Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juni 2005, 12:57   #41
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ik ben helemaal geen VB'er.
op de politiek moet ge nu eenmaal niet rekenen, daarom heb ik meer respect voor mensen die zelf actie ondernemen ipv hun frustraties van zich af stemmen.
U bent de puberale uitzondering die het ethische niveau van het VB extra in de verf zet.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:08   #42
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
U bent de puberale uitzondering die het ethische niveau van het VB extra in de verf zet.
oei, en moogt gij daar wel mee omgaan van uw mama?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:09   #43
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
oei, en moogt gij daar wel mee omgaan van uw mama?
ik moet daarna wel mijn handen wassen
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:11   #44
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
bron:nu.nl

Waarom steken mensen gebedshuizen in brand? Gevolg van recente stemmingmakerij of zijn er andere verklaringen?
Waarom worden mensen opgeblazen in Irak ? Dwaasheid, zeker ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:21   #45
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

als er een brandbom naar een vlaams cafe wordt gegooid vind je dit bijna nergens terug in de media maar o wee mochten de slachtoffers moslims zijn
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:24   #46
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
als er een brandbom naar een vlaams cafe wordt gegooid vind je dit bijna nergens terug in de media maar o wee mochten de slachtoffers moslims zijn
Wanneer? Waar?
O, u bedoelt die Gentse Blokker die zijn eigen café in de fik stak? Stond wel degelijk in de kranten hoor.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:25   #47
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

neen na de migranten rellen op't kiel die bedoel ik (zie je wel niets van gehoord zekers!!)
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:27   #48
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Wat ook maar in 1 krant stond:

DM 04-06-2005

Douglas De Coninck;

Aandenken van zij die de Marokkaanse nachtwinkel in Halle deden fikken: BHV

'Ik leerde zo goed en zo kwaad als het kon Nederlands om aardig te zijn tegen de klanten, om hen zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Dat gevoel van spontaniteit is een beetje weg. Ik had net zo goed dood kunnen zijn'

Het is niet zeker of Benny Night Shop in het centrum van Halle ooit weer opengaat. Maandagochtend werden vier brandbommen naar binnen gegooid. Op de gevel werd in graffiti een boodschap achtergelaten: 'BHV'. Uitbater Marouan Boujana is een twintiger van Marokkaanse origine en heeft nu de neiging om zich te excuseren: 'Mijn Nederlands is niet zo goed, ook al deed ik echt mijn best.' Douglas De Coninck bericht.


Hier stond ik dus, gebaart de schooljongen op de stoep van de Sollenbeemd, een klein straatje aan de rand van het Jozeph Possozplein, hartje Halle. Hier stond hij. "En daar stond die man met die televisiecamera tegen wie ik zei dat ik niets gezien had, behalve brandweerwagens." De jongen zag zichzelf 's avonds niet op de televisie terug. Alleen de regionale zender had een item. Het voorval haalde hier en daar een klein eenkolommertje in de krant.


Daar stond de volgende dag dat uit een enquête is gebleken dat de Vlaamse kiezer niet wakker lag van B-H-V. Willy Vanden Berghen werd er wel door gewekt, maandagochtend. "Om kwart na vier begon dat alarmsysteem van de nachtwinkel te loeien", zegt de buurman. "Ik ging kijken, en zag eerst niks verdachts. Toen keek ik vanuit mijn raam naar de achterkant van dat huis. Een echte vuurzee. De brandweerkazerne ligt aan de overkant van de straat. Ik ben er in paniek naartoe gelopen. De brandweer is onmiddellijk gekomen en kon verhinderen dat het pand helemaal uitbrandde en de brand naar onze woning oversloeg."


Geen probleemwinkel


De lokale politie van Halle heeft slechts een beperkt aantal zekerheden. De dader(s) kon(den) de achterkant van de nachtwinkel bereiken via een openstaande poort die toegang geeft tot een steegje. Daar lag een ladder klaar. Op het platte dak, ter hoogte van de kassa van de winkel, werd een koepel in plexiglas open gewrikt. Van daaruit zijn brandbommen naar binnen gegooid. Op vier plaatsen in de winkel werden brandhaarden vastgesteld.


Op de voorgevel werden met grafitti drie letters op de muur gespoten: BHV. "Die waren er zondagavond nog niet, dat weet ik zeker", zegt de uitbater van café De Sleutel, op de hoek. "Ik heb daar toen geparkeerd en zoiets zou me zeker meteen zijn opgevallen."


