Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Het Koninkrijk der Nederlanden telt in 2030 weer 17 provincies.
Klopt als een bus. 5 20,83%
Niets van waar. 12 50,00%
Geen idee. 7 29,17%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2024, 21:15   #41
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zou De Nul die naar ginder kunnen slepen?
Als er ene het kan, is het De Nul wel
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2024, 21:16   #42
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, ik begrijp uw reactie hoor. Als die-hard belgicist is herinnerd worden aan het francofoon separatisme natuurlijk eerder vervelend. Maar kijk Panda, je kunt er niet omheen, zowel cultureel als economisch geraken de Nederlandse en de Vlaamse samenleving steeds nauwer met elkaar vervlochten. De invloed van de Franstaligheid in Vlaanderen is volledig aan het verdampen. Wij zijn en blijven de Zuidelijke Nederlanden. “La Belgique” is een Franstalige creatie die de Vlamingen steeds meer en meer onverschillig laat.
Eigenlijk is Nederland Noord-België maar we verschillen dag en nacht qua cultuur.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 03:49   #43
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat willen die Fucking Hollanders toch van ons? Als er iets zal gebeuren zal het Vlaanderen zijn die Zeeuws Vlaanderen terugneemt van die kaasbollen.
Degene die dit voorstelt is een Zeeuw, geen Hollander, of snapt een Vlaming zoiets niet.
Zelf ben ik een trotse Brabander, zij het een Nederlandse Brabander, maar dan gaat u een koude kermis krijgen, ons beider Bourgondische hertogen draaien zich om in hun graf, zowel Nederland als België zouden grotere machten kunnen zijn.
PS als Brabander sta ik graag popcorn te eten om u te zien falen om iets aan Zeeuws-Vlaanderen te doen....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 19:19   #44
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Eigenlijk is Nederland Noord-België maar we verschillen dag en nacht qua cultuur.
Zuid Europa begint in België, niets mis mee. Nederlanders zijn Noord Europeanen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 19:39   #45
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Goed zo! Dan zijn we het eens dat we elkaar niet moeten! Trek jullie plan maar zonder ons. Doei!!
Kom, kom Skobe dat is een foute, oubollige en eng-kneuterig Vlaamse reactie. De relaties tussen Vlaanderen en Nederland zijn globaal genomen zeer goed. En de Vlaamse anti-Ollander vooroordelen betreffen vooral de inwoners van de Randstad. Maar kijk, binnen Nederland zelf vind je dergelijke antagonisten evenzeer hoor. En binnen het kleine Vlaanderen zijn er ook mensen die de pest hebben aan Antwerpenaars, aan West-Vlamingen, aan Limburgers enz.
Denk je dat iedereen van Oilsjt houdt? Verre van!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 21:44   #46
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kom, kom Skobe dat is een foute, oubollige en eng-kneuterig Vlaamse reactie. De relaties tussen Vlaanderen en Nederland zijn globaal genomen zeer goed. En de Vlaamse anti-Ollander vooroordelen betreffen vooral de inwoners van de Randstad. Maar kijk, binnen Nederland zelf vind je dergelijke antagonisten evenzeer hoor. En binnen het kleine Vlaanderen zijn er ook mensen die de pest hebben aan Antwerpenaars, aan West-Vlamingen, aan Limburgers enz.
Denk je dat iedereen van Oilsjt houdt? Verre van!
Oilsjt is de passie van Pandareus en jaarlijks nuttigt hij er een smoutebol met stoofvleessaus en pickles. De Vlaamse Ardennen werden vroeger vanuit Aalst bestuurd.

Ik ben ook voor meer samenwerking en ik vind Vlaanderen soms opvallend Nederlandser worden van mentaliteit, op onze eigen regionale manier weliswaar. De schuchtere verlegen Vlaming is meer en meer een ding uit het verleden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 januari 2024 om 21:45.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 09:21   #47
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kom, kom Skobe dat is een foute, oubollige en eng-kneuterig Vlaamse reactie. De relaties tussen Vlaanderen en Nederland zijn globaal genomen zeer goed. En de Vlaamse anti-Ollander vooroordelen betreffen vooral de inwoners van de Randstad. Maar kijk, binnen Nederland zelf vind je dergelijke antagonisten evenzeer hoor. En binnen het kleine Vlaanderen zijn er ook mensen die de pest hebben aan Antwerpenaars, aan West-Vlamingen, aan Limburgers enz.
Denk je dat iedereen van Oilsjt houdt? Verre van!
De Randstad is dominant binnen Nederland, net als Brussel dat is voor België. Daar wordt alles bepaald voor de rest van het land.

