Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2017, 09:39   #1
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.195
Standaard Meer dan 40 % geboortes Vlaams Brabant anderstalig

Meer dan 40 % geboortes Vlaams Brabant anderstalig

In Vlaams Brabant zijn voor het eerst meer dan 20% van de geboorten uit Franstalige moeders.

Het aantal kinderen waarvan Nederlands de moedertaal is, daalt met 0,7 procentpunt ten opzichte van 2015. In 2012 lag het cijfer nog 2,2 procentpunt hoger. "De stijging van het aantal kinderen met een moeder van niet-Belgische origine heeft daar wellicht mee te maken", zegt Kind en Gezin daarover in het rapport. De moedertaal van een op de twintig (5,6 procent) is Frans. Arabisch en Turks komen respectievelijk op plaats twee (4,1 procent) en drie (2,7 procent).




http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3012240#
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 09:43   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Lijkt mij normaal, de meeste mensen die in Brussel en periferie werken (en dat zijn een hoop nationaliteiten) komen liefst in Vlaams Brabant wonen.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 10:02   #3
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.195
Standaard

Geboorten Hoeilaart

2013



2016
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 10:07   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

heel weinig Frans op Vlaams niveau, in Vlaams-Brabant blijft het vrij stabiel rond de 20%. Van die overspoeling van moslims blijkt het ook wel mee te vallen, op basis van deze cijfers. Op Vlaams niveau amper 8,2% die Turks/Arabisch/Berbers spreekt.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 10:14   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heel weinig Frans op Vlaams niveau, in Vlaams-Brabant blijft het vrij stabiel rond de 20%. Van die overspoeling van moslims blijkt het ook wel mee te vallen, op basis van deze cijfers. Op Vlaams niveau amper 8,2% die Turks/Arabisch/Berbers spreekt.
De grote moslimexpansie valt inderdaad mee. Ik zie ook steeds meer Moslimfamilies met 1 a 2 kinderen ipv de klassieke 6 a 7 wat we vroeger vaak tegenkwamen hier in de cites.

De economische realiteit komt die mensen ook tegen. Lekker kindergeld scoren, maar daar trek je het ook niet mee. Enkel bembem denkt dat je met kindergeld een kind kan onderhouden....

Bij mijn zoon op school zijn er een paar, en die kinderen spreken accentloos Nederlands en gaan gewoon spelen bij Belgische kameraadjes. Ik heb goede hoop voor die kinderen.

In de stadscentra heb je nu eenmaal het probleem van de concentratiescholen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 10:17   #6
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Van die overspoeling van moslims blijkt het ook wel mee te vallen,...
Het aantal "moslims" groeit veel harder dan je op basis van deze cijfers ziet.
De communicatietaal van veel Turkse en Marokkaanse moeders (vooral zij) wordt steeds vaker Nederlands. Dat is waar Kind & Gezin naar kijkt.

De verfransing gaat vooral in de villa gemeenten als Overijse, Beersel, Hoeilaart op volle snelheid door.

Een moslim vernederlandst nu eenmaal veel sneller dan een Franstalige Belg.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 10:25   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het aantal "moslims" groeit veel harder dan je op basis van deze cijfers ziet.
De communicatietaal van veel Turkse en Marokkaanse moeders (vooral zij) wordt steeds vaker Nederlands. Dat is waar Kind & Gezin naar kijkt.

De verfransing gaat vooral in de villa gemeenten als Overijse, Beersel, Hoeilaart op volle snelheid door.

Een moslim vernederlandst nu eenmaal veel sneller dan een Franstalige Belg.
het aantal moslims stagneert toch ook volgens mij, zoals Tavek al zei, veel moslimgezinnen bestaan ondertussen ook al maar uit 1-2 kinderen.

Langs de andere kant zie je veel autochtone gezinnen met 3-4 kinderen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 10:31   #8
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De grote moslimexpansie valt inderdaad mee. Ik zie ook steeds meer Moslimfamilies met 1 a 2 kinderen ipv de klassieke 6 a 7 wat we vroeger vaak tegenkwamen hier in de cites.

De economische realiteit komt die mensen ook tegen. Lekker kindergeld scoren, maar daar trek je het ook niet mee. Enkel bembem denkt dat je met kindergeld een kind kan onderhouden....

Bij mijn zoon op school zijn er een paar, en die kinderen spreken accentloos Nederlands en gaan gewoon spelen bij Belgische kameraadjes. Ik heb goede hoop voor die kinderen.

In de stadscentra heb je nu eenmaal het probleem van de concentratiescholen.
Euh met 200€ (het bedrag dat ik zou krijgen mits een kind) valt anders wel wat te doen... niet mijn fout dat jij je baseert op mensen die er een flatscreen, sigaretten of whatever mee kopen ipv voor de kindjes te zorgen duh.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 11:15   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Euh met 200€ (het bedrag dat ik zou krijgen mits een kind) valt anders wel wat te doen... niet mijn fout dat jij je baseert op mensen die er een flatscreen, sigaretten of whatever mee kopen ipv voor de kindjes te zorgen duh.
Jij kan dat niet weten want je hebt geen kinderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 11:33   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De cijfers komen verassend goed overeen met de %'s Moslims dus ik heb weinig reden om te twijfelen er aan. Het is dus niet zo dat de madam van kind en gezin gewoon opschrijft "ah ze spreekt Nederlands dus haar moedertaal is Nederlands...".

Moslims worden voor ons wat de negers voor de VS zijn/waren. Een minderheid die gaat blijven. Like it or not.

