Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2004, 00:03   #1
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

[size=6]VRT belaagd door commerciële radio's [/size]

VILVOORDE - De VRT ligt opnieuw onder vuur. Vorige week uitte de gloednieuwe federatie van Vlaamse commerciële radio- en tv-zenders kritiek op de ,,oneerlijke'' concurrentie die ze van de Reyerslaan ondervinden, gisteren gingen de vier grootste Vlaamse radiozenders nog een stap verder. Q-Music, 4FM, Radio Contact en Topradio hebben bij de Europese Commissie een klacht ingediend tegen de VRT. Ze beschuldigen de openbare omroep ervan dat hij dumpingprijzen hanteert bij de verkoop van radioreclame en daarmee probeert de private zenders uit de markt te drukken.



,,De VRT weigert de marktlogica te volgen'', zegt Jan Caerts van 4FM. ,,Radio Donna is bijvoorbeeld marktleider in Vlaanderen, maar hanteert tarieven die lager liggen dan zijn voornaamste concurrenten. In geen enkel ander marktsegment bestaat zoiets. De prijzen van Donna liggen tot veertig procent lager dan wat vergelijkbare zenders in het zuiden van het land en in de ons omringende landen vragen. En toen de hogere bereikcijfers van Studio Brussel onlangs bekend raakten, daalden de tarieven nog maar eens, terwijl ze dan normaal gezien worden opgetrokken.''

Volgens de commerciële radio's heeft de VRT de reclametarieven fors laten zakken toen de landelijke zenders 4FM en Q-Music drie jaar geleden van start gingen. ,,De VRT kan zich dat permitteren'', zegt Caerts. ,,De openbare omroep heeft namelijk een jaarlijkse dotatie die de basiskosten dekt. Maar wij zijn volledig afhankelijk van die reclame-inkomsten. En als die zo zwaar onder druk staan, hebben we niet voldoende middelen meer om onze groei uit te bouwen. Op lange termijn komt de leefbaarheid van de commerciële radio in Vlaanderen in het gedrang.''

4FM en Q-Music maken weliswaar nog winst, maar Contact ziet dit jaar maar een kwart van de inkomsten die de radioketen twee jaar geleden nog binnenrijfde. Aan Vlaamse kant werd daardoor al meer dan de helft van de medewerkers ontslagen.

,,We hebben vorig jaar onze zaak al bepleit in het Vlaams parlement'', zegt Caerts. ,,Maar dat heeft niet veel opgeleverd. Daarom trekken we nu naar de Europese Commissie, die bevoegd is om zich uit te spreken over de rechtmatigheid van overheidssteun.''

De Europese Commissie zal moeten onderzoeken of de dotatie van de VRT niet hoger ligt dan de nettokosten die nodig zijn om de openbare taken uit te voeren die in de beheersovereenkomst zijn vastgelegd. Dat is namelijk verboden volgens de Europese wetgeving, maar uit het jaarverslag van de VRT kan niet worden opgemaakt welke inkomsten voor welke opdrachten worden gebruikt, zeggen de radiozenders.

De VRT kon gisteren niet reageren. ,,We zijn nog niet officieel op de hoogte van de klacht'', zei Hilde Debackere, de woordvoerster van gedelegeerd bestuurder Tony Mary, die in het buitenland is.

(fdg)



Pure concurrentievervalsing voor mij. Tijd dat ze die arrogante VRT'ers eens aanpakken!
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 00:07   #2
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

voor mij kan het zelfs gewoon niet dat in de huidige unitaire structuur in de openbare omroep reclame wordt gevoerd. ook hier moet het Nederlandse systeem van de NOS worden ingevoerd. Reclame OK, maar dan met verschillende omroepstichtingen binnen de VRT.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 00:10   #3
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
voor mij kan het zelfs gewoon niet dat in de huidige unitaire structuur in de openbare omroep reclame wordt gevoerd. ook hier moet het Nederlandse systeem van de NOS worden ingevoerd. Reclame OK, maar dan met verschillende omroepstichtingen binnen de VRT.
De VRT-radio heeft reclame, dus ik zie niet in waarom zij nog subsidie moeten krijgen. Ze drukken zelfs de reclameinkomsten naar beneden met dumpingprijzen.

Daarnaast vind ik een idee zoals in Nederland geen slecht gedacht. Wat meer diversiteit zou mooi zijn.
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 00:14   #4
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
voor mij kan het zelfs gewoon niet dat in de huidige unitaire structuur in de openbare omroep reclame wordt gevoerd. ook hier moet het Nederlandse systeem van de NOS worden ingevoerd. Reclame OK, maar dan met verschillende omroepstichtingen binnen de VRT.
De VRT-radio heeft reclame, dus ik zie niet in waarom zij nog subsidie moeten krijgen. Ze drukken zelfs de reclameinkomsten naar beneden met dumpingprijzen.

Daarnaast vind ik een idee zoals in Nederland geen slecht gedacht. Wat meer diversiteit zou mooi zijn.
de overheid subsidie moet er wel blijven voor de coördinatie, en voor het nieuws. Omdat daar geen commerciële belangen mogen bevoordeligd worden. De beste garantie is hiervoor nog altijd, een nieuws zonder reclame. Bij de NOS is dit ook zo.
De opvulling kan voor mij wel worden gesponsord door reclame zonder overheidssteun.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 00:17   #5
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.

De VRT-radio heeft reclame, dus ik zie niet in waarom zij nog subsidie moeten krijgen. Ze drukken zelfs de reclameinkomsten naar beneden met dumpingprijzen.

Daarnaast vind ik een idee zoals in Nederland geen slecht gedacht. Wat meer diversiteit zou mooi zijn.
de overheid subsidie moet er wel blijven voor de coördinatie, en voor het nieuws. Omdat daar geen commerciële belangen mogen bevoordeligd worden. De beste garantie is hiervoor nog altijd, een nieuws zonder reclame. Bij de NOS is dit ook zo.
De opvulling kan voor mij wel worden gesponsord door reclame zonder overheidssteun.
Lijkt me een interessant voorstel. Moet je maar eens uitwerken en naar me opsturen. You know my name!
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be