Even werd gedacht dat er die nacht eventueel toevallig én een pyromaan én een Vlaams-nationalistische wacko-met-spuitbus op pad kunnen zijn geweest. Of dat de graffiti gewoon niet eerder was opgemerkt. Nader onderzoek van het half uitgebrande huis wees uit dat ook aan de achterzijde, naast de koepel, 'BHV' op een muur is gespoten. De boodschap lijkt duidelijk.


Willy Vanden Berghe is een gepensioneerde zelfstandige die enkele jaren geleden zaak en villa verkocht en er geregeld met zijn caravan voor een week of drie op uittrekt. Hij is in de lente en de zomer niet zo vaak thuis, die nacht toevallig wel. Uitbater Marouan Boujana sliep vijf dagen per week boven zijn winkeltje. Zondag is zijn vaste uitgaansavond. Dan trekt hij naar discotheken in het Brusselse en overnacht hij bij zijn ouders in Brussel. Was zijn buurman niet thuis geweest en hij wel, dan was er nu wellicht geen Marouan Boujana meer geweest.


"Ik mag er niet aan denken", zegt de twintiger. "Dat dit als moordaanslag kan zijn bedoeld. Oké, ik heb een alarmsysteem en zou wel wat hebben gehoord, maar het vuur heeft zich razendsnel verspreid." Hij excuseert zich voor zijn Frans en haspelt er demonstratief een paar woorden Nederlands tussendoor. "Sorry, maar ik ben nog een beetje over mijn toeren. U vindt het toch niet te erg dat ik Frans spreek?"


Het bord boven de winkel hangt er nog. Het is wat verschrompeld door de hitte. Er staat: Benny Night Shop. "Hij liet zich aanspreken als Benny", zegt de uitbater van De Sleutel. "Hij vond dat dat beter stond, in een gemeente als Halle. Doe overal navraag: over die winkel waren er nooit klachten. Hij had 's nachts soms lawaaierige klanten, maar daar kon hij niks aan doen. Benny deed echt zijn best om in de buurt niet te worden beschouwd als een probleemnachtwinkel, zoals je er in Vlaanderen veel hebt. In Halle geldt een sluitingsuur. Om 1 uur moeten alle cafés dicht en ook alle nachtwinkels. Hij zou goede zaken kunnen doen door een half uur langer open te blijven, maar sloot altijd keurig op tijd. Een sympathieke knul gewoon, door iedereen aanvaard."


Willy Vanden Berghe: "Ik wist eigenlijk niet dat hij een Marokkaan was. Geen Belg, dat was wel duidelijk. We stonden daar allemaal niet bij stil."





Benny is een verbastering van Boujana. Marouan Boujana (24) werd geboren in Brussel als kind van een typisch Marokkaanse kruideniersgezin. Vader had een winkeltje, oom had een winkeltje, hun zonen droomden van een winkeltje. Door een wetswijziging konden gemeentebesturen vanaf 2001 nachtwinkels niet langer verbieden. Halle, dat is misschien wel wat, dacht de familie. Met de hulp van vader en oom opende Marouan zijn winkeltje, in de schaduw van de basiliek van Halle. Sinds begin vorig jaar staat de hele handel op zijn naam.


"Ik wist van bij het begin dat ik Nederlands moest leren, want anders blijven de klanten weg", zegt Marouan. "De eerste jaren kreeg ik vaak boze reacties als ik niet direct snapte wat de klant bedoelde en vroeg of hij het eventueel in het Frans kon uitleggen. Ja, mijn Nederlands was toen niet zo goed, ook al deed ik echt wel mijn best. Dacht ik toch."


Van racisme zegt Marouan nooit wat te hebben gemerkt. "De mensen zijn hier heel open, erg aangenaam. Je hebt hier in Halle wel een paar van die jongerenbendes, allemaal met Lonsdale-jekkers en kaal geschoren koppen. Die kwamen vaak in mijn winkel. Ik kon goed met die gasten opschieten. We maakten grappen over Belgen en Marokkanen. Er speelt bij die gasten niks politieks, het is eerder een modegril."


Over wie het kan hebben gedaan, weet de uitbater verder weinig te zeggen. "De politie heeft mij twee uur lang verhoord. Logisch, vind ik. Als een handelszaak in de fik gaat, ga je altijd eerst eens kijken of het geen verzekeringsfraude kan zijn." Maar dat is het kennelijk niet, moest de politie concluderen. Het is iets anders.