Ik heb eigenlijk liefst dat ze ook een hoger inkomen krijgen en aan de slag geraken. De manier om ze te assimileren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 11:48   #11
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De cijfers komen verassend goed overeen met de %'s Moslims dus ik heb weinig reden om te twijfelen er aan. Het is dus niet zo dat de madam van kind en gezin gewoon opschrijft "ah ze spreekt Nederlands dus haar moedertaal is Nederlands...".

Moslims worden voor ons wat de negers voor de VS zijn/waren. Een minderheid die gaat blijven. Like it or not.

Ik heb eigenlijk liefst dat ze ook een hoger inkomen krijgen en aan de slag geraken. De manier om ze te assimileren.
Daar heb je een punt...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 11:57   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En mijn hoop is dat het over 100 jaar gewoon bruine mensen zijn, die Nederlands spreken als moedertaal (cfr. de negers in de VS) en nu en dan nog eens naar de Moskee gaan of helemaal niet meer.

Tot nu toe is dat steeds het geval geweest bij migraties...we shall see. Het probleem zijn de steden bij ons.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:00   #13
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Euh bij velen is NL reeds de moedertaal.... just for your information...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:08   #14
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De cijfers komen verassend goed overeen met de %'s Moslims dus ik heb weinig reden om te twijfelen er aan. Het is dus niet zo dat de madam van kind en gezin gewoon opschrijft "ah ze spreekt Nederlands dus haar moedertaal is Nederlands...".

Moslims worden voor ons wat de negers voor de VS zijn/waren. Een minderheid die gaat blijven. Like it or not.

Ik heb eigenlijk liefst dat ze ook een hoger inkomen krijgen en aan de slag geraken. De manier om ze te assimileren.
Bwa, in de VS hebben ze ook nog getto's waar er gereld wordt als ne flik zijn boekje te buiten gaat. Verschil met hier is dat zij ook allen mogen deelnemen aan de sociale zekerheid, zelfs zonder ertoe bij te dragen.

De enige manier om tot dat hoger inkomen te komen is als ze wat meer zouden integreren. De geïntegreerde Marokanen (er werken er hier twee) worden net zo hoog vergoed als de rest.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:27   #15
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heel weinig Frans op Vlaams niveau, in Vlaams-Brabant blijft het vrij stabiel rond de 20%. Van die overspoeling van moslims blijkt het ook wel mee te vallen, op basis van deze cijfers. Op Vlaams niveau amper 8,2% die Turks/Arabisch/Berbers spreekt.
8,2% en stijgend
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:56   #16
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

In Antwerpen en Limburg zou het aantal Nederlandstaligen nog wat opgetrokken kunnen worden door goedkoop wonende Nederlanders. Maar dat effect lijkt mee te vallen, ze zitten beiden niet bijzonder boven het gemiddelde.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:57   #17
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En mijn hoop is dat het over 100 jaar gewoon bruine mensen zijn, die Nederlands spreken als moedertaal (cfr. de negers in de VS) en nu en dan nog eens naar de Moskee gaan of helemaal niet meer.

Tot nu toe is dat steeds het geval geweest bij migraties...we shall see. Het probleem zijn de steden bij ons.
Je zegt het goed. Bij vorige migraties is het vrij snel goed gekomen. We zijn nu echter al aan de derde generatie moslims en ik kan niet zeggen dat ik veel hoopgevende tekenen zie. Dat het over 100 jaar gewoon bruine mensen zullen zijn met Nederlands als moedertaal wil ik best aannemen.Dat dalend moskeebezoek zou nog wel eens kunnen tegenvallen.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 12:58   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Je zegt het goed. Bij vorige migraties is het vrij snel goed gekomen. We zijn nu echter al aan de derde generatie moslims en ik kan niet zeggen dat ik veel hoopgevende tekenen zie. Dat het over 100 jaar gewoon bruine mensen zullen zijn met Nederlands als moedertaal wil ik best aannemen.Dat dalend moskeebezoek zou nog wel eens kunnen tegenvallen.
Cru gezegd zal enkel verhoogde economische kansen (werk) en opleiding deze mensen laten integreren. Secularisatie gaat 1 op 1 samen met deze factoren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 14:48   #19
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Cru gezegd zal enkel verhoogde economische kansen (werk) en opleiding deze mensen laten integreren. Secularisatie gaat 1 op 1 samen met deze factoren.
Hm. Wat ik bv. als vrouw niet kon appreciëren aan werken was de onzedelijke kledij en in mindere mate onzedelijke interacties (met het andere geslacht). Maar gewoon de kledij is voor mij een serieus obstakel om opnieuw te werken. Ik begrijp niet waarom islamitische kleding niet wordt geapprecieerd/toegelaten op het werk dat uit m'n opleiding volgt. Dan liever zedig als huisvrouw thuis. (Natuurlijk bemoeilijken kinderen ook het werken voor een vrouw).
Dus als geschoolde moslima's thuis blijven, terwijl de mannen werken, en hun kinderen als moslim opvoeden, is dat een zware demper op die secularisatie.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2017, 15:05   #20
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Cru gezegd zal enkel verhoogde economische kansen (werk) en opleiding deze mensen laten integreren. Secularisatie gaat 1 op 1 samen met deze factoren.
Ik vraag me af waarom bijvoorbeeld Italiaanse en Spaanse migranten relatief snel integreerden en het bij Turken en Marokkanen een stuk moeilijker blijkt te liggen. Is het dan een soort selectief racisme van de Belgen om Italianen en Spanjaarden wel werk en scholing aan te bieden en dit te ontzeggen aan Turken en Marokkanen?
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be