Denk dat verdergaande onderlinge samenwerking nu op grenzen zal stuiten. Vooral emotioneel zit er heel veel goed fout tussen Nederland en België.

Alleen al op dit forum is er enorme afkeer van Nederland. Verder is er ook een behoorlijk verschil in cultuur tussen noord en zuid, ofschoon ik erken dat er een culturele overlap is bij Zeeuws Vlaanderen, Brabant en Limburg in beide landen.

Maar ik denk dat Vlaanderen en heel België zelf is verandert in de loop der tijd. Ooit noemde men zich nog de Verenigde Nederlandse Staten, maar dat is voorgoed over, onder invloed van een veranderende dominante Franstalige cultuur.

Verder denk ik dat België meer en meer Frans zal worden met wat losse Vlaamse dialecten. En Nederland zal meer en zich gaan richten op het noorden en de Angelsaksische wereld. De Duitsers doen dat ook nu.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 januari 2024 om 09:47.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 12:06   #48
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Ik denk toch dat de afkeer jegens Nederland erg klein is. Vlamingen staan anno 2024 opener jegens Nederland dan ooit. Omgekeerd is er ook geslotenheid bovendien (misschien zelfs meer, want dat is gemakkelijker dan ons verhaal te leren kennen). Kijk in de spiegel, zou ik zeggen. Je doet niet anders dan Vlamingen beledigen, omdat je niet in staat bent ons te begrijpen.

Vlamingen hebben inderdaad hun gebreken en ik stoor me er ook aan. Ieder land heeft minkanten. Vanachter de waterlinie is het enkel gemakkelijk oordelen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 januari 2024 om 12:18.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 13:41   #49
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
ofschoon ik erken dat er een culturele overlap is bij Zeeuws Vlaanderen, Brabant en Limburg in beide landen. ....
Hoeveel mensen daar kennen Destadsbader of Natalia???
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 13:46   #50
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik denk toch dat de afkeer jegens Nederland erg klein is. Vlamingen staan anno 2024 opener jegens Nederland dan ooit. Omgekeerd is er ook geslotenheid bovendien (misschien zelfs meer, want dat is gemakkelijker dan ons verhaal te leren kennen). Kijk in de spiegel, zou ik zeggen. Je doet niet anders dan Vlamingen beledigen, omdat je niet in staat bent ons te begrijpen.

Vlamingen hebben inderdaad hun gebreken en ik stoor me er ook aan. Ieder land heeft minkanten. Vanachter de waterlinie is het enkel gemakkelijk oordelen.
Beledigen hou ik niet van, waardeer onze zuiderburen zeer en begrijp ze ook heel goed. Ben er ook vaak op vakantie geweest en heb met ze gewerkt.

Maar de cultuur in het zuiden is nu eenmaal heel anders dan hier in het noorden. Niets mis mee.

Ga juist naar Vlaanderen op vakantie omdat het daar exotisch aanvoelt, maar dat ik toch mijn eigen taal kan en mag spreken. Sorry wanneer ik iemand daarmee beledig.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 januari 2024 om 13:49.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 13:51   #51
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 januari 2024 om 14:04.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 17:57   #52
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Randstad is dominant binnen Nederland, net als Brussel dat is voor België. Daar wordt alles bepaald voor de rest van het land.

Denk dat verdergaande onderlinge samenwerking nu op grenzen zal stuiten. Vooral emotioneel zit er heel veel goed fout tussen Nederland en België.

Alleen al op dit forum is er enorme afkeer van Nederland. Verder is er ook een behoorlijk verschil in cultuur tussen noord en zuid, ofschoon ik erken dat er een culturele overlap is bij Zeeuws Vlaanderen, Brabant en Limburg in beide landen.

Maar ik denk dat Vlaanderen en heel België zelf is verandert in de loop der tijd. Ooit noemde men zich nog de Verenigde Nederlandse Staten, maar dat is voorgoed over, onder invloed van een veranderende dominante Franstalige cultuur.

