket of volley, soms tientallen kilometers verderop moeten zoeken om een zaal te vinden die vrij is ná de schooluren. Kstel voor dat in zulke sportzalen geinvesteerd worden!
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 11:25   #7
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik vind dedecker nen dikke idioot, maar je verhaal klopt wel niet helemaal. hij had het namelijk over pps. het geld zou grotendeels uit de privé komen.

Daar heb ik dan onbewust volledig naast gelezen op vrtnieuws.net.
Citaat:
"Overheid moet investeren in aankoop stadions" zo 12/06/05 - In De zevende dag hebben Ivo Belet (CD&V) en Jean-Marie Dedecker (VLD) hun plannen ontvouwd om de sport, en voetbal specifiek, in ons land te hervormen. De politici ijveren vooral voor minder buitenlandse spelers en een betere infrastructuur.

Jean-Marie Dedecker en Ivo Belet hekelen de heel gebrekkige sportinfrastructuur in ons land en willen die opkalefateren. (foto Belga) "Dat moet de overheid regelen, met private samenwerking. Ik stel een beleggingsfonds voor waar particulieren én de staat kunnen op intekenen", zei Dedecker."Met een opbrengst van 200 miljoen euro moeten we de versnippering kunnen tegengaan en moeten we weer topzalen bouwen en Uefa-finales naar ons land halen."

Ook Belet pleit voor drie nieuwe sportcentra in Antwerpen, Brussel en Luik. "Enkel zo kunnen we weer dynamiek krijgen in de sport en de sportbeleving."

"Het minimumloon van de buitenlanders moet omhoog" Eerder van de week was er al het voorstel om het minimumloon van de buitenlanders op te trekken, zodat de clubs meer Belgen zouden opstellen. (foto Belga) Aimé Anthuenis zei nog dat "België vol middelmatig talent loopt". De twee politici staan onze bondscoach bij. "Met alle respect, maar we moeten onze jeugd kansen geven", zei Ivo Belet."Het minimumloon van buitenlanders moet omhoog tot 150.000 euro. Het loopt hier vol goedkope spelers uit Brazilië en Ivoorkust."

Hij steunt het Uefa-voorstel om een derde van de spelerskern te laten vormen door eigen jeugdspelers.

"De voetbalbond zal er wel weer tegen zijn" Is de beperking van buitenlandse spelers niet in strijd met de EU-regels over de vrije handel? Daarover zeggen Belet en Dedecker dat er wellicht heel wat discussie zal volgen.

"Op marketingvlak is het duidelijk dat er in de twee hoogste klassen maar plaats is voor 28 ploegen", zegt Dedecker. "Maar daar zal de voetbalbond wel weer tegen zijn. Nu, hoe dan ook, mijn minister gaat akkoord. Nu nog Bert Anciaux overtuigen, zeker?"
Inderdaad gaat dus om een gezamelijk initiatief gaan.
Ik blijf erbij dat de overheid zich niet te moeien heeft in de topsport en dat ze enkel mag investeren in de breedtesport. Wat zijn al die minivoetbalploegjes (en vrienden ondereen tornooitjes) met drie grote uefa stadia als ze elke week opnieuw moeilijkheden ondervinden om een zaal te vinden om eens een wedstrijdje te voetballen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 12:56   #8
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Daar heb ik dan onbewust volledig naast gelezen op vrtnieuws.net.
ik heb het interview in de 7de dag gezien, en daar werd die pps duidelijk vermeld. hier precies ni.

Citaat:
Inderdaad gaat dus om een gezamelijk initiatief gaan.
Ik blijf erbij dat de overheid zich niet te moeien heeft in de topsport en dat ze enkel mag investeren in de breedtesport. Wat zijn al die minivoetbalploegjes (en vrienden ondereen tornooitjes) met drie grote uefa stadia als ze elke week opnieuw moeilijkheden ondervinden om een zaal te vinden om eens een wedstrijdje te voetballen.
tja, de voetbalclubs zouden zelf tot beslissingen als deze moeten kunnen komen. jammer genoeg zitten bij onze clubs maar weinig mensen met wat economisch inzicht. [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ingenious on 13-06-2005 at 13:57
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Daar heb ik dan onbewust volledig naast gelezen op vrtnieuws.net.
ik heb het interview in de 7de dag gezien, en daar werd die pps duidelijk vermeld. hier precies ni.