Een boze klant?


Vingerafdrukken zijn niet gevonden. Maandag werd een verdachte opgepakt, maar snel weer vrijgelaten. Als aan een daderprofiel dient te worden gedacht, dan niet aan een toevallig passerende zatlap. De dader(s) wist(en) dat via de koepel maximale schade kon worden aangericht zonder dat van de straatkant iemand wat kon zien. Dat de koepel vrij makkelijk te openen was. Dat het snel kon worden gedaan.


"We moeten voorzichtig blijven", zegt Dirk Pieters, CD&V-burgemeester in Halle en maandenlang mee politiek voorvechter van de splitsing. "Het is een beetje zoals in de zaak-Remmery: is dit wel wat het lijkt? Het valt niet uit te sluiten dat iemand die letters op die muur heeft gekalkt om zijn werkelijke motieven te camoufleren? Ergens is dat wat je hoopt, maar we moeten de resultaten van het politieonderzoek afwachten. Als dit is wat het lijkt te zijn, kun je alleen met de grootste afschuw reageren. Het doet denken aan de jaren dertig."


De burgemeester is niet zo happig op nachtwinkels, geeft hij toe: "Het is toch altijd een bron van overlast: ronkende motoren, mensen die 's nachts door hun voorraad alcohol zitten... Al moet ik toegeven dat het aantal klachten hier in Halle heel beperkt is. We hebben - excuseer: hadden - in Halle drie nachtwinkels. Die aan het Possozplein was de bekendste, door zijn centrale ligging. Voor zover ik hoor, waren er inderdaad nooit echt problemen mee."


Zoals in de meeste andere B-H-V-gemeenten wordt Pieters, burgemeester zijnde, de laatste weken vaak aangesproken over de niet-splitsing. "Er is boosheid, zeker. Zo'n gevoel van: 'Dan vragen wij ook eens iets aan de Franstaligen, voor wie we zoveel financiële offers brengen.' Ik heb zelfs al eens horen zeggen, door gewone mensen: 'De buitenlanders doen tenminste een poging zich te integreren, de Franstaligen niet.' In die optiek snap ik het niet: hoe onvrede over B-H-V een racistische ondertoon zou kunnen krijgen. Ik heb het lastig te denken dat dit iemand uit Halle geweest kan zijn en dat B-H-V het reële motief kan zijn geweest. Als dat zo zou zijn, zou ik dat verschrikkelijk vinden."





Halle speelde niet echt een voortrekkersrol in de B-H-V-controverse. Pieters sloot zich wel aan bij de 'Conferentie van burgemeesters Halle-Vilvoorde', maar weigerde daden van burgerlijke ongehoorzaamheid te stellen door bijvoorbeeld verkiezingen te gaan boycotten. Het leverde hem de kritiek op een slechte Vlaming te zijn.


Nogal wat mensen in Halle lijken vrij obsessief bezig met het waken over het gebruik van Nederlands en alleen Nederlands, niet alleen in bestuurszaken. Zelfs bij een partij als Spirit hield zich tot vorig jaar gemeenteraadslid Eric De Greef (inmiddels onafhankelijk) bezig met het opzetten van briefschrijfacties over misstanden die hij her en der bespeurde. In een van zijn oproepen tot protest is te lezen: 'In het inkomlokaal van de politie hangt een tweetalig bericht - het Frans staat bovenaan - waarin een inwoner uit Lembeek de verdwijning van een huisdier meldt.' Er was ook een briefschrijfactie tegen McDonald's omdat de kassa van het lokale filiaal tweetalige kasticketjes afprint.


De Greef had het verder nog gemunt op de uitgever van het gratis verspreide weekblad Zone 02: 'Met verontwaardiging heb ik moeten vaststellen dat er ter hoogte van de dagbladwinkel aan het station een verdeelbox werd geplaatst voor de Franstalige en Nederlandstalige blaadjes van Zone 02.' De Greef is kennelijk van mening dat anderstalige tijdschriften in Halle niet kunnen.


Marouan Boujana heeft het gevoel dat die maandenlange overdosis B-H-V op tv en aan cafétogen het dagelijkse leven heeft veranderd. "Wat je vroeger vaak had, was dat een klant zelf, en met de glimlach, op Frans overschakelde, om sneller uitgelegd te krijgen wat voor pakje sigaretten hij wilde. De laatste tijd had je dat minder. De sfeer werd grimmiger. Een paar weken geleden zei ik per ongeluk 'bonjour' tegen een man. Hij begon te schelden. Er zijn plaatsen waar ze je aankijken op je huidskleur. De laatste tijd gaat het er steeds meer om dat je Franstalig bent."