Verder denk ik dat België meer en meer Frans zal worden met wat losse Vlaamse dialecten. En Nederland zal meer en zich gaan richten op het noorden en de Angelsaksische wereld. De Duitsers doen dat ook nu.
Sorry Edwin, maar ik ben het op dit vlak met jou niet eens. De toenadering tussen Nederland en Vlaanderen zal verder blijven groeien. Onherroepelijk is dat. En wat het Frans betreft, ik als 86 jarige kan bogen op ervaring in dat opzicht. Nog maar een paar jaar geleden stuurde een familielid van mij een oude foto toe van een winkelstraat in Oostende tijdens de jaren vijftig van vorige eeuw. De meeste etalage-opschriften waren in het Frans. Nu is dat helemaal anders is: Nederlands en nog meer Engels. Het Frans in Vlaanderen gaat zienderogen achteruit. Dat is in alle steden in Vlaanderen zo.
En wat de dialecten betreft, ja die zijn er nog steeds. Maar ik kan u verzekeren dat zelfs in de meest aan dialect vasthoudende provincie (West-Vlaanderen) men niet verbaasd of geërgerd zal reageren wanneer u in een winkel binnenstapt en uw desiderata in keurig Nederlands formuleert.
Geloof me vrij, Vlaanderen is enorm geëvolueerd. Maar weet je, veel buitenlanders (ook Nederlanders) worden misleid door de taaltoestand in Brussel. Daar staat het Nederlands inderdaad in een zwakke positie. Maar daar is de politiek en de hautaine houding van de Brusselse locals tegenover het Nederlands een belangrijke factor.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 20:35   #53
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Beledigen hou ik niet van, waardeer onze zuiderburen zeer en begrijp ze ook heel goed. Ben er ook vaak op vakantie geweest en heb met ze gewerkt.

Maar de cultuur in het zuiden is nu eenmaal heel anders dan hier in het noorden. Niets mis mee.

Ga juist naar Vlaanderen op vakantie omdat het daar exotisch aanvoelt, maar dat ik toch mijn eigen taal kan en mag spreken. Sorry wanneer ik iemand daarmee beledig.

Ik snap je wel, maar Fransen zijn we hoegenaamd niet hoor. Trouwens, vandaag een culturele uitwisseling gehad met Hollanders hier in België bij mij thuis. Goede vrienden en mensen uit een eilandcultuur. Veel opgestoken en vice versa. Zo kan het ook, natuurlijk. Ja, we zijn verschillend, maar daar zit ook schoonheid in.

Mensen uit de zogenaamde Bijbelgordel zijn ook normale mensen, en die kan je zelfs hier thuis uitnodigen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 januari 2024 om 20:40.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 15:40   #54
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik snap je wel, maar Fransen zijn we hoegenaamd niet hoor. Trouwens, vandaag een culturele uitwisseling gehad met Hollanders hier in België bij mij thuis. Goede vrienden en mensen uit een eilandcultuur. Veel opgestoken en vice versa. Zo kan het ook, natuurlijk. Ja, we zijn verschillend, maar daar zit ook schoonheid in.

Mensen uit de zogenaamde Bijbelgordel zijn ook normale mensen, en die kan je zelfs hier thuis uitnodigen.
Tijdens de opstand tegen Koning Willem I werden de Franse vlaggen als eerste gehesen. Kardinaal de Broglie, de grootste opponent van Koning Willem I was ook een Fransman. Feitelijk is België een vazalstaat van Frankrijk.

Ook wanneer ik kijk naar de obsessie die Belgen hebben met eten en drinken komt dat aardig overeen met de Fransen.

Wij praten in Nederland nooit onze verbazing uit over kroketten uit de muur of slechte smaak van bier uit bepaalde andere landen, en dat doet men wel in België, dat is typisch voor België.

Nee, bij ons geen obsessie. Wij genieten gewoon hier en wat we echt niet lekker vinden drinken we gewoon niet.
Dit zijn maar enkele van de gigantische verschillen met het zuiden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 16:01   #55
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tijdens de opstand tegen Koning Willem I werden de Franse vlaggen als eerste gehesen. Kardinaal de Broglie, de grootste opponent van Koning Willem I was ook een Fransman. Feitelijk is België een vazalstaat van Frankrijk.

Ook wanneer ik kijk naar de obsessie die Belgen hebben met eten en drinken komt dat aardig overeen met de Fransen.

Wij praten in Nederland nooit onze verbazing uit over kroketten uit de muur of slechte smaak van bier uit bepaalde andere landen, en dat doet men wel in België, dat is typisch voor België.

Nee, bij ons geen obsessie. Wij genieten gewoon hier en wat we echt niet lekker vinden drinken we gewoon niet.
Dit zijn maar enkele van de gigantische verschillen met het zuiden.
https://youtu.be/w5snOoQCNdQ?si=hAKCypbanBrLRJlQ

Het was maar een grap en dat moet kunnen. Die commentaarvideo ook wel.

