Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2008, 16:36   #1
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard Anarchistisch Kollektief: Internationale dag tegen geweld op vrouwen.

Citaat:
Heksennacht 2008. (internationale dag tegen geweld op vrouwen) A.K. mee op straat !!!!

25 november 2008: De Feministische Actie Bende (FAB) organiseerde op 25/11 (= Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen) een straattheater- axie in Gent. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling dat er erg veel volk op af ging komen, maar toen toen de stoet wilde vertrekken waren er toch zo'n 60 �* 70-tal mensen komen opdagen. Ook het A.K. kon zich niet onbetuigd laten en kwam met een delegatie afgezakt naar de heksennacht.

Onderweg deden in bruidsjurk verklede heksen enkele acts, en werden er witte lintjes uitgedeeld aan mannen en fluitjes aan vrouwen. De door fakkels en lampionnen, trommels en fluiten vergezelde onaangevraagde optocht door het centrum van Gent verliep luid maar vreedzaam, en eindigde aan het Veerleplein, waar er intussen beelden van geweld op vrouwen werden geprojecteerd. Daar werden enkele muziekacts gedaan, en het geheel werd afgerond door een "rituele verbranding van het patriarchaat", voorgesteld door een aantal lappenpoppen in de vorm van een regeringsleider, een kapitalist, een religieuze leider, en een priesterpop.

Ook de sympathisanten kregen de kans om iets met de rituele verbranding te doen: hen werd gevraagd om op een strookje papier zelf een seksistische ervaring neer te schrijven, en deze werden mee in het vuur gegooid. Het viel op dat er erg veel strookjes papier in het vuur terechtkwamen en dat bewijst misschien nog maar eens dat seksisme ook vandaag een reëel probleem is, dat niet zomaar weggelachen kan worden, en niet enkel in de verbeelding van een "kleine groep hysterische vrouwen" zit...

1 vrouw op 3 heeft te maken met
verkrachting, misbruik of geweld!!!!

Vecht mee tegen sexisme !!!
Vernietig het patriarchaat !!!
Het anarchistisch kollektief bekritiseert terrecht de positie van de vrouw in deze samenleving. 1 vrouw op 3 heeft te maken met
verkrachting, misbruik of geweld. Zoiets mag niet. Ik zie het anarchistisch kollektief jammer genoeg geen alternatieven of oplossingen naar voren schuiven.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 16:42   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Bekritiseren zij ook het geweld van Anarchisten?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 16:45   #3
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Bekritiseren zij ook het geweld van Anarchisten?
Dat zal u aan hen moeten vragen.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 16:48   #4
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Bekritiseren zij ook het geweld van Anarchisten?
Anarchisten en terroristen zijn 2 afzonderlijke en uiterst verschillende begrippen. Anarchie bekritizeerd gezag - eender welk gezag en stelt dat geweld voortspruit uit de uitoefening van gezag. Volgens de anarchistische denkwijze is gezag synoniem van geweld en anarchie derhalve synoniem van geweldloosheid. Een anarchist die geweld gaat gebruiken om zijn zienswijze op te dringen gaat gezag uitoefenen en handelt derhalve niet-anarchistisch.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 16:49   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Een goed voorstel zou zijn om naar analogie van de wetgeving in de BRd bij de geboorte de keuze aan de ouders over te laten om het kind de familienaam van de man, dan wel van de vrouw te geven..
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 16:57   #6
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Anarchisten en terroristen zijn 2 afzonderlijke en uiterst verschillende begrippen. Anarchie bekritizeerd gezag - eender welk gezag en stelt dat geweld voortspruit uit de uitoefening van gezag. Volgens de anarchistische denkwijze is gezag synoniem van geweld en anarchie derhalve synoniem van geweldloosheid. Een anarchist die geweld gaat gebruiken om zijn zienswijze op te dringen gaat gezag uitoefenen en handelt derhalve niet-anarchistisch.

Anarchisten die tijdens betogingen vanalles kort en klein slaan plegen dus geen geweld?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2008, 18:22   #7
An Arkos
Minister
 
An Arkos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Anarchisten die tijdens betogingen vanalles kort en klein slaan plegen dus geen geweld?
Nee, volgens roger zijn dat geen anarchisten.
Volgens mij is dat over het algemeen vrij nutteloos, maar dat geweld valt in het niets in vergelijking met gelegaliseerd geweld van de staat.
__________________
We are everywhere.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 08:47   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Hela hola, in deze draad staat de aandacht van geweld tegen onze vrouwelijke medemens centraal. En ik vind het zeer positief dat ook het AK daar aandacht aan wil schenken.

Dat is uitermate belangrijk. Alternatieven (klinkt wat gek in dit geval) of voorstellen tot oplossing zijn allerminst eenvoudig. Er zijn immers verschillende niveau's waarop een aanpak nodig is.

En, laten we toch niet vergeten dat de positie van de vrouw bepaald wordt door de kapitalistische behoeften.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 09:06   #9
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hela hola, in deze draad staat de aandacht van geweld tegen onze vrouwelijke medemens centraal. En ik vind het zeer positief dat ook het AK daar aandacht aan wil schenken.

