Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2015, 18:41   #1
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Euthanasie bij dementie

Opnieuw in de actualiteit:

Belgische bisschoppen: ‘Grenzen euthanasiewet worden systematisch overschreden’

Zodra er een wet is laat ik mij registreren. Ik zou niet willen rondlopen zonder het te beseffen.

Wie wel?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 19:12   #2
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Dementie is in mijn ogen ook een vorm van doodzijn. Als ik niets meer weet en niemand meer herken en met alles moet geholpen worden, wat doe ik hier dan nog?
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 21:35   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Opnieuw in de actualiteit:

Belgische bisschoppen: ‘Grenzen euthanasiewet worden systematisch overschreden’

Zodra er een wet is laat ik mij registreren. Ik zou niet willen rondlopen zonder het te beseffen.

Wie wel?
Alsof je er last van hebt.
Zonder dementen gaan ze ook niet verder onderzoek er naar doen en zullen er ook geen medicijnen gemaakt worden.
Dus wat is nu de keuze?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 08:13   #4
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alsof je er last van hebt.
Zonder dementen gaan ze ook niet verder onderzoek er naar doen en zullen er ook geen medicijnen gemaakt worden.
Dus wat is nu de keuze?
Bedoel je dat men dement moet blijven rondlopen als studieobject?

Waarom zou men geen verder onderzoek doen? Het is en blijft te vermijden.

Het is enkel de vraag indien men nog een menswaardig leven heeft eenmaal men een bepaald stadium voorbij is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 08:34   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alsof je er last van hebt.
Zonder dementen gaan ze ook niet verder onderzoek er naar doen en zullen er ook geen medicijnen gemaakt worden.
Dus wat is nu de keuze?
De markt voor geneesmiddelen ter preventie van dementie, voor diegenen die wat voorbestemd lijken ... bla bla ... zal welig genoeg blijven tieren.

Ik heb maar één vraag voor die religieuze vrijgezellen: mag ik voor mezelf beslissen, of gaan zij het doen voor mij ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 09:04   #6
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Opnieuw in de actualiteit:

Belgische bisschoppen: ‘Grenzen euthanasiewet worden systematisch overschreden’

Zodra er een wet is laat ik mij registreren. Ik zou niet willen rondlopen zonder het te beseffen.

Wie wel?

Als je geld genoeg hebt zal je maar al te goed beseffen dat je dement wordt verklaard door je erfgenamen en een paar aanvullende handtekeningen.
Er is een zaak hangende bij het EHRM na een terechtstelling zonder akkoord.

Dementie is maar een voorwendsel tot liquidatie als je geld op is of als je er nog genoeg hebt. Wat de FT al 15 jaar geleden schreef wordt bewaarheid, eerst in Belgie: naarmate de ouderdom onbetaalbaarder wordt zal er wettelijk geliquideerd worden. Zo maak je plaats.

Sommigen schijnen niet te beseffen welke zware en vooral publieke procedures er bestaan om iemand terecht te stellen in een aantal landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd.

In Belgie bestaat wettelijk de toestemming een kind te doden op basis van handtekeningen. Niets meer dan dat. Al de rest is gebakken lucht.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 09:16   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Als je geld genoeg hebt zal je maar al te goed beseffen dat je dement wordt verklaard door je erfgenamen en een paar aanvullende handtekeningen.
Er is een zaak hangende bij het EHRM na een terechtstelling zonder akkoord.

Dementie is maar een voorwendsel tot liquidatie als je geld op is of als je er nog genoeg hebt. Wat de FT al 15 jaar geleden schreef wordt bewaarheid, eerst in Belgie: naarmate de ouderdom onbetaalbaarder wordt zal er wettelijk geliquideerd worden. Zo maak je plaats.

Sommigen schijnen niet te beseffen welke zware en vooral publieke procedures er bestaan om iemand terecht te stellen in een aantal landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd.

In Belgie bestaat wettelijk de toestemming een kind te doden op basis van handtekeningen. Niets meer dan dat. Al de rest is gebakken lucht.
Dit is wel een schoolvoorbeeld hoe je van een zeer ernstige zaak een karikatuur kan maken.
Nu besef ik wel dat je katholieken, en zeker hun pastoors en bisschoppen niet kunt vertrouwen (hun organisatie, de centen en de faam van hun organisatie, gaan voor op alles), maar toch: ze zien echt liever dat ik crepeer zoals ik mijn hond in geen jaren zou willen laten afzien, en mijzelf het recht ontkennen op een eigen beslissing.
Heren en dames katholieken, zeg aan jullie volgelingen dat het een zonde is, dat ze er voor naar de hel zullen vliegen, maar laat mij voor mezelf beslissen, in een zorgvuldig wettelijk kader.
Dank u.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 10:12   #8
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Als je geld genoeg hebt zal je maar al te goed beseffen dat je dement wordt verklaard door je erfgenamen en een paar aanvullende handtekeningen.
Er is een zaak hangende bij het EHRM na een terechtstelling zonder akkoord.