Marouan weet nog niet of Benny Night Shop ooit nog de deuren heropent. "Vooral op de benedenverdieping is er erg veel schade", legt hij uit. "Doordat de brandweer er zo snel bij was, bleven de overige twee verdiepingen grotendeels gespaard. Waarschijnlijk is het huis wel te herstellen. Maar ja: stel dat maanden verstrijken en de daders nog niet gevonden, dan sta je daar toch niet meer met hetzelfde gevoel achter die toonbank. Ik leerde zo goed en zo kwaad als het kon Nederlands om aardig te zijn tegen de klanten, om hen zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Dat gevoel van spontaniteit is een beetje weg. Ik had net zo goed dood kunnen zijn. Zolang de daders niet zijn gevonden, zie ik mezelf daar ook niet meer met een gerust hart in bed kruipen."
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:34   #49
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
U bent de puberale uitzondering die het ethische niveau van het VB extra in de verf zet.
Veel meer dan schelden komt er bij u niet uit. Liefst een beetje niveau hé.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:43   #50
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Veel meer dan schelden komt er bij u niet uit. Liefst een beetje niveau hé.
Mitgard kan denk ik wel tegen een stootje hoor. Maar dat u zo belangeloos zijn verdediging op u neemt, ontroert me.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 13:49   #51
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Ben benieuwd wat diegenen die steeds maar roepen om een harde aanpak van criminelen nu zullen zeggen over deze debiele brandstichters.

Nu zullen ze misschien om "begrip" vragen? Naar de "context" verwijzen? Proberen te "relativeren"?

Echt benieuwd...
Ieder die een misdaad pleegt dient bestraft te worden. Daar dienen gevangenissen voor. Ras, kleur of religie mogen hierbij geen verzachtende omstandheden zijn, geen streven naar gelijke verdeling op basis van wat dan ook, enkel de misdaad op zichzelf bepaalt de strafmaat. Iedereen gelijk voor de wet, dat wil dus zeggen naast negatieve discriminitatie ook geen positieve discriminatie.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:05   #52
sinan123
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3.785
Standaard

Nu we het toch over discriminatie hebben.
Citaat:
Scholengemeenschap De Goudse Waarden in Gouda heeft een tik op de vingers gekregen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB), wegens het afwijzen van een sollicitante op grond van haar moslimreligie.
De niet-praktiserende moslima, I. Disdarevic-Mujabasic, werkte al enige tijd op de administratie van de school om werkervaring op te doen. Ook was ze actief als huiswerkbegeleider. Toen ze solliciteerde op de functie van roostermaker maakte de protestants-christelijke school problemen om haar moslimreligie.

De CGB heeft nu geoordeeld dat de school verboden onderscheid op grond van godsdienst heeft gemaakt door voor de functie van roostermaker een christelijke identiteitseis te stellen. De Commissie oordeelt dat de noodzakelijkheid voor het hanteren van de onderscheidmakende functie-eis niet is gebleken. De school kan dan ook geen beroep doen op een wettelijke uitzondering van de Algemene wet gelijke behandeling.

Uit het volledige oordeel blijkt dat de afgewezen moslima als verweer onder meer aanvoerde dat er op de school al enige tijd een Marokkaanse moslim conciërge werkte. Verder was de vorige roostermaker ook niet gelovig en zij was dat ook niet bij haar indiensttreding. Ook kent ze op de afdeling administratie meerdere mensen die niet-gelovig zijn. Ze benadrukte voorts dat zij bij haar indiensttreding als stagiaire niet is gevraagd naar haar geloofsovertuiging.

Een uitspraak van de Commissie is overigens niet bindend, alleen een uitspraak van een rechter is dat. Wel wordt een uitspraak van de CGB als zwaarwegend advies gezien.
bron:fok.nl
En nu Artikel 1 van de grondwet,

Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Gelukkig hebben we de grondwet nog...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by sinan123 on 16-06-2005 at 15:06
Reason:
--------------------------------

Nu we het toch over discriminatie hebben.
Citaat:
Scholengemeenschap De Goudse Waarden in Gouda heeft een tik op de vingers gekregen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB), wegens het afwijzen van een sollicitante op grond van haar moslimreligie.
De niet-praktiserende moslima, I. Disdarevic-Mujabasic, werkte al enige tijd op de administratie van de school om werkervaring op te doen. Ook was ze actief als huiswerkbegeleider. Toen ze solliciteerde op de functie van roostermaker maakte de protestants-christelijke school problemen om haar moslimreligie.