Dat is uitermate belangrijk. Alternatieven (klinkt wat gek in dit geval) of voorstellen tot oplossing zijn allerminst eenvoudig. Er zijn immers verschillende niveau's waarop een aanpak nodig is.

En, laten we toch niet vergeten dat de positie van de vrouw bepaald wordt door de kapitalistische behoeften.
Ik vind dat mensen die verontwaardigd doen over geweld op vrouwen maar geen graten zien in geweld tegen middenstanders, banken, enz. vrij hypocriet zijn.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 09:17   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik vind dat mensen die verontwaardigd doen over geweld op vrouwen maar geen graten zien in geweld tegen middenstanders, banken, enz. vrij hypocriet zijn.
Dan ben ik ook maar een hypocriet volgens jou...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 09:47   #11
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dan ben ik ook maar een hypocriet volgens jou...

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 10:49   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid!
Ik vind sommige vormen van geweld legitiem, in concrete omstandigheden en tegen welbepaalde instellingen. Geweld tegen vrouwen, omdát ze vrouwen zijn, is nooit legitiem. Dat verschil maak ik. Is dat hypocriet?

Een gewelddadige reactie van een onderdrukt volk is in mijn ogen legitiem. Daarna kan je discussiëren over de vorm en het doelwit, dus de specifieke methode die gebruikt wordt. De strijd van de Zapatisten bijvoorbeeld is legitiem.

Dat plaats ik op een ander niveau dan geweld tegen vrouwen.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 10:59   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Het anarchistisch kollektief bekritiseert terrecht de positie van de vrouw in deze samenleving. 1 vrouw op 3 heeft te maken met
verkrachting, misbruik of geweld. Zoiets mag niet. Ik zie het anarchistisch kollektief jammer genoeg geen alternatieven of oplossingen naar voren schuiven.
Ik dacht dat militant feminisme nu wel afgelopen was, blijkbaar niet. Nou ja, goed dat ze ons hieraan herinneren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 11:08   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik dacht dat militant feminisme nu wel afgelopen was, blijkbaar niet. Nou ja, goed dat ze ons hieraan herinneren.
Is opkomen voor vrouwenrechten militant feminisme? Dat is nieuw.

edit: spijtig dat ik niets wist van het initiatief. Dit is iets dat ik ondersteun en dat heus wel wat meer aan bod mag komen.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 28 november 2008 om 11:15.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 11:26   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Is opkomen voor vrouwenrechten militant feminisme? Dat is nieuw.
Uit het artikel;
De Feministische Actie Bende (FAB) organiseerde op 25/11 (= Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen) een straattheater- axie in Gent.

Klinkt militant.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 11:33   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Uit het artikel;
De Feministische Actie Bende (FAB) organiseerde op 25/11 (= Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen) een straattheater- axie in Gent.

Klinkt militant.
Ja ok, in die zin klinkt dat militant. En ik juich dat toe.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 12:19   #17
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

@Txiki
"En, laten we toch niet vergeten dat de positie van de vrouw bepaald wordt door de kapitalistische behoeften."

Je doelt hier op de Westerse gewoonte van de serieele monogamie of op de polygamie?
Weet je iets over de positie van de vrouw bij de WoeboeWoeboe stam in Nw. Guinea? Ook tgv. kapitalistische omstandigheden? Of gewoon een kwestie van fysieke beperkende factoren in hun leefomgeving?
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 14:24   #18
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vind sommige vormen van geweld legitiem, in concrete omstandigheden en tegen welbepaalde instellingen. Geweld tegen vrouwen, omdát ze vrouwen zijn, is nooit legitiem. Dat verschil maak ik. Is dat hypocriet?

Een gewelddadige reactie van een onderdrukt volk is in mijn ogen legitiem. Daarna kan je discussiëren over de vorm en het doelwit, dus de specifieke methode die gebruikt wordt. De strijd van de Zapatisten bijvoorbeeld is legitiem.

Dat plaats ik op een ander niveau dan geweld tegen vrouwen.
Maar geweld waarbij bijvoorbeeld de winkel van een kleine middenstander wordt vernield, of een bak, dat vind u best leuk?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 14:56   #19
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een goed voorstel zou zijn om naar analogie van de wetgeving in de BRd bij de geboorte de keuze aan de ouders over te laten om het kind de familienaam van de man, dan wel van de vrouw te geven..
Dat is waar. Maar dat zou enkel een symbolische daad betekenen.
__________________


Laatst gewijzigd door Kritische Theorie : 28 november 2008 om 14:57.
Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 14:58   #20
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hela hola, in deze draad staat de aandacht van geweld tegen onze vrouwelijke medemens centraal. En ik vind het zeer positief dat ook het AK daar aandacht aan wil schenken.

Dat is uitermate belangrijk. Alternatieven (klinkt wat gek in dit geval) of voorstellen tot oplossing zijn allerminst eenvoudig. Er zijn immers verschillende niveau's waarop een aanpak nodig is.

En, laten we toch niet vergeten dat de positie van de vrouw bepaald wordt door de kapitalistische behoeften.
U hebt gelijk.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be