Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2003, 22:45   #1
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

In de negentien Brusselse gemeenten zijn vorig jaar 1418 contractuelen aangeworven. Slechts 54 van hen (3.8%) beschikken over het wettelijk vereiste tweetaligheidsbrevet. Van de 1418 contractuelen is 92.45% Franstalig.
Wegens het taalhoffelijkheidsakkoord aanvaarden de Vlamingen dit: elke contractueel krijgt zes jaar om de tweede taal te leren.

Brigitte Grouwels (CD&V) pleit voor een grondige hervorming van het taalhoffelijkheidsakkoord. Haar partijgenoot Jos Chabert, heeft het akkoord evenwel in de Brusselse regering mee onderhandeld en goedgekeurd.

Aldus lijkt een einde te komen aan de tweetalige dienstverlening in Brussel.

Bron: FET, 5/4/3, p3
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 13:57   #2
Forza Europa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Groot-Germanië
Berichten: 325
Standaard

Ik kom anders voldoende ambtenaren tegen, die zowel arabisch als frans spreken .....
Forza Europa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 14:06   #3
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Och ja,

Als zelfs het hoofd van ons land niet echt tweetalig moet zijn, waarom onze ambtenaren dan
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 14:13   #4
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och ja,

Als zelfs het hoofd van ons land niet echt tweetalig moet zijn, waarom onze ambtenaren dan
Ik denk dat hij Frans én Italiaans spreekt.
Misschien Spaans en Engels ook nog, de polyglot.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 14:16   #5
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
In de negentien Brusselse gemeenten zijn vorig jaar 1418 contractuelen aangeworven. Slechts 54 van hen (3.8%) beschikken over het wettelijk vereiste tweetaligheidsbrevet. Van de 1418 contractuelen is 92.45% Franstalig.
Wegens het taalhoffelijkheidsakkoord aanvaarden de Vlamingen dit: elke contractueel krijgt zes jaar om de tweede taal te leren.

Brigitte Grouwels (CD&V) pleit voor een grondige hervorming van het taalhoffelijkheidsakkoord. Haar partijgenoot Jos Chabert, heeft het akkoord evenwel in de Brusselse regering mee onderhandeld en goedgekeurd.

Aldus lijkt een einde te komen aan de tweetalige dienstverlening in Brussel.

Bron: FET, 5/4/3, p3
Simpel, gewoon weigeren van Frans te spreken! Als ik naar Charleroi of zo ga, of La Louviere, of Luik (voor de voetbal, nvdr) dan moet ik wel Frans spreken, ik ben tenslotte in een 'ander land', maar als in Brussel een ambtenaar Frans tegen mij spreekt, kan die beunhaas mij de boom in en weiger ik een letter Frans te spreken...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 14:17   #6
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och ja,

Als zelfs het hoofd van ons land niet echt tweetalig moet zijn, waarom onze ambtenaren dan
Ik denk dat hij Frans én Italiaans spreekt.
Misschien Spaans en Engels ook nog, de polyglot.
Alleen spijtig dat we nu net die talen niet spreken in België he.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 14:42   #7
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
In de negentien Brusselse gemeenten zijn vorig jaar 1418 contractuelen aangeworven. Slechts 54 van hen (3.8%) beschikken over het wettelijk vereiste tweetaligheidsbrevet. Van de 1418 contractuelen is 92.45% Franstalig.
Wegens het taalhoffelijkheidsakkoord aanvaarden de Vlamingen dit: elke contractueel krijgt zes jaar om de tweede taal te leren.

Brigitte Grouwels (CD&V) pleit voor een grondige hervorming van het taalhoffelijkheidsakkoord. Haar partijgenoot Jos Chabert, heeft het akkoord evenwel in de Brusselse regering mee onderhandeld en goedgekeurd.

Aldus lijkt een einde te komen aan de tweetalige dienstverlening in Brussel.

Bron: FET, 5/4/3, p3
Simpel, gewoon weigeren van Frans te spreken! Als ik naar Charleroi of zo ga, of La Louviere, of Luik (voor de voetbal, nvdr) dan moet ik wel Frans spreken, ik ben tenslotte in een 'ander land', maar als in Brussel een ambtenaar Frans tegen mij spreekt, kan die beunhaas mij de boom in en weiger ik een letter Frans te spreken...
Moesten al de pendelaars dat gedaan hebben of gewoon doen dan was er in Brussel geen taalprobleem geweest! Maar al die mossels passen zich direct aan, zodat wie nu consequent in het Nederlands wil bediend worden aangekenen wordt als ne gevaarlijke extremist! Ge moogt al blij zijn als ze er geen politie bijhalen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2003, 18:45   #8
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och ja,

Als zelfs het hoofd van ons land niet echt tweetalig moet zijn, waarom onze ambtenaren dan
De Koning niet tweetalig?
Wat is dat nu voor zever
Dat ge klaagt over Paola, ok, maar Albert kan zeer goed Nederlands.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 08:47   #9
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Voor onze vrienden die vinden dat er geen problemen zijn in Brussel!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 09:06   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
In de negentien Brusselse gemeenten zijn vorig jaar 1418 contractuelen aangeworven. Slechts 54 van hen (3.8%) beschikken over het wettelijk vereiste tweetaligheidsbrevet. Van de 1418 contractuelen is 92.45% Franstalig.
Wegens het taalhoffelijkheidsakkoord aanvaarden de Vlamingen dit: elke contractueel krijgt zes jaar om de tweede taal te leren.