De CGB heeft nu geoordeeld dat de school verboden onderscheid op grond van godsdienst heeft gemaakt door voor de functie van roostermaker een christelijke identiteitseis te stellen. De Commissie oordeelt dat de noodzakelijkheid voor het hanteren van de onderscheidmakende functie-eis niet is gebleken. De school kan dan ook geen beroep doen op een wettelijke uitzondering van de Algemene wet gelijke behandeling.

Uit het volledige oordeel blijkt dat de afgewezen moslima als verweer onder meer aanvoerde dat er op de school al enige tijd een Marokkaanse moslim conciërge werkte. Verder was de vorige roostermaker ook niet gelovig en zij was dat ook niet bij haar indiensttreding. Ook kent ze op de afdeling administratie meerdere mensen die niet-gelovig zijn. Ze benadrukte voorts dat zij bij haar indiensttreding als stagiaire niet is gevraagd naar haar geloofsovertuiging.

Een uitspraak van de Commissie is overigens niet bindend, alleen een uitspraak van een rechter is dat. Wel wordt een uitspraak van de CGB als zwaarwegend advies gezien.
bron:fok.nl
En nu Artikel 1 van de grondwet,

Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Gelukkig hebben we de grondwet nog...[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by sinan123 on 16-06-2005 at 15:06
Reason:
--------------------------------

Nu we het toch over discriminatie hebben.
Citaat:
Scholengemeenschap De Goudse Waarden in Gouda heeft een tik op de vingers gekregen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB), wegens het afwijzen van een sollicitante op grond van haar moslimreligie. De niet-praktiserende moslima, I. Disdarevic-Mujabasic, werkte al enige tijd op de administratie van de school om werkervaring op te doen. Ook was ze actief als huiswerkbegeleider. Toen ze solliciteerde op de functie van roostermaker maakte de protestants-christelijke school problemen om haar moslimreligie.

De CGB heeft nu geoordeeld dat de school verboden onderscheid op grond van godsdienst heeft gemaakt door voor de functie van roostermaker een christelijke identiteitseis te stellen. De Commissie oordeelt dat de noodzakelijkheid voor het hanteren van de onderscheidmakende functie-eis niet is gebleken. De school kan dan ook geen beroep doen op een wettelijke uitzondering van de Algemene wet gelijke behandeling.

Uit het volledige oordeel blijkt dat de afgewezen moslima als verweer onder meer aanvoerde dat er op de school al enige tijd een Marokkaanse moslim conciërge werkte. Verder was de vorige roostermaker ook niet gelovig en zij was dat ook niet bij haar indiensttreding. Ook kent ze op de afdeling administratie meerdere mensen die niet-gelovig zijn. Ze benadrukte voorts dat zij bij haar indiensttreding als stagiaire niet is gevraagd naar haar geloofsovertuiging.

Een uitspraak van de Commissie is overigens niet bindend, alleen een uitspraak van een rechter is dat. Wel wordt een uitspraak van de CGB als zwaarwegend advies gezien.
bron:fok.nl
En nu Artikel 1 van de grondwet,

Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Gelukkig hebben we de grondwet nog...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Nu we het toch over discriminatie hebben.
Citaat:
Scholengemeenschap De Goudse Waarden in Gouda heeft een tik op de vingers gekregen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB), wegens het afwijzen van een sollicitante op grond van haar moslimreligie. De niet-praktiserende moslima, I. Disdarevic-Mujabasic, werkte al enige tijd op de administratie van de school om werkervaring op te doen. Ook was ze actief als huiswerkbegeleider. Toen ze solliciteerde op de functie van roostermaker maakte de protestants-christelijke school problemen om haar moslimreligie.

De CGB heeft nu geoordeeld dat de school verboden onderscheid op grond van godsdienst heeft gemaakt door voor de functie van roostermaker een christelijke identiteitseis te stellen. De Commissie oordeelt dat de noodzakelijkheid voor het hanteren van de onderscheidmakende functie-eis niet is gebleken. De school kan dan ook geen beroep doen op een wettelijke uitzondering van de Algemene wet gelijke behandeling.

