Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2006, 19:24   #1
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard Straatrecht

Vlaams Belang kopstuk Filip Dewinter heeft op hun veiligheidscongress gezegd dat "een verkrachter niet op mededogen van de rechter moet rekenen wanneer de vader van het slachtoffer zijn edele delen heeft verwijderd". Van de laatste drie woorden ben ik niet zeker, maar daar kwam het wel op neer.
Zoiets heet straatrecht: hij doet mij iets aan, ik straf hem zelf. In een rechtstaat heeft de staat in theorie het monopolie van geweld en mag ze dat afdwingen. Maar voor Filip Dewinter is dat principe niet algemeen geldend blijkbaar. Ik vraag me dan wel alleen af hoelang het zal duren voor we zulke scenario's krijgen:

Citaat:
dinsdag 08 augustus 2006 | Bron: belga
15-jarige jongen schiet gezin dood uit wraak

document.write('');


HIDALGO - Een 15-jarige Mexicaan heeft samen met twee vrienden een gezin van vijf personen doodgeschoten om zijn zuster te wreken, zo is maandag uit gerechtelijke bron vernomen.
De zuster van de dader zou door de vader van het gezin zijn verkracht. De feiten vonden plaats in Hidalgo. Bekenden van het gezin troffen de lichamen van het echtpaar en hun drie kinderen aan, zes dagen nadat de jongen zijn wraakactie had uitgevoerd. De dader heeft de feiten inmiddels bekend.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF08082006_004

Want wie gaat nog zeggen welke reactie gerechtvaardigd is? De rechters niet, want zij mogen voor de verkrachter dan geen mededogen hebben...
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 19:31   #2
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Offtopic: is Hidalgo niet Spaans voor edelman?
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 19:44   #3
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Moet er dan mededogen zijn voor een verkrachter of pedosexueel?

De (rechts)staat heeft al meermaals bewezen dat zij deze verantwoordelijkheid niet aankunnen.
Moest mijn(fictieve) dochter verkracht worden, dan reken ik niet op onze rechtbanken. Ik zal het dan wel zelf doen(en veel beter ). Klinkt wsl héél primitief in uw ogen, maar op zo'n moment sta ik niet meer in voor mijn daden.....daar ben ik eerlijk in.

Dus op dit punt geef ik FDW overschot van gelijk.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 20:11   #4
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Vlaams Belang kopstuk Filip Dewinter heeft op hun veiligheidscongress gezegd dat "een verkrachter niet op mededogen van de rechter moet rekenen wanneer de vader van het slachtoffer zijn edele delen heeft verwijderd". Van de laatste drie woorden ben ik niet zeker, maar daar kwam het wel op neer.
Zoiets heet straatrecht: hij doet mij iets aan, ik straf hem zelf. In een rechtstaat heeft de staat in theorie het monopolie van geweld en mag ze dat afdwingen.
Als iemand zijn of haar zoon of dochter wordt verkracht en vader of moeder vermoordt die persoon daarvoor, ga jij die vader of moeder jaren in de cel steken ervoor?

Ik pleit hier niet voor straatrecht maar ik zou niemand bestraffen die een verkrachter doodt omdat zijn of haar kind er slachtoffer van is geworden.
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 8 augustus 2006 om 20:11.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 20:51   #5
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

FDW zet bewust de kier open om zijn gehaat staatsbestel te ondermijnen, ik geloof voor geen seconde dat hij zal wakker liggen van die individuele gevallen. Opnieuw een spelletje plat emotionele uitbuiting.

Niet dat ik het staatsbestel zal verdedigen, maar zijn alternatief is nu net iets minder aanlokkelijk.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:31   #6
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als iemand zijn of haar zoon of dochter wordt verkracht en vader of moeder vermoordt die persoon daarvoor, ga jij die vader of moeder jaren in de cel steken ervoor?

Ik pleit hier niet voor straatrecht maar ik zou niemand bestraffen die een verkrachter doodt omdat zijn of haar kind er slachtoffer van is geworden.
Inderdaad, volledig mee eens

Laatst gewijzigd door 1880 : 8 augustus 2006 om 21:31.
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:35   #7
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik pleit hier niet voor straatrecht maar ik zou niemand bestraffen die een verkrachter doodt omdat zijn of haar kind er slachtoffer van is geworden.
Ah zo, je vindt dus dat verkrachting en moord op hetzelfde (etisch) niveau staan?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:39   #8
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ah zo, je vindt dus dat verkrachting en moord op hetzelfde (etisch) niveau staan?
Je moet niet veralgemeniseren. Ik kan de moord op een verkrachter (en zeker een pedofiel) zeer goed begrijpen vanuit het standpunt van de ouders. Ik zou immers exact hetzelfde doen.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:42   #9
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik pleit hier niet voor straatrecht maar ik zou niemand bestraffen die een verkrachter doodt omdat zijn of haar kind er slachtoffer van is geworden.
Dat is dus straatrecht. Het begint hiermee en het eindigt bij het doodschoppen van iemand die op de bus tussenkomt in een ruzie. Waar trek je de grens?
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:46   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Je moet niet veralgemeniseren. Ik kan de moord op een verkrachter (en zeker een pedofiel) zeer goed begrijpen vanuit het standpunt van de ouders. Ik zou immers exact hetzelfde doen.
En kan je het niet begrijpen als een volstrekt labiel en gefrustreerd persoon zich vergrijpt aan over straat wandelend vrouwelijk schoon? Daarom moet je het niet goedkeuren.