Brigitte Grouwels (CD&V) pleit voor een grondige hervorming van het taalhoffelijkheidsakkoord. Haar partijgenoot Jos Chabert, heeft het akkoord evenwel in de Brusselse regering mee onderhandeld en goedgekeurd.

Aldus lijkt een einde te komen aan de tweetalige dienstverlening in Brussel.

Bron: FET, 5/4/3, p3
Simpel, gewoon weigeren van Frans te spreken! Als ik naar Charleroi of zo ga, of La Louviere, of Luik (voor de voetbal, nvdr) dan moet ik wel Frans spreken, ik ben tenslotte in een 'ander land', maar als in Brussel een ambtenaar Frans tegen mij spreekt, kan die beunhaas mij de
boom in en weiger ik een letter Frans te spreken...
Dat is bij mij net hetzelfde, altijd schoon om te zien hoe hunne smoel dan staat...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 09:32   #11
Spolpoel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 2.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk

Simpel, gewoon weigeren van Frans te spreken! Als ik naar Charleroi of zo ga, of La Louviere, of Luik (voor de voetbal, nvdr) dan moet ik wel Frans spreken, ik ben tenslotte in een 'ander land', maar als in Brussel een ambtenaar Frans tegen mij spreekt, kan die beunhaas mij de
boom in en weiger ik een letter Frans te spreken...
Dat is bij mij net hetzelfde, altijd schoon om te zien hoe hunne smoel dan staat...
Ik vertik het ook één woord Frans te spreken met de "tweetalige" Brusselse administratie. En inderdaad, 1 ding wordt altijd duidelijk : de erbarmelijke kwaliteit van het taalonderwijs in Brussel en Wallonië.
Anderzijds is het wel leuk hen te zien te spartelen als vissen op het droge om 3 woordjes in 't Nederlands geproduceerd te krijgen.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 10:19   #12
yannd
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 april 2004
Locatie: Oudergem
Berichten: 6
Standaard

Het lage cijfer tweetaligen ligt volgens mij aan de moeilijkheidsgraad van de examens van Selor, ik ken genoeg mensen die hun plan kunnen trekken in het Frans maar gewoon geen kans maken op die examens.
yannd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 15:54   #13
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yannd
Het lage cijfer tweetaligen ligt volgens mij aan de moeilijkheidsgraad van de examens van Selor, ik ken genoeg mensen die hun plan kunnen trekken in het Frans maar gewoon geen kans maken op die examens.
Nonsens.
Een studie van de Universiteit van Luik wees uit dat het lage slaagcijfer (vooral bij Franstaligen) te wijten is aan gebrek aan motivatie en niet aan de moeilijkheid van de examens. Heel wat mensen komen gewoon niet opdagen op de examens.

De slaagcijfers van Selor voor 2003

examen Nederlands (voor Franstaligen):
Van de 15.802 ingeschrevenen kwamen er 9.390 (59,4%) opdagen voor het examen. Van die 9.390 slaagden er 2.897 (30,9%).

examen Frans (voor Nederlandstaligen):
Van de 9.179 ingeschrevenen kwamen er 6.025 (65,6%) opdagen voor het examen. Van die 6.025 slaagden er 3.635 (60,3%).

Conclusie: Het probleem zit hem in het Franstalig onderwijs en in het feit dat de Franstalige kandidaten niet gemotiveerd genoeg zijn.

En als uitsmijter: Sinds 1998 is het slaagpercentage voor de Franstaligen stabiel gebleven rond 30% (met een dip naar 24-25% in 2000-2001. In dezelfde periode is het slaagpercentage voor de Nederlandstaligen gestegen van rond de 50% naar rond de 60%.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 23:08   #14
dinges
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och ja,

Als zelfs het hoofd van ons land niet echt tweetalig moet zijn, waarom onze ambtenaren dan
Het Frans van Verhofstadt is inderdaad niet perfect. Ik denk wel dat ze hem verstaan.
dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 14:44   #15
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och ja,

Als zelfs het hoofd van ons land niet echt tweetalig moet zijn, waarom onze ambtenaren dan
De Koning niet tweetalig?
Wat is dat nu voor zever
Dat ge klaagt over Paola, ok, maar Albert kan zeer goed Nederlands.
't is een vrouwtje!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 15:11   #16
Spolpoel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 2.666
Standaard

Hoe zou het inmiddels gesteld zijn met het Nederlands van eentalig Franstalige staatssecretaris Isabelle Simonis ? 8)
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be