Uit het volledige oordeel blijkt dat de afgewezen moslima als verweer onder meer aanvoerde dat er op de school al enige tijd een Marokkaanse moslim conciërge werkte. Verder was de vorige roostermaker ook niet gelovig en zij was dat ook niet bij haar indiensttreding. Ook kent ze op de afdeling administratie meerdere mensen die niet-gelovig zijn. Ze benadrukte voorts dat zij bij haar indiensttreding als stagiaire niet is gevraagd naar haar geloofsovertuiging.

Een uitspraak van de Commissie is overigens niet bindend, alleen een uitspraak van een rechter is dat. Wel wordt een uitspraak van de CGB als zwaarwegend advies gezien.
bron:fok.nl
En nu het eerste artikel van de grondwet Artikel 1

Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Gelukkig hebben we de grondwet nog...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door sinan123 : 16 juni 2005 om 14:06.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:09   #53
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
dat is het antwoord van de assertieve blanke jeugd op de jarenlange systematische islamitische straatterrreur.
het zal zeker niet de laatste moskee zijn die in de fik vliegt.

we mogen best fier zijn op deze jongeren, vind ik.
zij komen in opstand, net zoals destijds de geuzen tegen de spanjaarden.
Wat heeft in godsnaam een gebedshuis te maken hebben met straatterreur ??
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:13   #54
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
of terrorismebestrijding.
't is maar hoe je 't bekijkt.
Terrorisme bestrijding doe je aan twee kanten , één kant is niet genoeg het moet aan beide kanten bestreden worden ,. Ik vind geen enkele relativerende link tussen gebedshuizen met het terrorism, of vind u dat de bestrijding tegen terrorism eerst aangepakt wordt aan de kant van onschuldige mensen een zwakkelingen die niets met het terrorism te maken hebben en de echte schuldigen aan de kant opzij leggen ??
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:15   #55
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
je hebt nogal lef om hierover een beetje verwonderd te wezen.
nadat theo van gogh werd afgeslacht door een vrome moslim, verschillende politici moeten onderduiken dankzij die vrome moslims, die een ware terreur en angstpsychose teweeg brachten.
nauwelijks protest hiertegen vanwege 'gewone' moslims.

had je dan echt verwacht dat er geen tegenreactie zou komen?
Dus jouw logica is "moskees" verbranden hé ?? Wat een redenering !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:19   #56
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
dat zeg ik niet, maar het is de moslimterreur van de laatste maanden die dit soort reacties uitlokt.
'r.i.p. theo' op de muren, duidelijk genoeg dacht ik zo.

daar moet iedereen z'n eigen conclusies maar uit trekken.
heb gn zin in deze discussie.
Moslim-terreur is niet gelijk aan elke individu die een moslim identiteit draagt zoals zionism niet gelijk is aan elke individu die een joodse identiteit draagt, Of nazism......enz, enz.....Je ziet het in elke groep of mensenvolk bevind zich een afwijking..............
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:20   #57
Yossarian
Parlementslid
 
Yossarian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 1.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Nu we het toch over discriminatie hebben.


En nu Artikel 1 van de grondwet,



Gelukkig hebben we de grondwet nog...
"Eigen Volk Eerst" is in Nederland inderdaad illegaal.
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:20   #58
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Front National
Zoals Mitgard opmerkte: De Blanke jeugd pikt de arrogantie der immigranten niet langer en komt in verzet. Zoals Guillaume Faye reeds voorspelde: Het is slechts een kwestie van tijd dat Europa afstevend op een gewelddadige clash met de islamietische immigranten. De aanwezige islamieten zouden er beter aan doen bloedvergieten te vermijden, in te pakken en weg te wezen.
Hooligan.........
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:20   #59
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Wat heeft in godsnaam een gebedshuis te maken hebben met straatterreur ??
Eventjes uitleggen: gebedshuis = moskee = Islam = Imam = preek = Djihad = terrorisme = ronselen = straatterreur = logische-tegenreactie-van-de-autochtone-bevolking-die-zich-natuurlijk-moet-verdedigen.

Wat? Het ging blijkbaar absoluut niet om een extremistische moskee? Geen erg, toch allemaal dezelfden.
In Frankrijk noemen ze dat "délit de sale gueule".
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:22   #60
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Omdat die "gebedshuizen" hier niet thuishoren, net als diegenen die dat kot bezoeken. Het zal in de toekomst meer en meer gebeuren. En daar kunnen we natuurlijk niet echt rouwig om zijn...
Aha de grote nazi-held spreekt..........
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be