Citaat:
Inderdaad gaat dus om een gezamelijk initiatief gaan.
Ik blijf erbij dat de overheid zich niet te moeien heeft in de topsport en dat ze enkel mag investeren in de breedtesport. Wat zijn al die minivoetbalploegjes (en vrienden ondereen tornooitjes) met drie grote uefa stadia als ze elke week opnieuw moeilijkheden ondervinden om een zaal te vinden om eens een wedstrijdje te voetballen.
tja, de voetbalclubs zouden zelf tot beslissingen als deze moeten kunnen komen. jammer genoeg zitten bij onze clubs maar weinig mensen met wat economisch inzicht. [/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Daar heb ik dan onbewust volledig naast gelezen op vrtnieuws.net.
ik heb het interview in de 7de dag gezien, en daar werd die pps duidelijk vermeld. hier precies ni.

[/quote]
Inderdaad gaat dus om een gezamelijk initiatief gaan.
Ik blijf erbij dat de overheid zich niet te moeien heeft in de topsport en dat ze enkel mag investeren in de breedtesport. Wat zijn al die minivoetbalploegjes (en vrienden ondereen tornooitjes) met drie grote uefa stadia als ze elke week opnieuw moeilijkheden ondervinden om een zaal te vinden om eens een wedstrijdje te voetballen.[/quote]
tja, de voetbalclubs zouden zelf tot beslissingen als deze moeten kunnen komen. jammer genoeg zitten bij onze clubs maar weinig mensen met wat economisch inzicht. [/size]
[/edit]
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.

Laatst gewijzigd door ingenious : 13 juni 2005 om 12:57.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 16:51   #9
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
En toevallig heeft de Kon. Voetbalbond van België en Nederland dit weekend aangekondigd dat België en Nederland zich kandidaat stellen voor het WK-2018 te organiseren. Zouden die oproep voor nieuwe stadium's er iets mee te maken hebben (om de FIFA te vleien misschien?).
Dat is toch al een paar maanden bekend? Ik heb daar dit weekend geen nieuws over gehoord, behalve dat FIFA-voorzitter Blatter (op bezoek in Nederland t.g.v. WK tot 20 jaar) erg tevreden was over de organisatie van dat WK en daarom Nederland en België goede kandidaten noemde voor het WK in 2018.

Overigens zullen er dan nog een groot aantal stadions gebouwd moeten worden. Er zijn voor een WK minstens tien stadions nodig, waarvan het finalestadion in ieder geval minstens 70.000 plaatsen en de andere stadions minstens 40.000 plaatsen moeten hebben. De organisatie van het WK is uiteraard een reden te meer om in België nieuwe stadions te bouwen.

In Nederland worden alvast de eerste plannen voor nieuwe stadions gemaakt. Rotterdam hoopt wederom het finalestadion te kunnen leveren en is aan het studeren op de bouw van een nieuwe Kuip. Het huidige stadion uit 1936/37 is een gemeentelijk monument (en binnenkort waarschijnlijk Rijksmonument), waardoor er weinig mag worden aangepast. Nu voldoet het stadion wel en heeft het een UEFA-vijfsterrenstatus (met een recordaantal van tien Europese finales), maar voor een WK over 13 jaar waarschijnlijk niet meer. Maar het mag en zal dus ook niet gesloopt worden.

De huidige plannen gaan uit van een stadion in een bocht van de Nieuwe Maas, deels onder het waterpeil! Daardoor zou het een echte Kuip worden, maar dan met het water aan de buitenkant. Via halfhoge ingangen zou er plaats moeten zijn voor 72.000 toeschouwers en er wordt al gesproken over een optilbaar veld, dat als dak zou kunnen dienen bij andere evenementen. Zie ook dit artikel.

Verder zou van de huidige stadions in Nederland alleen de Amsterdam Arena voldoen. Kandidaten voor de drie overige stadions zijn m.i. Eindhoven, Utrecht, Arnhem, Den Haag en Groningen. In België lijken me Brussel, Antwerpen, Brugge, Gent, Luik en Charleroi goede kandidaten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 17:07   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Ik blijf erbij dat de overheid zich niet te moeien heeft in de topsport en dat ze enkel mag investeren in de breedtesport. Wat zijn al die minivoetbalploegjes (en vrienden ondereen tornooitjes) met drie grote uefa stadia als ze elke week opnieuw moeilijkheden ondervinden om een zaal te vinden om eens een wedstrijdje te voetballen.
En wat zijn al die talenten, als ze niet kunnen doorstromen naar een eigen topclub? Als je alleen in breedtesport investeert en het topvoetbal gaat verder achteruit, hebben jonge talenten steeds minder perspectief. Vergeet ook niet dat het topvoetbal een voorbeeldfunctie heeft voor kinderen en jongeren. Alleen een gezamenlijke aanpak van top- en breedtesport is daarom succesvol. Als je het goed aanpakt, kun je bijv. zorgen dat de inkomsten uit topsport deels naar de breedtesport terugvloeien.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2005, 18:54   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hoe minder voetbal hoe beter.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be