Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2010, 07:03   #21
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
ticketten veel te goedkoop?

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.
Ik doe dagelijks Bern - Zürich. (vergelijkbaar met Oostende - Brussel). Een enkeltje kost 35 euro in tweede klas, 58 euro in de eerste klas.
Maar ik heb natuurlijk een abonnement. Eerste klas zelfs. Dat kost mij 3000 euro per jaar, maar is geldig op alle openbaar vervoer in heel het land. De trein die ik elke dag neemt heeft 4 eerste klasse rijtuigen, een restauratiewagen en 5 tweede klasse rijtuigen. De eerste klasse is altijd goed gevuld.
ik denk dat dat een beetje het probleem in België is. Het is onvoldoende aantrekkelijk voor pendelaars om een eerste klas abonnement te kopen. In België krijg je een groot deel van de kostprijs van je abonnement terug van je werkgever, maar dat zorgt er wel voor dat een eerste klas abonnement voor de pendelaar zelf drie tot vier keer zo duur is als een tweede klas abonnement.
In Zwitserland krijg je geen geld van je werkgever voor je abonnement (extra legale voordelen zijn ongebruikelijk hier, zelfs de grote baas heeft in het bedrijf waar ik werk geen bedrijfswagen...) maar je kan de kosten wel aftrekken van je belastingen. Het is opvallend hoeveel pendelaars hier voor eerste klasse kiezen, zelfs studenten.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 08:39   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

De treintickets van de NMBS zijn erg goedkoop vergelijken met die van andere Europese landen.

Dat de 1ste klasse een baken van rust is, is allerminst waar. Ik zit altijd (elke dag dus) op de trein in 1ste klasse en voor piektreinen is dat allerminst een "kalme" zone. Wat het verwijt is, begrijp ik dus niet echt.

Op een vliegtuig ga je ook niet zomaar in business zitten, tenzij er overbookingen zijn en er daar nog plaats is. De doorsnee luchtvaartmaatschappij biedt dan (vaak kostenloze) upgrades aan. Dat doet de NMBS ook. In een volle trein zal de 1ste klasse bij leegstand "gedeklasseerd" worden.

Doe misschien je mond eens open tegen een treinbegeleider. Vaak zitten piektreinen zo vol dat deze echt niet overal kan zijn om aan jou persoonlijk aan te bieden in 1ste klasse te mogen zitten.

Voorts vind ik de 1ste klasse in België schromelijk duur voor wat je er voor krijgt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 14:36   #23
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Op zich is er geen probleem met een klasse-systeem op treinen. Differentiatie in prijzen zorgt ervoor dat klanten meer keuze hebben in de prijs/kwaliteit die ze krijgen. Dure eersteklassezitjes maken het bvb mogelijk om goedkope tweedeklassezitjes aan te bieden.

Of de NMBS dat systeem efficiënt uitwerkt, zou me verbazen.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 14:44   #24
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En in principe mag je dat ook, als mag de conducteur dan wel van je vragen dat je het verschil bijbetaalt.
Dat mag hij vragen, ja. Maar dat doet hij beter niet
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 15:26   #25
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dat mag hij vragen, ja. Maar dat doet hij beter niet
En waarom niet?
(Probeer in Zwitserland maar niet om een grote mond op te zetten tegen een conducteur. De spoorwegpolitie laat niet met zich lachen).
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2010, 23:29   #26
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Dat ondanks het hoge onkostenplaatje van het spoor de consument nog steeds veel centen moet neertellen voor het reizen.
(...)
Je moet wel beseffen dat die zogezegde hoge prijs voor de gebruiker nog altijd maar 1/5 tot 1/10 van de prijs is die hij zou moeten betalen als de belastingbetaler niet zo vrijgevig en gul zou bijspringen. Treingebruikers die blijven klagen over een te duur ticket terwijl dat ticket al voor het overgrote deel door anderen wordt betaald, dat wringt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 10:37   #27
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.
In Noorwegen zijn er wagons met zogenaamde "stille zones" waar niet hardop mag worden gepraat of ge-gsm'd. En daar betaal je geen toeslag voor.

Verder vind ik dat het comfort voor lange afstanden en voor veelgebruikers (pendelaars) wel wat beter mag zijn dan voor anderen (zonder meerkost).

Met de (on)stiptheid van de treinen heb ik (meestal) niet zoveel problemen. Misschien legt de NMBS de lat voor zichzelf gewoon te hoog door te strakke tijdschema's? Waar ik me wel aan erger is een recent voorval waarbij ik bij het overstappen mijn rugzak vergat mee te nemen. Toen ik dat ging aangeven en vroeg of het personeel van die trein niet verwittigd kon worden, antwoordde men mij "dat dat niet meer mocht". Ik moest een papieren formulier invullen en zou dan nog iets horen na het weekend. Behalve een elektronische kopie van dat formulier, waarop sommige gegevens overigens slordig zijn overgenomen, heb ik er nog niets van vernomen en we zijn inmiddels toch al 8 dagen verder...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be