Dementie is maar een voorwendsel tot liquidatie als je geld op is of als je er nog genoeg hebt. Wat de FT al 15 jaar geleden schreef wordt bewaarheid, eerst in Belgie: naarmate de ouderdom onbetaalbaarder wordt zal er wettelijk geliquideerd worden. Zo maak je plaats.

Sommigen schijnen niet te beseffen welke zware en vooral publieke procedures er bestaan om iemand terecht te stellen in een aantal landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd.

In Belgie bestaat wettelijk de toestemming een kind te doden op basis van handtekeningen. Niets meer dan dat. Al de rest is gebakken lucht.
Dat heeft niks met erfgenamen te maken. Ik wil zelf beslissen of ik wil doorleven als een plant of niet, mag het? En nog iets. Ik geef liever mijn geld aan kinderen en kleinkinderen dan dat ik het verpis aan pampers.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 maart 2015 om 10:13.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 11:58   #9
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat heeft niks met erfgenamen te maken. Ik wil zelf beslissen of ik wil doorleven als een plant of niet, mag het? En nog iets. Ik geef liever mijn geld aan kinderen en kleinkinderen dan dat ik het verpis aan pampers.
Je vergist je zwaar.

De Financial Times' studie toonde indertijd op hallucinante manier de economische noodzaak aan te euthanaseren in het bestaande zekerheidssysteem in Europa. Euthanasie komt er niet als je een plant bent, ze komt als je teveel kost.

Dat 'teveel kosten' werd in 2012 hallucinant aangetoond in Molenbeek toen plots een groot aantal senioren er overleed in een rusthuis.

Het morele gezeik laat ik aan anderen en hun middeleeuwse naieve opvattingen over (zie boven).

Laatst gewijzigd door Conscience : 3 maart 2015 om 11:59.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 12:25   #10
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Je vergist je zwaar.

De Financial Times' studie toonde indertijd op hallucinante manier de economische noodzaak aan te euthanaseren in het bestaande zekerheidssysteem in Europa. Euthanasie komt er niet als je een plant bent, ze komt als je teveel kost.

Dat 'teveel kosten' werd in 2012 hallucinant aangetoond in Molenbeek toen plots een groot aantal senioren er overleed in een rusthuis.

Het morele gezeik laat ik aan anderen en hun middeleeuwse naieve opvattingen over (zie boven).
Dan gaat het ofwel over een toevalligheid, ofwel over moord. Maar in ieder geval niet over euthanasie, tenzij AL die ouderen vrijwillig voor euthanasie kozen en aan de regels daaromtrent voldeden.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 12:31   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Je vergist je zwaar.

De Financial Times' studie toonde indertijd op hallucinante manier de economische noodzaak aan te euthanaseren in het bestaande zekerheidssysteem in Europa. Euthanasie komt er niet als je een plant bent, ze komt als je teveel kost.

Dat 'teveel kosten' werd in 2012 hallucinant aangetoond in Molenbeek toen plots een groot aantal senioren er overleed in een rusthuis.

Het morele gezeik laat ik aan anderen en hun middeleeuwse naieve opvattingen over (zie boven).
Ik ga niet ontkennen dat de toestemming voor het verkrijgen van euthanasie deels mee wordt ingegeven door de kosten die de patient in die uitzichtloze situatie nog met zich meebrengt.
Maar stellen dat euthanasie wordt uitgevoerd op basis van het kostenplaatje lijkt me toch wel een hele grote stap te ver.

Heeft U zich al eens bezig gehouden met de documenten die moeten worden ingevuld en ondertekend door patienten, dokters, familie en getuigen alvorens men nog maar k�*n overgaan tot een mogelijke euthanasie?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 12:41   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik zie geen enkele reden om als een halfdwaze plant middelen van de maatschappij op te slorpen.

Nu alleen een sluitende test vinden om het voor mezelf kunnen uit te maken wanneer er een keerpunt is tussen ouderdoms excentriciteit en dementie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 13:10   #13
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Je vergist je zwaar.
Dat 'teveel kosten' werd in 2012 hallucinant aangetoond in Molenbeek toen plots een groot aantal senioren er overleed in een rusthuis.
Vertel eens iets meer hierover.

De rusthuizen hebben er belang bij dat de mensen zo lang mogelijk blijven leven, zo vergroot hun markt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 13:12   #14
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zie geen enkele reden om als een halfdwaze plant middelen van de maatschappij op te slorpen.

Nu alleen een sluitende test vinden om het voor mezelf kunnen uit te maken wanneer er een keerpunt is tussen ouderdoms excentriciteit en dementie.
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Er moeten objectieve criteria bestaan om dit punt te bepalen en het moet regelmatig onderzocht worden op een objectieve manier want men mag ook niet in een situatie komen dat de familie de euthanasie probeert te beletten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 14:00   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Je vergist je zwaar.

De Financial Times' studie toonde indertijd op hallucinante manier de economische noodzaak aan te euthanaseren in het bestaande zekerheidssysteem in Europa. Euthanasie komt er niet als je een plant bent, ze komt als je teveel kost.

Dat 'teveel kosten' werd in 2012 hallucinant aangetoond in Molenbeek toen plots een groot aantal senioren er overleed in een rusthuis.