Ongeacht de omstandigheden hebben we in onze huidige maatschappij enkele basisrechten aangenomen. "Recht op leven" is daar één van. Het is niet omdat sommige mensen overmand worden door wraakgevoelens dat zij het recht krijgen om die basisrechten bij anderen te gaan schenden.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:54   #11
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En kan je het niet begrijpen als een volstrekt labiel en gefrustreerd persoon zich vergrijpt aan over straat wandelend vrouwelijk schoon? Daarom moet je het niet goedkeuren.

Ongeacht de omstandigheden hebben we in onze huidige maatschappij enkele basisrechten aangenomen. "Recht op leven" is daar één van. Het is niet omdat sommige mensen overmand worden door wraakgevoelens dat zij het recht krijgen om die basisrechten bij anderen te gaan schenden.
Inderdaad. En ik vind het jammer dat een persoon als FDW (met veel invloed) dit soort gedrag promoot.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:56   #12
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Dat is dus straatrecht. Het begint hiermee en het eindigt bij het doodschoppen van iemand die op de bus tussenkomt in een ruzie. Waar trek je de grens?
Als jij daartussen geen onderscheid kunt maken, is dat jij een absoluut gebrek hebt aan gevallen apart te bekijken en alles te veralgemeniseren. Als jij een dochter zou hebben die thuiskomt en zegt dat ze verkracht is door een buurman. Buiten je dochter opvangen, wat denk je dat de tweede gedachte zal zijn die door je hoofd spookt?
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:58   #13
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En kan je het niet begrijpen als een volstrekt labiel en gefrustreerd persoon zich vergrijpt aan over straat wandelend vrouwelijk schoon? Daarom moet je het niet goedkeuren.
Ik kan het niet afkeuren dat een ouder een pedofiele verkrachter zou vermoorden.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:00   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik kan het niet afkeuren dat een ouder een pedofiele verkrachter zou vermoorden.
Iemand die zijn driften niet onder controle kan houden, en onder druk aan het moorden slaat, is een gevaar voor de maatschappij, en dient geïnterneerd te worden.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:02   #15
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als jij daartussen geen onderscheid kunt maken, is dat jij een absoluut gebrek hebt aan gevallen apart te bekijken en alles te veralgemeniseren. Als jij een dochter zou hebben die thuiskomt en zegt dat ze verkracht is door een buurman. Buiten je dochter opvangen, wat denk je dat de tweede gedachte zal zijn die door je hoofd spookt?
De politie opbellen?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:03   #16
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Iemand die zijn driften niet onder controle kan houden, en onder druk aan het moorden slaat, is een gevaar voor de maatschappij, en dient geïnterneerd te worden.
Uiteraard. Ik zeg dan ook niet dat een vergeldingsmoord dé enige optie moet zijn. In het geval van pedofielen daarentegen, ben ik eerder voor de galg te vinden...
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:07   #17
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Uiteraard. Ik zeg dan ook niet dat een vergeldingsmoord dé enige optie moet zijn. In het geval van pedofielen daarentegen, ben ik eerder voor de galg te vinden...
Hmm, ik denk dat het tijd wordt om de legerplicht terug in te voeren en jongens wat meer respect en discipline bij te brengen.. En uiteraard kunnen ze ook al hun frustraties kwijt in het leger

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 8 augustus 2006 om 22:08.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:09   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
In het geval van pedofielen daarentegen, ben ik eerder voor de galg te vinden...
Reden?

De meest gehoorde reden is altijd "omdat ze anders al na een paar jaar terug vrij zijn door de Wet Lejeune".

Eenvoudig. Zorg er dan gewoon voor dat kinderverkachting daar niet onder valt.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:10   #19
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Dat is dus straatrecht. Het begint hiermee en het eindigt bij het doodschoppen van iemand die op de bus tussenkomt in een ruzie. Waar trek je de grens?

De grens is...wanneer je andermans leven vernietigd!
Dus moord, verkrachting en pedosexualiteit is er(imho) over.
Nu worden deze misdrijven véél te licht bestraft.......met het oog op reïntegratie

Laatst gewijzigd door zorlac : 8 augustus 2006 om 22:10.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 22:15   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als jij daartussen geen onderscheid kunt maken, is dat jij een absoluut gebrek hebt aan gevallen apart te bekijken en alles te veralgemeniseren. Als jij een dochter zou hebben die thuiskomt en zegt dat ze verkracht is door een buurman. Buiten je dochter opvangen, wat denk je dat de tweede gedachte zal zijn die door je hoofd spookt?

ik heb al veel foute gedachten gehad.
daarom breng ik ze nog niet tot uitvoer.

Wat als dochterlief héél kwaad is op het vriendje dat het net heeft uitgemaakt, in een heel onbezonnen bui tegen een vriendin liegt dat hij haar eigenlijk verkracht heeft, dit aan de oren komt van de papa, en hij het exvriendje vermoord?

Of ook: iedereen heeft recht om de gelegenheid te krijgen beschuldigingen trachten te weerleggen en zich te verdedigen.
Iedereen heeft ook het recht verzachtende omstandigheden aan te brengen.

Als je de verkrachter van je dochter vermoord, is het gerechtvaardigt dat rekening gehouden wordt met de context van die moord (verzachtende omstandigheden dus).
Die verkrachter heeft daar ook recht op. Als je dochter nu al vier dates lang uren aan een stuk geile verhalen zit te vertellen aan een man, en die man slaat opeens door en verkracht je dochter, dan had die daar het recht niet toe, maar zijn er evengoed verzachtende omstandigheden in dit geval.

Hoe dan ook moet iedereen het recht krijgen:
a) beschuldigingen te weerleggen als ze fout zijn
b) contextuele factoren aan te brengen als ze juist zijn.

Daar is ons rechtssysteem op gebaseerd.
Straatrecht maakt het rechtssysteem volledig ongedaan.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be