Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2016, 21:54   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het zou nog beter zijn ,dat de jeugd goed Nederlands leert spreken.
Waarom ?

(waarom "goed Nederlands" ? Is doorgaans verstaanbaar verkavelingsVlaams niet meer dan genoeg ?
Denk je dat elke Brit spreekt als Oxford-lovers, elke Fransman als lid van de Académie, elke Spanjaard als Cervantes enz. ?

En kom niet af met sentimentele argumenten, of per direct hier ne sjot tegen uw sjokkedijzen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 21:58   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Het is aan de jeugd om te dromen dat ze vechten voor de grote idealen.

Wacht tot ze beseffen dat de mens nooit zal veranderen, maar dat het best is voor ons om dat feit nooit echt voor waarheid aan te nemen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 22:01   #63
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom ?

(waarom "goed Nederlands" ? Is doorgaans verstaanbaar verkavelingsVlaams niet meer dan genoeg ?
Denk je dat elke Brit spreekt als Oxford-lovers, elke Fransman als lid van de Académie, elke Spanjaard als Cervantes enz. ?

En kom niet af met sentimentele argumenten, of per direct hier ne sjot tegen uw sjokkedijzen.

.
Ik denk dat Hollands net zo goed verschilt van Rotterdams.
Alleen hebben Nederlanders een kleinere woordenschat dan Vlamingen, voor een deel door franse invloeden.
Of vergis ik mij ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 22:11   #64
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk dat Hollands net zo goed verschilt van Rotterdams.
Alleen hebben Nederlanders een kleinere woordenschat dan Vlamingen, voor een deel door franse invloeden.
Of vergis ik mij ?
Met dien verstande dat Rotterdam wel degelijk in Holland ligt. Maar ja, ook binnen Holland zijn veel verschillende dialecten. Alle steden hebben hun eigen kenmerkende uitspraak zodat je moeiteloos kunt herkennen uit welke Hollandse stad iemand komt. En dat geldt ook voor historische en/of grotere dorpen of meer landelijke gebieden. En dan bedoel ik het gebied wat echt Holland heet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 09:35   #65
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom ?

(waarom "goed Nederlands" ? Is doorgaans verstaanbaar verkavelingsVlaams niet meer dan genoeg ?
Denk je dat elke Brit spreekt als Oxford-lovers, elke Fransman als lid van de Académie, elke Spanjaard als Cervantes enz. ?

En kom niet af met sentimentele argumenten, of per direct hier ne sjot tegen uw sjokkedijzen.

.
Tenzij beiden eenzelfde streektaal kennen en gebruiken vereist respect voor uw gesprekspartner dat ge goed Nederlands spreekt. Wie dat niet kan of wil doen is voor mij een lompe boer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 11:16   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is aan de jeugd om te dromen dat ze vechten voor de grote idealen.

Wacht tot ze beseffen dat de mens nooit zal veranderen, maar dat het best is voor ons om dat feit nooit echt voor waarheid aan te nemen.

.



Goed, maar de idealen van de jeugd zijn tijdsgebonden. Ieder tijdperk heeft zijn jeugd en iedere jeugd zo zijn idealen. En dan moeten we alles zeer relativeren of op zijn minst goed nuanceren.

Immers, over welke jeugd hebben we het? Want de idealen van de jeugd , bijvoorbeeld in de tijd van Rodenbach of Verschaeve zoals die ons vaak werd voorgeschoteld, is een zeer onvolledig plaatje. Deze jeugd hier vertegenwoordigde slechts een uiterst klein fragment, zeer katholieke, meestal studerende jeugd. Die onder grote invloed stond van een Vlaamsgezinde clerus. Een jeugd die zeker niet dé Vlaamse jeugd vertegenwoordigde. Het meer dan overgrote meerderheid van de Vlaamse jeugd toen studeerde gewoon niet verder, maar ging zo vlug mogelijk werken.

Maar nu zijn de tijden veranderd. De Vlaamse strijd is zo goed als gestreden. De jeugd is met andere dingen bezig. Heel wat jongeren weten ook niet meer goed waarover het ging en hebben zoals ik aanstipte andere prioriteiten. Men ziet dit ook in de politieke partijen. Steeds minder jongeren engageren zich in een politieke partij.

De idealen van ' de jeugd' zijn nu dan ook moelijk vast te pinnen. Jongeren 'shoppen' ook veel sneller voor wat hun overtuigingen betreft. Ze zijn niet meer zo ideologisch gebonden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 maart 2016 om 11:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 11:37   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Maar nu zijn de tijden veranderd. De Vlaamse strijd is zo goed als gestreden. De jeugd is met andere dingen bezig. Heel wat jongeren weten ook niet meer goed waarover het ging en hebben zoals ik aanstipte andere prioriteiten. Men ziet dit ook in de politieke partijen. Steeds minder jongeren engageren zich in een politieke partij.

De idealen van ' de jeugd' zijn nu dan ook moelijk vast te pinnen. Jongeren 'shoppen' ook veel sneller voor wat hun overtuigingen betreft. Ze zijn niet meer zo ideologisch gebonden.
Tja... dat is dan uw mening. Maar we zijn nog helemaal niet waar we horen te zijn. Vlaanderen als economisch sterkste deelstaat bokst, inzake beleidsbevoegdheid nog steeds onder zijn gewicht. Daarom zal deze België-Belgique staat verder omgevormd worden tot Vlaanderen krijgt waar het recht op heeft.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 11:43   #68
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja... dat is dan uw mening. Maar we zijn nog helemaal niet waar we horen te zijn. Vlaanderen als economisch sterkste deelstaat bokst, inzake beleidsbevoegdheid nog steeds onder zijn gewicht. Daarom zal deze België-Belgique staat verder omgevormd worden tot Vlaanderen krijgt waar het recht op heeft.
Ik zei dus dat de Vlaamse strijd 'zo goed als' gestreden is. Zeker als men de geschiedenis van de Vlaamse ontvoogding bestudeert. Verbeteringen zijn natuurlijk altijd mogelijk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 16:38   #69
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk dat Hollands net zo goed verschilt van Rotterdams.
Alleen hebben Nederlanders een kleinere woordenschat dan Vlamingen, voor een deel door franse invloeden.
Of vergis ik mij ?


link:http://taal.phileon.nl/images/nederl...eenkomsten.gif

Het "zuivere Algemeen Nederlands" met nummer 1 is beperkt tot drie gebieden, bijna overal wordt wel een dialect of met een accent gesproken.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 maart 2016 om 16:45.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 16:42   #70
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zei dus dat de Vlaamse strijd 'zo goed als' gestreden is. Zeker als men de geschiedenis van de Vlaamse ontvoogding bestudeert. Verbeteringen zijn natuurlijk altijd mogelijk.
Het evolutionaire proces van ontvlechting is nog niet voltooid.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 22:45   #71
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlaanderen als economisch sterkste deelstaat bokst, inzake beleidsbevoegdheid nog steeds onder zijn gewicht.
Dat is straf: onder uw gewicht boksen en toch nog rammel krijgen tot ge jankt als Calimero!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be