Het morele gezeik laat ik aan anderen en hun middeleeuwse naieve opvattingen over (zie boven).
Jij verkondigt hier je reinste onzin. Euthanasie komt er als je het zelf wil. En als ik vind dat mijn eigen levenskwaliteit nihil is bij dementie en dat ik dan alleen maar een last en kost ben voor mijn nabestaanden dan is het mijn eigen keuze om me te laten euthanaseren. Ik wil trouwens ook niet dat mijn kinderen mij herinneren als plant, maar als mens. Mijn oma is de laatste 2 jaar zwaar dement, wel voor mij is die reeds gestorven. Ik heb er afscheid van genomen en ik wil ze niet meer zien. Ze heeft er toch niks meer aan en ik wil mij haar herinneren hoe ze was. Ik ben er trouwens van overtuigd dat ze dit leven zelf ook niet wil, maar ze heeft dat nooit op papier laten zetten. Dus laten ze haar maar verkommeren in het rusthuis. Dat is intriest en dat heeft geen bal te maken met teveel kosten.

En dat Molenbeeks verhaal erbij sleuren is te gek voor woorden. Heeft niks met deze discussie te maken. daar gaat het niet over euthanasie maar over moord. Gelieve de zaken uit elkaar te houden, al denk ik niet dat jij dat kan.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 14:05   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Mijn oma is de laatste 2 jaar zwaar dement, wel voor mij is die reeds gestorven. Ik heb er afscheid van genomen en ik wil ze niet meer zien.
Dit is moeilijk. Ik hoorde recent nog iemand vertellen dat ze tweemaal had moeten afscheid nemen van haar moeder, de eerste keer toen ze dementeerde, en de tweede keer toen ze overleed.

Het niet meer bezoeken van dementen is iets dat velen beslissen: soms geraken die mensen danig in de war van de "vreemde mensen" die hen dan steeds maar staan aankijken, en is het uitblijven van die momenten beter, terwijl anderen denken dat ze daartoe verplicht zijn.
Ik ben mijn opa ook slechts één keer gaan bezoeken, ik moest daarbij eerst bijna de volledige stamboom vermelden vooraleer hij terug wist wie ik was, en dan kreeg ik zwaar onder mijn donder omdat ik niet meer frequent was gekomen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 14:15   #17
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij verkondigt hier je reinste onzin. Euthanasie komt er als je het zelf wil. En als ik vind dat mijn eigen levenskwaliteit nihil is bij dementie en dat ik dan alleen maar een last en kost ben voor mijn nabestaanden dan is het mijn eigen keuze om me te laten euthanaseren. Ik wil trouwens ook niet dat mijn kinderen mij herinneren als plant, maar als mens. Mijn oma is de laatste 2 jaar zwaar dement, wel voor mij is die reeds gestorven. Ik heb er afscheid van genomen en ik wil ze niet meer zien. Ze heeft er toch niks meer aan en ik wil mij haar herinneren hoe ze was. Ik ben er trouwens van overtuigd dat ze dit leven zelf ook niet wil, maar ze heeft dat nooit op papier laten zetten. Dus laten ze haar maar verkommeren in het rusthuis. Dat is intriest en dat heeft geen bal te maken met teveel kosten.

En dat Molenbeeks verhaal erbij sleuren is te gek voor woorden. Heeft niks met deze discussie te maken. daar gaat het niet over euthanasie maar over moord. Gelieve de zaken uit elkaar te houden, al denk ik niet dat jij dat kan.
Daarbij kan ik mij volledig aansluiten. Ik heb mijn vader zien wegkwijnen, niets of niemand herkennen, jaren aan een stuk, huilen als een klein kind om redenen die elke relevantie missen. Hij was tegen euthanasie en dat is gerespecteerd. Maar zo wil ik niet eindigen, stel dat het mij overkomt! Ik wil niet dat dat het beeld is dat mijn nabestaanden zich van mij zouden herinneren. Als demente ben je, zoals je schrijft, al voor een groot deel gestorven, dus dat spuitje verkort gewoon het sterven, niet het leven.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 14:54   #18
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben er trouwens van overtuigd dat ze dit leven zelf ook niet wil, maar ze heeft dat nooit op papier laten zetten.
Dit is nu juist het punt. Vandaag is het niet mogelijk iets op voorhand op papier te zetten.

Vandaar moet de wet aangepast worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 18:50   #19
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is nu juist het punt. Vandaag is het niet mogelijk iets op voorhand op papier te zetten.
Jawel
maar je moet er vroeg genoeg uitstappen
had die schrijver nog een maand langer gewacht hadden ze al nee moeten zeggen tegen zijn wens.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2015, 18:57   #20
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Jawel
maar je moet er vroeg genoeg uitstappen
had die schrijver nog een maand langer gewacht hadden ze al nee moeten zeggen tegen zijn wens.
Dit is inderdaad zo. Men moet helder van geest zijn bij de uitstap en niet bij het nemen van de beslissing over de uitstap en dit is niet zo consequent vind ik.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be