Mijns inziens vind ik dat je gewoon te veel fixeert op verschillen die er eigenlijk weinig toe doen. Vlamingen kunnen moeilijk aanhoudend de melancholicus uithangen over onze geschiedenis. Of we zijn te trots of we zijn niet trots genoeg. Hollanders zijn we niet en dat is prima. Dat hoeft niet te betekenen dat we niets met elkaar van doen hebben.

Wat Evi Hanssen betreft. Ze doet het om diplomatisch te blijven. Ze vindt Nederland een fascinerend land en zou het waarschijnlijk missen. Daarom werkt zo zowel voor de Vlaamse als Nederlandse omroepen.

België is geen land met een sterke welomlijnde identiteit die iedereen uitdraagt (veel interne verschillen, nu nog; wat jou stoort aan Vlamingen stoort wellicht ook een heleboel andere Vlamingen die er veel meer van te verduren krijgen). Ons land is ook enorm fel veranderd na een taalstrijd en een elite die een andere taal en cultuur uitdroeg dan de onze. Dat verander je niet op een vingerknip en dat extrapoleren over een gehele bevolking is een boude claim.

Bovendien is het ook mijn recht Frans te leren, wat mij de grootste moeite kost. Als straf wil ik hiervoor geen Fransman genoemd worden indien ik erin slaag. Nederlanders die Frans kunnen bestaan immers ook. Fransmannen die in Nederland wonen en Nederlands spreken evenzeer. Niets mis met invloeden overnemen die goed zijn zonder tot die cultuur te gaan horen.

Er bestaan trouwens Nederlandse francofielen. Dat zijn geen landverraders.

Kijk, België is het West-Europese land met de hoogste zelfmoordcijfers en dat mede door onze cultuur van opkropping. We zijn er nu pas mondjesmaat uit aan het stappen en onze vroegere verlegenheid en zelfonderdrukking in te verliezen. Een heleboel Vlamingen die heel anders denken van elkaar over identiteit en staatsinrichting, maar doorheen de decennia leren met verschillende meningen om te gaan en niet altijd hun zin te krijgen, omdat dat toch vrijer is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2024 om 16:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 17:54   #56
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat Evi Hanssen betreft. Ze doet het om diplomatisch te blijven. Ze vindt Nederland een fascinerend land en zou het waarschijnlijk missen. Daarom werkt zo zowel voor de Vlaamse als Nederlandse omroepen....
Evi werkt in NL omdat ze er werk kan vinden en betaald krijgt. En nog iets meer dan in België.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 17:57   #57
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Evi werkt in NL omdat ze er werk kan vinden en betaald krijgt. En nog iets meer dan in België.
Dat zou zeker goed kunnen. Vrouwen in de 40 worden in België sneller aan de kant gezet dan in Nederland. Dat vertelde ze ook in De Slimste Mens (waar de sfeer gemoedelijk bleef, trouwens, ik heb de gehele aflevering gezien). Beetje onterecht om iemand daarvoor af te schrijven en ik hoop dat we die bekrompenheid kwijt raken.

Ze komt toch over als iemand die Nederland graag heeft. Op de Nederlandse radio hoor je haar ook vaak.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2024 om 17:59.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 19:51   #58
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
https://youtu.be/w5snOoQCNdQ?si=hAKCypbanBrLRJlQ

Het was maar een grap en dat moet kunnen. Die commentaarvideo ook wel.

Mijns inziens vind ik dat je gewoon te veel fixeert op verschillen die er eigenlijk weinig toe doen. Vlamingen kunnen moeilijk aanhoudend de melancholicus uithangen over onze geschiedenis. Of we zijn te trots of we zijn niet trots genoeg. Hollanders zijn we niet en dat is prima. Dat hoeft niet te betekenen dat we niets met elkaar van doen hebben.

Wat Evi Hanssen betreft. Ze doet het om diplomatisch te blijven. Ze vindt Nederland een fascinerend land en zou het waarschijnlijk missen. Daarom werkt zo zowel voor de Vlaamse als Nederlandse omroepen.

België is geen land met een sterke welomlijnde identiteit die iedereen uitdraagt (veel interne verschillen, nu nog; wat jou stoort aan Vlamingen stoort wellicht ook een heleboel andere Vlamingen die er veel meer van te verduren krijgen). Ons land is ook enorm fel veranderd na een taalstrijd en een elite die een andere taal en cultuur uitdroeg dan de onze. Dat verander je niet op een vingerknip en dat extrapoleren over een gehele bevolking is een boude claim.

Bovendien is het ook mijn recht Frans te leren, wat mij de grootste moeite kost. Als straf wil ik hiervoor geen Fransman genoemd worden indien ik erin slaag. Nederlanders die Frans kunnen bestaan immers ook. Fransmannen die in Nederland wonen en Nederlands spreken evenzeer. Niets mis met invloeden overnemen die goed zijn zonder tot die cultuur te gaan horen.

Er bestaan trouwens Nederlandse francofielen. Dat zijn geen landverraders.

Kijk, België is het West-Europese land met de hoogste zelfmoordcijfers en dat mede door onze cultuur van opkropping. We zijn er nu pas mondjesmaat uit aan het stappen en onze vroegere verlegenheid en zelfonderdrukking in te verliezen. Een heleboel Vlamingen die heel anders denken van elkaar over identiteit en staatsinrichting, maar doorheen de decennia leren met verschillende meningen om te gaan en niet altijd hun zin te krijgen, omdat dat toch vrijer is.
Grappen moeten gewoon kunnen, maar erg vaak dezelfde grap is een obsessie.

Verder is het fijn dat ik andere mensen kan verstaan, zeker met onze zuiderburen delen we dezelfde taal, ofschoon er ook regionale verschillen zijn met Vlaanderen.

Maar dat is er ook binnen Nederland, we hebben behoorlijk wat verschillen hier. Vaker dan vroeger hebben we op de televisie nu ook ondertiteling. Zeker met het Fries.

Verder heb ik geen hekel aan de Franse taal, nadat ik Welsh en Schots Gaelic heb afgerond op Duolingo ga ik mijn Frans ophalen. Ik heb drie jaar Frans gehad op school, waarvan twee jaar verplicht. Dus dat is geen punt.

Hopenlijk groeien we steeds verder naar elkaar toe en begrijpen we elkaar steeds beter...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 januari 2024 om 19:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 20:08   #59
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Ik kijk nu naar de serie Chantal. Die Flakkeese vrienden van me verstaan Zeeuws en spreken vaak dialect met een Zeeuwse ex-collega van me. Ik vraag me af hoe goed die West-Vlaams verstaan. Ooit eens laten horen aan hen. Het staat tussen Hollands en Vlaams in immers. Flakkees is eigenlijk een Zeeuws dialect, maar met veel Rotterdams-Hollandse invloeden.

Rotterdammers zelf spreken weinig dialect en hebben enkel een erg herkenbaar accent. Hun straattaal is een ander verhaal, versta je niet zomaar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2024 om 20:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 20:15   #60
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Grappen moeten gewoon kunnen, maar erg vaak dezelfde grap is een obsessie.

Verder is het fijn dat ik andere mensen kan verstaan, zeker met onze zuiderburen delen we dezelfde taal, ofschoon er ook regionale verschillen zijn met Vlaanderen.

Maar dat is er ook binnen Nederland, we hebben behoorlijk wat verschillen hier. Vaker dan vroeger hebben we op de televisie nu ook ondertiteling. Zeker met het Fries.

Verder heb ik geen hekel aan de Franse taal, nadat ik Welsh en Schots Gaelic heb afgerond op Duolingo ga ik mijn Frans ophalen. Ik heb drie jaar Frans gehad op school, waarvan twee jaar verplicht. Dus dat is geen punt.

Hopenlijk groeien we steeds verder naar elkaar toe en begrijpen we elkaar steeds beter...
Eigenlijk moet ik in de spiegel kijken. Ik heb me zovaak tegen Vlamingen afgereageerd in het verleden en zal het vaak terugdoen. Vaak met dezelfde argumenten als jij, maar dan ben ik zo genieperig om Antwerpen ervan te vrijwaren. Vlaanderen heeft zijn gebreken, maar ik ben wel van oordeel dat dat altijd zo wel was. Tijdens de Bourgondische periode werkten de Vlaamse steden elkaar continu tegen en gunden elkaar amper het zonlicht in de ogen.

Tien jaar geleden had ik een enorme pik op West-Vlamingen en vertelde vaak dat ze die provincie beter bij Frankrijk moesten voegen. Zelf zijn West-Vlamingen wat gewend als stuurs volkje. Ruwe bolster tot je binnen bent en dan bloeien die open.

En ik heb zeker geen hekel aan West-Vlamingen. In Antwerpen veel West-Vlaamse leraren gehad, dus vice versa wil dat ook wel eens meevallen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2024 om 20:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be